• 1
  • 2
2014-05-24, 21:23
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Yes. TV är svaret när det gäller tecknade filmer. De som producerades på 30, 40 och 50 talet hade oftast högre produktionsvärde. Efter det var det bara Disney som höll i ett kort tag till. Sen tog TV produktion över.
Citera
2014-05-24, 21:42
Medlem
Intressant fråga som man kan diskutera länge och djupgående kring, eller handlade det bara specifikt om Tom & Jerry?

Rent generellt sett så håller jag med om att teckningar över lag har blivit sämre, men samtidigt görs det ju faktiskt bra och välgjorda teckningar även idag, så det gäller naturligtvis inte allt. Oftast handlar det väl om tidssparande, kommersialisering men sen har vi ju även "alternativmarknaden" där det ofta anses vara budskapet och inte teckningarna som är det viktiga, och där kan man ju hitta många riktigt krassa teckningar.
Citera
2014-05-24, 22:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Det stämmer förstås att TV:ns genombrott förändrade den tecknade kortfilmen, ja nära nog tog livet av den eftersom nästan ingen studio klarade av att producera så mycket material som programtablåerna krävde. Lösningen blev limited animation där bara en del av figuren rörde sig, återanvända teckningar och maskinmässiga manus av Jay Ward- och Hanna-Barbera-typ. Riktigt började den väl hämta sig först på 80- och 90-talen.

Man kan dock notera att det påkostade illusion of life-idealet inte heller dessförinnan var allenarådande; Disney utvecklade det i samband med att man började producera filmer baserade på fabler och sagor där berättandet var viktigt, och MGM tog efter i bl.a. Droopy- och Tom & Jerry-filmerna. Framgången för de senare liksom för Warners Looney Tunes-figurer gjorde det dock klart för alla att tecknad kortfilm inte egentligen behövde "berättelser" utan det räckte bra med konflikter och jakter - då var det ju onödigt att lägga ned tid och pengar på komplex animation som kanske rentav störde rytmen och frenesin. Detta var en utveckling som skedde redan under 1940-talet, och på 50-talet slog ju ett ännu mer stiliserat och sofistikerat smakideal igenom med UPA-studion och filmer som Gerald McBoingBoing och Mr Magoo.
https://www.youtube.com/watch?v=BI12ZsTR3Mo
Citera
2014-05-24, 22:12
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Serier och serietidningar --> Film: allmänt
/Moderator
Citera
2014-05-24, 22:20
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Yes. TV är svaret när det gäller tecknade filmer. De som producerades på 30, 40 och 50 talet hade oftast högre produktionsvärde. Efter det var det bara Disney som höll i ett kort tag till. Sen tog TV produktion över.

Men även Disney föll som en sten kvalitésmässigt. Jämför Pinocchio med Djungelboken. Pinocchio är i en helt annan liga.
Citera
2014-05-25, 15:57
Medlem
Jonipoons avatar
Det handlar inte bara om TV. Det är bara att jämföra den enorma detaljrikedom från t.ex. Snövit från 1937 i denna sekvens:

https://www.youtube.com/watch?v=54QeNL5ih6A Här lägger man märke till det visuella djupet, vattnet, duvorna, Snövits rörelser. Allt är så noga genomarbetat - ett äkta kreativt hantverk.

Jämfört med Den Lilla Sjöjungfrun från 1989:
https://www.youtube.com/watch?v=1xxAqjo0Oms
Inte lika detaljrikt, utan mer fokus ligger på att det ska gå snabbt och vara roligt.

Det är oklart varför det har blivit såhär. I Japan t.ex. så gör man fortfarande anime-långfilmer med detaljrikedom som liknar de filmer Disney gjorde förr i tiden. Den japanska anime-branschen är ju i sin tur inspirerad av Disney, så det är tur att tekniken inte går förlorad iallafall. Det kan ha att göra med, som jag nämnde ovan, att tecknad film idag blir mer och mer barnanpassad. T.ex. Snövit sågs ju även av vuxna som tyckte den var bra - förr tiden var nog tecknad film mer seriös och vuxenanpassad. Idag finns inte den marknaden längre. Inte i väst iallafall. I Japan däremot...
Senast redigerad av Jonipoon 2014-05-25 kl. 15:59.
Citera
2014-06-05, 10:55
Medlem
Combots avatar
Sen måste jag berömma med. En hel del av de animerade tecknade filmerna idag,
motsvarar i mina ögon detaljrikedomen som fanns på exempelvis -40 talet.

Så min värsta pet peeve är helt klart äldre tecknat som ser kantigt ut
och saknar detaljrikedom
Citera
2014-06-05, 10:57
Har också tänkt på detta, speciellt när jag hamnar på Barnkanalen. Vad är det för skit som SVT låter vår nations barn kolla på? Odetaljerat och allmänt efterblivet, i för stor utsträckning åtminstone.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in