2014-06-08, 23:46
Medlem
pelle49s avatar
Jag har inte tidigare deltagit i diskussionerna kring detta intressanta rättsfall, men har nu plöjt igenom hela fuppen. Det finns flera paralleller till ett annat fall som diskuterats intensivt här, mordet på en annan ung kvinna med asiatiskt ursprung i Dalarna. Även i det fallet är bevisningens tyngd svårgripbar för en ickejurist. Men den allmänna känslan man har är att det inte råder något tvivel om att M*ts *lm (a,a) är en kallhamrad mördare.

Men sammantaget så måste man väl i Bodenfallet hålla med både TR o HR i själva skuldfrågan, se konspirationsteorierna som framförts i detta forum som mindre troliga och utpekandet av eventuella alternativa gärningsmän som hypotetiska utan konkret underlag.

Jag har inte kollat igenom alla sidorna i tråden, för det krävs nog en mer entusiatisk själ än undertecknad, men det är lite svårt att greppa hur och varför det blivit sån diskussion kring ärendet. Den dömde i Bodenfallet verkar inte alls lika kall och beräknande, mer som en ofokuserad, socialt svåranpassad och lite labil individ som trasslar till det för sig med oövertänkta uttalanden. Till skillnad från *lm i Dalarna som strikt höll sig till en visserligen hopplös rövarhistoria, men han avvek inte en millimeter från den.

Det mest mystiska för mig är den roll som mediet som pekat ut fyndplatsen spelar.

Det här var lite reflektioner från en iakttagare på övre läktaren.
Citera
2014-06-08, 23:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, men vem kommer DNA:t från? Grad +1 betyder att chansen att DNA:t kommer från KJ är större än 1/6 och mindre än 1/100. Dock är det sannolikt att DNA kommer från en manlig släkting till KJ. Hamilkar hävdar att inaveln i Boden är liten, för det är en militärstad med mycket in- och utflyttningar. Men bland de bofasta, som har bott flera hundra år, är nog inaveln stor. KJ tillhör dessa, såvitt jag förstår, och jag vågar påstå att han, utan att veta om det, kan vara släkt med många i stan.

Kan så vara. Mera sannolikt är dock att avtrycket härrör från sex-akten. Anser jag. I vilket fall finns rimlig förklaring till avtrycket.

Därmed minskar bevisvärdet.
Citera
2014-06-08, 23:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Handskar, hela tiden, menar du?

Saknas fingeravtryck från KJ på rullen så har han hanterat den med handskar från inköpet tills den ställdes på skåpet i badrummet.

Eller...så tillhörde rullen VB.
Citera
2014-06-08, 23:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Saknas fingeravtryck från KJ på rullen så har han hanterat den med handskar från inköpet tills den ställdes på skåpet i badrummet.

Eller...så tillhörde rullen VB.
Rullen testades aldrig för fingeravtryck. Däremot testades DNA mot VB och KJ. Bara VB:s DNA hittades.
Citera
2014-06-08, 23:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Rullen testades aldrig för fingeravtryck. Däremot testades DNA mot VB och KJ. Bara VB:s DNA hittades.

Just ja.
Citera
2014-06-09, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
Jag har inte tidigare deltagit i diskussionerna kring detta intressanta rättsfall, men har nu plöjt igenom hela fuppen. Det finns flera paralleller till ett annat fall som diskuterats intensivt här, mordet på en annan ung kvinna med asiatiskt ursprung i Dalarna. Även i det fallet är bevisningens tyngd svårgripbar för en ickejurist. Men den allmänna känslan man har är att det inte råder något tvivel om att M*ts *lm (a,a) är en kallhamrad mördare.

Men sammantaget så måste man väl i Bodenfallet hålla med både TR o HR i själva skuldfrågan, se konspirationsteorierna som framförts i detta forum som mindre troliga och utpekandet av eventuella alternativa gärningsmän som hypotetiska utan konkret underlag.

Jag har inte kollat igenom alla sidorna i tråden, för det krävs nog en mer entusiatisk själ än undertecknad, men det är lite svårt att greppa hur och varför det blivit sån diskussion kring ärendet. Den dömde i Bodenfallet verkar inte alls lika kall och beräknande, mer som en ofokuserad, socialt svåranpassad och lite labil individ som trasslar till det för sig med oövertänkta uttalanden. Till skillnad från *lm i Dalarna som strikt höll sig till en visserligen hopplös rövarhistoria, men han avvek inte en millimeter från den.

Det mest mystiska för mig är den roll som mediet som pekat ut fyndplatsen spelar.

Skillnaden är väl också att rättsläkaren aldrig kunde konstatera dödsorsak på Linda, annars är jag rätt säker på att Alm suttit på typ 16 år. Alldeles oaktat att han berättade att lugge i en bagagelucka och ätit kalla friterade räkor.
Citera
2014-06-09, 01:33
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Skillnaden är väl också att rättsläkaren aldrig kunde konstatera dödsorsak på Linda, annars är jag rätt säker på att Alm suttit på typ 16 år. Alldeles oaktat att han berättade att lugge i en bagagelucka och ätit kalla friterade räkor.

Nu har jag inte följt Linda Chen fallet slaviskt men den enda likhet jag ser med detta fall är att båda BO var thai. I övrigt inte mycket som är likt.
Citera
2014-06-09, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Verkar märkligt att att KJ överhuvudtaget hade med sig den till picknicken. Ännu märkligare är att camelpacken från Fallen Angel låg längst ner. Den var ju inte KJs.
Eller så är det inte märkligt alls. Fodralet låg sannolikt inte i bagaget, snarare kvar i lägenheten efter att grabbarna varit och spelat Fallen Angel den 11:e. Sedan urlastades bagaget när de kom hem. Det kan vara så att det är vid detta tillfälle som WL airsoftgrejer hamnar i KJ lägenhet. (tanke, har inte kollat upp). KJ flyttar från lgh till stugan för att komma undan mediatrycket. Då tar han med sig ett antal prylar hemifrån för att kunna vara där några dagar. Den 17 maj är KP, JJ2, KJ och ske-å vännen på picknick i Aldersjön. Då är det andra prylar i bagaget, bland annat ett täcke.
Efter att JJ skjutsat hem honom så går det någon dag till KJ på nytt behöver tillgång till bagageutrymmet, denna gång benen. KJ urlastar bagaget, kvar är ett par handskar, några verktyg, kamelpuckeln och den förmodligen lånade mobilen av JJ2 (enligt henne så lämnade hon mobilen kvar i bagaget, märkligt nog tog hon inte tillbaka den. I stället återfanns den i bagaget när Polisen långt senare gick igenom bilen. Efter att ha placerat ut benen i gula huset, åkt tillbaka till Väderkvarnshöjden för att göra sig av med bevisföremål, motsvarande, så lyfter han tillbaka prylarna som låg där innan. KJ drar från stugan till föräldrahemmet, i samband med detta hamnar vapenfodralet högst upp. Fodralet kan även ha lagts dit när KJ höll på med bilen i garaget vid föräldrahemmet, strax innan han greps (höll på med en fyrhjuling och sin bil för att ordna något som hade att göra med släpet, belysningen om jag minns rätt). Gissning, ja.
Citera
2014-06-09, 07:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Avsaknad av fingeravtryck kan väl bara betyda att KJ haft handskar på sig då han lade upp rullen på skåpet? Samt att han dessförinnan har hanterat rullen med handskar på.

Det tror jag inte. Det kan även betyda att KJ aldrig har rört den rullen.
Citera
2014-06-09, 07:37
Moderator
OYs avatar
Citat:

Dömdes MA för mord eller dråp, det fanns inga tvivel om hans skuld säger du. Om vi jämför fallen så borde även MA dömts för mord som den dråpbrännare han utom rimligt tvivel sägs vara.
Citera
2014-06-09, 07:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var det inte någon som olovligen lånade KJ bil vid något tillfälle? Jag har ett vagt minne om att det har nämnts, kanske drömt det?

William. Lånade gjorde han dock inte om vi ska vara noga. Han ville driva med KJ. Antagligen för att KJ var extremt rädd om bilen. Så han tog den och körde iväg. Vid färden skadades avgasröret.
William känner till KJs bil och mobbar KJ för hans handikapp.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-06-09 kl. 08:10.
Citera
2014-06-09, 08:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
När skulle camelbacken ha läckt?

Det var ABs camelback som läckte på grund av att korken var dåligt isatt.
KJ hade också en sådan. Det nämns i FUP t.ex när han dricker ur en upphittad läsk trots att han har camelback på ryggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in