Citat:
Ursprungligen postat av
lithionit
Det kan vara ett tveggat svärd, mediciner med stark noradrenerg och dopaminerg verkan kan tom. försämra ptsd.
Håller med här. Preparat som påverkar noradrenalinet, i detta fall via återupptagshämning, kan ju medföra en ökad ångest, särskilt för redan känsliga. Håller dock inte med om att Voxra skulle ha någon särskild dopaminerg verkan då den är för svag. Det kan dock vara värt att testa.
Citalopram och annan typ av SSRI används med fördel för "grov pms" vet jag, vi pratar alltså om PMDS som står för premenstruell dysforisk störning. Troligen lider hon av detta med tanke på att PMS:en är så pass grov. Normalt intar man då dessa SSRI-preparat strax innan den hormonella störningen uppstår under en viss tid varje månad. Med tanke på att hon har PTSD kan det dock vara nödvändigt att stå på medicinering dagligen. (Detta har hon troligen redan testat)
Även akupunktur kan hjälpa och vissa p-piller ska kunna stabilisera den hormonella rubbningen som PMDS medför. Det är dock viktigt att påpeka att många kan uppleva ökad problematik av p-piller.
Eventuellt skulle man kunna sätta in den antidepressiva medicinen Mirtazapin, om hon inte har prova den tidigare, som även har sedativa egenskaper - för att kunna sova gott på kvällen. Den har enligt studier visat sig vara effektiv mot PTSD men hur pass effektiv den är mot PMDS är jag inte kunnig inom så jag låter det vara osagt, men troligen kan det vara värt ett försök.