2014-06-05, 10:42
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
FUP 1533-34:

F: Och då undrar jag om det är så att du vill ha en försvarare närvarande?
H: Hur länge tar det innan de kommer hit?
F: Ja, det är ju o…det…det går inte att säga helt säkert alltså. Det är klart att det tar en tid.
Det gör det.
H: Ja. Ja. På ett ungefär?
F: Jaa…ja, det…det är nästan omöjligt för mig att säga. Alltså det beror på vem du vill ha och
hur engagerade de är och…men det är klart att det tar ju…det tar ju ett tag.

H: Ja. Men…då kan vi väl köra på nu utan det i så fall.
F: Mmm. Vi kan väl göra så att vi…vi börjar. Vi börjar och sen får vi se. Är det så att du
känner att du vill ha en försvarare närvarande så säger du till.
H: Jag tänker…man kan inte göra så att man kallar på försvarare och så får vi prata tills att de
kommer hit?

F: Jo, det kan man också göra, men jag tror det är bättre…i så fall bryter vi och så…
H: Okej.
F: …tar vi kontakten.
H: Okej.

Ja precis...
Förhöret varade i sex timmar utan att någon försvarare dök upp.
Jag hade gärna sett vilken tid som man tog kontakten med BF.
Enligt om det var NSD eller Kuriren så var det sent på kvällen 23/5 so Bo F tillfrågades och man hämtade KJ på dagen.
Citera
2014-06-05, 10:50
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu har jag inte domen, men såvitt jag minns så fäste inte hovrätten någon vikt vid detta bevis överhuvudtaget just pga den stora osäkerheten.

Eftersom ingen vet vilka eggvassa föremål Kristoffer haft eller inte haft tillgång till vid mordtillfället så spelar avgjutningen och tolkningen av skadorna ingen som helst roll åt något håll. De kan varken bidra till att fälla Kristoffer eller fria honom. Däremot är det naturligtvis av intresse ur ett hanteringsperspektiv var föremål S042 egentligen befinner sig. Det är utan tvekan en upprättad handling och därmed allmän (OBS! inte nödvändigtvis lika med offentlig) och om den ska gallras så måste det ske enligt gällande regelverk. Jag kan inte tänka mig att det tillåter gallring innan rättsprocessen är avslutad.

Vad är det för osäkerhet i det när DL vittnar under ed i TR och säger att mordvapnet troligtvis var koniskt liknande en märlspik?

Håller med dig(!) att om att avgjutningen eller skadorna varken kan bidra till att fälla Kristoffer eller fria honom. Men varför skriver då HR såhär?

Citat ur HRs dom:
Citat:
Det smala, knivliknande föremål som enligt den rättsmedicinska rapporten utgjort mordvapnet, har inte återfunnits. De flesta skadorna har enligt rättsläkarens och David Lindbloms utsagor ett ganska smalt bågformat utseende som talar mot att en vanlig kniv utgjort vapnet. Alexander Boström har berättat om ett verktyg som varit vasst och bågformat och som han sett i Kristoffer Johanssons lägenhet vid något eller några tillfällen möjligen under år 2012 men har inte kunnat redogöra för när han senast sett detta. Med hänsyn till stickskadornas utseende passar en sådan typ av verktyg väl in i bilden men det kan, som tingsrätten anfört, inte fastslås att så är fallet. Det är emellertid inte uteslutet att Kristoffer Johansson haft tillgång till ett vapen med det utseende som angetts.

En skölp är inte lika med en märlspik. Ingen har vittnat om att KJ haft en sådan i sin ägo.
Citera
2014-06-05, 11:19
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Vad är det för osäkerhet i det när DL vittnar under ed i TR och säger att mordvapnet troligtvis var koniskt liknande en märlspik?

Håller med dig(!) att om att avgjutningen eller skadorna varken kan bidra till att fälla Kristoffer eller fria honom. Men varför skriver då HR såhär?

Citat ur HRs dom:

En skölp är inte lika med en märlspik. Ingen har vittnat om att KJ haft en sådan i sin ägo.

Kanske det är ett grönt litet verktyg som passar in på skadorna?
Vad vet man om det verktyg VB så gärna ville ha?

1. det är grönt
2. det är litet
3. det kan inte kallas kniv (om det såg ut som en kniv borde väl VB ha sagt att hon ville ha den gröna lilla kniven?)

den 24 mars 16:54 VB
Jag vill ha din gröna lilla verktyget:-( jag tror du vill inte ge den till mig för den är viktigare än jag är:-) vill...ha...
Citera
2014-06-05, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Kanske det är ett grönt litet verktyg som passar in på skadorna?
Vad vet man om det verktyg VB så gärna ville ha?

1. det är grönt
2. det är litet
3. det kan inte kallas kniv (om det såg ut som en kniv borde väl VB ha sagt att hon ville ha den gröna lilla kniven?)

den 24 mars 16:54 VB
Jag vill ha din gröna lilla verktyget:-( jag tror du vill inte ge den till mig för den är viktigare än jag är:-) vill...ha...

Marknaden dräller ju av olika typer av multitools ex Leatherman micra:
http://photo.oempromo.com/Prod_954/Leatherman-Micra-Aluminum-Mini-Tool_46786226.jpg
Citera
2014-06-05, 12:16
Medlem
FUP-12s avatar
He, he, lugna ner dig, jag förstår mycket väl skillnaden.

Om jag säger så här, jag skulle ha satt ut en efter det inlägget av mig som du citerade.

Ironi, kort och gott.

Allvarligt, har bevismaterial, fotodokumentation och registrering av bevis försvunnit är det otroligt allvarlig och måste följas upp.

Citat:
Vad är det du inte förstår?

1. KJ hade en skölp med orange handtag och rak egg som är borta.

2. Åklagarna har påstått att det skulle kunna vara ett potentiellt mordvapen, eftersom C-formen på VBs skador stämmer med en skölp.

men

3. Polisens tekniker DL vittnar om att mordvapnet är koniskt och skulle kunna vara en märlspik och polisen har en avgjutning på sårskadan som de vägrar lämna ut eller lämna ut bilderna på denna.

Summerat: Polisen mörkar, ja tom ljuger(Jag vet... har en väldigt säker källa inom kårens väggar), för att sårskadan stämmer inte med teorin om att KJ skulle vara gärningsman och domstolen drar då den uppenbart felaktiga slutsatsen att detta skulle vara en besvärande indicie för KJ.
Citera
2014-06-05, 12:18
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ursäkta att jag inte hängt med. Men i ditt tidigare inlägg sa du att det mest sannolika var en kniv. Nu är det helt plötsligt ett stämjärn.

Nä, du är inte den enda som blev förvirrad av mitt inlägg. Jag borde ha satt ut en efter inlägget.
Citera
2014-06-05, 12:56
Medlem
Imthisnices avatar
Har en undran.

Vad är polisens teknikers riktlinjer i hur ex. Fotomontage framställan ska gå till och hur den skall dokumenteras?

Ett par snabba frågor:

Är stativ ett krav de har/följer vid ändring på slutartid?
Hur mycket av dessa ändringar av inställningar i kameran skall dokumenteras?
Hur mycket av ändringar i foto redigerings programmet måste dokumenteras?
Får man ha handen där mitt i beviset oavsett?
Hur mycket får de redigera mängden och hur hårt ska detta dokumenteras? 25%, 40%?
Vem övervakar denna dokumentation och arbete? Åklagaren?
Och om ja på sista: Då behöver dvs: åklagaren egentligen alltid ljusa upp alla bilder för att säkerhetsställa att teknikerna jobbar rätt?

Har sysslat lite med foto själv (fått ett par roliga jobb på vägen .) och bara tanken att jobba som tekniker och redigera både mängd och dessutom lägga handen där mitt i och dra av ett kort i mörkret är en riktigt udda arbetsinsats och felaktig och gör mig seriöst nyfiken på deras arbetssätt och hur pass utbildade de är i foto och redigering samt dokumentationskraven på dessa.

Vad heter deras redigeringsprogram och vad kan man ändra/ställa in i det?

Någon får gärna länka något värt att läsa om detta.

Mvh.
Citera
2014-06-05, 13:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Citat ur HRs dom:

Åklagarna har haft domstolarnas öra och bibringat dess ledamöter uppfattningen att reliabiliteten i påståendet om skölp som mordvapen är hög - medan validiteten i påståendet är noll. Vilket jag tror att åklagarna är fullt på det klara med, men mörkar om.
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-05 kl. 13:55.
Citera
2014-06-05, 13:55
Medlem
zero73s avatar
HD beviljar ej PT

EDIT: Inte direkt oväntat. Men det är aldrig försent för en resning.

http://www.nsd.se/nyheter/boden/hd-nobbade-massi-fritz-8492412.aspx
Senast redigerad av zero73 2014-06-05 kl. 14:00.
Citera
2014-06-05, 14:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
HD beviljar ej PT

HD:s beslut: https://anonfiles.com/file/0751ad2de833770a85a08b25c1230a9c
Citat:
Högsta domstolen har gått igenom materialet och funnit att det inte har kommit fram skäl att meddela prövningstillstånd.
Citera
2014-06-05, 14:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
HD beviljar ej PT

Ett nederlag för rättvisan, men inte oväntat .. Det här innebär att VB-mordet är och förblir ouppklarat. Ur NSD: " .. där han kommer att avtjäna sitt långa fängelsestraff .." Långt fängelsestraff .. KJ tar drygt fem års time out, det är inte mer med det.

Edit: Beträffande resning. Sett mot bakgrund av det skrala bevisläget är förutsättningen relativt god att HD frikänner Johansson.
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-05 kl. 15:14.
Citera
2014-06-05, 15:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Nä, du är inte den enda som blev förvirrad av mitt inlägg. Jag borde ha satt ut en efter inlägget.

Jag kan trösta dig med att jag förstod ironin :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in