2014-06-14, 00:00
Medlem
Man kan ju suga på en klubba, en kuk, ett sugrör eller tummen även vid utandning... Hur funkar det?
Citera
2014-06-14, 00:26
Bannlyst
Man kan inte "skapa" vakuum i munnen.
Citera
2014-06-14, 01:01
Medlem
Bara för att du inte kan suga in mer luft betyder det ej att det automatiskt blir ett vakum. Skulle det vara vakum skulle du inte kunna göra ljud med klubba/kuk i munnen då ljudvågor ej kan färdas i vakum
Citera
2014-06-14, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Man kan inte "skapa" vakuum i munnen.

Ok, inte vakuum kanske. Men ett undertryck åtminstone... Om jag andas ut långsamt med näsan kan jag samtidigt suga med munnen. Det enda sättet jag kan komma på hur man skapar ett undertryck är att ta en lufttät behållare och göra denna större, utan att släppa in mer luft i den.
Hur funkar detta i munnen?
Citera
2014-06-14, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boxhandsken
Ok, inte vakuum kanske. Men ett undertryck åtminstone... Om jag andas ut långsamt med näsan kan jag samtidigt suga med munnen. Det enda sättet jag kan komma på hur man skapar ett undertryck är att ta en lufttät behållare och göra denna större, utan att släppa in mer luft i den.
Citat:
Hur funkar detta i munnen?

Vet inte.

Möjligtvis skulle man kunna skapa vakuum genom att suga ut all luft från din kropp i et förseglat rum, dock tror jag inte det hade fungerat och personen hade avlidit direkt.
Citera
2014-06-14, 09:27
Medlem
Citat:
Man kan ju suga på en klubba, en kuk, ett sugrör eller tummen även vid utandning... Hur funkar det?

Munnen funkar som enkammarpump, där läpparna och tungan (+ andra del) fungerar som ventiler. Lungorna behövs inte för att suga.
Citera
2014-06-14, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napakettu
Munnen funkar som enkammarpump, där läpparna och tungan (+ andra del) fungerar som ventiler. Lungorna behövs inte för att suga.

Utveckla gärna.
Citera
2014-06-14, 10:14
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Utveckla gärna.

Du sluter alla möjliga vägar för luft att komma in/ut ur munhålan mha läppar, svalg och tunga. Sen använder du antingen käkmuskler eller tungan för att försöka expandera detta tillslutna rum. Vad tror du då händer med trycket, om det inte kan strömma in luft?
Citera
2014-06-14, 10:41
Medlem
Svalget kan ju blockera munhålan från näspassagen. Det är därför man kan suga på fingret, med undertryck, men fortfarande andas genom näsan. Även om det är lite obekvämt. Testa själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in