Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2011-07-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvdtdadrdrdt
Ska försöka få 2.0 på nästa högskoleprov och har en strategi som jag gära skulle vilja ha respons på (om den är bra/dålig, hur den kan utvecklas osv.)

Här är mina resultat från lördagen:
NOG: 22/22
ELF: 19/20
ORD: 31/40
DTK: 18/20
LÄS: 12/20

Totalt: 102 (102/122)

Som ni ser har jag inga större svårigheter med matematik (slaravade bort poängen på DTK) och engelska hade jag lite tur med, så att öva på den är väl också ganska bra för att på så vis säkra mitt resultat på det kommande högskoleprovet.
LÄS och ORD var katastrofalt, ändå om det var första gången jag gjorde provet. Tror inte min (svenska) läsförståelse är dålig, utan det hade mycket att göra med att jag inte förstod vissa ord och var något okoncentrerad. Kan även tilläggas att jag endast sov ett par timmar natten till provet om det nu kan ha någon inverkan.

För att åtgärda detta tills nästa prov, har jag tänkt att markant höja mig i dessa delar genom att ändra lite på mina vanor. Då jag fortfarande läser på gymnasiet, kan jag inte lägga all tid tills nästa HP på att enbart plugga inför det, utan detta, min förberedelse inför HP, blir en grej vid sidan av skolan.

Istället för att gå upp vid den tiden jag idag har tendensen, egentligen, alltid haft tendensen, att gå upp vid, kommer jag istället gå upp en aning tidigare än jag brukar (sisådär en halvtimme). Detta: för att kunna öva upp LÄS och ELF. Så fort jag går upp på morgonen blir det till att omgående gå in på SvD och läsa en artikel från under strecket. Därefter kommer jag läsa en lite längre, och förhoppningsvis svårare, artikel från The Economist. Innan jag går till sängs varje kväll kommer jag upprepa detta. Sammanlagt kommer jag således att läsa två svårare svenska- och två svårare engelska artiklar varje dag.

ORD kommer jag redan automatiskt förbereda mig på genom att läsa under strecket, men för att garantera framgång på denna del, kommer jag även dagligen att lära mig 40 nya ord jag inte kan från http://www.ordprov.se/. Detta: genom att kvällen innan jag lägger mig skriva ner dessa ord och kolla igenom dem innan jag lägger mig för att sedan göra detsamma på morgonen. För att verkligen se till att orden sitter, kommer jag ta med mig (A4) pappret orden kommer finnas på, till skolan och under raster, lunchen, kolla igenom orden. Kommer fortsätta att med jämna mellanrum, fördelat under hela dagen, kolla på detta papper innan det är kväll för då skriver jag ner 40 andra ord.

Gör jag detta fram till början av april nästa år så kommer jag att ha läst över 300 olika artiklar från under strecket, och 300 olika artiklar från The Economist. Antalet ord jag kommer ha lärt mig från http://www.ordprov.se/ kommer hamna på 5000 (detta är det högsta antalet ord ordprov erbjuder, därför kommer jag ha dessa ord avklarade ett ganska bra tag före tidningsartiklarna). För att kompensera för tiden jag går miste om att lära mig 40 nya ord, kommer jag istället att fokusera på följande: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_idiomatiska_uttryck.

Givetvis kommer jag även läsa skönlitteratur som är skolrelaterad och kommer då försöka att välja lite svårare text. För tillfället läser jag Adventures of Huckleberry Finn av Mark Twain. Så fort jag blir klar med denna blir det till att försöka sig på lite Strindberg.

När provet börjar närma sig, låt säga två månader innan provet, kommer jag varje helg (enda tiden jag inte kommer ha fullt upp med skolarbeten) att plugga på gamla högskoleprov och således försöka hinna klart alla gamla inte det är dags för det nya. Medan jag gör detta kommer jag givetvis att fortsätta läsa artiklar och plugga ord.

Någon som gjort någon liknande förberedelse? I sådana fall: hur gick det?
Tror ni min strategi kommer funka och ge lovande resultat på provet, om jag nu verkligen gör det jag skrivit ovan och är så pass ambitiös?
Har ni några funderingar eller tips (baserade på egna erfarenheter) på hur jag i stället skulle kunna göra för att förebereda mig inför högskoleprovet och få 2.0?

Tack på förhand!

Detta gör mig sjukt motiverad i mitt egna pluggande till högskoleprovet .
Tackar !
Citera
2011-07-19, 10:54
Medlem
Om du orkar plugga så kör hårt, men glöm inte att det absolut, absolut viktigaste är FOKUS på den stora dagen. Nedanstående tog mig själv från 1.5 till en dryg poängjävel från 2.0 (fick 109 som tidigare var gränsen men den blev vid detta prov till 110, @%!#£+), utan att plugga eller öva något.

Varsågod, fmeas guide till succé på HP:

FÖRBEREDELSE
- Övertyga några kompisar att anmäla sig om du inte redan har några där, och hoppas ni får samma provställe.
- Ät bra, näringsrik mat dagarna innan. Extra grönsaker. Allt onyttigt är totalförbjudet, ta det när du firar på lördagkvällen istället.
- Sov minst 8 timmar nätterna innan, ingen dygnsvändning utan regelbundna tider.
- Planera hur du ska ta dig till provlokalen och vilka tider som gäller. Prata med samåkare eller skjuts i god tid.
- Planera också gärna någon kul aktivitet efter provet så blir du ännu mer taggad.
- Kvällen innan: packa pennor (många, om de går sönder), sudd, stift, en genomskinlig linjal, en ej genomskinlig linjal, överstrykningspennor i minst två färger. Armbandsur, leg. Lägg fram kläderna du ska ha på dig - mjukiskläder all the way, bekväma skor. Packa matsäcken (pastasallad) och mellanmålen (två frukter och några chokladbitar).

DAGEN D
- Gå upp lite tidigare än vad som behövs för att slippa stressa på morgonen.
- Ät en rejäl frukost som du kommer stå dig på länge.
- I provsalen: av med jackan. Packa upp innehållet i ditt pennskrin i bortre högra hörnet på bordet, tillsammans med legget. Ta av armbandsuret och lägg i bortre vänstra hörnet så du ser tiden om du bara låter blicken flacka dit en sekund (vänsterhänta gör alltså tvärtom). Väska på golvet bredvid bordet, inte i vägen för fötterna.
- Första två pauserna: ta en frukt ur väskan, gå direkt ut från provsalen och ta dig utomhus, akta rökarna och hitta polarna. Målet med rasten är att få frisk luft, äta en frukt för att hålla blodsocker och hunger i kontroll, och snacka med kompisarna om annat än provet för att vila hjärnan.
- Lunchen: Ät din pastasallad som innehåller långsamma kolhydrater för att stå dig hela eftermiddagen. Följ med polarna till pizzerian om det är dit de ska men _ät inte pizza_. Umgås och ha trevligt och på den tid som är kvar, ta gärna lite extra frisk luft och kanske en promenad runt provbyggnaden.
- Sista pausen: sista chansen, dags för sockerkick. Samma som de första rasterna men ät choklad istället (eller dextrosol eller vad du nu föredrar).

UNDER PROVET
- Superfokus. Du ska vara väl införstådd på hur de olika momenten går till och ha stenkoll på tiden. Gör en indelning av hur du ska disponera tiden på framsidan av provpappret om det behövs.
- Använd dina hjälpmedel! Särskilt i DTK kan linjalerna och överstrykningspennorna vara ovärderliga, men vissa kan också t ex läsa bättre om de har en färgad linjal under raden som döljer texten under.
- Börja med att plocka så många lätta poäng som möjligt, t ex sista delen av ELF har jag för mig består av kortare frågor. På alla provdelar ska du hoppa över de du inte kan svara på direkt. Därefter tar du de svårare poängen, och de du inte kan alls måste du gissa på. Det finns massor av tips på nätet hur man ska gå tillväga för att lösa de olika delarna så det går jag inte in närmare på här.
- Markera svaren i efterhand, om du hinner ska du dubbelkolla att alla svar är rätt och rätt ifyllda. Hinner du kan du också fylla i kontrollpappret, men detta är ingen prioritet.

EFTER PROVET
Fira!
Citera
2011-07-19, 14:07
Medlem
Wow, tack! Ska göra exakt så som du skrev
Citera
2011-07-19, 16:43
Medlem
jettesnels avatar
Någon här som vet vart man kan få tag i övningsuppgifter till de nya delarna?
Citera
2011-07-19, 20:18
Bannlyst
Kan väl tillägga att TS hade bra resultat från början, nej såklart sög han i ett flashbacksperspektiv men i verkligheten hade han bra resultat.
Var tvungen att säga detta så inte folk börjar få tankar nu om hur lätt det är att få 2.0...

Ts hade förmodligen 1.8 med 102poäng.
Citera
2011-08-20, 01:42
Medlem
svulles avatar
Kanske lite sent svar på tråden, men jag har alltid varit lite sugen på att plocka 2.0 på HP även jag. Nu ter det sig så att jag redan har fast jobb och har tagit min universitetsexamen för länge sedan, så egentligen spelar det väl ingen roll. Det är mer ett litet test för mig själv.

Jag har aldrig gjort ett HP, främst för att det var rätt onödigt at the time. Jag gick ut med maxbetyg och behövde ej ett HP-resultat för att komma in på mitt önskvärda universitet. Men jag känner ändå att det är någonting jag borde göra.

Vad tycker ni? Jag börjar närma mig 30. Är det lamt/dumt/ovärt/whatnot att göra HP, fastän jag inte behöver? Har någon annan gjort HP, fastän ni redan är utbildade? Tanken bara slog mig just nu. Det vore en kul utmaning.

Så som det ser ut nu så är det antagligen matematikdelarna som eventuellt skulle kunna sätta käppar i hjulet. Jag har inte knåpat matematik på allt för länge, förutom väldigt grundlig sådan - då i vardagen.
Jag läste TS första inlägg, men de förberedelser han skrev om är inget för mig. ORD-delen ska nog sitta klockrent. Engelska har jag mycket lätt för då jag använder det dagligen i mitt arbete.

Vad kan vara värt att "plugga" på när det kommer till matematiken? Statistik, lite diagram och lite andra obskyra ståhej vet jag kommer, men utöver det?

Tacksam för svar!
Citera
2011-08-20, 02:11
Medlem
Hur gick det för TS?
Citera
2011-12-21, 18:13
Medlem
a-has avatar
Ja, en bump är befogad. Hur gick det för TS - blev det 2.0?
Citera
2011-12-21, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-ha
Ja, en bump är befogad. Hur gick det för TS - blev det 2.0?
TS har inte varit aktiv på flashback på över 1 år.
Citera
2011-12-21, 18:27
Medlem
a-has avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
TS har inte varit aktiv på flashback på över 1 år.
Hmm, och jag som kollade de senaste inläggen och trodde att han skulle skriva nu till hösten. Så kan det gå.
Citera
2014-06-10, 02:24
Medlem
HeresJohnnys avatar
Jag är nästan motsatsen till TS då jag fick nästan full pott på språkdelarna medan mitt NOG resultat var ett riktigt bottennapp. Det var ett par år sedan och nu har ju provet blivit mindre språk inriktat och mer matematiskt lagt vilket suger oerhört för mig. Hur förbättrar jag min vänstra hjärnhalva inför kommande prov?

Kan berätta att jag skulle ha haft 1.7 vilket jag hade varit nöjd med men hade råkat förskjuta alla mina svar ett snäpp på en av delarna vilket gjorde att jag landade på 1.2. Skjut mig.

FELPOST. GAMMAL TRÅD.
Senast redigerad av HeresJohnny 2014-06-10 kl. 02:27.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in