2014-06-10, 23:52
Medlem
Intressant med Vela, gick inte så bra sist men med tanke på priset och hur bra han varit i Spanien är det en no brainer att ta tillbaka honom.

Tyvärr blir nog det den enda förstärkningen framåt för Arsenal. Det bästa hade varit att ta tillbaka Vela billigt och satsa stora pengar på en riktigt bra anfallare (man la bud på både Higuain och Suarez förra sommaren, så uppenbarligen behövdes det en då trots att man hade Giroud) samt låna ut Yaya Sanogo till t.ex. West Brom eller liknande.

Men tror Wenger dumdristigt kommer nöja sig med Giroud, Vela, Sanogo + Campbell. Det lär väl bli en försvarare (Aurier mest troliga) och en mittfältare, men något mer vågar jag inte hoppas på. Men visst, Giroud verkar öka målproduktionen för varenda år han är i en klubb och med 17 ligamål förra säsongen kanske det kan bli dem där 20-25 nästa, och skulle Vela göra sina 10-15 kanske det räcker.
2014-06-10, 23:54
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Intressant med Vela, gick inte så bra sist men med tanke på priset och hur bra han varit i Spanien är det en no brainer att ta tillbaka honom.

Tyvärr blir nog det den enda förstärkningen framåt för Arsenal. Det bästa hade varit att ta tillbaka Vela billigt och satsa stora pengar på en riktigt bra anfallare (man la bud på både Higuain och Suarez förra sommaren, så uppenbarligen behövdes det en då trots att man hade Giroud) samt låna ut Yaya Sanogo till t.ex. West Brom eller liknande.

Men tror Wenger dumdristigt kommer nöja sig med Giroud, Vela, Sanogo + Campbell. Det lär väl bli en försvarare (Aurier mest troliga) och en mittfältare, men något mer vågar jag inte hoppas på. Men visst, Giroud verkar öka målproduktionen för varenda år han är i en klubb och med 17 ligamål förra säsongen kanske det kan bli dem där 20-25 nästa, och skulle Vela göra sina 10-15 kanske det räcker.
Räcker till vad är ju frågan? En ligatitel? En 4:e placering? Åttondel i CL?
Senast redigerad av OG-lover 2014-06-10 kl. 23:59.
2014-06-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Räcker till vad är ju frågan? En ligatitel?

Räcker till att inte behöva en Benzema/Higuain/Martinez/etc.
2014-06-11, 00:15
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Räcker till att inte behöva en Benzema/Higuain/Martinez/etc.
Beror ju på. Vela skulle säkert tillföra rätt mycket om han spelar som har gör i Sociedad, det råder inga tvivel om. Men för att kunna utmana mer i alla turneringar behövs givetvis större namn och mer klass in i anfallet. Men om man är fortsatt nöjd med en fjärdeplacering och att sluta grupptvåa i champions league så är Vela tillräcklig.
2014-06-11, 00:32
Medlem
Gooodfellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Beror ju på. Vela skulle säkert tillföra rätt mycket om han spelar som har gör i Sociedad, det råder inga tvivel om. Men för att kunna utmana mer i alla turneringar behövs givetvis större namn och mer klass in i anfallet. Men om man är fortsatt nöjd med en fjärdeplacering och att sluta grupptvåa i champions league så är Vela tillräcklig.

Precis. Vad är det man strävar efter egentligen? Jag tror att Özil måste ha fått vissa löften när han skrev på att det kommer mer tunga namn. Att gå till Arsenal vid den tidpunkten kan inte ha varit så ballt egentligen?
2014-06-11, 01:57
Moderator
zanteras avatar
Det blir intressant att se vad Arsenal hittar på i sommar. Jag instämmer med att Özil-värvningen kändes som början på något, och att man troligtvis vill investera pengar och locka stjärnor. Anfallspositionen är ju verkligen den positionen som skulle kunna få störst lyft av en klassvärvning. Om man nu väljer att satsa på Giroud med Vela som backup, och dessutom tackar nej till Fabregas, då är ju frågan vilken position man plockar in en "stjärna" på?
2014-06-11, 02:00
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Om man nu väljer att satsa på Giroud med Vela som backup, och dessutom tackar nej till Fabregas, då är ju frågan vilken position man plockar in en "stjärna" på?

Målvakt...?

Skulle gärna se en riktig toppmålvakt mellan stolparna, tycker inte polacken räcker. Men så blir det nog inte.
2014-06-11, 02:12
Medlem
Citat:
Det blir intressant att se vad Arsenal hittar på i sommar. Jag instämmer med att Özil-värvningen kändes som början på något, och att man troligtvis vill investera pengar och locka stjärnor. Anfallspositionen är ju verkligen den positionen som skulle kunna få störst lyft av en klassvärvning. Om man nu väljer att satsa på Giroud med Vela som backup, och dessutom tackar nej till Fabregas, då är ju frågan vilken position man plockar in en "stjärna" på?

Det är Arsenal vi pratar om så det blir säkert bara Vela och Campbell som värvas till anfallet. Arsenal blir lite bättre och toppkonkurrenterna fortsätter att dryga ut sitt försprång.
2014-06-11, 02:17
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Jandelin
Verkar nu som att Arsenal har aktiverat klausulen gällande Carlos Vela, det har iallafall Real Sociedad president sagt.

http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-2654363/Carlos-Vela-way-Arsenal-3-5m-confirms-Real-Sociedad-president.html

http://www.theguardian.com/football/2014/jun/10/arsenal-sign-carlos-vela-real-sociedad

Är det någon av er som faktiskt sett Vela spela mot bättre motstånd i Spanien? Jag vet bara att man diskuterade saken tidigare i en Arsenalpodcast och där framkom det att han tydligen har gjort merparten mål mot skräplag - så det är lite hypat. Jag förhåller mig skeptisk till att han gör succé den här gången heller, men sett till klausulen så är det naturligtvis mycket förmånligt (enligt transfermarkt är han egentligen värd nästan 18 miljoner pund nu), och det blir säkert en hygglig truppspelare.

Någon nämnde dock Griezmann och det är väl det som är lite surt i sammanhanget. Jag hade en liten förhoppning om att man kunde utnyttja Velas klausul för att få förmåner i fallet Griezmann. Jag menar priset på Vela är ju nästan 14 miljoner pund under marknadsvärde så om man hade givit upp den klausulen så hade man rimligtvis kunnat förhandla sig till en hygglig rabatt på Griezmann.

Nåja, det viktiga är att det här är en bonus och ingenting annat, och om Vela kan fortsätta utvecklas så kan det såklart bli väldigt bra då det är åtminstone en striker som spelar på rätt sätt för Arsenal (d.v.s. den tekniska Aguero/Suarez-typen), och är det någon som kan skola strikers så är det väl Wenger. Det är ju bra att få in mer naturlig täckning för Walcott också, då Vela spelat mycket till höger.

Inte desto mindre behövs en anfallare i toppklass, och med Arsene Wenger skulle jag fan inte förvånas om Vela är den stora "värvningen" offensivt. Man kan aldrig riktigt glädjas åt saker och ting när klubben rattas av en dumbom.

Citat:

Frågan är dock vilka anfallare som finns tillgängliga som Wenger tänker betala för. Den mest sannolika platsen att få in en "stjärna" på är väl det defensiva mittfältet. Sami Khedira skulle inte alls förvåna mig om man plockar in - Arsenal består ju redan av tyskar, man har Özil-kopplingen och Gazidis har tydligen väldigt bra kontakter i Real Madrid. Sedan var han ju mycket skadad förra säsongen också så han har bevisligen Arsenal-DNA i sig...
Senast redigerad av zizacon 2014-06-11 kl. 02:56.
2014-06-11, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Han är väl i princip klar för Milan? Vet att han träffade Inzaghi och Galliani på Ibiza förra veckan.

I sann Milan anda således. Gratis är fortfarande gott. Hur blev det med Kaká lämnade han? Hoppas de lyckas få in Pastore på något sätt. Antingen via ett billigt lån eller reducerat pris.
2014-06-11, 02:22
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Målvakt...?

Skulle gärna se en riktig toppmålvakt mellan stolparna, tycker inte polacken räcker. Men så blir det nog inte.
Fast han har väl presterat bra? Borde finnas andra positioner som bör förstärkas innan en ny första målvakt köps in?
En forward in och Giroud ut, nu gjorde han ändå 16 mål i år i ligan men 20+ är väl ett minimum för en forward när resterande i laget inte presterar så många mål, de gjorde ju 33 mål mindre än Liverpool och släppte in 9 mindre och då har det klagats en hel del på Liverpools defensiv och då är Liverpool ett väldigt offensivt lag vilket tyder enligt statistiken att Arsenal släppt in ganska många mål sett till per gjorda mål själv.

Får Walcott, Özil och Ramsey vara skadefri så bådar det ändå gott för Arsenal till nästa säsong, ryktas väl lite om Khedira till Arsenal men Anteri sågade väl honom rätt hårt, jag har själv inte sett Khedira tillräckligt tidigare för att kunna uttala mig om hur bra han är utan bara de senaste matcherna efter skadan då han sett väldigt seg ut. Blev lite spontana tankar så här på nattkvisten.
2014-06-11, 09:14
Medlem
Bert-Ljungs avatar
Marco Verattis agent är tydligen i Madrid för att förhandla med Real som kan tänka sig att betala 300 miljoner. Khedira ryktas till Arsenal så detta skulle väl inte vara omöjligt eller vad säger ni?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in