Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-08, 21:23
Medlem
DjPuttes avatar
Stämmer bra hon är från Sattajärvi och han är från Nybyn Överkalix!
Om dem var skilda eller vad har jag just nu ingen koll på men han vet jag har vart gift tidigare!
Citera
2014-06-08, 23:29
Medlem
Fick höra idag av far min att min kusin som bor på området följde med en annan man för att kolla om mannen som låg på backen var berusad, när dom gick fram mot kroppen såg dom knivslida liggandes på marken. Väl framme vid kroppen började dom rulla över honom mot rygg från mage och såg då att mannen hade en kniv av modellen "morakniv 2000" i bröstet, dom rullade då försiktigt tillbaka mannen och larmade polisen.
Citera
2014-06-09, 08:11
Medlem
Mycket fintfolk anses ofta som kommunens pärla inom kommunens marknadsföring över riket och inom en massa sammanhang och som folk verkligen ser upp till och lever efter, inom såväl kommunal politiken (moderaterna) förebild för privat företagande, samt mycket moral om hur man skall leva renlärigt och lära efter vid de otal tältmötena som jag deltagit i som aktiv åhörare för att lyssna på moralen.
Ofta under Pajala marknaderna.

Trodde dock aldrig under några som helst omständigheter att en sådan sak kunde hända, helt osannolikt och mycket otroligt.
Citera
2014-06-09, 09:16
Medlem
Ratis avatar
Kroppen fick ligga utomhus på brottsplasten i över ett dygn under bevakning. Detta pga brist på tekniker.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19024480.ab
Citera
2014-06-09, 09:49
Medlem
DjPuttes avatar
Alkohol fanns väl med i bilden men det har vart tyngre saker än så som funnits med i bilden1
Sedan så är detta en smäll mot släkten i Sattajärvi som jag förstått det iom att K*r*o släkten har sin tro i Lestadianismen om det är efter den gamla tron eller vad vet jag inte just nu samt om hon haft samma problem med beroende, Hur som så är det en ren tragedi som inträffat hur än man vrider och vänder på det!
Mannen i fråga var skild från den kvinna som sitter anhållen men nyligt så har dem flyttat i hop igen och kvinnan bär hans efternamn!
Citera
2014-06-09, 18:29
Medlem
Lite oschysst att dra paralleller eller prata om Laestadianism i detta fall. Helt riktigt att hon härstammar från en kristen familj, som hör till den laestadianska väckelsen. Men det är ju irrelevant. Den ovetande kanske tror att mordet då var en helt naturlig yttring av en laestadian vilket kan leda till förakt och fördummande av denna kristna församling.

Ville bara förtydliga
Citera
2014-06-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flakbak
Lite oschysst att dra paralleller eller prata om Laestadianism i detta fall. Helt riktigt att hon härstammar från en kristen familj, som hör till den laestadianska väckelsen. Men det är ju irrelevant. Den ovetande kanske tror att mordet då var en helt naturlig yttring av en laestadian vilket kan leda till förakt och fördummande av denna kristna församling.

Ville bara förtydliga

Att mordet skulle varit en naturlig handling av en troende var inte vad jag menade när jag drog laestadianism i detta. Jag undrade bara om också maken var laestadian och behandlade henne illa i religionens namn vilket ledde till att hon fick nog en dag och dödade maken. Det finns regler inom ''gammel-laestadianism'' som inte direkt gynnar kvinnan, exempelvis att hon ska lyda sin make i alla avseenden och föda barn varje år tills hon dör av utmattning. Eller är jag fördomsfull nu...

Men om de var missbrukare så finns det säkert en annan förklaring.
Citera
2014-06-09, 18:58
Medlem
Fillppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Att mordet skulle varit en naturlig handling av en troende var inte vad jag menade när jag drog laestadianism i detta. Jag undrade bara om också maken var laestadian och behandlade henne illa i religionens namn vilket ledde till att hon fick nog en dag och dödade maken. Det finns regler inom ''gammel-laestadianism'' som inte direkt gynnar kvinnan, exempelvis att hon ska lyda sin make i alla avseenden och föda barn varje år tills hon dör av utmattning. Eller är jag fördomsfull nu...

Men om de var missbrukare så finns det säkert en annan förklaring.

Föda barn tills hon dör av utmattning? Du hör väl själv hur blåst det låter.

Och ja, alkohol och säkerligen droger som orsakat detta från grunden.

Leastadianer är bara människor dom oxå.
Citera
2014-06-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillppa
Föda barn tills hon dör av utmattning? Du hör väl själv hur blåst det låter.

Och ja, alkohol och säkerligen droger som orsakat detta från grunden.

Leastadianer är bara människor dom oxå.

En kvinna klarar inte av att föda hur många barn som helst. Det finns fall i Finland där kvinnan dött av sviterna av sin femtonde- artonde förlossning.
Citera
2014-06-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
En kvinna klarar inte av att föda hur många barn som helst. Det finns fall i Finland där kvinnan dött av sviterna av sin femtonde- artonde förlossning.
Har för mig att dom ska ha lika många barn som lärjungarna, dvs. 12 st. och fler än det kanske bara är bonus. Vet att många utav kvinnorna var tämligen slitna kroppsligen av detta.
Är uppväxt i ett samhälle i min ungdom med ett helt område av Laestadianer, det var fulla lufta i ungar där. Väluppfostrade dock.
Senast redigerad av jekjek 2014-06-09 kl. 19:40.
Citera
2014-06-09, 19:46
Medlem
Ratis avatar
Kvinnan nekar till brott.
http://nsd.se/nyheter/lulea/misstanks-ha-dodat-sitt-ex-8537739.aspx
Citera
2014-06-09, 19:55
Medlem
Iaghs avatar
Är det okej att vara alkis som laestadian?

Who killed vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in