2014-06-10, 14:52
  #6793
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Ingrid Carlqvist vile ju granska vänsterextremismen inom just media och som du säger hon åkte ut snabbt då hon inte levererade enligt den tysta praxis som gäller inom mediebranschen.

Ingrid Carlqvist har väl i allra högsta grad, valt sina egna yrkesmässiga vägval.
Trots galenskapen.
Citera
2014-06-10, 15:07
  #6794
Bannlyst
Det är inte julafton.. men nära på...

------------------------

http://www.resume.se/nyheter/dagspress/2014/06/10/200-tjanster-bort-nar-sydsvenskan-och-hd-gar-samman/

Drygt 200 tjänster väntas försvinna när Sydsvenskan slås samman med Helsingborgs Dagblad. Personalen informeras nästa tisdag, enligt Resumés källor.

Enligt Resumés källor kommer minst 200 tjänster att försvinna när tryckning, redigering, administration och överlappande funktioner i Helsingborg tas bort.

Avsikten är att behålla de två starka varumärkena, men att centralisera de flesta funktionerna till Malmö. Helsingborgs Dagblad, HD, har i dag 250 anställda och Sydsvenskan 360. Efter samgåendet väntas bara omkring 400 tjänster kvarstå på de två tidningarna.

----------------
Citera
2014-06-10, 15:09
  #6795
Medlem
Bolingbrokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Ingrid Carlqvist har väl i allra högsta grad, valt sina egna yrkesmässiga vägval.
Trots galenskapen.

Kommer du försvara dina herrar lika lojalt när du själv osentimentalt kommer avpolleteras? Det kommer inte ske imorgon, det kommer inte ske nästa vecka - men det kommer ske. Och det snarare än du tror. Alla springer mot dörren nu. Hjörne plundrade sitt sjunkade skepp och håller god min. Och du kan lita på att även din arbetsgivare gör detsamma.

Personer som Jan Helin förlorar inte en minuts sömn på att gå ett varv med yxan på avdelningarna om det gör att han kan sminka upp sina kvartalssiffror. Hoppas att du har en Plan B, för snart är det dags att elda igång den.
Citera
2014-06-10, 15:14
  #6796
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolingbroke
Kommer du försvara dina herrar lika lojalt när du själv osentimentalt kommer avpolleteras? Det kommer inte ske imorgon, det kommer inte ske nästa vecka - men det kommer ske. Och det snarare än du tror. Alla springer mot dörren nu. Hjörne plundrade sitt sjunkade skepp och håller god min. Och du kan lita på att även din arbetsgivare gör detsamma.

Personer som Jan Helin förlorar inte en minuts sömn på att gå ett varv med yxan på avdelningarna om det gör att han kan sminka upp sina kvartalssiffror. Hoppas att du har en Plan B, för snart är det dags att elda igång den.

Jag är ganska säker på att nyhetsmedier kommer finnas kvar. Se till Helin så står han väl för den största utvecklingen inom nyhetsmedierna som branschen sett någonsin.
Vad det gäller mig behöver du inte oroa dig. Den här södermalsbon har så han klarar sig.
Citera
2014-06-10, 16:16
  #6797
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Jag är ganska säker på att nyhetsmedier kommer finnas kvar.

Finns väl ingen som sagt att nyhetsmedier försvinner. Däremot att konceptet tidningar och tv-kanaler upphör är vedertaget och det hela är en fråga om tajming och teknik. Svd:s förre chefredaktör, Mats Svegfors, tycker dessutom att det går för långsamt. Om nu utvecklingen bevisligen går mot en viss riktning, varför då kämpa emot?
Citera
2014-06-10, 16:30
  #6798
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Det är inte julafton.. men nära på...

------------------------

http://www.resume.se/nyheter/dagspress/2014/06/10/200-tjanster-bort-nar-sydsvenskan-och-hd-gar-samman/

Drygt 200 tjänster väntas försvinna när Sydsvenskan slås samman med Helsingborgs Dagblad. Personalen informeras nästa tisdag, enligt Resumés källor.

Enligt Resumés källor kommer minst 200 tjänster att försvinna när tryckning, redigering, administration och överlappande funktioner i Helsingborg tas bort.

Avsikten är att behålla de två starka varumärkena, men att centralisera de flesta funktionerna till Malmö. Helsingborgs Dagblad, HD, har i dag 250 anställda och Sydsvenskan 360. Efter samgåendet väntas bara omkring 400 tjänster kvarstå på de två tidningarna.

----------------
HD:s kulturredaktör Gunnar Bergdahl ger en halvt bisarr kommentar:
Citat:
– Själva idén med kultur- och åsiktsjournalistik är att det finns många röster, nu riskerar vi att tappa mångfalden och gå mot en slags kommersiell DDR-journalistik där bara de starkaste överlever.

Är han rädd att det inte blir tillräckligt vänstervridet framöver?
Citera
2014-06-10, 16:36
  #6799
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
HD:s kulturredaktör Gunnar Bergdahl ger en halvt bisarr kommentar:


Är han rädd att det inte blir tillräckligt vänstervridet framöver?

Han vill att det ska finnas många röster som säger exakt samma saker eftersom det blir trovärdigare när många "oberoende" källor har samma uppfattning.
Citera
2014-06-10, 16:55
  #6800
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Han vill att det ska finnas många röster som säger exakt samma saker eftersom det blir trovärdigare när många "oberoende" källor har samma uppfattning.

Exakt! Det är därför journalister i public service intervjuar journalister och sätter ihop stora paneler där alla tycker lika. Om det vore samma journalist i ett enda medium som kom med samma PK-budskap, så skulle det vara mindre trovärdigt men inte mindre enhetligt.
Citera
2014-06-10, 17:27
  #6801
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Finns väl ingen som sagt att nyhetsmedier försvinner. Däremot att konceptet tidningar och tv-kanaler upphör är vedertaget och det hela är en fråga om tajming och teknik. Svd:s förre chefredaktör, Mats Svegfors, tycker dessutom att det går för långsamt. Om nu utvecklingen bevisligen går mot en viss riktning, varför då kämpa emot?

tidningar och tv-kanaler?
Du menar väl papperstidningar?
Vad de gäller tv-kanaler så är det väl mer utveckling än någonsin och vilka står för den, jo "tidningarna"
Citera
2014-06-10, 17:33
  #6802
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Drygt 200 tjänster väntas försvinna när Sydsvenskan slås samman med Helsingborgs Dagblad. Personalen informeras nästa tisdag, enligt Resumés källor.

Fy satan vad gott! Jag firar med ett glas champagne och en räkmacka.
Citera
2014-06-10, 17:40
  #6803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
tidningar och tv-kanaler?
Du menar väl papperstidningar?
Vad de gäller tv-kanaler så är det väl mer utveckling än någonsin och vilka står för den, jo "tidningarna"

Låter spännande! TV-mediet utvecklas mer än någonsin! Kan du ge några exempel på nytänkandet?
Citera
2014-06-10, 18:11
  #6804
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
tidningar och tv-kanaler?
Du menar väl papperstidningar?
Vad de gäller tv-kanaler så är det väl mer utveckling än någonsin och vilka står för den, jo "tidningarna"
Det är väl bara Aftonbladet som satsat på TV med sin fenomenalt misslyckade satsning på TV7 där man brände sisådär 100 miljoner?
http://sv.wikipedia.org/wiki/TNT_(TV-kanal)

I övrigt så producerar ju alla tidningar bara numera något skräp de kallat Webb-TV där man fortsatt producerar dynga, fast i rörliga bilder.
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/
http://www.expressen.se/tv/
http://www.dn.se/webb-tv/program/
http://www.svd.se/nyheter/multimedia/
http://www.gp.se/gptv

Det där är ju så dåligt så man bara vill våldtäktsduscha och tvätta horhinnan med kaustiksoda.

Bara för att SVT kan göra webbnyheter betyder inte det att tidningarna kan göra TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in