2014-06-07, 13:42
Medlem
christerys avatar
Skadligt tror jag inte att det är, men jag har ett problem att sova på sida om sängen är för hård.

Hyrde en lägenhet i 3 månader med en stenhård säng och fick snällt lära mig sova på rygg, om jag rullade över på sidan så dog liksom den delen av kroppen, eller domnade kanske är en vettigare förklaring.

Men jag tror det är ganska individuellt, tjejen sov som en stock i samma säng - fast hon är ju lite lättare åxå.
Citera
2014-06-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2123
Så du menar atg det är bra att ligga på en madrass på golvet för ryggen? Madrassen är 12 cm tjock.

Varför fick jag fruktansvärda smärtor dom första nätterna då?

Ovana kanske, liksom man kan må dåligt första dagarna man byter till sundare kost.

Jag har sovit på madrass på golvet ett år och blivit av med stelhet.
Första nätterna kunde jag dock knappt sova alls så, numera är det nästan tvärt om.

Märkligt om vi skulle reagera så olika när vi i egenskap av människor har samma grundläggande anatomi.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
En tonåring kan ju sova på en sten. Däremot är det inte nyttigt att ligga hårt, man trodde det förr. Av med folehatten!

Att man sjunker ner ger inte alls bättre blodcirkulation, tvärtom blir den sämre eftersom man blir hopklämd där det är hårt.

Man ska inte ha en så mjuk madrass att den inte ger stöd åt ryggen. Ryggen stöds inte upp av att man ligger stenårt, svartom blir det en onaturlig belastning.

När man ska prova säng kan man med fördel ta med sig sin arbetsterapeut, sjukgymnast eller vad man nu har.

Jag har ingen jävla hatt, kan folk inte sluta tjata om hattar.

Hur kan man bli hopklämd om det inte finns en kraft ovanpå en som trycker ned en?

Resten var påståenden, inte motargument.
Citera
2014-06-07, 13:54
Medlem
Citat:
Jo, dubbla madrasser med medföljande ärt är precis vad små prinsessor behöver.

Nämen dubbla madrasser kan bli bra. Om man först har en tjock skumgummi och ovanpå den en Tempur eller liknande följsamt astronautdynematerial.

Tempurmaterial är bra om det inte blir för mjukt under, t ex som exemplet ovan eller en stenhård resårsäng. Man kan inte ligga på enbart Tempur, det blir för hårt. Nerlegad säng/madrass funkar inte heller med Tempur. Man behöver i alla fall inte köpa ett helt Tempur sängpaket, även om säljaren kommer att påstå det.

Edit: Vilken säng du än har ska du ha en tvättbar bäddmadrass! Tvättas vid behov, samtidigt med sängtäcken, kuddar, eller tidgare om man gjort annat än sova.

varför tvättbar bäddmadrass? svårt att få in en bäddmadrass i tvättmaskinen
Citera
2014-06-07, 14:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Ovana kanske, liksom man kan må dåligt första dagarna man byter till sundare kost.

Jag har sovit på madrass på golvet ett år och blivit av med stelhet.
Första nätterna kunde jag dock knappt sova alls så, numera är det nästan tvärt om.

Märkligt om vi skulle reagera så olika när vi i egenskap av människor har samma grundläggande anatomi.

Jag har ingen jävla hatt, kan folk inte sluta tjata om hattar.

Hur kan man bli hopklämd om det inte finns en kraft ovanpå en som trycker ned en?

Resten var påståenden, inte motargument.

Hört talas om tyngdkraften? Den gör att vi blir kortare med tilltagande ålder, bröst och magar ramlar ner. Det är en stark kraft men de flesta av oss tänker aldrig på det och det är väl egentligen i sammanhang som detta man behöver fundera över den.

Många av jordens befolkning har bara en sovmatta eller i värsta fall en bit pappkartong att sova på. Fråga vem du vill av dem om de hellre hade velat sova i säng, låt dem göra det en natt och fråga hur det var.

Det är nån konstig tro/religion/föreställning du har att det ska vara bra att ligga som du gör, det är därför vi pratar om foliehatt.

Berätta gärna hur det blev för dig men var medveten om att det går emot vetenskapen och beprövad erfarenhet.
Citera
2014-06-07, 14:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
varför tvättbar bäddmadrass? svårt att få in en bäddmadrass i tvättmaskinen

Bäddmadrassen ger ytmjukhet och det är bra, dessutom blir det enklare att bädda. Det är hygieniskt eftersom den är tvättbar och nog går den in i en maskin, men man får köra den ensam.

Om man vill kan man göra som jag, har en tjock fin bäddmadrass i latex som tyvärr inte går att tvätta. Så jag har ett tunt madrasskydd överst, under lakanet.

Så alternativen är: tunn bäddmadrass som går in i maskinen eller tjock bäddmadrass som är skön att ligga på med tvättbart madrasskydd.

Bägge finns billigt på Ikea t ex. Undvik Jysk som har skitdåliga varor enligt mig.
Citera
2014-06-07, 14:40
Medlem
Citat:
Bäddmadrassen ger ytmjukhet och det är bra, dessutom blir det enklare att bädda. Det är hygieniskt eftersom den är tvättbar och nog går den in i en maskin, men man får köra den ensam.

Om man vill kan man göra som jag, har en tjock fin bäddmadrass i latex som tyvärr inte går att tvätta. Så jag har ett tunt madrasskydd överst, under lakanet.

Så alternativen är: tunn bäddmadrass som går in i maskinen eller tjock bäddmadrass som är skön att ligga på med tvättbart madrasskydd.

Bägge finns billigt på Ikea t ex. Undvik Jysk som har skitdåliga varor enligt mig.

Okej, intressant. Min skummadrass kommer från jysk. *orolig*. Är ikeas madrasser/sängar bra?
Citera
2014-06-07, 14:48
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Okej, intressant. Min skummadrass kommer från jysk. *orolig*. Är ikeas madrasser/sängar bra?
Jag har provat bägge och gärna gått till Jysk eftersom det är mycket närmare.

Ikea har garanterat bättre vara för priset, mer hållbara grejer, om du nu frågar mig.

Länk till Ikeas bäddmadrasser:
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=b%C3%A4ddmadrass

Jag har Sultan Toröd, snordyr men bra.

Sultan Tjöme kanske vore nåt för dig? Den har avtagbar klädsel som du kan tvätta.
Citera
2014-06-07, 14:53
Medlem
Citat:
Jag har provat bägge och gärna gått till Jysk eftersom det är mycket närmare.

Ikea har garanterat bättre vara för priset, mer hållbara grejer, om du nu frågar mig.

Länk till Ikeas bäddmadrasser:
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=b%C3%A4ddmadrass

Jag har Sultan Toröd, snordyr men bra.

Sultan Tjöme kanske vore nåt för dig? Den har avtagbar klädsel som du kan tvätta.

Okej, tack. Vilken säng skulle du rekomendera mig? Känns jobbigt att sova på en skummadrass på golvet.
Citera
2014-06-07, 15:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Okej, tack. Vilken säng skulle du rekomendera mig? Känns jobbigt att sova på en skummadrass på golvet.

Det ska ju bara vara en låda i rätt storlek att lägga madrassen/madrasserna i, spelar ingen roll vad du tar.

Lagom höjd och snygg, kanske med matchande nattygsbord.

Är du fattig eller sparsam, kolla loppisar och Blocket.
Citera
2014-06-07, 15:12
Medlem
Citat:
Det ska ju bara vara en låda i rätt storlek att lägga madrassen/madrasserna i, spelar ingen roll vad du tar.

Lagom höjd och snygg, kanske med matchande nattygsbord.

Är du fattig eller sparsam, kolla loppisar och Blocket.

Jag är rädd att jag kommer att förvärra mina ryggbesvär genom att sova på en skummadrass.
Citera
2014-06-07, 15:25
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Jag är rädd att jag kommer att förvärra mina ryggbesvär genom att sova på en skummadrass.

Det kan mycket väl hända, det var därför jag skrev att du skulle ha en bäddmadrass så blir det lite bättre.

Bäst vore om du köpte en resårmadrass. Gå runt i butiker och provligg tills du hittar vad du vill ha, det gjorde jag och Ikea är helt klart mest prisvärda, utom kanske Jysk då men deras grejer håller inte, enligt mig.

Du kan ju kolla på min säng här:

Resårbotten:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60168567/
Den har en annan typ av resår i mitten, mjukare.

Bäddmadrass:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60180809/#/20180806

Jag hittar inte mitt madrasskydd, det är i vart fall inte tjockt och i nåt slags siden.

Har inte ben utan enkla medar som satt på min gamla säng.
Citera
2014-06-07, 15:38
Medlem
Citat:
Hört talas om tyngdkraften? Den gör att vi blir kortare med tilltagande ålder, bröst och magar ramlar ner. Det är en stark kraft men de flesta av oss tänker aldrig på det och det är väl egentligen i sammanhang som detta man behöver fundera över den.

Många av jordens befolkning har bara en sovmatta eller i värsta fall en bit pappkartong att sova på. Fråga vem du vill av dem om de hellre hade velat sova i säng, låt dem göra det en natt och fråga hur det var.

Det är nån konstig tro/religion/föreställning du har att det ska vara bra att ligga som du gör, det är därför vi pratar om foliehatt.

Berätta gärna hur det blev för dig men var medveten om att det går emot vetenskapen och beprövad erfarenhet.

Jag kan likaväl från mitt perspektiv kalla din uppfattning för ”konstig tro/religion/föreställning”.
Det är nedlåtande påståenden, inte argumentering.

”Vetenskapen” är ett samlingsnamn för en olika forskning av olika forskare som gör undersökningar på olika uppdrag och tolkar dem. Att kalla något för ”vetenskap” gör det inte mer sant, allt som är intressant är bevisen och argumenten i sig.

Tyngdkraften gör en ihopklämd om man har mjukt underlag eftersom att kroppsdelar sjunker in i underlaget och då blir mer låsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in