2014-06-07, 02:19
Medlem
Detta är preparaten:
10 mg Loratadin Sandoz dvs Loratadin.
5 mg Montelukast Teva dvs 5,2 Montelukastnatrium (innehåller även aspartam).
5 mg Symbicort.
5,2 mg Lomudal.
Dessa ovanstående menar jag inte att man krossar tillsammans/för samma den utan man tar dem efter bipacksedelns instruktioner. Blir det någon skillnad om man för samman preparaten eller blir det samma påverkan som jag skrev tidigare?
Får man ut någonting av att blanda dessa preparat? Blir det någon förändring/skillnad eller effekt av blandningen?
Citera
2014-06-07, 09:22
Medlem
Damorkesterns avatar
Samtliga preparat är såvitt jag kan se astmaläkemedel/allergimediciner. Det bör inte vara några problem att kombinera dem utan du kan nog lugnt ta alla vid ett och samma tillfälle. Frågan är dock om du har ett så kraftigt astmaanfall/allergipåslag att det är motiverat att göra det? Ibland kan det vara bättre att börja med ett av preparaten, exempelvis Lomudal el Symbicort (är det inhalator eller?) och sen om inte det ger tillräcklig effekt så lägger man till något mer.
Spontant kan jag tänka mig att en viss biverkan i form av hjärtklappning kan uppstå om man tar för många astma/allergiläkemedel samtidigt, då detta är en vanlig biverkan just på dessa.

Det bästa är väl att ta kontakt med behandlande läkare och få klara och tydliga instruktioner för hur läkemedlen ska tas vid behov eller mer regelbundet. På etiketterna på förpackningarna bör det också stå hur de ska tas.
Citera
2014-06-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damorkestern
Samtliga preparat är såvitt jag kan se astmaläkemedel/allergimediciner. Det bör inte vara några problem att kombinera dem utan du kan nog lugnt ta alla vid ett och samma tillfälle. Frågan är dock om du har ett så kraftigt astmaanfall/allergipåslag att det är motiverat att göra det? Ibland kan det vara bättre att börja med ett av preparaten, exempelvis Lomudal el Symbicort (är det inhalator eller?) och sen om inte det ger tillräcklig effekt så lägger man till något mer.
Spontant kan jag tänka mig att en viss biverkan i form av hjärtklappning kan uppstå om man tar för många astma/allergiläkemedel samtidigt, då detta är en vanlig biverkan just på dessa.

Det bästa är väl att ta kontakt med behandlande läkare och få klara och tydliga instruktioner för hur läkemedlen ska tas vid behov eller mer regelbundet. På etiketterna på förpackningarna bör det också stå hur de ska tas.
Mycket riktigt det du säger. Dessa är preparat för både astma och allergi (pollen), astman tas in genom inhalator men resterande tas via tabletter. Notera att jag redan varit hos läkaren angående astma och fått doshöjande besked varpå nåstintill alla besök. Tabletter utöver inhalatorn för astman är också en faktor jag inte skrivit upp, går även på Nasonex dvs Mometasonfuroat á 50 mikrogram/dag.
Tänkte om det lyckligtvis varit någon som just har dokumenterat dessa preparat i och med att man blandar dvs att man tar dem samtidigt. Man kan aldrig vara säker nog (tänkte på att samtliga preparat säger att man inte ska överskrida dosering, tänkte då om det hade någon betydelse i och med hur mycket man tog av vardera och då med böandningen dvs att man tar dem på samma gång).
Citera
2014-06-10, 18:42
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detduintevet.
Detta är preparaten:
10 mg Loratadin Sandoz dvs Loratadin.
5 mg Montelukast Teva dvs 5,2 Montelukastnatrium (innehåller även aspartam).
5 mg Symbicort.
5,2 mg Lomudal.
Dessa ovanstående menar jag inte att man krossar tillsammans/för samma den utan man tar dem efter bipacksedelns instruktioner. Blir det någon skillnad om man för samman preparaten eller blir det samma påverkan som jag skrev tidigare?
Får man ut någonting av att blanda dessa preparat? Blir det någon förändring/skillnad eller effekt av blandningen?

Enligt sfinx interaktionstjänst är det inga interaktioner mellan ovastående preparat.

När du tar flera mediciner så får du flera verkningsmekanismer och de "samverkar" så att du får en mycket bättre effekt än vad du skulle kunna få av ett enskilt läkemedel.

Sen så finns det ju självklart inget självändamål i att ta så många mediciner som möjligt, men ibland behövs kombinationer.
Citera
2014-08-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Enligt sfinx interaktionstjänst är det inga interaktioner mellan ovastående preparat.

När du tar flera mediciner så får du flera verkningsmekanismer och de "samverkar" så att du får en mycket bättre effekt än vad du skulle kunna få av ett enskilt läkemedel.

Sen så finns det ju självklart inget självändamål i att ta så många mediciner som möjligt, men ibland behövs kombinationer.
Okej, då förstår jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in