2014-06-07, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Soldater passerar inga gränser. Inte nu och inte förr. Däremot passerar enskilda. Dessa enskilda kan ta värvning.

Material - i form av mediciner, insulin och dylikt kan nu passera, då gränsen är öppen. Detta underlättar för den lidande civilbefolkningen.

Vapensmuggling är en spekulation. Men det finns skäl tro sådan har skett och kommer att ske framöver. Gränsen är lång och porös och det finns säkert gränsvakter som har lojalitet med Novorossiya och kommer att titta ned i backen om det ligger vapen i bakluckan.

Ja det blir ju ett problem att veta vilka som är soldater som går över. Men det blir åtminstone svårare, istället för att åka över i en fullastad bil med 10 påklädda soldater, måste de nu gå över som enskilda, och sedan vänta på att få vapen och uniformer insmugglade.

Eller som du säger åka över med vapen i bakluckan. Lite nesligt dock att tro sig göra en insats för Ryssland, så blir man stoppad och kanske straffad i den ryska tullen. Kanske inte lika lockande att åka längre?

Man känner heller inte Putins stöd längre.

Som du säger kommer enskilda tullare med sympatier titta ner. Men också de är beroende av sina arbeten. Om de vet med sig att de riskerar stränga reprimander om de missar vapen/soldater, så kommer de i mindre grad göra detta.

Självklart blir insmuggling fortfarande möjlig, men jag tror att den här åtgärden får en hyfsad effekt.

Hur reagerar separatisterna på en sådan här nyhet? Är det demoraliserande? Vi vet ju inte säkert hur stort behov de har av vapen och soldater från Ryssland, eller om de kan uppbringa det mesta de behöver inom Ukraina.

Men lite trist måste det kännas tror jag. Depåerna av vapen i Ukraina är väl inte outtömliga.

Att uppehålla ett förspel räcker nog resurserna till, men man har nog hoppats på en större insats eller leverans från Ryssland.
2014-06-07, 16:20
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Jag gav tidigare Poroshenko 1,5 år och denna prediktion kvarstår efter dagens installation. Hans avvisande av federalism och hans oförmåga att erkänna det ryska språket är blott det två aspekter som gräver hans politiska död eftersom det utesluter en fredsuppgörelse med Donbass. Utan en sådan fred möter han slutet fort.

En bra analys av Poroshenko följer här.
"The position assumed by Mr. Poroshenko leads to a deadlock. Categorically insisting on Ukraine's unitary arrangement, refusing to grant official status to the Russian language, and dismissing any concessions to the southeast, Poroshenko has a very narrow corridor of options - in fact he virtually has none. Therefore, it is highly unlikely that he will serve the entire presidential term," Minchenko told Interfax on Saturday.”
http://www.interfax.com/newsinf.asp?id=511998
Poroshenko bekräftar med andra ord det Kiev-fansen hela tiden förnekat; ryskan blir inte officiellt språk- Verkligen ett bra sätt att lugna opinionen i sydost. Hela talet andas konfrontation, inte försoning.
Senast redigerad av OldWolf 2014-06-07 kl. 16:23.
2014-06-07, 16:24
Avslutad
Citat:
Jag gav tidigare Poroshenko 1,5 år och denna prediktion kvarstår efter dagens installation. Hans avvisande av federalism och hans oförmåga att erkänna det ryska språket är blott det två aspekter som gräver hans politiska död eftersom det utesluter en fredsuppgörelse med Donbass. Utan en sådan fred möter han slutet fort.

En bra analys av Poroshenko följer här.
"The position assumed by Mr. Poroshenko leads to a deadlock. Categorically insisting on Ukraine's unitary arrangement, refusing to grant official status to the Russian language, and dismissing any concessions to the southeast, Poroshenko has a very narrow corridor of options - in fact he virtually has none. Therefore, it is highly unlikely that he will serve the entire presidential term," Minchenko told Interfax on Saturday.”
http://www.interfax.com/newsinf.asp?id=511998

Det är ett rimligt antagande att denna president sitter en kortare period. Men det är inte hans uppgift att likt Putin sitta en lång tid - hans främsta uppgift är att få slut på upproren och ge möjligheter för ett starkt enat Ukraina, med samarbete både med Ryssland och EU. Det är rimligt att andra sedan tar över.

Han har ju nu talat om ökat självstyre, så analysen ovan anser jag vara inaktuell. Glöm heller inte bort att han åtnjuter den tidigare ryssvänliga presidentens fulla stöd och Putins odelade respekt.
2014-06-07, 16:28
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Lite roligt var "Återgång till Europa som Ukraina naturligt tillhör" för sist jag kollade var språk och kultur mer lik den ryska, men ok, många svenskar har ju också liknande tankar men bryter på engelska.
Militär upprusting och inga kompromisser om Krim låter riskabelt både vad det gäller fred och ekonomi. Millitär oberoende verkar svamligt, inget NATO då? Nytt val till parlamentet blir intressant.

Ukraina ligger i Europa till skillnad från Ryssland som till största delen ligger i Asien (om man nu ska vara noga med det geografiska). Delar av västra Ukraina har tillhört Polen och det finns många släktband mellan gränserna. Östra Ukraina har haft många invandrande ryssar sedan Stalins tid. Det ukrainska språket har dessutom mer gemensamt med polska än ryska.

Militärt sett - om Ukraina går med i Nato eller inte är egentligen inte så värst viktigt. Det som är viktigt är att Ukraina har ett starkt försvar (och ett gott samarbete med andra länder) som gör det olönsamt för ryssarna att attackera.
2014-06-07, 16:37
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Men det blir åtminstone svårare, istället för att åka över i en fullastad bil med 10 påklädda soldater...

Detta har vare sig skett tidigare och kommer inte att ske i framtiden heller.
2014-06-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Det finns alltid vägar, men jag tror han synar Prochenko
Högra Sektors medlemmar passar på och passerar gränsen tillsammans med flyktingar från östra delen vilket syns vara främsta orsaken till att höja kontroller.
Federal Security Service detains members of Right Sector plotting attacks in Crimea
http://en.itar-tass.com/russia/734006
Senast redigerad av Irriga 2014-06-07 kl. 16:51.
2014-06-07, 16:53
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Högra Sektors medlemmar passar på och passerar gränsen tillsammans med flyktingar från östra delen.
Federal Security Service detains members of Right Sector plotting attacks in Crimea
http://en.itar-tass.com/russia/734006

En vecka gammal nyhet, men det finns all anledning för Ryssland att skärpa gränskontrollen i dessa turbulenta tider. Rysk gränskontroll - antar jag - kontrollerar ju i första hand vad som kommer in i landet.
2014-06-07, 17:05
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Jag hittar inte det du refererar till i artikeln du länkar

Din källkritik är bra. Det vet jag sedan förut. Storyn om Zjirinovskij finns inte i den länk jag angav. Den finns här.
http://www.reuters.com/article/2014/03/24/ukraine-crisis-partition-letter-idUSL5N0ML1LO20140324
http://www.themoscowtimes.com/news/article/ldpr-advises-poland-romania-and-hungary-to-divide-ukraine/496716.html

Zjininovskijs inbjudan att stycka upp Ukraina finns i ett brev till minst tre regeringar. Man kan inte låtsas att den inte finns. Jag har inte sett att den ryska Duman tagit avstånd. Putin har dessutom skaffat sig fullmakt från Duman att ingripa i Ukraina om det behövs. Uppenbarligen finns det polska fascister som ser detta som en öppning.

En intressanta fråga är obesvarad: Vad har de polska fascisternas ledare, Bartosz Bekier, och de Donetska separatisernas ledare, Denis Pushilin haft överläggningar om?
2014-06-07, 17:12
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Din källkritik är bra. Det vet jag sedan förut.

Håller jag verkligen inte med om.

Citat:
Poroshenko bekräftar med andra ord det Kiev-fansen hela tiden förnekat; ryskan blir inte officiellt språk- Verkligen ett bra sätt att lugna opinionen i sydost. Hela talet andas konfrontation, inte försoning.

Det var exakt det motsatta som presidenten gjorde:

Citat:
The BBC's David Stern in Kiev says part of the speech was in Russian - directed at those in strife-torn Donbass - and offered concessions on Russian language and a corridor for Russian fighters to return home.
http://www.bbc.com/news/world-europe-27745278

Jag tycker att han sköter detta helt rätt, och som det ser ut nu har han Ryssland med på tåget för första gången på länge. Troligen ser Putin att ytterligare konfrontation inte skulle gagna honom vid detta tillfälle.
2014-06-07, 17:17
Medlem
Citat:
En vecka gammal nyhet, men det finns all anledning för Ryssland att skärpa gränskontrollen i dessa turbulenta tider. Rysk gränskontroll - antar jag - kontrollerar ju i första hand vad som kommer in i landet.
Ber om ursäkt :-) Det var det första bästa jag har hittat på engelska som exempel, det mesta är på ryska.
http://www.sobytiya.info/news/14/41710
2014-06-07, 17:21
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Zjininovskijs inbjudan att stycka upp Ukraina finns i ett brev till minst tre regeringar. Man kan inte låtsas att den inte finns. Jag har inte sett att den ryska Duman tagit avstånd.

Antingen spelar du dum eller är mycket oinformerad. Svenska Riksdagen eller ryska Duman fattar inte beslut med anledning av vad partiledare uttalar sig om. Så även om Zirinovskij skriver brev till Gud, kommer ryska Duman inte att ha någon uppfattning i frågan.
2014-06-07, 17:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Mycket bra tal som visar inriktningen framgent. Intressant är också att Putin har sagt att Ryssland skall öka gränsskyddet för att förhindra att stridande tar sig in i Ukraina, det tycks verkligen som Kreml också vill ha slut på den här idiotin nu.

Det kommer inte bli något "Novorussia", ingen federalisering, tätt samarbete med EU men inget NATO-medlemsskap i den nära framtiden. Det är nog så detta kommer sluta.
Ja, Ryssland och Putin vill nog ha ett slut på detta snabbt och återgå till normal handel igen. Varken Ukraina eller EU tjänar på ett ekonomiskt och instabilt Ryssland.

Det största problemet, om nu NATO-medlemskap ligger långt i framtiden, är Krim. Inga kompromisser låter som en återvändsgränd, kanske löfte om att NATO aldrig når Ukraina och mycket långt hyravtal för flottbasen mot att Ukraina får tillbaka det. Annars kunde alternativen kanske varit att Ryssland tar den sydligaste delen och Ukraina resten (fast då har vi ju gasen och ev ledning därute i havet som ger problem) eller göra Krim till en helt självständig stat. Då skulle inte Putin förlora ansiktet och om det blev en folkomröstning om det kanske inte Ukraina heller. Det värsta med att "Krim är vårt, punkt." blir ju att det då måste till militär konfrontation för eller senare om presidenten ska hålla sitt ord men dom kanske glömmer fort.

En viktig sak till är hur Petro Poroshenko ska hantera den aggresiva högra sektorn men detta tal föll dom nog i smaken så det var kanske en taktisk andra del, den första var nog att isolera många av dom i nationalgardet och underställa dom staten istället för ledaren Dmytro Yarosh (synd om det bara var för terror). Ett nytt val till parlamentet kommer nog att innebära mindre inflytande för Svoboda, Radikala Partiet och högra sektorn, folk är nog trötta på oroligheter nu, och det kanske är en tredje del. Så presidenten Petro Poroshenko kanske är ganska smart ändå och då återstår att hantera Julia Tymosjenko som ska sätta käppar i hjulen på alla presidenter och sen förhindra nya demonstrationer på maidan.

Hur som helst, viktigast nu är ju att få stopp på oroligheterna och se till att folket blir trygga i sitt hem och med det nya styret i Kiev vilket inte sker som det har gjorts den senaste tiden. Projekten för dom östra delarna tillsammans med EU är ju något man inte hört något om tidigare och sånt kan ju lugna folket där vad det gäller arbetsmarknaden och ekonomin.

Lite hopp ändå för folket i Ukraina om dom nu spelar korten rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in