2014-06-08, 12:25
  #10021
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Putin har hindrat USA från att ta kontrollen över Krim vilket var förutsättningen för att kunna starta Eurasian union som planerat nästa år, tillgång till utskeppning via Svarta havet och därmed en förbindelse med olje-och gasintressen i mellanöstern. Dessutom är västeuropa beroende av rysk gas samtidigt som de nyligen slutna ryska avtalen om gasleveranser till Kina gör att Putin inte är beroende av köpare i väst. Det är USA som har pressen på sig att agera, så har det varit hela tiden, men som det ser ut nu kan de inte stoppa Eurasian union och därmed inte förhindra sin egen oundvikliga kollaps när USD marginaliseras som reserv-och transaktionsvaluta. Putin spelar spelet mästerligt.

Det är en pyrrusseger, Euroasian utan Ukraina är som en hund med tre ben, den haltar,
Vitryssland och Kazakhstan kan inte väga upp förlusten av Ukraina,

glöm inte att Ryssland gränsar med Krim, det är bara 4 km vattenvägen mellan det ryska fastlandet och Krim, ockupation av Krim handlar inte om att Rysland behövde en gashamn,
2014-06-08, 12:39
  #10022
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Jag minns att ukrainska sidan med Nuland i spetsen påstod att alla byggnader i Kiev var upptagna helt legalt i april.
"everything that is still being held by protesters is being held with licenses and with the agreement of the government of Ukraine… or with regular leases from the owners of the building"
http://m.state.gov/md225076.htm
Uteliggare tillhör ukrainska folket med, förresten.

Nuland är amerikansk diplomat som inte är i spetsen av något, som framgår av intervjun har hon som alla andra konstaterat vad som händer, bland annat:
Well, I think we’ve made absolutely clear that we are very concerned about the Russian hand behind the destabilizing things that we’re seeing in eastern Ukraine. The President’s made that clear, as has Secretary Kerry, and you’ve shown some of the photographic evidence, including the bearded man, who was clearly a GRU agent in Georgia and who appears again in eastern Ukraine.

Citat:
Ursprungligen postat av lucas49
Att hitta en nål i en höstack är inte enkelt men när proryska sympatisörer hittar just nålen så är den med i varenda inlägg. Ser man inte4 hur genant det blir när man pratar om nazism och fascism i Ukraina.

Bra sagt, vi har sett det flera gånger i denna tråd hur stövelslickarna desperat försöker göra hönor av myrägg för att stödja sin store Ledare i öst.
2014-06-08, 12:39
  #10023
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är en pyrrusseger, Euroasian utan Ukraina är som en hund med tre ben, den haltar,
Vitryssland och Kazakhstan kan inte väga upp förlusten av Ukraina,

glöm inte att Ryssland gränsar med Krim, det är bara 4 km vattenvägen mellan det ryska fastlandet och Krim, ockupation av Krim handlar inte om att Rysland behövde en gashamn,


Krim handlar om Svarta havsflottan och utskeppningsmöjligheter-ta en titt på en karta får du se. Visst hade Ryssland helst sett att hela Ukraina deltagit i Eurasian union, precis som den tidigare demokratiskt valda regeringen bestämde 21 november förra året, men USAs förlust av Krim svider mycket hårdare. Det är USA som är pressat, särskilt nu efter det rysk-kinesiska gasavtalet. Du behöver egentligen bara titta på vilken part som verkar mest förbannad, USA således.
__________________
Senast redigerad av Aegishjalmr 2014-06-08 kl. 12:48. Anledning: Ord
2014-06-08, 12:51
  #10024
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Krim handlar om Svarta havsflottan och utskeppningsmöjligheter-ta en titt på en karta får du se. Visst hade Ryssland helst sett att hela Ukraina deltagit i Eurasian union, precis som den tidigare demokratiskt valda regeringen bestämde 21 november förra året, men USAs förlust av Krim svider mycket hårdare. Det är USA som är pressat, särkilt nu efter det rysk-kinesiska gasavtalet. Du behöver egentligen bara titta på vilken part som verkar mest förbannad, USA således.

Ryssland har försökt förut med sina pakter och avtal med andra i öst men det har aldrig fungerat och lär inte göra det nu heller. Länderna är redan handelspartners och vad ska utökas och bli bättre? Ukraina har stora arealer med otroligt bra jordbruksmark, det är europas kornbod som Ryssland förlorar. Ukraina behöver rysk gas. Nu har det också skitit sig för Putin bara på grund av att han är så dålig och inte agerade annorlunda. Han gillade trots allt inte Janukovitj heller men ställde sig bakom honom när Quislingen vill ha militär hjälp från Kreml. Hade Putin istället arresterat Janukovitj, utrett anklagelserna, accepterat den nya presidenten och skrivit avtal med ukraina så hade det tjänat både Ryssland och ukraina. Men Putin är ingen stor man och ingen stor ledare, så han misslyckas ständigt.

Putin är en liten f.d. KGB figur som fortfarande tänker som en sådan.
2014-06-08, 13:01
  #10025
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ryssland har försökt förut med sina pakter och avtal med andra i öst men det har aldrig fungerat och lär inte göra det nu heller. Länderna är redan handelspartners och vad ska utökas och bli bättre? Ukraina har stora arealer med otroligt bra jordbruksmark, det är europas kornbod som Ryssland förlorar. Ukraina behöver rysk gas. Nu har det också skitit sig för Putin bara på grund av att han är så dålig och inte agerade annorlunda. Han gillade trots allt inte Janukovitj heller men ställde sig bakom honom när Quislingen vill ha militär hjälp från Kreml. Hade Putin istället arresterat Janukovitj, utrett anklagelserna, accepterat den nya presidenten och skrivit avtal med ukraina så hade det tjänat både Ryssland och ukraina. Men Putin är ingen stor man och ingen stor ledare, så han misslyckas ständigt.

Putin är en liten f.d. KGB figur som fortfarande tänker som en sådan.


Dina autistiska analyser är riktigt underhållande, liksom dina lögner. Det finns fortfarande inte tillstymmelse av belägg för att Putin skulle ha levererat något som helst militärt stöd till vare sig förre folkvalde presidenten eller separatister. Det blir inte sant för att du upprepar det.

Ukraina behöver rysk gas, det har du åtminstone rätt i, men även Tyskland är beroende av rysk gas. Ryssland har slutit många avtal och hittills känner jag inte till några som misslyckats. Ja, är det inte märkligt hur alla folkvalda ledare som USA vill ha avsatta alltid beskylls för oegentligheter samtidigt som USA stödjer varenda diktatorsskurk bara de har tungan i brunhålet på amerikanska banker och multinationella bolag.
2014-06-08, 13:07
  #10026
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Jag blir varm av att läsa hennes krönika, får hopp och inspiration för framtiden!

Allt är inte förlorat när det det gäller att säga den väl behövliga sanningen:

Källa: http://ronpaulinstitute.org/archives/featured-articles/2014/june/07/washington%E2%80%99s-iron-curtain-in-ukraine.aspx
Ja, det är kul att läsa och en hel del av det har också har behandlats i denna tråd. Ukraina blir kanske ett uppvaknande för Europa då dom innan inte brytt sig mycket om vad USA pysslat med i övriga världen.
2014-06-08, 13:09
  #10027
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är en pyrrusseger, Euroasian utan Ukraina är som en hund med tre ben, den haltar,
Vitryssland och Kazakhstan kan inte väga upp förlusten av Ukraina,

glöm inte att Ryssland gränsar med Krim, det är bara 4 km vattenvägen mellan det ryska fastlandet och Krim, ockupation av Krim handlar inte om att Rysland behövde en gashamn,
Den nya gasledningen "South Stream" som Ryssland vill bygga motarbetades av Ukraina som inte vill upplåta territorialvatten utanför Krim utan tvingade dom ut på djupt vatten i Svarta Havet. Detta problem slipper dom nu också.
2014-06-08, 13:19
  #10028
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Nu med Poroshenkos tillträdestal vet vi sanningen. Han är inte en kompromispresident som kan ena landet.
  • Ingen federation
  • Ingen officiell status för ryska språket
  • Ingen position för ledarna i Novorossija
  • Full kapitulation av självförsvarstrupperna
  • Krim ska tillhöra Ukraina
Detta är identiskt med USA's krav ( men inte Eu's ). Jag är inte förvånad. Detta är vägen till den slutliga provokation som innebär ryskt militärt i gripande. Som i sin tur innebär NATO ingripande och ett nytt kallt krig.

Detta nya kalla krig är precis vad vi varnade för, precis vad USA ville ha.
2014-06-08, 13:24
  #10029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nuland är amerikansk diplomat som inte är i spetsen av något, som framgår av intervjun har hon som alla andra konstaterat vad som händer, bland annat:
Well, I think we’ve made absolutely clear that we are very concerned about the Russian hand behind the destabilizing things that we’re seeing in eastern Ukraine. The President’s made that clear, as has Secretary Kerry, and you’ve shown some of the photographic evidence, including the bearded man, who was clearly a GRU agent in Georgia and who appears again in eastern Ukraine.
Bra sagt, vi har sett det flera gånger i denna tråd hur stövelslickarna desperat försöker göra hönor av myrägg för att stödja sin store Ledare i öst.
Det är det jag menar: att det är lögn på lögn från deras sida. Särskilt bra var med den skäggiga mannen, tack!
Sökningar visar att bilderna inte stämmer
http://www.expressen.se/nyheter/sokningar-visar-att-bilderna-inte-stammer/
__________________
Senast redigerad av Irriga 2014-06-08 kl. 13:28.
2014-06-08, 13:24
  #10030
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Krim handlar om Svarta havsflottan och utskeppningsmöjligheter-ta en titt på en karta får du se. Visst hade Ryssland helst sett att hela Ukraina deltagit i Eurasian union, precis som den tidigare demokratiskt valda regeringen bestämde 21 november förra året, men USAs förlust av Krim svider mycket hårdare. Det är USA som är pressat, särskilt nu efter det rysk-kinesiska gasavtalet. Du behöver egentligen bara titta på vilken part som verkar mest förbannad, USA således.

Svartahavsflottan är inte relevant för någonting, flottan är utan minsta tvekan den mest eftersatta delen av det ryska försvaret och Svartahavsflottan är den mest eftersatta. Det handlar bara om ett prestigeprojekt för Ryssland, om det skulle bli allvar skulle turkiska flottan själva ta hand om den för NATOs räkning.

Man bör snarare se det som att basen på Krim är viktigare symbolisk än en strategisk tillgång, utan denna skulle inte Ryssland kunna låtsas vara en mäktig nation.

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Den nya gasledningen "South Stream" som Ryssland vill bygga motarbetades av Ukraina som inte vill upplåta territorialvatten utanför Krim utan tvingade dom ut på djupt vatten i Svarta Havet. Detta problem slipper dom nu också.

Verkar nog inte bli något av South Stream:
http://sofiaglobe.com/2014/06/06/tensions-in-bulgarias-ruling-axis-over-south-stream-out-in-the-open/

Det styrande socialistpartiet får inte med sin regeringspartner på bygget, och EU motsätter sig det hela.
2014-06-08, 13:24
  #10031
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Nu med Poroshenkos tillträdestal vet vi sanningen. Han är inte en kompromispresident som kan ena landet.
  • Ingen federation
  • Ingen officiell status för ryska språket
  • Ingen position för ledarna i Novorossija
  • Full kapitulation av självförsvarstrupperna
  • Krim ska tillhöra Ukraina
Detta är identiskt med USA's krav ( men inte Eu's ). Jag är inte förvånad. Detta är vägen till den slutliga provokation som innebär ryskt militärt i gripande. Som i sin tur innebär NATO ingripande och ett nytt kallt krig.

Detta nya kalla krig är precis vad vi varnade för, precis vad USA ville ha.
Det stämmer också väl överens med den analys från Ron Pauls Institut som vi diskterat senast här i tråden.
Citat:
Perhaps the most extraordinary aspect of the current charade is the servility of the “old” Europeans. Apparently abandoning all Europe’s accumulated wisdom, drawn from its wars and tragedies, and even oblivious to their own best interests, today’s European leaders seem ready to follow their American protectors to another D-Day … D for Doom.
2014-06-08, 13:27
  #10032
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Dina autistiska analyser är riktigt underhållande, liksom dina lögner. Det finns fortfarande inte tillstymmelse av belägg för att Putin skulle ha levererat något som helst militärt stöd till vare sig förre folkvalde presidenten eller separatister. Det blir inte sant för att du upprepar det.

Det var vad ni putintofflor sa om Krim också. "Neeej, det är inte ryska trupper, det är vanliga Krimbor som försvarar sig mot de judiskanazistfascistbolsjevikerna i Kiev. Putin är heeelt oskyldig." Och vad har han nu själv sagt? Att det var hans trupper såklart, Krim annekterades av Ryssland. Ett påhittat val levererades sedan i gammal rysk stil Så låt höra, vad är ni nu? Lättlurade, dumma i huvudet eller Putins små lydiga slavar?

Citat:
Ukraina behöver rysk gas, det har du åtminstone rätt i, men även Tyskland är beroende av rysk gas. Ryssland har slutit många avtal och hittills känner jag inte till några som misslyckats. Ja, är det inte märkligt hur alla folkvalda ledare som USA vill ha avsatta alltid beskylls för oegentligheter samtidigt som USA stödjer varenda diktatorsskurk bara de har tungan i brunhålet på amerikanska banker och multinationella bolag.

Ukraina är beroende av rysk gas. Tyskland kan som alla andra byta leverantör eller energislag, de har gjort det många gånger. Handlar bara om ifall det behövs. Putin är extremt beroende av Tyskland. Där tillverkas bilarna ryssarna vill ha och pengarna tyskarna betalar för gasen är livsviktigt för bytesbalansen. Ryssarna har inte så mycket annat än gas och olja att komma med i Europa, eller hur? Vad händer om de förstör sin inkomstkälla tror du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in