2014-06-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Det ligger en griftegård ca 500 m från Augerums kyrka, där finns även minneslunden, krematoriet (tror jag, fanns där för många år sen iaf) samt den muslimska begravningsplatsen. Tidningen har nog bara missförstått att Augerum inte bara är kyrkan.

Snarare okunskap än missförstånd. Begravningsakten för lilla Y fick inte vara i Augerums kyrka eftersom hon var muslim och inte tillhörde Svenska Kyrkan. Hon kunde inte få begravningsplats på Augerums kyrkogård eftersom hon inte var bosatt "inom Lyckå församling" Det område som tidigare var Augerum (inklusive Flymen) och Lösens socknar. Möjligtvis kunde hon fått en urngrav. Eller askan spridd.

Så Augerums kyrka är helfel. Lika tokigt som om man skulle lägga in en bild på Fredrikskyrkan när en jude ska begravas på mosaiska begravningsplatsen på Vämmö.

Tilägg: Enligt uppgift var tidningen inbjuden till begravningsakten. Vi får se om det blir något reportage.
Senast redigerad av ecandersson 2014-06-05 kl. 15:57.
Citera
2014-06-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Saxat ur Expressen idag:
”Mohammed Alnajjars advokat Karin Åkesson Rehnholm besökte också minnesstunden”.
(hm, namnet redan nämnt)

Amani har 8 syskon varav 6 i Sverige (med tillhörande familjer). Vem/vilka som kom först vet vi inte.

Något ”hedersmord-prat” har jag inte uppfattat i tråden. Däremot sägs att Amina och Rami fick uppehållstillstånd för att den ena? släkten inte inte godkände förhållandet.

Kan tillägga...
20090823 Vigsel enligt Rami Ashours Facebook
20130108 Vigsel enligt Amani Madis Facebook

Som vanligt i denna historia... inte en siffra rätt! Alldeles för mycket ljug av MGM.

Det har varit uppe tidigare. Hon skrev under "Om" rätt vigseldatum, dvs 20090823, men hon laddade upp det 20130108. Mycket kan tillskrivas henne, men rätt ska vara rätt.
Citera
2014-06-05, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Snarare okunskap än missförstånd. Begravningsakten för lilla Y fick inte vara i Augerums kyrka eftersom hon var muslim och inte tillhörde Svenska Kyrkan. Hon kunde inte få begravningsplats på Augerums kyrkogård eftersom hon inte var bosatt "inom Lyckå församling" Det område som tidigare var Augerum (inklusive Flymen) och Lösens socknar. Möjligtvis kunde hon fått en urngrav. Eller askan spridd.

Så Augerums kyrka är helfel. Lika tokigt som om man skulle lägga in en bild på Fredrikskyrkan när en jude ska begravas på mosaiska begravningsplatsen på Vämmö.
Framförallt så är det extremt osannolikt att den muslimska pappan åker till Sverige för att se henne begravas i en kyrka. Ett smärre hål i huvudet skulle jag vilja påstå.
Citera
2014-06-05, 15:58
Medlem
Citat:

Fadime Sahindal är begravd på en kyrkogård, trots att hon var muslim, och begravningsakten höll i en kyrka också. Fast de kanske gjorde ett undantag då?
Citera
2014-06-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Fadime Sahindal är begravd på en kyrkogård, trots att hon var muslim, och begravningsakten höll i en kyrka också. Fast de kanske gjorde ett undantag då?

Problemet med Augerums kyrkogård är att den börjar bli fullbelagd. Det har inget med religion att göra. Det är samma sak i grannsocknen Lösen. Vi fick inte någon gravplats åt vår syster eftersom hon var skriven på ett annat ställe i kommunen. Hon fick vila i våra föräldrars grav. Under förutsättning att hon kremerades. Det fick inte vara fler jordbegravningar i den graven.

En farbror till mig hade gått ur statskyrkan. När han skulle begravas hade vi begravningsakten i Ekens kapell på Augerums griftegård. Sedan åkte vi i kortege till Lösens kyrka och kyrkogård och såg till att han kom i jorden. Och så begravningskaffe i Klockaregården. Det finns ett kors/krucifix i Ekens kapell men det draperar man vid behov.

Var Fadime muslim?
Senast redigerad av ecandersson 2014-06-05 kl. 16:26.
Citera
2014-06-05, 16:21
Medlem
Citat:
Problemet med Augerums kyrkogård är att den börjar bli fullbelagd. Det har inget med religion att göra. Det är samma sak i grannsocknen Lösen. Vi fick inte någon gravplats åt vår syster eftersom hon var skriven på ett annat ställe i kommunen. Hon fick vila i våra föräldrars grav. Under förutsättning att hon kremerades. Det fick inte vara fler jordbegravningar i den graven.

En farbror till mig hade gått ur statskyrkan. När han skulle begravas hade vi begravningsakten i Ekens kapell. Sedan åkte vi i kortege till Lösens kyrka och kyrkogård och såg till att han kom i jorden. Och så begravningskaffe i Klockaregården. Det finns ett kors/krucifix i Ekens kapell men det draperar man vid behov.

Var Fadime muslim?

Ok, jag trodde att det var så att muslimer inte fick begravas på en kristen kyrkogård, men nu när jag tänker efter så har jag sett en del gravar med muslimska namn på Kvibergs kyrkogård (en stor kyrkogård i Gbg).
Ja, jag tror Fadime var muslim, familjen var inte kristna iaf.
Citera
2014-06-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Det har varit uppe tidigare. Hon skrev under "Om" rätt vigseldatum, dvs 20090823, men hon laddade upp det 20130108. Mycket kan tillskrivas henne, men rätt ska vara rätt.

Ok, det var ju du som som hann se och ladda ner sidorna, tack för det! Jag hann inte se hennes facebook innan den stängdes.
Citera
2014-06-05, 17:04
Medlem
Bara en fråga till er som vet mer:
Om obduktionen hade visat att Y*ra hade en hjärtsjukdom eller ett försvagat kärl i hjärnan eller så, som en möjlig dödsorsak, då hade väl "enbart" vanvård och misshandel inte varit skäl till den långa häktningstiden?
Kan man förutsätta nu att hon dog av yttre våld (ja, jag tänker bl a på djurgårdaren i Helsingborg) och att obduktionen har uteslutit alla andra möjligheter?
Citera
2014-06-05, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Ok, jag trodde att det var så att muslimer inte fick begravas på en kristen kyrkogård, men nu när jag tänker efter så har jag sett en del gravar med muslimska namn på Kvibergs kyrkogård (en stor kyrkogård i Gbg).
Ja, jag tror Fadime var muslim, familjen var inte kristna iaf.
Fadime och familj var snarast sekulära och inte alls muslimer. De hade "en stor kristen begravning" enligt bland annat detta reportage från Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10255478.ab

Sannolikheten att Yara fått en kristen begravning är försvinnande liten.
Citera
2014-06-05, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Bara en fråga till er som vet mer:
Om obduktionen hade visat att Y*ra hade en hjärtsjukdom eller ett försvagat kärl i hjärnan eller så, som en möjlig dödsorsak, då hade väl "enbart" vanvård och misshandel inte varit skäl till den långa häktningstiden?
Kan man förutsätta nu att hon dog av yttre våld (ja, jag tänker bl a på djurgårdaren i Helsingborg) och att obduktionen har uteslutit alla andra möjligheter?
Bobbys mamma och styvpappa satt häktade väldigt länge, trots att det rätt tidigt stod klart att de troligen skulle fällas för grov misshandel och grovt vållande till annans död. Med tanke på att en av häktningsgrunderna är flyktfara och att den närmast är enorm i detta fall så sitter de häktade till domen vunnit laga kraft, oavsett rubricering (om det inte bara är exempelvis vållande till annans död av normalgraden).
Citera
2014-06-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Pressmeddelande från Socialstyrelsen idag, 5 juni.
Det ska bli "stärkt skydd för våldsutsatta barn". Nya föreskrifter från 1 oktober i år.
I pressmeddelandet står att man vill "förmå kommuner att oftare starta utredning i stället för att stanna vid s k förhandsbedömning".
"Socialstyrelsens dödsfallsutredningar, där ärenden som rör barn har granskats, visar att barnens kontakt med exempelvis vårdcentralen eller BVC inte lett till någon anmälan. Detta trots KÄNNEDOM eller MISSTANKE om att barnet utsatts för våld."
Och OM man gör en anmälan finns inte tillräckligt med tid eller/och erfarenhet att riktigt utreda den.
Ganska talande för hur utsatta barn har det i dag. Hälso- och sjukvårdens personal har ju redan i dag anmälningsplikt.
Brister i kvalité försöker man maskera med kvantitet. I mitt tycke gör detta varken till eller från. Det är slag i luften.
Om socialtjänsten hade erfarna socialsekreterare med anständig lön och arbetsmiljö skulle dessa barns utsatthet minskas betydligt. Det vet Socialstyrelsen om.(

(Saxat ur AB/TT) Mer i samma ämne:

"I ett försök att stärka skyddet för barn som far illa skärps i höst kommunernas ansvar att ingripa. Tidigare granskningar har visat att bara cirka hälften av anmälningarna om barn som misstänks fara illa leder till att en utredning startas. Något som i värsta fall kan få livsavgörande konsekvenser, som vid tragedin i Karlskrona där en åttaårig flicka misstänks ha blivit mördad av släktingar".

"En viktig signal till politikerna är att prioritera den del av verksamheten som har ansvar för att utreda våld och också se till att man har kompetent personal för uppdraget och tillräckliga resurser för att kunna göra ett bra arbete. Ett krav är att socialnämnden ska stämma av att utbudet av insatser motsvarar behoven".
...
"Men för att på allvar stärka barns skydd behövs helt andra åtgärder, anser forskaren Madeleine Cocozza. Det räcker inte att bara hålla på och stärka upp en massa regler - det handlar också om att se till att det finns möjligheter i praktiken att genomföra det. Hon efterlyser bland annat en separat barnskyddsmyndighet och en professionell barnskyddsutbildning".

"Socionomer kan gå direkt ut 23 år gamla och jobba med dessa oerhört komplicerade frågor. Att gå in i en familj, med tvång, och prata med föräldrar och barn mot deras vilja är en mycket svår sak. Det är klart att det finns en jättestor risk att man missar".
Citera
2014-06-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Saxat ur Expressen idag:
”Mohammed Alnajjars advokat Karin Åkesson Rehnholm besökte också minnesstunden”.
(hm, namnet redan nämnt)

Amani har 8 syskon varav 6 i Sverige (med tillhörande familjer). Vem/vilka som kom först vet vi inte.

Något ”hedersmord-prat” har jag inte uppfattat i tråden. Däremot sägs att Amina och Rami fick uppehållstillstånd för att den ena? släkten inte inte godkände förhållandet.

Kan tillägga...
20090823 Vigsel enligt Rami Ashours Facebook
20130108 Vigsel enligt Amani Madis Facebook

Som vanligt i denna historia... inte en siffra rätt! Alldeles för mycket ljug av MGM.

Enligt vad som sagts i tråden godkände Amanis familj inte hennes förhållande med Rami. Detta skulle åtminstone ha varit Amanis asylskäl. En ung kvinna i Gaza har inga ''förhållanden'' och gifter sig inte mot familjens vilja om hon vill leva. Därav mitt ''hedersmordsprat''. Sedan kan ju Amani ha dragit en vals för att få asyl...särskilt om merparten av hennes familj bor här och umgås med henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in