2008-04-12, 12:20
Medlem
Cleopatras avatar
Dag r skert enda medlemmen i en ny kult.
Citera
2008-04-12, 13:32
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
S jag har inget dligt samvete ver att jag lever efter Jesu lra och hller min himmelske Faders bud. Ledsen, men s r det grabben. Med det fr du nja.

Vad r det fr lra och bud du pratar om?
Citera
2008-04-12, 16:18
Medlem
Bulldoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Dag r skert enda medlemmen i en ny kult.

Jepp, han har tydliga tendenser p att vara en mycket frvirrad man och en enstring. Trodde mormonerna stannat i USA, ack s fel jag hade
Citera
2008-04-12, 17:44
Bannlyst
Dag, torde inte den ortodoxa kristendomen som har kta apostoliska rtter ga ett visst korn av sanning?
Citera
2008-04-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Jepp, han har tydliga tendenser p att vara en mycket frvirrad man och en enstring. Trodde mormonerna stannat i USA, ack s fel jag hade
Lt bli och dma dina medmnniskor. Dag m vara nrmre sanningen n ngon annan hr.
Dock r det trisst att man blir kallad djvulens barn ibland. Nja, det fr bliva ett ting mellan han och Fadern.
Citera
2008-04-12, 21:25
Medlem
Cleopatras avatar
Mormoner r inte kristna. Nr kommer folk att f det i sin skalle.
Citera
2008-04-13, 19:58
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Vad r det fr lra och bud du pratar om?

"Sll r den man
som icke vandrar
i de ogudaktigas rd
och icke trder in
p syndares vg,
ej heller sitter
dr bespottare sitta,

2 utan har sin lust
i Herrens lag
och tnker p hans lag
bde dag och natt.

3 Han r ssom ett trd,
planterat vid vattenbckar,
vilket br sin frukt i sin tid,
och vars lv icke vissna;
och allt vad han gr, det lyckas vl.

4 Icke s de ogudaktiga,
utan de ro ssom agnar
som vinden bortfr.

5 Drfr skola de ogudaktiga
icke best i domen,
ej heller syndarna
i de rttfrdigas frsamling.

6 Ty Herren knner
de rttfrdigas vg,
men de ogudaktigas vg frgs.

Varfr larma hedningarna
och tnka folken ffnglighet?

2 Jordens konungar resa sig upp,
och furstarna rdsl med varandra,
mot Herren och hans smorde:

3 "Lt oss slita snder deras bojor
och kasta deras band ifrn oss."

4 Han som bor i himmelen ler,
Herren bespottar dem.

5 D talar han till dem i sin vrede,
och i sin frgrymmelse frskrcker han dem:

6 "Jag sjlv har insatt min konung
p Sion, mitt heliga berg."

7 Jag vill frtlja om vad beslutet r;
Herren sade till mig:
"Du r min son,
jag har i dag ftt dig.

8 Begr av mig,
s skall jag giva dig hedningarna till arvedel
och jordens ndar till egendom.

9 Du skall sndersl dem med jrnspira,
ssom lerkrl skall du krossa dem."

10 S kommen nu till frstnd, I konungar;
lten varna eder, I domare p jorden.

11 Tjnen Herren med fruktan,
och frjden eder med bvan.

12 Hyllen sonen, s att han icke vredgas
och I frgns p eder vg;
ty snart kunde hans vrede upptndas.
Saliga ro alla de som taga sin tillflykt till honom."
(Psalmerna 1 och 2.)

Citera
2008-04-13, 20:19
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Dag, torde inte den ortodoxa kristendomen som har kta apostoliska rtter ga ett visst korn av sanning?
Nr omgordade sig kristendommen med sanning? Den vilar ju p att den himmelske Fadern r en djvul och Jesus en lgnaktig dito. De gr ju satan till en frlsare och hyllar frderiet som norm och lycksalighet. Hela deras lra vilar p mord och ont blod.

Allt medan Petrus dundrar emot dem: "-Livets furste drpte ni! Men Gud har uppvckt honom." De som hrde detta knde d ett styng i sina hjrtan och frgade: "-Brder vad ska vi gra?" De visste sin synd, men de kristna vet inte av ngon synd i att mrda en oskyldig. Tvrtom de prisar Gud fr att Jesus blev mrdad, fr de tror att han dog i deras stlle. Jesus dremot predikade en helt anna lra: "-Mnniskosonen skall komma i sin Faders hrlighet med sina nglar, och d skall han vederglla var och en efter hans grningar."

T.o.m. deras egen apostel, Paulus den oduglige, predikade att: "Alla mste vi ju trda fram infr Kristi domarste, fr att var och en skall f igen sitt jordelivs grningar, allteftersom han har handlat, det m nu vara gott eller ont."

De kristna lgnarna har den uppfattningen att synder r ngot som man kan ha i en lda p pakethllaren och som man kan kpa och slja hur som helst. De frstr inte att synden r en hos exploranden framodlad natur som mste d och ngot nytt fdas. Drfr har de ocks hamnat s fel. Som t.ex. i en massa spkande ritualer och hokus pokus dr de tror att om de flaxar med armarna p ett speciellt stt s skulle de behaga den himmelske Fadern. Men tokigare n s kan man nog inte bli.

Dessutom tror de att de ska f komma till himlen. Ngot som Jesus aldrig har lovat ngon alls. Det r ingen mnniska som skall komma till himlen.

.
Citera
2008-04-14, 18:29
Medlem
fotos avatar
Citat:
"Sll r den man
som icke vandrar
i de ogudaktigas rd
och icke trder in
p syndares vg,
ej heller sitter
dr bespottare sitta,

2 utan har sin lust
i Herrens lag
och tnker p hans lag
bde dag och natt.

3 Han r ssom ett trd,
planterat vid vattenbckar,
vilket br sin frukt i sin tid,
och vars lv icke vissna;
och allt vad han gr, det lyckas vl.

4 Icke s de ogudaktiga,
utan de ro ssom agnar
som vinden bortfr.

5 Drfr skola de ogudaktiga
icke best i domen,
ej heller syndarna
i de rttfrdigas frsamling.

6 Ty Herren knner
de rttfrdigas vg,
men de ogudaktigas vg frgs.

Varfr larma hedningarna
och tnka folken ffnglighet?

2 Jordens konungar resa sig upp,
och furstarna rdsl med varandra,
mot Herren och hans smorde:

3 "Lt oss slita snder deras bojor
och kasta deras band ifrn oss."

4 Han som bor i himmelen ler,
Herren bespottar dem.

5 D talar han till dem i sin vrede,
och i sin frgrymmelse frskrcker han dem:

6 "Jag sjlv har insatt min konung
p Sion, mitt heliga berg."

7 Jag vill frtlja om vad beslutet r;
Herren sade till mig:
"Du r min son,
jag har i dag ftt dig.

8 Begr av mig,
s skall jag giva dig hedningarna till arvedel
och jordens ndar till egendom.

9 Du skall sndersl dem med jrnspira,
ssom lerkrl skall du krossa dem."

10 S kommen nu till frstnd, I konungar;
lten varna eder, I domare p jorden.

11 Tjnen Herren med fruktan,
och frjden eder med bvan.

12 Hyllen sonen, s att han icke vredgas
och I frgns p eder vg;
ty snart kunde hans vrede upptndas.
Saliga ro alla de som taga sin tillflykt till honom."
(Psalmerna 1 och 2.)

r det det hr som r Jesu lra och Guds bud??
Citera
2012-01-06, 02:04
Medlem
BlackPearls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus Kristus
Utfr jag korstecknet rtt?

1. Tummen emot pannan,
2. nedfr munnen till magen,
3. och upptill brstet vid vnster...
4. sedan till hger.

Jag vill grna veta hur man utfr det gamla hederliga korstecknet enligt den Ortodoxa tron. Vad gr jag rtt/fel? r det sant att korstecknet utfrs frn hger till vnster d man vlsignar sig sjlv enligt den Ortodoxa tron, men inte enligt en katolik eller protestant? Jag skulle uppskatta ifall ngon med Ortodox tro frklarar fr mig hur man gr och vad man skall sga. Protestanter, och katoliker r ocks vlkomna att frklara hur det skall gras och grna mer om korstecknet.

du hller ihop tumme/pekfinger och lngfinger tillsammans.. ringfinger och lillfinger in mot handflatan.. alltid hger hand.. sen tar de mot pannan (i faderns) mot naveln typ (i sonens) sen p hgra brstet (den heliga) sen p vnstra brstet (andes namn), ortodox betyder den rtta tron .. eftersom vi fljer enbart det gamla testamentet.
Citera
2014-06-11, 21:56
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Korstecknet har mnniskan hittat p (precis som barndopet). Det r inget som Jesus pbjd eller tipsade om. Att gra korstecknet r lika effektivt som vilket hokus pokus som helst som chamaner och slikt hller p med. Det enda Jesus vilel var att vi skulle hlla honom fr sann och lska honom och hlla hans bud. Att flaxa med armarna gr krkorna ocks - men de flyger d tminstone, medan du idkar trolldom och vidskepelse, och sjunker allt djupare ner i andligt mrker och hedendom.

.
Ungefr s.
Korstecknet har naturligtvis med korset att gra, och det felaktiga antagandet att Jesus avrttades p ett kors. Detta r inte sant. Nrmare granskning visar att det var en ple som anvndes som avrttningsredskap av romarna. Brottslingar som dmdes i dden hngdes upp p en rak avrttningsple.
Jesus blev p falska grunder dmd till dden genom att hngas p detta avrttningsredskap.
Lste tidigare i Expressen om en vetenskaplig/historisk upptckt om just detta.
www.expressen.se/gt/kultur/scoopet-alla-missade/
...intressant lsning...

Alla som dyrkar korset fr nog tnka om, nr de kommer p att allt r bluff... eller s fr dom kra som vanligt, trots att "botten ramlar ur" ... ... ...
Senast redigerad av Megalit 2014-06-11 kl. 22:03.
Citera
2014-06-12, 01:52
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Brottslingar som dmdes i dden hngdes upp p en rak avrttningsple.
Jesus blev p falska grunder dmd till dden genom att hngas p detta avrttningsredskap.
Lste tidigare i Expressen om en vetenskaplig/historisk upptckt om just detta.
...intressant lsning...

Fast hr har du vl helt fel? Allts, visst anvndes raka plar, men det finns vl gott om kllor som talar om andra former av upphngning? Josefus skriver exempelvis "the soldiers, out of the wrath and hatred they bore the Jews, nailed those they caught, one after one way, and another after another, to the crosses" (War of the Jews, bok 5, 11:1), i annan versttning "the soldiers out of rage and hatred amused themselves by nailing their prisoners in different positions". Vidare visar ju den frsta avbildningen av Jesu korsfstelse vi knner till, den hnande Alexamenos graffito, ett kors av den typ som anvnds av kristna idag - detta var inristat av en romare i Rom under den tid som Rom fortfarande anvnde upphngning som avrttningsmetod (frmodligen inristat ngon gng under tidigt 200-tal).

Samuelsson, som du hnvisar till i Expressenartikeln, sger vidare inte vad du vill att han ska sga. Han sger allts varken att Jesus inte blev avrttad p ett kors, eller att han istllet blev avrttad p en ple. Tvrtom sger han att romarna anvnde flera olika metoder fr att avrtta mnniskor genom upphngning, precis som Josefus skriver ungefr 2000 r tidigare, och att vi inte med Bibeln som enda underlag kan uttala oss skert om exakt vilken form Jesu kors hade. Ett kort urval av vad Samuelsson skriver (utan inbrdes ordning):

"Romans suspended criminals and defeated enemies in a way that seems fit for the moment. There appears not to have been a fixed methodology called "crucifixion" in ancient Rome...

The actual execution texts are silent about how Jesus was attached to the execution device...

The overwhelming number of text offer only a noun (e.g., stauros) or a verb (e.g., anastauroun or anaskolopizein). In almost every lexicon or dictionary these terms are said to mean "cross" or "to crucify." But, as I try to show in my thesis, they are used in a much wider sense than that. The verbs refer to some kind of suspension of a human being, living or dead while the noun refers to the suspension device used in such suspension...

I have no problem to believe that Jesus died in the way that you can see depicted in almost every church on a regular cross. It is plausible that those who were eyewitnesses of Jesus death retold how he died after his resurrection. It became important how Jesus died, what it looked like. These accounts were retold by the Christians with great awe, and they became a crucial part of the Christian traditions."

Samuelsson sger allts att vi frn Bibeln inte kan lsa exakt hur Jesus avrttades, hur korset sg ut, men att det verkar sannolikt att gonvittnen frt denna information vidare - vilket d skulle kunna vara orsaken till att korset beskrivits och avbildats p det stt det gjorts genom historien fram till idag. Han skriver inte att korset egentligen var en ple, utan att termen som verstts som "kors", stauros, har en bredare betydelse och kan syfta till olika typer av upphngningsredskap fr avrttning, oavsett deras form.

Vi kan allts inte med skerhet pst oss veta hur korset egentligen sg ut, baserat p den information vi har i Nya testamentet. Att tvrskert sga "det var en ple" verkar dremot vara det smsta mjliga alternativet - ska vi g efter kristen tradition, och ser denna som en kta tradition frmedlad av apostlar och gonvittnen, s kan vi skriva under p den traditionella korsformen; ska vi utg frn vad vi faktiskt sjlva kan lsa i evangelierna s fr vi helt enkelt sga "jag vet inte vilken form korset hade, det str inget om detta i evangelierna". Men fr att dels pst sig knna till den exakta formen och g emot traditionen kring denna s mste man presentera vertygande bevis fr sitt alternativ till form. Har du ngra sdana? Det verkar osannolikt, givet hur lite ngon annan i vrlden knner till om den saken.
Senast redigerad av BRT 2014-06-12 kl. 01:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in