2014-06-09, 08:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jag tror att det är en liten kniv eftersom huggen är placerade väldigt nära varandra.
Kniven borde vara vass på båda sidor av bladet och relativt smal.
Jag tror L skadan kan vara två hugg i samma kanal.

Tror inte att det är en push dagger är det rätta vapnet för då borde GM enkelt kunna huggt genom revben.

Så slutsatsen min blir:
smal, kort kniv som är eggvass på båda sidor. bladet bör vara V format och inte D.

Förstår inte hur du menar att ett V-format blad skulle ge de D-formade sår av olika bredd och djup som det står om i FUP. Menar du med V att det är smalare framtill än baktill så håller jag med. Men då kan man ju inte jämföra V med D.

Att hugga igenom ett revben med kniv när det sitter kvar i kroppen tror jag inte man klarar med kniv överhuvudtaget. Brukar väl använda köttyxa och ha benet liggande på ett fast underlag. Det är ju benhårt.
En pipe dagger är ju egentligen inte direkt eggvasst, vad man nu menar med det. Ett tvärsnitt genom en dagger ser ju ut mer som ett D och "eggarna" är i ändarna på den raka delen av D-et. Vapnet är ju gjort utifrån ett rör.

Lite svårt att hitta en bild som förklarar hur det ser ut. Det blir egentligen inte ett D heller i tvärsnitt annat än i spetsen men såret blir ett D:
http://www.smkw.com/webapp/eCommerce/products/Condor+Tool+%26amp%3B+Knife/Condor%C2%AE+Pipe+Knife+Dagger/CTK3011B.html

Baksidan på bladet på bilden är konvext (rörets utsida) och det mörka på framsidan är konkavt (rörets insida). Bladets längd på kniven på bilden är 22 cm. Ganska kort.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-06-09 kl. 09:17.
Citera
2014-06-09, 10:12
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Förstår inte hur du menar att ett V-format blad skulle ge de D-formade sår av olika bredd och djup som det står om i FUP. Menar du med V att det är smalare framtill än baktill så håller jag med. Men då kan man ju inte jämföra V med D.

Att hugga igenom ett revben med kniv när det sitter kvar i kroppen tror jag inte man klarar med kniv överhuvudtaget. Brukar väl använda köttyxa och ha benet liggande på ett fast underlag. Det är ju benhårt.
En pipe dagger är ju egentligen inte direkt eggvasst, vad man nu menar med det. Ett tvärsnitt genom en dagger ser ju ut mer som ett D och "eggarna" är i ändarna på den raka delen av D-et. Vapnet är ju gjort utifrån ett rör.

Lite svårt att hitta en bild som förklarar hur det ser ut. Det blir egentligen inte ett D heller i tvärsnitt annat än i spetsen men såret blir ett D:
http://www.smkw.com/webapp/eCommerce/products/Condor+Tool+%26amp%3B+Knife/Condor%C2%AE+Pipe+Knife+Dagger/CTK3011B.html

Baksidan på bladet på bilden är konvext (rörets utsida) och det mörka på framsidan är konkavt (rörets insida). Bladets längd på kniven på bilden är 22 cm. Ganska kort.

Jag tänker mig en topp som är mer V i formen än ett D men som planas ut mer upp mot skaftet.
Efter att ha kollat runt på nätet och läst om olika typer av huggskador med kniv så verkar det inte alls omöjligt att att hon dödats med någon typ av dagger men en ganska nätt sådan.
Den push dagger som länkades till tidigare (han som högg grisen) där ser man att med just den kniven verkar det relativt enkelt att hugga genom ben men måste hålla med dig att det är förmodligen svårare än det ser ut på det klippet.

Det som jag har hittat som verkar stämma bäst in på hur jag tror att hennes skador ser ut är denna:
http://www.cartercrafts.com/pushdagger.htm

Det är specifikt en skada på VB som jag reagerade över och det är FUP 411 punkt 59.
Skarpkantad sårskada (i) som mäts 0,3cm motsvarande alla sidor på en trekant.
Den underliggande sårkanalen är ca 0,5cm djup.

Den andra skadan som verkar lite udda är punkt 62
Skada L som är i höger lunga, ett litet jack i sårkanten kan tyda på två hugg i samma sårkanal.

Ändarna på huggen verkar alla vara skarpkantade och då låter det väl rimligt att det är vasst på båda sidor då.

Att såren är D formade behöver inte betyda att "kniven har den exakta formen utan det beror även på hur kniven träffar kroppen, är skinnet spänt, det finns bla linjer i huden och beroende på hur man hugger i dom så glipar såren olika mycket.

DL uppger att vapnet verkar var koniskt och den dagger jag länkat till kan nog upplevas lite konisk.

Anledningen till att jag tror att det är ett litet vapen (max 10cm) är att alla huggen är så samlade och majoriteten av dom är fokuserade på hjärtat. Skada L punkterar ena lungan och två i axeln, resten av huggen är mot hennes hjärta.

Därför har jag svårt att se att det är gjort i affekt, det ser väldigt målinriktat ut men med stort hat.
(helt mina egna tankar och något jag tror, tänker inte ge mig in i någon närmare analys om GMs känslor)
Citera
2014-06-09, 10:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det tror jag inte. Det kan även betyda att KJ aldrig har rört den rullen.

Precis det jag vill säga. Underförstått.
Citera
2014-06-09, 11:50
Medlem
Vid förhör med KJ enligt förundersökningen 1760 om blodet i bagageutrymmet hävdar KJ att någon måste ha planterat det dit han kan inte se någon annan förklaring.
Han påstår KJ att någon försöker sätta dit honom för brott han aldrig har gjort.
Han säger också att han hade grejer i bagageutrymmet den kvällen VB försvann.
Han säger också det är inte svårt att gå in i bilen även om den var låst, kanske han gjort det själv någon gång med att ha låst in nyckeln.
Vid upprepade frågor om blodet från förhörsledaren svarar han att någon försöker sätta dit honom.
Han säger ockå att han kan ha lämnat bilen olåst eller att någon brutit upp bakluckan.
Av förhöret framgår att han är inte säker på om bilen var olåst eller låst.
Hunday skall vara den lättaste bilen att ta sig in i, hans bil var också ca 20 år gammal.
Det som är fakta är att det fanns blod i bagageutrymmet från VB och eftersom hunden Uno inte markerade blodet kom det från när VB levde och det måste ha kommit dit på något sätt och den enda förklaringen är att det blivit planterat dit.
Sedan påstås det att det var liklukt i bagageutrymmet och den förklaringen är väl att det planterades samtidigt med blodspåret.
Om båda dessa planteringar gjorts har bagageluckan varit öppnad.
Citera
2014-06-09, 12:50
Medlem
Vad tror vi om detta?
Ett ämne för en Oscar eller?

FUP 1296
Kristoffer var arg, han var säker på att det var Micke som dödat Ploy. Kristoffer ville att
Robin skulle följa med och söka upp Micke och prata med honom, att de skulle spöa upp
honom och se till att han åkte till polisen. Robin sa till Kristoffer att sluta svamla, att de inte
skulle göra det, han sa att de skulle låta polisen sköta sitt jobb. Kristoffer sa: okej då.
Robin sa till Kristoffer att hålla sig hemma och förklarade att han säkert kommer att bli
förhörd av polisen med tanke på att han är den sista som sett henne. Kristoffer ville att Robin
skulle leta upp Micke om han själv skulle bli hämtad av polisen. Robin sa till Kristoffer att
sluta svamla.
Enligt Robin var Kristoffer helt säker på att benen som polisen hittade tillhörde Ploy.
Kristoffer menade att Ploy var försvunnen, vem kunde annars benen tillhöra.
Robin tillfrågades om Kristoffer pratat om att det kan finnas en hotbild mot Ploy. Robin
uppgav att han inte hört det, Kristoffer har aldrig pratat om detta.
Robin tillfrågades om Kristoffer brukar vara arg. Robin uppgav att Kristoffer inte kan
vara arg, han har aldrig sett honom arg förutom när han pratade om att Micke (karatetränaren)
kan vara den person som skadat Ploy.
Citera
2014-06-09, 13:11
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Nu har jag inte följt Linda Chen fallet slaviskt men den enda likhet jag ser med detta fall är att båda BO var thai. I övrigt inte mycket som är likt.

Linda Chen va väl kines??

Sorry för OT men rätt ska va rätt
Citera
2014-06-09, 13:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
17 maj enligt JJ2 och KP, 18 maj enligt KJ och JJ.
I TR sa JJ att festen vid Aldersjön var 17 maj.
Citera
2014-06-09, 13:48
Medlem
Quarrels avatar
I HR fick JJ frågan från åklagare om varför han ringde och väckte KJ i samma hus, istället för att knacka på dörren. JJ redogjorde för orsaken. Sedan frågade åklagaren varför han sa i TR att han bankade, JJ hade inget svar på det. Åklagaren gick hårt på, och ville han en förklaring, men fick ingen.

I TR sa JJ att han ringde istället för att banka. Fult trick av åklagaren för att sänka vittnets trovärdighet.
Citera
2014-06-09, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Vid förhör med KJ enligt förundersökningen 1760 om blodet i bagageutrymmet hävdar KJ att någon måste ha planterat det dit han kan inte se någon annan förklaring.
Han påstår KJ att någon försöker sätta dit honom för brott han aldrig har gjort.
Han säger också att han hade grejer i bagageutrymmet den kvällen VB försvann.
Han säger också det är inte svårt att gå in i bilen även om den var låst, kanske han gjort det själv någon gång med att ha låst in nyckeln.
Vid upprepade frågor om blodet från förhörsledaren svarar han att någon försöker sätta dit honom.
Han säger ockå att han kan ha lämnat bilen olåst eller att någon brutit upp bakluckan.
Av förhöret framgår att han är inte säker på om bilen var olåst eller låst.
Hunday skall vara den lättaste bilen att ta sig in i, hans bil var också ca 20 år gammal.
Det som är fakta är att det fanns blod i bagageutrymmet från VB och eftersom hunden Uno inte markerade blodet kom det från när VB levde och det måste ha kommit dit på något sätt och den enda förklaringen är att det blivit planterat dit.
Sedan påstås det att det var liklukt i bagageutrymmet och den förklaringen är väl att det planterades samtidigt med blodspåret.
Om båda dessa planteringar gjorts har bagageluckan varit öppnad.

Så fram med det - vem var det som planterade bevisen och styckmördade VB då?
Citera
2014-06-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Så fram med det - vem var det som planterade bevisen och styckmördade VB då?

Det är frågan... Var det samma person som mördade och som styckade?
Hur många är inblandade? Finns det fler vittnen?

Hur ser det där gröna knivliknande vapnet ut som VB ville ha av MB?

Kan det vara mordvapnet?

Har formen på det matchas med de dödande stickskadorna på VBs kropp?
Citera
2014-06-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Förmodligen när hon läst vad AN skrivit på fb. - Det fanns också ett gult hus i L-träsk:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Vet någon exakt när MB permanent raderade smsen från VB samt alla de han själv skrivit till henne?
Citera
2014-06-09, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad är då åklagarens bevis(påstående) värt, att VB och KJ måste ha befunnit sig i KJ lägenhet bl a när det slogs 112* på VB mobiltelefon? Hur ser åklagarens händelsekedja ut, tidslinjen? Det finns ingen som helst sammanhängande tråd i åklagarens bevisföring. Allting är ren och skär spekulation. Den enda slutsatsen som jag kan dra av ditt påstående är att åklagaren inte är en vettig person.

Visst är det spekulationer..+ förhastade slutsatser...

Det är intressant att likdelarna placerades ut i samband med MPSsöken i det aktuella området.
Rimligtvis ville gärningsmannen/gärningsmännen att kroppsdelarna skulle hittas JUST DÅ............ vid den tidpunkten....

Återigen.. var låg kroppsdelarna förvarade innan utplaceringen???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in