2014-06-13, 21:59
Medlem
Hej! Nu är det så att jag kör en Audi A3 som går på diesel. Jag behövde tanka och gjorde detta. Sedan såg jag att det var miljödiesel jag tankade och undrar därför vad skillnaden är och är det farligt för motorn?
Citera
2014-06-13, 22:48
Medlem
EvilTouchs avatar
Vart tankade du? Preem?
Miljödiesel innehåller oftast en högre andel raps eller tallolja. Preems ACP-diesel kan innehålla mellan 7-32% förnybar råvara. Vissa t ex OKQ8-mackar kör med DB1, diesel med 0% raps och de flesta Shell/St1 har 5% (FAME).

Skillnaden? Ptja, du kanske får ut lite mindre effekt av dieseln och har du riktigt otur kan bränslefiltret bli igensatt. Den risken är dock störst vintertid, och därför brukar det under vintern vara mindre andel förnybara oljor inblandade. Alltså knappast något du behöver oroa dig för.
Senast redigerad av EvilTouch 2014-06-13 kl. 22:50.
Citera
2014-06-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Vart tankade du? Preem?
Miljödiesel innehåller oftast en högre andel raps eller tallolja. Preems ACP-diesel kan innehålla mellan 7-32% förnybar råvara. Vissa t ex OKQ8-mackar kör med DB1, diesel med 0% raps och de flesta Shell/St1 har 5% (FAME).

Skillnaden? Ptja, du kanske får ut lite mindre effekt av dieseln och har du riktigt otur kan bränslefiltret bli igensatt. Den risken är dock störst vintertid, och därför brukar det under vintern vara mindre andel förnybara oljor inblandade. Alltså knappast något du behöver oroa dig för.

tack för svar!
bensinmacken hra jag tyvärr inte namnet på, en mindre känd så att säga.
Såg nu att det står på tanklocket att man inte ska tanka med miljödiesel, så audi vill ju inte det iaf
det verkar inte vara stor skillnad på innehållet i dieseln om det du säger stämmer, men blir ändå lite skraj när det står så i tanklocket...
Citera
2014-06-13, 23:21
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av encore1337
tack för svar!
bensinmacken hra jag tyvärr inte namnet på, en mindre känd så att säga.
Såg nu att det står på tanklocket att man inte ska tanka med miljödiesel, så audi vill ju inte det iaf
det verkar inte vara stor skillnad på innehållet i dieseln om det du säger stämmer, men blir ändå lite skraj när det står så i tanklocket...

Du kan tanka alla diesel sorter vi har i Sverige oavsett om det står miljödiesel där eller inte. Det som Preem mfl har i sina tankar är vanlig diesel med lite tillsatt rapsolja och skit men i det stora hela vanlig hederlig diesel. Däremot utomlands tex Tyskland där bilen är ifrån finns det en massa annat hittepå att välja mellan så där skall man vara lite försiktig.
Kört mina dieselbilar på Preems diesel i flera år utan problem. Bland annat sambons A3 1.9 miljödiesel.
Citera
2014-06-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Du kan tanka alla diesel sorter vi har i Sverige oavsett om det står miljödiesel där eller inte. Det som Preem mfl har i sina tankar är vanlig diesel med lite tillsatt rapsolja och skit men i det stora hela vanlig hederlig diesel. Däremot utomlands tex Tyskland där bilen är ifrån finns det en massa annat hittepå att välja mellan så där skall man vara lite försiktig.
Kört mina dieselbilar på Preems diesel i flera år utan problem. Bland annat sambons A3 1.9 miljödiesel.

Även fast det inte står så på tanklocket?
Citera
2014-06-13, 23:32
Moderator
MK1 kallas för miljödiesel, alltså typ den enda diesel för motorfordon du kan köpa i sverige, om än med lite olika inblandning av biobränsle. Jag har aldrig råkat på nån annan diesel än det på de mackar jag tankat på.
Tanka på alltså, ingen fara. Din bil klarar svensk mackdiesel.
Citera
2014-06-14, 00:17
Medlem
http://evolution.preem.se/evolution-diesel

Lite om Preems Evolution diesel.
Citera
2014-06-14, 01:04
Medlem
club01s avatar
Citat:
Även fast det inte står så på tanklocket?

Ja för att den dieseln som vi i Sverige kallar för miljödiesel är inte riktig miljödiesel. Den dieseln som tanklocket varnar för finns inte här på normala mackar så tanka på och tänk inte mer på det problemet.

Eller det är en miljödiesel precis som det står fast det är inte den miljödieseln som din bil eller ditt tanklock varnar för utan den klassas som vanlig diesel.
Citera
2014-06-14, 03:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
....och är det farligt för motorn?
Ojojoj nu kommer motorn haverera i ett litet svampmoln innan sommaren är slut kan växa skit i diesel och speciellt i diesel med rme, svampen sätter igen filter, kan förstöra dieselpumpar och va allmänt djävliga.

http://images.mmcloud.se/api/v1/images/63159d1b-5d7c-4790-b122-24d7bac17fc1/900.jpg
http://www.maringuiden.se/forum/uploads/monthly_05_2012/post-10017613-1394237083,7625.jpg

Ps, att du skulle drabbas är inte troligt men åkerinäringen, båtägare och farmare med dieseltankar har en del kostnader pga skiten.
Citera
2014-06-14, 18:55
Medlem
Jag passerade Tyskland för ett tag sedan, skulle tanka fullt. När jag tankade kom det fram en man och sa -Den dieseln kan du inte tanka. Jag tankade någon slags miljödiesel, jag hade hunnit slå i ca 30 liter slutade tanka gick in och betalade. Åkte ut på Autobahn igen efter ca 1 km var det som om någon drog i handbromsen för mig.

Bilen blev slö och konstig, jag märkte en avsevärt högre bränsleförbrukning i vanliga fall dra bilen 0,7 milen nu drog den 1,1 per mil. jag kom till Danmark tankade vanlig diesel igen och problemen med hög bränsleförbrukning och slöhet försvann.

Själv har jag kört på 100 rme här i Sverige utan problem men den miljödieseln jag tankade i Tyskland vill jag aldrig slå i min bil igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in