2014-06-06, 18:16
Medlem
Elpenors avatar
Problem: Min syster (35 år) lider av PTSD samt tämligen grav PMS. Hon har provat typ "alla antidepressiva läkemedel som finns", samt Atarax, Lergigan och Xanor (den sistnämnda olovligen). Xanor fungerar mot sömnsvårigheter, men är omöjlig att få på recept. För närvarande kör hon på två Theralen till kvällen. Denna fungerar ypperligt mot sömnsvårigheterna, men gör att hon sover fram till efter lunch och att hon blivit känslomässigt avtrubbad, vilket lett till att hennes (heterosexuella) relation riskerar att gå i stöpet. Jobbsituationen får lösas genom arbete från hemmet.

Fråga till alla läkemedelskunniga härinne: Om hon hade ett eget receptblock och kunde skriva ut vad som helst till sig själv, vad borde det isf vara?
Citera
2014-06-10, 19:13
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elpenor
Problem: Min syster (35 år) lider av PTSD samt tämligen grav PMS. Hon har provat typ "alla antidepressiva läkemedel som finns", samt Atarax, Lergigan och Xanor (den sistnämnda olovligen). Xanor fungerar mot sömnsvårigheter, men är omöjlig att få på recept. För närvarande kör hon på två Theralen till kvällen. Denna fungerar ypperligt mot sömnsvårigheterna, men gör att hon sover fram till efter lunch och att hon blivit känslomässigt avtrubbad, vilket lett till att hennes (heterosexuella) relation riskerar att gå i stöpet. Jobbsituationen får lösas genom arbete från hemmet.

Fråga till alla läkemedelskunniga härinne: Om hon hade ett eget receptblock och kunde skriva ut vad som helst till sig själv, vad borde det isf vara?

Jag har själv ptsd och det är en lång väg till att hitta rätt medicinering mot pmds hjälper ssri ff.a. escitalopram/cipralex. Benzo är rentav farligt, dels kan det ge depression på sikt, men kan allvarligt påverka impulskontrollen och göra folk mer benägna att bli aggressiva.

Så i försthand skulle jag föreslå ssri, med tillägg av någon stämningsstabiliserande medicin. Vad beror hennes ptsd på och vilka är hennes värsta symptom? symptombilden påverkar också valet av medicin.
Citera
2014-06-10, 22:02
Medlem
Elpenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Så i försthand skulle jag föreslå ssri, med tillägg av någon stämningsstabiliserande medicin. Vad beror hennes ptsd på och vilka är hennes värsta symptom? symptombilden påverkar också valet av medicin.

Antidepressiva har hon som sagt provat. Stämningsstabiliserande - vadå för nånting? Lamotrigin? Litium?

Hennes värsta symptom är ångest, svårt att somna, svårt att vakna, aggressivitet, irritabilitet, konstant värk i hela kroppen. PTSD:n uppkom tillsammans med ME/CFS efter en lång relation med en kille som utsatte henne för psykisk misshandel.
Citera
2014-06-10, 22:51
Medlem
Jag föreslår Voxra, då den har mindre farliga biverkningar än ssri, desutom brukar man inte bli trött och tappa sexlusten med voxra.
Citera
2014-06-11, 06:38
Medlem
Macabrias avatar
Jag håller med theeight, Voxra är en kanonmedicin för många men också den kan ha jobbiga biverkningar (som sömnstörningar). Voxra fick mig lite på fötter igen och jag äter 9 olika andra preparat. Hoppas hon blir bättre snart!
Citera
2014-06-11, 12:32
Medlem
Elpenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Jag föreslår Voxra, då den har mindre farliga biverkningar än ssri, desutom brukar man inte bli trött och tappa sexlusten med voxra.

Ok. Läste på FASS att det är en medicin som dels kan ge svåra sömnstörningar (vilket hon redan tampas med) och dels ska användas med försiktighet om man äter centralstimulantia, eftersom kombinationen kan ge krampanfall. Syrran käkar Ritalin, så detta det funkar nog tyvärr inte.
Citera
2014-06-11, 18:31
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elpenor
Antidepressiva har hon som sagt provat. Stämningsstabiliserande - vadå för nånting? Lamotrigin? Litium?

Hennes värsta symptom är ångest, svårt att somna, svårt att vakna, aggressivitet, irritabilitet, konstant värk i hela kroppen. PTSD:n uppkom tillsammans med ME/CFS efter en lång relation med en kille som utsatte henne för psykisk misshandel.

Jag har lamotrigin, det är bra för det har inte några direkt farliga biverkningar utöver att det kan ge allvarliga hudutslag men med rätt dosering och rätt upptrappning är det väldigt sällsynt.

Gällande aggressiviteten och irritabiliteten så hjälper stämningsstabiliserande mediciner också, om det ej hjälper tillräckligt och mardrömmar är ett jobbigt symptom kan neuroleptika vara ett alternativ.

Men allra viktigast, har hon fått nån terapi? När jag gick i terapi blev det verkligen som natt och dag, medicinerna gjorde mycket men terapin gjorde rejäl skillnad medicinerna dämpar symptom men man behöver få bearbeta det man varit med om.
Citera
2014-06-11, 18:32
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theeight

Det kan vara ett tveggat svärd, mediciner med stark noradrenerg och dopaminerg verkan kan tom. försämra ptsd.
Citera
2014-06-11, 20:48
Medlem
Elpenors avatar
Kan Lamotrigin få henne att somna gott på kvällen och se till då att hon får dova fram till morgonen - utan en massa förödande uppvaknanden?
Citera
2014-06-13, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Det kan vara ett tveggat svärd, mediciner med stark noradrenerg och dopaminerg verkan kan tom. försämra ptsd.

Håller med här. Preparat som påverkar noradrenalinet, i detta fall via återupptagshämning, kan ju medföra en ökad ångest, särskilt för redan känsliga. Håller dock inte med om att Voxra skulle ha någon särskild dopaminerg verkan då den är för svag. Det kan dock vara värt att testa.

Citalopram och annan typ av SSRI används med fördel för "grov pms" vet jag, vi pratar alltså om PMDS som står för premenstruell dysforisk störning. Troligen lider hon av detta med tanke på att PMS:en är så pass grov. Normalt intar man då dessa SSRI-preparat strax innan den hormonella störningen uppstår under en viss tid varje månad. Med tanke på att hon har PTSD kan det dock vara nödvändigt att stå på medicinering dagligen. (Detta har hon troligen redan testat)

Även akupunktur kan hjälpa och vissa p-piller ska kunna stabilisera den hormonella rubbningen som PMDS medför. Det är dock viktigt att påpeka att många kan uppleva ökad problematik av p-piller.

Eventuellt skulle man kunna sätta in den antidepressiva medicinen Mirtazapin, om hon inte har prova den tidigare, som även har sedativa egenskaper - för att kunna sova gott på kvällen. Den har enligt studier visat sig vara effektiv mot PTSD men hur pass effektiv den är mot PMDS är jag inte kunnig inom så jag låter det vara osagt, men troligen kan det vara värt ett försök.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2014-06-13 kl. 21:45.
Citera
2014-06-14, 00:05
Medlem
Om du är seriös är intermittent eller kontinuerlig behandling med SSRI det givna valet. Möjligen något hormonellt medel om du konsulterar gynekolog eller duktig allmänmedicinare.

Citera
2014-06-14, 06:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Om du är seriös är intermittent eller kontinuerlig behandling med SSRI det givna valet. Möjligen något hormonellt medel om du konsulterar gynekolog eller duktig allmänmedicinare.

"Intermittent" innebär alltså en tidvis behandling av SSRI, i samband med att den hormonella störningen börjar te sig, vilket är direkt efter ägglossning. Man intar alltså det medicinska preparatet, i detta fall, SSRI, under en kort period, och inte intar den kontinuerligt.

Man kan dock undersöka om just en kraftigare hormonell rubbning än just PMS, så som PMDS, föreligger. Och således få en korrekt diagnos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in