2014-06-11, 20:01
Medlem
Hade ju vart käckt om veitransport/veitransport överhuvudtaget betalar.... Dem fifflar med timmar och beter sig jävligt illa.
Sök INTE jobb där!
Fråga facket vad dem tycke om dessa skitföretag!

Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
50 bilar? I Oslo? Då känner jag garanterat till dom, vilka dom nu än är. Veikran/Veitransport har nog något fler än 50 skulle jag tippa på, Stål & Spesialtransport kanske har något under 50 men dom är från Rudshøgda vilket är att sträcka mer än lovligt på begreppet Stor-Oslo. Om du får reda på vilka det är så får du gärna skicka ett PM så kan vi se om jag har något matnyttigt om dom. Bemanningsföretaget har jag dock aldrig hört talas om.

Nej, Veikran/Veitransport är inget big no no, möjligtvis ett litet no inom parantes. Dom har kanske inte det allra bästa ryktet då åkaren Johnny Enger (son till Norges åkarkung Knut Enger) inte betalar särskilt bra och därmed kanske inte fått de allra bästa chaufförerna (även om vissa förstås är duktiga). Det största problemet som jag ser det för kranbilskillarna där är att dom kör för Optimera och har långa lastköer kombinerat med ett minst sagt tight schema. Inget jag hade gjort billigt för att säga det milt...

PS: nja; visst skulle det kunna gå att gå förbi bemanningsfirman, men det är förmodligen därför du inte fått namnet på kunden ännu. I tillägg använder vissa åkare bemanningsföretag för att sålla ut katastrofala chaufförer. Är du inte alltför långsam, har mer än absolut minimalt med social kompetens och inte kör sönder saker så får du nästan garanterat direktanställning så småningom oavsett.
Citera
2014-06-11, 20:08
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag gick miste om ett jobb i Norge idag, enbart pga att jag inte bor i Oslo, utan i Sverige. Jag försökte förklara för dem att jag måste få ett jobb, för att kunna bo i Oslo. Jag har helt enkelt inga pengar till deposition, resa och övriga saker. Dock sade de att jag skulle ringa dem, när jag flyttar dit. Jag är verkligen i en rävsax...
Citera
2014-06-11, 20:10
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyyria
Hade ju vart käckt om veitransport/veitransport överhuvudtaget betalar.... Dem fifflar med timmar och beter sig jävligt illa.
Sök INTE jobb där!
Fråga facket vad dem tycke om dessa skitföretag!

De flesta speditörsåkare fifflar med något, det måste dom för att inte gå konkurs med de ersättningsnivåer som är idag. Att VT försöker dra in på timmarna på dom som inte är vakna är heller inget nytt, men normalt sett brukar det heta att det varit ett "litet misstag" när det upptäckts. Hur länge har dom varit skyldiga dig (utgår från att du talar av egen erfarenhet?) och hur mycket?
Citera
2014-06-11, 20:14
Medlem
Dessa timmar är sen innan jul....
Det handlar inte om många timmar men bara de att pesonen i fråga skrivit timmarna exakt så som denne blivit tillsagd och ändå dras de timmar.
Att få betalt är ju rätt krångligt

Ja just de... 10 timmar till är dragna och de är i år... Och även där är de gjort exakt vad dem har sagt....!!

Citat:
De flesta speditörsåkare fifflar med något, det måste dom för att inte gå konkurs med de ersättningsnivåer som är idag. Att VT försöker dra in på timmarna på dom som inte är vakna är heller inget nytt, men normalt sett brukar det heta att det varit ett "litet misstag" när det upptäckts. Hur länge har dom varit skyldiga dig (utgår från att du talar av egen erfarenhet?) och hur mycket?
Senast redigerad av Valkyyria 2014-06-11 kl. 20:40.
Citera
2014-06-11, 20:35
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Dessa timmar är sen innan jul....
Det handlar inte om många timmar men bara de att pesonen i fråga skrivit timmarna exakt så som denne blivit tillsagd och ändå dras de timmar.
Fakturor som inte betalas ut för utfört arbete. Att få vänta tio dagar efter sista betalningsdatum... Att få tjata och påminna... Nä de där är inget ställe man vill ha med att göra....

Ja just de... 10 timmar till är dragna och de är i år... Och även där är de gjort exakt vad dem har sagt....!!

Ja, dessvärre är det där vanligt inom tredjepartslogistik. Tro mig; dom är faktiskt inte så illa som många av konkurrenterna. Det brukar hjälpa om man säger ifrån på skarpen direkt när det sker. Gärna parkerar ute på rutten eller "råkar" skrapa fronten i något. Det har hjälpt förr.
Citera
2014-06-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ja, dessvärre är det där vanligt inom tredjepartslogistik. Tro mig; dom är faktiskt inte så illa som många av konkurrenterna. Det brukar hjälpa om man säger ifrån på skarpen direkt när det sker. Gärna parkerar ute på rutten eller "råkar" skrapa fronten i något. Det har hjälpt förr.

Mm ja kanske de... Facket är kanske effektivare att snacka med?
Citera
2014-06-11, 20:45
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag gick miste om ett jobb i Norge idag, enbart pga att jag inte bor i Oslo, utan i Sverige. Jag försökte förklara för dem att jag måste få ett jobb, för att kunna bo i Oslo. Jag har helt enkelt inga pengar till deposition, resa och övriga saker. Dock sade de att jag skulle ringa dem, när jag flyttar dit. Jag är verkligen i en rävsax...
Ville du ha de två första lönerna utbetalda i förskott så du kan betala resan och boende? För det räcker ju inte med att få jobb, först skall du ju jobba en månad och sedan skall du vänta till lönedagen, allt som allt kan det ta bortåt två månader. Skall du ha till depositionen räcker förmodligen inte en månadslön heller. Ta ett SMS-lån istället, något förskott på lönen lär du inte få.
Citera
2014-06-11, 20:48
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Mm ja kanske de... Facket är kanske effektivare att snacka med?

Det kan funka, om man är med i rätt fack. NTF är en värdelös skitorganisation för chaufförer (åtminstone OTF, och där talar jag av egen sur erfarenhet), men YTF brukar vara jävligt på hugget så dom kanske kan få saker att hända...
Oavsett; i en sjukligt prispressad bransch händer sånt här, det går inte att komma från. Men de större stabilare aktörerna går oftast att komma tillrätta med; för större åkerier kostar det att sätta firman i konkurs på ett helt annat sätt än små åkerier. Det din bekant upplevt är bara ett försök att skära ner omkostnader, och med tanke på att pengarna fortfarande är utestående ansåg dom att hen gick på den. I alla sådana fall finns det bara ett sätt att bemöta felaktig/utebliven lön och det är att sätta hårt mot hårt. Skicka kravbrev med hot om inställning hos Forliksrådet, att kosta dom i form av olyckor eller att helt enkelt gå hem vid mest olämpliga tidspunkt. Sådant förstår dom!
Citera
2014-06-11, 20:54
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Ville du ha de två första lönerna utbetalda i förskott så du kan betala resan och boende? För det räcker ju inte med att få jobb, först skall du ju jobba en månad och sedan skall du vänta till lönedagen, allt som allt kan det ta bortåt två månader. Skall du ha till depositionen räcker förmodligen inte en månadslön heller. Ta ett SMS-lån istället, något förskott på lönen lär du inte få.

Det finns ju en del arbetsgivare som står för första hyran och depositionerna, men att det sedan dras av från lönen, i efterhand. Jag undersöker möjligheten till ett banklån till detta. SMS-lån vill jag inte ta.
Citera
2014-06-11, 21:01
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det finns ju en del arbetsgivare som står för första hyran och depositionerna, men att det sedan dras av från lönen, i efterhand. Jag undersöker möjligheten till ett banklån till detta. SMS-lån vill jag inte ta.
Inom vissa branscher står arbetsgivaren för både bostad och resor, det hade kanske varit något. För att få ett vettigt lån skall man ju ha fast arbete men som nyanställd är man vanligtvis provanställd
Citera
2014-06-11, 21:11
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Inom vissa branscher står arbetsgivaren för både bostad och resor, det hade kanske varit något. För att få ett vettigt lån skall man ju ha fast arbete men som nyanställd är man vanligtvis provanställd

Ljug då. Säg att du har en kompis du kan sova hos. Byter själv jobb till annan ort nu och när arbetsgivaren frågade sa jag att jag skulle bo hos syrran så länge. Det var ingen lögn men det blev inga närmre frågor om det heller. Det de flesta är oroliga för är om du kan möta upp när du fått jobbet, klarar du bara det så går det oftast bra. Fan; tälta på Ekeberg i värsta fall!

PS: citerade fel person.
Citera
2014-06-11, 21:33
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:

Citat:
Ljug då. Säg att du har en kompis du kan sova hos. Byter själv jobb till annan ort nu och när arbetsgivaren frågade sa jag att jag skulle bo hos syrran så länge. Det var ingen lögn men det blev inga närmre frågor om det heller. Det de flesta är oroliga för är om du kan möta upp när du fått jobbet, klarar du bara det så går det oftast bra. Fan; tälta på Ekeberg i värsta fall!

PS: citerade fel person.

I "värsta" fall får man bo på camping. De kräver åtminstone ingen deposition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in