2014-06-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Menar du Yaras konto så finns det kvar. https://www.facebook.com/yara.mohammed.5268

Hittade texten som du kanske menar, från hennes tidslinje 2/4 2013, blir så här i Googles översättning:

"Allt det bästa och jag går tillbaka till Gaza Mama mitt hjärta och själ och ande i mitt liv och jag är Rohaklbe Yamama och Papa"

Tack!

Det jag har så svårt att smälta är Y*ras tystnad. Hon var omgiven av mobiler, paddor och datorer på skolan. Vid nått tillfälle tycker man att hon skulle fått iväg ett medelande till sina föräldrar. Eller så utövade MGM såna påtryckningar att hon inte vågade.
Senast redigerad av VemKom 2014-06-08 kl. 10:07.
Citera
2014-06-08, 10:34
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Tack!

Det jag har så svårt att smälta är Y*ras tystnad. Hon var omgiven av mobiler, paddor och datorer på skolan. Vid nått tillfälle tycker man att hon skulle fått iväg ett medelande till sina föräldrar. Eller så utövade MGM såna påtryckningar att hon inte vågade.

Barns lojalitet med föräldrarna är stor. Hennes vistelse här var ju en förutsättning för att föräldrarna skulle få komma hit.
Hon försökte kanske stå ut så att de kom hit och allt blev bra igen?
Barn som varit med om krigstrauma i hemlandet och där föräldrarna är kvar lider av ständig ångest för att föräldrarna ska dö i kriget eller av enstaka bombattacker. Detta enligt en vän med insyn i flyktingbarns mående.
Ännu en börda på hennes axlar i så fall.
Det är inte små bördor dessa barn har att bära, nåt man ska ha i åtanke när man tror att barn har det bättre i ett fredligt land utan sina föräldrar.
Citera
2014-06-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Barns lojalitet med föräldrarna är stor. Hennes vistelse här var ju en förutsättning för att föräldrarna skulle få komma hit.
Hon försökte kanske stå ut så att de kom hit och allt blev bra igen?
Barn som varit med om krigstrauma i hemlandet och där föräldrarna är kvar lider av ständig ångest för att föräldrarna ska dö i kriget eller av enstaka bombattacker. Detta enligt en vän med insyn i flyktingbarns mående.
Ännu en börda på hennes axlar i så fall.
Det är inte små bördor dessa barn har att bära, nåt man ska ha i åtanke när man tror att barn har det bättre i ett fredligt land utan sina föräldrar.

...och för att illustrera ditt inlägg litegrand: min granne skickade iväg sin 7årige son till USA i två veckor. Sonen skulle hlsa på och bo hos sin pappa för första gången. När pojken kom hem efter 2 veckor lämnade han inte sin mamma på nästan ett halvår. Han skulle veta exakt var hon befann sig, och var han inte i skolan så satt han på hennes jobb och väntade...

Barn är barn, i vilket land spelar ingen roll. Föreställningen att krigsbarn är tuffare kan vi glömma. På ytan kanske men inte insidan.
Citera
2014-06-08, 12:01
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Detta är oerhört intressant. Likhundar reagerar på lukt från lik, så kallad cadaverine. Det innebär att Yara måste ha legat död i rätt många timmar innan larmet kom. Blod söker du inte med hund i en lägenhet, då använder du normalt blue star.
Fast specialutbildad hund behöver ju inte alls betyda "likhund" utan kan lika gärna handla om en hund som är utbildad för att söka blod och sperma.
Citera
2014-06-08, 12:02
Medlem
Citat:
Därför att det är politiskt känsligt i Sverige. Ordentligt känsligt. De kommer undan i nyhetsartiklarna med att lägga familjens ansökan om återförening i små bisatser som om det vore oviktig information. Det finns inte en tidning som skulle nudda ämnet ankarbarn idag.
Men de vet mycket väl om det.

Jag kan inte tänka en enda tidning eller journalist som skulle ha civilkurage nog för att våga.
Jo Janne Josefsson möjligtvis och han kommer få så in i helvete mycket stryk för det.

Det finns nämligen inga ankarbarn i Sverige. De är en myt och om de finns så är det inget problem för barnen. Tills nästa katastrof. För till slut blir de nämligen tvungna. Frågan är vad som måste hända först.

Hmmmm....ytterligare en yrkesgrupp som gör det väldigt bekvämt för sig. Ta in några utrikeskorrar och låt dom gräva lite, kan bli intressanta upptäckter
Citera
2014-06-08, 12:16
Medlem
Citat:
Därför att det är politiskt känsligt i Sverige. Ordentligt känsligt. De kommer undan i nyhetsartiklarna med att lägga familjens ansökan om återförening i små bisatser som om det vore oviktig information. Det finns inte en tidning som skulle nudda ämnet ankarbarn idag.
Men de vet mycket väl om det.

Jag kan inte tänka en enda tidning eller journalist som skulle ha civilkurage nog för att våga.
Jo Janne Josefsson möjligtvis och han kommer få så in i helvete mycket stryk för det.

Det finns nämligen inga ankarbarn i Sverige. De är en myt och om de finns så är det inget problem för barnen. Tills nästa katastrof. För till slut blir de nämligen tvungna. Frågan är vad som måste hända först.

Diskussionen om ''ankarbarn'' är inte så relevant i detta fall. Om det skulle vara vanligt förekommande att asylsökande barn som kommer till Sverige utan vårdnadshavare mördas av sina släktingar eller familjehemsföräldrar så skulle det vara relevant att ta upp frågan. Men så är det inte. De flesta ensamkommande barn i Yaras ålder placeras hos släktingar som tar väl hand om dem. Finns det inte släktingar i Sverige som kan och vill ta hand om det ensamkommande barnet placerad barnet i ett familjehem. I regel tar familjehemmen också väl hand om barnen.
Citera
2014-06-08, 12:24
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Tack!

Barn är ju så fruktansvärt lojala med sina föräldrar att de uthärdar nästan vad som helst. Om nu Yara visste att hon var nyckeln till PUT för föräldrarna så visste hon nog att hon var tvungen att stå ut för att alla skulle få komma hit.

Jämför med barn som far illa hos sina bioföräldrar, kanske med missbruk, misshandel, sexuella övergrepp och ändå inte berättar något och gör allt för att få stanna med sina föräldrar.
Citera
2014-06-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Barn är ju så fruktansvärt lojala med sina föräldrar att de uthärdar nästan vad som helst. Om nu Yara visste att hon var nyckeln till PUT för föräldrarna så visste hon nog att hon var tvungen att stå ut för att alla skulle få komma hit.

Jämför med barn som far illa hos sina bioföräldrar, kanske med missbruk, misshandel, sexuella övergrepp och ändå inte berättar något och gör allt för att få stanna med sina föräldrar.

Yes, och när det sedan blev uppenbart att bioföräldrarna inte fick komma hit så brakade helvetet lös.
En rävsax för flickan, man kunde ju tydligen inte bara skicka hem Yara till Gaza. Varför gjorde dom inte det, förresten?
Citera
2014-06-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Diskussionen om ''ankarbarn'' är inte så relevant i detta fall. Om det skulle vara vanligt förekommande att asylsökande barn som kommer till Sverige utan vårdnadshavare mördas av sina släktingar eller familjehemsföräldrar så skulle det vara relevant att ta upp frågan. Men så är det inte. De flesta ensamkommande barn i Yaras ålder placeras hos släktingar som tar väl hand om dem. Finns det inte släktingar i Sverige som kan och vill ta hand om det ensamkommande barnet placerad barnet i ett familjehem. I regel tar familjehemmen också väl hand om barnen.

Menar du allvar?
Tycker att det behövs ett antal mord för att problematiken med den utsatthet och det tvång som följer ankarbarnen ska "vara relevant att ta upp"? Tom migrationsverket har ju hederligheten att iaf snudda vid den verkligheten. Men visst låta oss vänta tills det är riktigt illa......

Nu har jag lovat mig själv att inte fylla tråden med detta. Tänker försöka hålla det.
Citera
2014-06-08, 12:47
Medlem
Citat:
Menar du allvar?
Tycker att det behövs ett antal mord för att problematiken med den utsatthet och det tvång som följer ankarbarnen ska "vara relevant att ta upp"? Tom migrationsverket har ju hederligheten att iaf snudda vid den verkligheten. Men visst låta oss vänta tills det är riktigt illa......

Nu har jag lovat mig själv att inte fylla tråden med detta. Tänker försöka hålla det.

Jag menar bara att man inte ska generalisera. Alla barn som kommer hit utan föräldrar är inte utsatta för våld eller vanvård. Det som hände Yara är extremt ovanligt. Därmed inte sagt att det måste vara svårt för barnen att bära på sig familjens förväntningar.
Citera
2014-06-08, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast specialutbildad hund behöver ju inte alls betyda "likhund" utan kan lika gärna handla om en hund som är utbildad för att söka blod och sperma.
Så långt är jag med, men att söka efter blod och sperma i en lägenhet med hund en månad efter mordet är i princip otänkbart. Man har givetvis använt blodreagensmedel och hittat allt blod som finns. Att släppa in en hund för att söka blod och därigenom kontaminera alla spår vore inte så begåvat.
Citera
2014-06-08, 14:56
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack

Just det. Det kan finnas många fler lidande barn därute, som är lojala intill döden. Skolorna har dålig koll på eleverna, och vilka deras föräldrar är. Kollar man om de uppgivna föräldrar är deras föräldrar?

Barn har blivit en förhandlingsvara! Satans palestinska hundfä till far, jag blir bara mer och mer arg på detta. Kan han inte nöja sig med att terrorisera jämbördiga, var han tvungen att dra in sin dotter i sitt egoistiska spel? Är så trött på gazakonflikten, i förlängningen dör idioternas barn, både på plats och utomlands!

Sluta krama gubbtjuven till farsa! Han har fått sitt straff, ja, han saknar säkert sin dotter nu. Det kan han ha. Komma och påstå att det var Yaras idé att byta land?! Ett barn vill inte byta land, och åka iväg långt, långt bort, ensam. Jag gissar att Yara i sin ensamhet längtade till sin mamma! Patriarkaliska skitsamhällen!

Snart kommer väl reportaget om hur synd det är om Yaras familj i Gaza… stora journalistpriset på det! Alltså man föder inte barn om man inte avser att ta hand om det, eller har råd. Det är så medeltida att föda barn som en försäkring om bättre liv, eller "arbetskraft". Yara jobbade som hembiträde eller aupair, utan mat! Hon fick stjäla sin mat! Olivia Twist år 2014! Hennes egen far, slavsäljaren, tas emot som en hjälte!

Skickar man iväg sitt barn följer man sitt barn noga, en 8-åring!
Senast redigerad av Cinnabar 2014-06-08 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in