Fråga angående beskattning av aktier i kapitalförsäkring!
Hej! Har bestämt mig för att börja med aktiehandel och undersöker nu olika placeringsformer. Efter att ha läst lite på internet så försöker jag komma underfund med hur beskattningen av aktier i en kapitalförsäkring beräknas.
På hemsidan aktiekunskap.nu står följande: Summan för beskattning beräknas den 1:a januari varje år. Dessutom tas numera insättningar med i beräkningen. De insättningar som görs kvartal3+4 tas bara med till 50%. Summan som beskattas fås fram genom att multiplicera med statslåneräntan. På denna summa är det sedan 30% skatt.
Vilken summa är det som beskattas? Är det avkastningen för ett år? Är det hur mycket alla aktier i kapitalförsäkringen är värda? Och vad menas med att insättningar beskattas, syftar man då på de pengar man överför från sitt ordinarie bankkonto till sin kapitalförsäkring som ska användas för aktieköp?
Jag vet heller inte vad en statslåneränta är men det ska jag ta reda på efter det att jag ätit och diskat.
Ber om ursäkt för mina dumma frågor, men jag kan ingenting om detta och det är därför jag frågar