• 1
  • 2
2014-06-07, 22:46
Bannlyst
Tja! jag har en fråga: om någon parkerar sin cykel eller liknande på min tomt, vad har jag rätt att göra med den då? kan jag flytta bort den från min tomt till allmän väg? låt oss även säga att personen har frågat mig om det är ok att ställa den på min tomt och jag godkänner det. Jag godkände en person att ställa cykel på min tomt men nu har flera börjat göra det som jag inte ens vet vilka det är. Vad kan jag göra? kan jag flytta bort cyklarna som jag inte vet vilka ägaren är och även kan jag flytta bort cykeln som personen jag godkände ställa på min tomt? jag umgås inte längre med personen men hen ställer cykeln här ändå. Vad är rätt samt vad tycker ni?
Citera
2014-06-07, 22:48
Medlem
Tycker att du kan ta cyklarna
Citera
2014-06-07, 22:48
Medlem
King Pins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhippedCum
Tja! jag har en fråga: om någon parkerar sin cykel eller liknande på min tomt, vad har jag rätt att göra med den då? kan jag flytta bort den från min tomt till allmän väg? låt oss även säga att personen har frågat mig om det är ok att ställa den på min tomt och jag godkänner det. Jag godkände en person att ställa cykel på min tomt men nu har flera börjat göra det som jag inte ens vet vilka det är. Vad kan jag göra? kan jag flytta bort cyklarna som jag inte vet vilka ägaren är och även kan jag flytta bort cykeln som personen jag godkände ställa på min tomt? jag umgås inte längre med personen men hen ställer cykeln här ändå. Vad är rätt samt vad tycker ni?

Ja du kan flytta bort dem. Sätt upp en skylt med "cykelparkering förbjuden"
Citera
2014-06-07, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Tycker att du kan ta cyklarna
Ta cyklarna får man nog inte, men flytta dem från min tomt borde väl gå?
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
Ja du kan flytta bort dem. Sätt upp en skylt med "cykelparkering förbjuden"
Är det säkert att jag kan flytta bort dem? även om jag godkänt det? en sån skylt kanske är en bra idé.
Citera
2014-06-07, 23:00
Medlem
De kanske inte vet att det är din tomt. Om du bygger ett staket runt kommer de nog inte parkera cyklar där.
Citera
2014-06-07, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
De kanske inte vet att det är din tomt. Om du bygger ett staket runt kommer de nog inte parkera cyklar där.

Det är på min privata parkering, så jo, folk är mycket medvetna om att det är MIN tomt
Citera
2014-06-07, 23:13
Gör det enkla först placera en lapp på varje cykelsadel att du undanber dig cyklar i framtiden.

Skulle inte detta efter en tid hjälpa, så är det läge att plocka fram den stora åtgärden.

Den stora åtgärden ger jag dig i PM om behov finnes.
Citera
2014-06-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhippedCum
Det är på min privata parkering, så jo, folk är mycket medvetna om att det är MIN tomt
Om du ställer undan cyklarna så förstår de nog efter ett tag.
Citera
2014-06-07, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Gör det enkla först placera en lapp på varje cykelsadel att du undanber dig cyklar i framtiden.

Skulle inte detta efter en tid hjälpa, så är det läge att plocka fram den stora åtgärden.

Den stora åtgärden ger jag dig i PM om behov finnes.
Ge mig gärna det stora tipset här
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Om du ställer undan cyklarna så förstår de nog efter ett tag.
Ja, kanske är värt att göra det.
Citera
2014-06-07, 23:52
Medlem
tomahawk13s avatar
Kapa upp dom i småbitar. Om du har tid och ork.
Citera
2014-06-08, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tomahawk13
Kapa upp dom i småbitar. Om du har tid och ork.

Vad är juridiskt rätt att göra?
Citera
2014-06-08, 01:35
Medlem
miikoss avatar
Om cykeln står "Om det är uppställt på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs", så kan man be kommunen flytta cykeln, enligt 2 § Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820198.htm

Det görs så att kommunen tar med cykeln till förval, eller att cykeln ställs inom synhåll vid närmaste korsning, gångbana. Man kan inte skylta om parkeringsförbud för annat än motorfordon, på tomtmark. Så cykeln måste stå i vägen.

Ett annat sätt är att be Polisen hämta cykeln, som hittegods.

Både Polisen och kommunen, kan ta ut avgift för arbetet.

Man kan inte själv flytta cykeln, då det är egenmäktigt förfarande, i brottsbalken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in