2014-06-05, 02:20
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Däremot brukar bilderna nu för tiden vara sekretessbelagda, sedan bilder från Arbogabarnens obduktion spreds på The Pirate Bay ackompanjerade med Benny Hill-musik.

Det har de väl aldrig gjort -- eller är du ironisk? Det som delades var väl istället hela förundersökningen om ca 1-2 000 sidor som PDF. Sorry om detta blir OT, men rätt ska vara rätt. Det här var en urban legend som fick stort genomslag i gammelmedia, såvitt jag minns det. Laddade själv ned hela FUP via Pirate Bay, just för att jag var intresserad av brottmålet som sådant. Obduktionsbilderna fanns där någonstans, p.g.a. de inte var sekretessbelagda.
Senast redigerad av CarolSeaver 2014-06-05 kl. 02:27.
Citera
2014-06-05, 02:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det vore faktiskt rimligt att pappan kallades in på polisförhör så att han får redogöra för alla turer i kronologisk ordning och bena ut vilken version av alla hans utsagor som är den minst osanna.

En viktigt fråga är om Yara verkligen var hans barn, och om frun är mamman. Det finns en kallsinnighet hos dessa föräldrar som gör mig misstänksam och bedrövad. Yara var ett ankarbarn och ett barn som utnyttjades som hjälp vid stölder. Hon var avmagrad och hade blåmärken och föräldrarna beaktade bara de egna planerna. De var nog inte så ovetandes som de låtsas vara, för bland de palestinska kvinnorna är skvaller lika vanligt förekommande som hos oss.
Min tanke gick åt det hållet när pappan började puscha för en snabb begravning -- Det var så viktigt att han själv skulle ha missat den om inte ärendet påskyndades .. Detta trots att de var så oerhört viktigt för honom att få se henne och "ta farväl"..

Går rätt så dåligt ihop i min tankevärld.
Citera
2014-06-05, 03:19
Medlem
Kan någon intelligent varelse göra en kort sammanfattning av vad vi tror är basala fakta i fallet.
Och lägga den på lättillgängligt ställe för nytillkomna.

Om någon tålmodig själ orkar lägga upp några rader om Hamas och Fatah så vore det en grandios välgärning för denna tråd. Som trots allt hållit en både hyfsad och intressant nivå.
Än så länge.
Citera
2014-06-05, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Min tanke gick åt det hållet när pappan började puscha för en snabb begravning -- Det var så viktigt att han själv skulle ha missat den om inte ärendet påskyndades .. Detta trots att de var så oerhört viktigt för honom att få se henne och "ta farväl"..

Går rätt så dåligt ihop i min tankevärld.

Det finns liknande fall i Gaza där man hämnas i släktfejder genom att mörda folks barn. Därför är saken inte så enkel.

http://gulfnews.com/news/region/palestinian-territories/man-strangles-toddler-niece-to-death-to-avenge-family-dispute-1.1287609
Citera
2014-06-05, 03:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det finns liknande fall i Gaza där man hämnas i släktfejder genom att mörda folks barn. Därför är saken inte så enkel.

http://gulfnews.com/news/region/palestinian-territories/man-strangles-toddler-niece-to-death-to-avenge-family-dispute-1.1287609

Jag tror inte att det rör sig om någon släktfejd - utan om att de som hade vårdnaden i Sverige helt enkelt vanvårdat henne (och de andra barnen) samt misshandlat henne under lång tid fram tills det slutliga dödliga våldet inträffade.

Hade det rört sig om hämndaktion så hade dels det kommit fram - en annan vinkel på pappans försök att ankra bara, dels hade de andra barnen inte utsatts för omsorgsbrist eller fått varningsklockor att ringa hos grannarna...

Citat:
Och under hösten ringde Kim polisen – då var den åttaåriga flickan ensam hemma med ett spädbarn och en tvååring.
– Det var hemskt. Det låg blöjor överallt och mycket skräp, säger Kim.
[...]
I lägenheten såg de den nu döda åttaåriga flickan sittandes på golvet.
– Det var hemskt. Det låg blöjor överallt och mycket skräp. När jag kom in i köket såg jag att det låg ett spädbarn på golvet. Jag lyfte upp det och upptäckte att det var fullständigt nedbajsat. Flickan hade lämnats själv för att ta hand om tvååringen och bebisen. Det är inte klokt, säger Kim.
Tillsammans med kollegorna larmade Kim polisen och stannade kvar i lägenheten tills att en patrull dök upp tillsammans med socialtjänsten.
Sedan väntade de en längre tid innan flickans vårdnadshavare dök upp, mannen och kvinnan som nu alltså misstänks för mord.
– Det nog en timme. Han var arg och verkade arg på flickan att hon misslyckats med sin barnpassning, säger Kim.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18817140.ab
Senast redigerad av micro113 2014-06-05 kl. 03:45.
Citera
2014-06-05, 06:10
Medlem
Citat:

Du har ju ofta avikande åsikter som du säger så då kan du väl utveckla hur det fallet hänger ihop med Y*ra? Kan det vara något Hamas/Fatah/terrorist/fundamentalist relaterat kanske?
Båda är ju enligt dig terroristorganisationer.
Vilket skulle innebära att Västbanken och Gaza till 80% består av terrorister.

Jag var som sagt i Gaza några veckor. Hade det regnat terrorister, mördade småbarn eller annat krafs över restuarangborden så hade jag klagat hos kyparen. Som du säkert förstår.

Förklara gärna varför stryp/hämnd mordet i Ramallah hänger ihop med detta fall.
Gör inget om det är komplicerat.
Senast redigerad av VemKom 2014-06-05 kl. 06:13.
Citera
2014-06-05, 06:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Det har de väl aldrig gjort -- eller är du ironisk? Det som delades var väl istället hela förundersökningen om ca 1-2 000 sidor som PDF. Sorry om detta blir OT, men rätt ska vara rätt. Det här var en urban legend som fick stort genomslag i gammelmedia, såvitt jag minns det. Laddade själv ned hela FUP via Pirate Bay, just för att jag var intresserad av brottmålet som sådant. Obduktionsbilderna fanns där någonstans, p.g.a. de inte var sekretessbelagda.
Självklart är det OT, men det är faktiskt sant och ingen Urban Legend. Visst fanns hela FUP som länk, men de flesta valde nog enklare nedladdningssätt än via torrentkungarna. Däremot var det faktiskt en dåre som lade ut bilderna till tonerna av Benny Hills musik. Relevansen i det här fallet är att man innan dess nästan alltid hade obduktionsbilderna offentliga, vilket faktiskt rätt ofta var relevant för bland annat oss journalister. Nu är de som regel hemliga. Det är det enda exempel jag vet där Flashback medverkat till att öka sekretessen i Sverige. Hade det inte varit för det hade vi säkert kunnat få se med egna ögon vad Yara utsatts för.
Citera
2014-06-05, 06:47
Medlem
Iobberknolls avatar
Nyhetsmorgon på tv4 kommer att sända från Karlskrona angående Yaras begravning. Livesändning nu på morgonen.

På tv4:s sida för Nyhetsmorgon finns länkar till livesändningen:

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon

Senare intervjuas en representant från Bris och en annan från Sveriges Kommuner och landsting.

Antar att det finns klipp att titta på senare.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-06-05 kl. 06:51.
Citera
2014-06-05, 07:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Kan någon intelligent varelse göra en kort sammanfattning av vad vi tror är basala fakta i fallet.
Och lägga den på lättillgängligt ställe för nytillkomna.

Om någon tålmodig själ orkar lägga upp några rader om Hamas och Fatah så vore det en grandios välgärning för denna tråd. Som trots allt hållit en både hyfsad och intressant nivå.
Än så länge.
I första inlägget har Yoitalia gjort en förnämlig sammanfattning.
En mycket kort sammanfattning om Hamas/Fatah som jag gjort så opartisk jag kunnat:
PLO - som traditionellt är Fatah - ansågs av Israel vara terrorister till 1993, då de erkände staten Israel. När den palestinska myndigheten bildades (eller staten Palestina, som erkänts av över 100 länder) var det Fatah som styrde. Hamas vann däremot i parlamentsvalet, vilket gör att Palestinska myndigheten styrs från Ramallah där den folkvalde presidenten Mahmoud Abbas (Fatah) sitter. I princip alla organisationer har kvar terroriststämpeln på Hamas och väldigt få anser att Fatah är terrorister. Mellan Fatah och Hamas råder nu en ytterst bräcklig vapenvila.

Därför är det viktigt att pappan tillhör Fatah och inte Hamas. Det är med stor sannolikhet också orsaken till att familjen, som bor i Hamasstyrda Gaza, behandlades mycket bryskt då Hamas polis meddelade dem dödsfallet.
Citera
2014-06-05, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja- fast redan efter ett par månader efter ankomsten till Sverige (officiellt februari 2013 - om jag fattat det rätt) så börjar han och hans fru se att något är fel.
En liten tid därefter så ser de blåmärken, att hon avmagrar osv...

Hon dödas drygt ett år senare ... Varför har de som föräldrar inte ingripit tidigare?
De har ju sett att flickan far illa - och några grannar kan inte ha lugnat dem..

Dessutom så går ju det som grannarna skulle ha sagt till honom illa ihop med att grannar faktiskt gjort anmälan och sett en frusen, ledsen osv flicka.
Jag uppfattade att han menade social och skolan som borde ha sett blåmärken och missförhållande hemma hos Yara. Var har du läst att han såg Yaras blåmärke? Det enda som jag kommer ihåg är att han sa att han märkte att Yara vänder blicken från honom därför blev han orolig.
Citera
2014-06-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag uppfattade att han menade social och skolan som borde ha sett blåmärken och missförhållande hemma hos Yara. Var har du läst att han såg Yaras blåmärke? Det enda som jag kommer ihåg är att han sa att han märkte att Yara vänder blicken från honom därför blev han orolig.

Han har sagt att de såg blåmärken i hennes ansikte när de möttes via Skype. Hon bortförklarade, sa att hon ramlat i skolan när hon lekte osv. Detta föranledde inte föräldrarna att ta upp saken med Y*ras morbror, eller andra släktingar som kunde ha sett till henne. Men det bekymrade honom, han påstår att han någon gång hade kontakt med rektorn på hennes skola, men det är obekräftat.
Detta berättade han i en eller två av de tidigaste intervjuerna, innan han bestämde sig för att beskriva hennes svenska tillvaro som en glad och ljus idyll.
Vid ankomsten till Karlskrona härom dagen så sa han bland annat att hon lärde sig simma, dansa och spela flera instrument. Det går inte ihop med att ensam passa bajsiga barn, tvätta familjens kläder och vara tvungen att snatta mellanmål på Willys.
Han säger det han tror passar bäst för stunden, alternativt lever han i total förnekelse pga sorg och chock.
Citera
2014-06-05, 08:06
Medlem
Citat:
Jag har dragit den slutsatsen efter vad som framkommit om Yaras knapra omständigheter i Sverige.

Jag tror inte det var överenskommet att även försörjningsbördan skulle lämpas över på släkten. Min intuition säger mig att mycket av det som skett kan härledas till pengar och avsaknaden av pengar. Det är bortskämda snorungar som bildar familj och klarar inte av de enklaste sysslorna i hemmet och de har inte heller förmågan att göra vettiga inköp till hushållet. Det handlar mycket om förväntningar på livet som inte infrias. Vanor och ovanor!

Och varför skulle inte föräldrarna vara vakna för att barn kostar pengar? Det normala är ju att man har koll på just de utgifter som rör barnen, så att barnen har allt de behöver och inte saknar något.

Tack, nu förstår jag att det inte har kommit fram något dokument, utan att det är din teori. Kan mycket väl ha varit konflikter kring pengar. Föräldrarna i Gaza kan ha tänkt att Y*ra "betalade för sig" genom arbete i hushållet, och morbror med fru kan ha förväntat sig (eller utlovats) kontanter som uteblev.
Kan ha lett till spänningar även på det planet - Y*ras utsatthet blir bara värre ju mer man tänker på hur helheten kan ha varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in