• 1
  • 2
2014-05-21, 14:41
Medlem
Hejsan

Jag visste inte detta tidigare men har hört många åtskilda säga olika saker. I ett scenario där vi säger att jag reser till England men vill inte ta med mig kontanter och bara tar med mig mitt kort. När jag varje gång handlar och betalar med kortet, kommer det finnas någon avgift på valutaväxlingen via min bank?
Vi säger också att jag har Swedbank med Mastercard.

Någon sa till mig att avgiften ligger på 1.xx% beroende på Mastercard eller Visa. Känner någon till någon bank där man inte betalar denna avgift?
Senast redigerad av AgnetaloveK 2014-05-21 kl. 14:43.
Citera
2014-05-21, 14:53
Medlem
zobs avatar
http://www.swedbank.se/privat/rantor...ningstjanster/

Mastercard:
"Kontantuttag i automat i Sverige och kontantuttag av euro i EMU-land kostar 0 kr. "
"Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag i utländsk valuta 1,5%."

Bara att börja läsa!
Citera
2014-05-21, 19:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgnetaloveK
Någon sa till mig att avgiften ligger på 1.xx% beroende på Mastercard eller Visa. Känner någon till någon bank där man inte betalar denna avgift?

Det finns ett par olika alternativ, http://www.privataaffarer.se/nyheter...mestern-512857 visar att storbankerna är riktigt dåliga för den som reser alternativt handlar mycket utomlands via nätet.
Citera
2014-05-21, 21:34
Medlem
SchackMatts avatar
Omväxlingen sker enligt kurser satta av Visa eller MasterCard (eller Amex, eller vad du nu råkar ha för kort). Detta är ofta rätt så bra kurser. Visa och MasterCard omsätter så pass enorma belopp (och har andra inkomstkällor) att de inte behöver lägga en onödigt stor marginal (spread) i sina kurser.

Utöver detta kan kortutfärdaren (banken) lägga på en avgift. Vissa kort är avgiftsfria medan andra har en avgift uppåt 3 - 4%, men vanligast är runt 1,5 - 2,5%. Denna avgift brukar nästan alltid synas som en separat transaktion och dyker i vissa fall inte upp förrän slutet av månaden när kontoutdraget sammanställs.
Citera
2014-05-22, 14:13
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Coop Medmera Visa har inget valutapåslag.

Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Omväxlingen sker enligt kurser satta av Visa eller MasterCard (eller Amex, eller vad du nu råkar ha för kort). Detta är ofta rätt så bra kurser. Visa och MasterCard omsätter så pass enorma belopp (och har andra inkomstkällor) att de inte behöver lägga en onödigt stor marginal (spread) i sina kurser.

Utöver detta kan kortutfärdaren (banken) lägga på en avgift. Vissa kort är avgiftsfria medan andra har en avgift uppåt 3 - 4%, men vanligast är runt 1,5 - 2,5%. Denna avgift brukar nästan alltid synas som en separat transaktion och dyker i vissa fall inte upp förrän slutet av månaden när kontoutdraget sammanställs.

Detta har jag aldrig varit med om. När jag använt ett kort med valutapåslag så räknas det in växelkursen.
Citera
2014-05-28, 12:00
Medlem
Om du kikar på GE-Money bank´s kort så har de väldigt bra vilkor

Räntor och avgifter Mitt kort
Räntan är rörlig för närvarande 14,95 %
Årsavgift 0 kronor
Aviavgift 0 kronor
Uttagsavgift 0 kronor
Valutaväxlingspåslag 0 % (utomlands)

http://www.gemoneybank.se/Kort/Mitt-kort/

dock viktigt att tänka på att du har en del ränta på pengarna du plockar ut kontant (inget om du betalar med kortet)
Citera
2014-06-02, 22:59
Medlem
Akiyoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelpumpen

Årsavgift 0 kronor
Aviavgift 0 kronor
Uttagsavgift 0 kronor

dock viktigt att tänka på att du har en del ränta på pengarna du plockar ut kontant (inget om du betalar med kortet)

Får tillägga att just GE Money Bank inte har ngn bonus i normalfallet, vilket gör att de är sämre generellt men särskilt bra vid utlandsresor p.g.a. den obefintliga växlingsavgiften. Just nu har de dock 5 % bonus på resor och hotell fram tom augusti.
Citera
2014-06-04, 16:41
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelpumpen

Årsavgift 0 kronor
Aviavgift 0 kronor
Uttagsavgift 0 kronor

Noll i valutaväxlingspåslag säger inget om vilken kurs du får...

På samma sätt som att växlingskontoren som skyltar med "no comission" tar igen detta på taskigare kurs...
Citera
2014-06-04, 18:22
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Noll i valutaväxlingspåslag säger inget om vilken kurs du får...

På samma sätt som att växlingskontoren som skyltar med "no comission" tar igen detta på taskigare kurs...

Fast nu är det ju Mastercards kurs man får (eftersom det är ett Mastercard), vilket är en väldigt bra kurs. Så valutapåslaget säger visst väldigt mycket.
Citera
2014-06-05, 07:57
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Fast nu är det ju Mastercards kurs man får (eftersom det är ett Mastercard), vilket är en väldigt bra kurs. Så valutapåslaget säger visst väldigt mycket.

Mastercard/Visa har 1.5% i påslag.
Att detta kort sen inte har ytterligare påslag ser jag bara som naturligt och inte något "positivt" i sig.
Citera
2014-06-12, 10:32
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Att detta kort sen inte har ytterligare påslag ser jag bara som naturligt och inte något "positivt" i sig.

Det har de inte alls. Kollar man exempelvis växelkurserna för SEK och USD igår så ser man att Visa har en spread på mindre än en halv procent, påslaget blir ungefär hälften av det.

Om man kan välja mellan ett Visa-kort utan valutapåslag från banken och ett Visa-kort där banken har 1 % valutapåslag så är det givetvis bättre med det utan påslag. Så det är klart att det säger mycket för kunden när denne ska välja.
Citera
2014-06-12, 19:06
Medlem
Citat:

Glöm det. Om du växlar 100 kr från SEK->EUR->SEK så får du 99,9256 (spread på 0,0743)
Avgiften är alltså 0,037% hos Mastercard. Har inte kollat VISA men det är i princip samma.

https://www.mastercard.com/se/consum...onversion.html

http://www.visaeurope.com/en/cardhol...nge_rates.aspx

Om du springer på en avgift på 1,5 % så är det din bank som plockar denna avgift.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in