Får tacka för underhållande läsning ang laestadianer!

Alltid lika intressant att höra hur fördummande fördomar folk har om oss.
Är själv en s.k Östlaestadian, ett öknamn väckelsens första kristna fick av icke-troende. Precis som dom första efterföljarna av Jesus Kristus började kallas kristna. Verkar vara vanligt att människor som vill följa Jesus, gärna pådyvlas diverse olika namn för att framstå som lite korkade.
Kvinnan som misstänks, kommer från en Östlaestadiansk familj. Namnet Laestadian är egentligen missvisande och ger ofta olyckliga missförstånd. Vi är helt vanliga kristna, som har bibeln som rättesnöre och lära. Så att döma laestadianism efter människors handlingar, är ju fel. En laestadian kan ju göra göra lika mycket som en annan människa, men det betyder ju självklart inte att den handlar efter våran lära, som är bibeln. En medborgare i ett samhälle är ju fri att göra vadsomhelst, det betyder dock inte att lagen tillåter det. Kristen biblisk lära tar ju avstånd och motsätter sig allt ont som kan tänkas göras mot en medmänniska. Den som handlar kärlekslöst, handlar tvärt emot bibeln och förnekar med sina handlingar, den Jesus han säger sig följa.
Bibelns budskap, lära och syfte är KÄRLEK. Summan av bibeln är att älska Gud, sen sin nästa som sig själv.
Matteus 22:
En av dem, en laglärd, ville sätta honom på prov och frågade: 36 "Mästare, vilket är det största budet i lagen?" 37 Han svarade: Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd.* 38 Detta är det största och främsta budet. 39 Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv.* 40 På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna."*
1 Petrus 2:
21 Detta har ni blivit kallade till. Kristus led ju i ert ställe och efterlämnade ett exempel åt er, för att ni skulle följa i hans fotspår.
1Joh 2
1 Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern - Jesus Kristus som är rättfärdig. 2 Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.
3 Vi vet att vi har lärt känna honom, när vi håller fast vid hans bud. 4 Den som säger: "Jag känner honom" och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom. 5 Men hos den som håller fast vid hans ord har Guds kärlek verkligen nått sitt mål. Så vet vi att vi är i honom. 6 Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde.
Efesier 5:
25 Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den, 26 för att helga den, sedan han renat den genom vattnets bad, i kraft av ordet. 27 Ty han ville ställa fram församlingen inför sig i härlighet, utan fläck eller skrynkla eller något annat sådant. Helig och fullkomlig skulle den vara. 28 På samma sätt är mannen skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru älskar sig själv. 29 Ingen har någonsin hatat sin egen kropp, utan man ger den näring och vårdar den, så som Kristus gör med församlingen, 30 eftersom vi är lemmar i hans kropp.
Angående alkohol.
Ef 5:
15 Se alltså noga till hur ni lever, att ni inte lever som ovisa människor utan som visa. 16 Ta väl vara på varje tillfälle, ty dagarna är onda. 17 Var därför inte oförståndiga utan förstå vad som är Herrens vilja. 18 Berusa er inte med vin, sådant leder till ett liv i laster.
Så mot bakgrund av detta, kan ni ju själv utröna hur en kristen ska leva. Vi ser ju klart och tydligt att ingenting av detta är destruktivt, förtryckande eller skadligt. Utan manar till ett liv i Jesu fotspår. Ett liv i uppoffrande kärlek. Pust! Jag känner redan hur enorma mina tillkortakommanden är=)
Denna lära är vad en sann kristen (laestadian) strävar efter. Jag talar nu för den grupp som kallas östlaestadianer.
Det där med barnafödandet var så dråpligt så man skrattade
Första gången jag hört något sånt. Låter som skrönor och ont förtal. Finns inget biblisk stöd för det.
Men det är sant, gammellaestadianer ska tydligen ha vissa "regler" som kan vara svårt att hitta bibliskt stöd för. Vet inte specifikt vad, då det även där kan ha förvrängts och blivit skrönor.