2014-06-05, 15:35
Medlem
marsstens avatar
Tjena!

Har lite beslutsångest angående min portfölj behöver göra plats, så vilken av dessa 3 aktier hade ni behållt på 2 års sikt?

Betsson, Elos eller G5 entertainment.

Tacksam för synpunkter.

Mvh
2014-06-06, 04:25
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marssten
Tjena!

Har lite beslutsångest angående min portfölj behöver göra plats, så vilken av dessa 3 aktier hade ni behållt på 2 års sikt?

Betsson, Elos eller G5 entertainment.

Tacksam för synpunkter.

Mvh

Jag hade behållt Betsson med tanke på tillväxtpotentialen inom spelbranchen generellt och dess goda direktavkastning. Ett annat tungt argument är Betssons fina ledning som gör det yttersta för aktieägarna.
2014-06-06, 11:54
Medlem
marsstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Jag hade behållt Betsson med tanke på tillväxtpotentialen inom spelbranchen generellt och dess goda direktavkastning. Ett annat tungt argument är Betssons fina ledning som gör det yttersta för aktieägarna.

Hej!

Gillar också ledningen och att Betsson tjänar pengar i betydligt högre grad än de andra nämnda, plus direktavkastningen. Risken med Turkiet och spelreglementsändringar generellt å ena sidan, möjligheterna i Kina enorma? Lutar åt Betsson.

Kan ta in 2 utav NCC, Lundin mining eller Malmbergs. Pussel pussel

Mvh
2014-06-06, 20:30
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marssten
Hej!

Gillar också ledningen och att Betsson tjänar pengar i betydligt högre grad än de andra nämnda, plus direktavkastningen. Risken med Turkiet och spelreglementsändringar generellt å ena sidan, möjligheterna i Kina enorma? Lutar åt Betsson.

Kan ta in 2 utav NCC, Lundin mining eller Malmbergs. Pussel pussel

Mvh

Än sålänge har vi inte sett några direkta förändringar i Turkiet som man först bevarat, men visst finns det en potential politisk risk med i spelet. Dock känns det som att marknaden generellt öppnar upp mer och mer, vilket gynnar tillväxten, och det kommer finnas goda möjligheter att expandera både i väst och öst. Personligen tror jag mycket på Nederländerna i Europa och det ska bli kul att se hur det nya förvärven står sig i bolaget. Jag skulle inte sälja Betsson. Jag letar snarare efter tillfälle att återinvestera årets utdelningar.
2014-06-06, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chopin1
Hej allesammans,

Det är nämligen så att jag tog ett lån från CSN i februari 2014, och vill nu betala tillbaka hela beloppet till CSN för ett antal orsaker. Hur fungerar det med återbetalning av lån samma år som man erhöll lånebeloppet? Hur är det med räntan? Tack på förhand.

Kontakta dom för slutbetalning. För dig som inte är återbetalningsskyldig och har ett årsbelopp blir det kapitalskulden (lånet) samt den löpränta som tickat på fram till det datum de har pengarna.
2014-06-07, 12:19
Medlem
Jag pluggar heltid vanligtvis men tänkte även läsa två sommarkurser som jag kommit in på denna sommar.
1. När brukar första CSN för sommarkurser komma?
2. Kan man se nånstans att man sökt CSN? Jag är väldigt säker på att jag klickade i att jag ville ha CSN på antagning.se men är inte helt 100.
2014-06-07, 14:21
Medlem
Har försökt hitta svar på en liknande fråga här men inte hittat.

Jag kommer att tjäna för mycket denna terminen pga oväntade inkomster. Om jag skulle hoppa över ett par veckor med csn nästa termin så att min totala inkomst under året hamnar under mitt mitt fribelopp sammanlagt. Hur stora är chanserna att man torskar på detta?
2014-06-07, 14:26
Medlem
Fittsaft85s avatar
Tillgångarna är 59 280
Skulderna är 20 274
59 280/20 274 = 39 006
Antal aktier är 77 435

39 006/77 435= 0.503726

Jag har försökt att räkna ut substansvärde, men det blir det svaret och jag tror inte det stämmer. Någon som kan berätta vad jag gjort för fel?
2014-06-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsaft85
Tillgångarna är 59 280
Skulderna är 20 274
59 280/20 274 = 39 006
Antal aktier är 77 435

39 006/77 435= 0.503726

Jag har försökt att räkna ut substansvärde, men det blir det svaret och jag tror inte det stämmer. Någon som kan berätta vad jag gjort för fel?

http://www.aktiespararna.se/lar-dig-mer/Fordjupningar/Analysskola/Sa-beraknar-du-ett-bolags-substansvarde/?lb=no&kampanj=pop-up-nej-tack
2014-06-07, 18:41
Medlem
Chopin1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Kontakta dom för slutbetalning. För dig som inte är återbetalningsskyldig och har ett årsbelopp blir det kapitalskulden (lånet) samt den löpränta som tickat på fram till det datum de har pengarna.

Så du menar att jag kommer att få betala en ränta? Trodde att det var en årsränta och eftersom att ett år inte har passerat än trodde jag att jag skulle få slippa någon ränta, därav önskan att betala av hela summan.
2014-06-07, 21:51
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Så du menar att jag kommer att få betala en ränta? Trodde att det var en årsränta och eftersom att ett år inte har passerat än trodde jag att jag skulle få slippa någon ränta, därav önskan att betala av hela summan.
Precis som nästan vilket annat lån som helst så börjar räntan ticka från dag 1.
2014-06-07, 21:52
Avslutad
Citat:

Tyvärr. Ränta börjar löpa från den första låneutbetalningen som görs fram till dess skulden är slutbetald.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in