Citat:
Ursprungligen postat av
M.Jandelin
http://www.theguardian.com/football/2014/jun/10/arsenal-sign-carlos-vela-real-sociedad
Är det någon av er som faktiskt sett Vela spela mot bättre motstånd i Spanien? Jag vet bara att man diskuterade saken tidigare i en Arsenalpodcast och där framkom det att han tydligen har gjort merparten mål mot skräplag - så det är lite hypat. Jag förhåller mig skeptisk till att han gör succé den här gången heller, men sett till klausulen så är det naturligtvis mycket förmånligt (enligt transfermarkt är han egentligen värd nästan 18 miljoner pund nu), och det blir säkert en hygglig truppspelare.
Någon nämnde dock Griezmann och det är väl det som är lite surt i sammanhanget. Jag hade en liten förhoppning om att man kunde utnyttja Velas klausul för att få förmåner i fallet Griezmann. Jag menar priset på Vela är ju nästan 14 miljoner pund under marknadsvärde så om man hade givit upp den klausulen så hade man rimligtvis kunnat förhandla sig till en hygglig rabatt på Griezmann.
Nåja, det viktiga är att det här är en bonus och ingenting annat, och om Vela kan fortsätta utvecklas så kan det såklart bli väldigt bra då det är åtminstone en striker som spelar på rätt sätt för Arsenal (d.v.s. den tekniska Aguero/Suarez-typen), och är det någon som kan skola strikers så är det väl Wenger. Det är ju bra att få in mer naturlig täckning för Walcott också, då Vela spelat mycket till höger.
Inte desto mindre behövs en anfallare i toppklass, och med Arsene Wenger skulle jag fan inte förvånas om Vela är den stora "värvningen" offensivt. Man kan aldrig riktigt glädjas åt saker och ting när klubben rattas av en dumbom.
Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Det blir intressant att se vad Arsenal hittar på i sommar. Jag instämmer med att Özil-värvningen kändes som början på något, och att man troligtvis vill investera pengar och locka stjärnor. Anfallspositionen är ju verkligen den positionen som skulle kunna få störst lyft av en klassvärvning. Om man nu väljer att satsa på Giroud med Vela som backup, och dessutom tackar nej till Fabregas, då är ju frågan vilken position man plockar in en "stjärna" på?
Frågan är dock vilka anfallare som finns tillgängliga som Wenger tänker betala för. Den mest sannolika platsen att få in en "stjärna" på är väl det defensiva mittfältet. Sami Khedira skulle inte alls förvåna mig om man plockar in - Arsenal består ju redan av tyskar, man har Özil-kopplingen och Gazidis har tydligen väldigt bra kontakter i Real Madrid. Sedan var han ju mycket skadad förra säsongen också så han har bevisligen Arsenal-DNA i sig...