2014-06-05, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Tänkte köra vidare några veckor till. Något måste väl hända? Jag får väl den utskriven för att jag mår dåligt....vet inte exakt definition....vad innebär GAD?

Generaliserat ångestsyndrom.

Vad får du Atarax utskrivet för? Du måste väl ha fått någon diagnos eller så? Blir svårt att hjälpa dig om du inte berättar.
Citera
2014-06-05, 23:11
Medlem
NEW1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Sertralin är en bra SSRI men har såklart sedvanliga biverkningar som alla SSRI-preparat.

Har du kikat in 5-HTP än? Det går att beställa det billigt från säljare på Ebay, beställ helst från ett EU-land, förslagsvis England.

Är 5-htp ett säkert preparat?
Citera
2014-06-06, 03:01
Medlem
Läkaren sa jag fick Atarax för att man kunde bli "lite orolig" av att ta sertralin i början, samtidigt som det var en hjälp mot sömnlöshet. Men har inte rört det paketet. Hur påverkar det kroppen, kommer jag att känna mig trött, lugn eller vad får det för effekt?
Citera
2014-06-06, 03:10
Medlem
Citat:
Hej.

Jag har träffat en psykolog två gånger nu. Utan att orka/vilja/ha tid till att förklara mina problem här just nu så har han nu i alla fall rekommenderat mig till en läkare som skulle titta om det inte passade för mig att få antidepressiva läkemedel.
Psykologen frågade vad jag hade för tankar om detta och jag berättade att jag alltid haft en negativ syn på sådana här saker och är lite rädd för att bli beroende, även om jag inte tror att det är någon större risk.

Han förklarade att det fanns olika typer av antidepressiva och att de jag i sådana fall skulle få inte är som någon drog som hjälper vid direkt intag, utan mer fungerar som penicillin, att man tar dem kontinuerligt och verkar på längre sikt.

Nu undrar jag vad det kan vara för typ av tabletter jag kan tänkas få, vad de har för effekter/bieffekter och hur de fungerar? Dela med er av era erfarenheter.

Du kommer förmodligen få Sertralin. Det är ett läkemedel av typen SSRI. Det reglerar serotonin i hjärnan. Läs mer på FASS.
Citera
2014-06-06, 03:11
Medlem
Citat:
Läkaren sa jag fick Atarax för att man kunde bli "lite orolig" av att ta sertralin i början, samtidigt som det var en hjälp mot sömnlöshet. Men har inte rört det paketet. Hur påverkar det kroppen, kommer jag att känna mig trött, lugn eller vad får det för effekt?

Hur Atarax påverkar kroppen? Atarax är ett väldigt milt läkemedel som verkar lugnande. I ditt fall har du fått det för att minska insättningssymptomen som följer med SSRI. Vad har du för doser ordinerat från läkaren på respektive preparat?
Citera
2014-06-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunton77
Hur Atarax påverkar kroppen? Atarax är ett väldigt milt läkemedel som verkar lugnande. I ditt fall har du fått det för att minska insättningssymptomen som följer med SSRI. Vad har du för doser ordinerat från läkaren på respektive preparat?

Har börjat med 1 tablett i två veckor sertralin, men kunde höja till 1,5-2 stegrande nu efter återbesöket om jag ville och kände det inte gett effekt. 1-2 Atarax vid behov...
Citera
2014-06-06, 11:17
Medlem
Citat:
Har börjat med 1 tablett i två veckor sertralin, men kunde höja till 1,5-2 stegrande nu efter återbesöket om jag ville och kände det inte gett effekt. 1-2 Atarax vid behov...

1 tablett = 50mg? Korrekt? SSRI-doserna du tar är mycket bra, man ska stegvis öka. Detta är för att undvika insättningssymptom. Ataraxen är ett ganska milt läkemedel, du kan ta det vid behov, precis som din läkare sagt. Behov, syftar det på dina sömnproblem eller annat? Ångest?

Att du inte känt av effekt av SSRI är normalt, det tar mellan 2-4 veckor.
Citera
2014-06-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunton77
1 tablett = 50mg? Korrekt? SSRI-doserna du tar är mycket bra, man ska stegvis öka. Detta är för att undvika insättningssymptom. Ataraxen är ett ganska milt läkemedel, du kan ta det vid behov, precis som din läkare sagt. Behov, syftar det på dina sömnproblem eller annat? Ångest?

Att du inte känt av effekt av SSRI är normalt, det tar mellan 2-4 veckor.

Ja, det stämmer. Okej, jag vet inte, vid oro/sömn tror jag Ataraxen var för...Du tycker också att jag ska avvakta två veckor till innan jag stegrar dosen med en halv tablett då va?
Citera
2014-06-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer. Okej, jag vet inte, vid oro/sömn tror jag Ataraxen var för...Du tycker också att jag ska avvakta två veckor till innan jag stegrar dosen med en halv tablett då va?

Absolut tycker jag du ska vänta två veckor innan du ökar dosen av SSRI. Följ läkarens direktiv när det gäller dosering av SSRI. Att man trappar upp är väldigt fördelaktigt då insättningen blir lindrigare. Hjärnan vänjer sig vid det nya tillflödet av serotonin.

Om du känner dig lite orolig eller ha lätt ångest för att sova, eller om du bara har svårt att somna in i kan du pröva Atarax. Förvänta dig inget dock, atarax är så satans svagt att dofta på ångorna från örtte fungerar bättre. Men, men det är givetvis personligt. Ataraxen kanske fungerar alldeles utmärkt på just dig, prova! Följ doseringen från läkaren bara.
Citera
2014-06-06, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NEW1
Är 5-htp ett säkert preparat?

Relativt, även om inte några rigorösare studier har gjorts på dess bieffekter.
Citera
2014-06-06, 23:06
Bannlyst
Atarax är en antihistamin som blockerar H1-receptorn vilket ger en ångestdämpande och sedativ effekt.
Citera
2015-09-15, 22:37
Medlem
Jag bytte SSRI mot Mirtazapin i vintras, för att se om det hjälpte mig bättre. Nu, efter dryga halvåret med det har jag träffat en ny läkare, och jag har inte märkt av nån skillnad. Har precis börjat med Voxra, eller Bupropion, och ska prova det ett tag. Läkaren funderade även på nåt annat preparat jag inte minns namnet på, en "off label"-lösning, då preparatet inte fick skrivas ut mot depression längre.
Vad tror ni, kan Voxra hjälpa mig, hur påverkar ämnet kroppen? Jag skulle ta en tablett varje morgon och förhoppningsvis få effekt efter nån vecka, kanske. Läkaren skulle då ringa och stämma av med mig. Hur ska jag känna i kroppen för att veta om det egentligen verkar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in