Citat:
Ursprungligen postat av
Bolingbroke
EXAKT min hållning i frågan.
...
Det som står på spel är ingenting mindre än det unikt starka svenska sociala kontraktet, där folk accepterar en effektiv rovdrift av deras inkomster så länge välfärden funkar fint. När välfärden rasar under en viss punkt kommer klistret i den gemenskapen också att rämna - får man ingenting tillbaka slutar man betala.
Japp. Jag är där nu. Efter många år där jag faktisk lovordat den Svenska modellen checkade jag för några år sedan ut mig och sade upp kontraktet. Lever och arbetar i Sverige men utan att bidra med skatt. De miljoner jag har betalat in genom årens lopp är tillräckligt.
Kör företag men har nu slutat betala skatt i Sverige. Tar inte ut lön i Sverige, det går att lösa på annat sätt. Har istället kontanter på fickan och sparar därmed moms på de mesta större inköpen då alla firmor fuskar om man visar sedlarna. Går inte att spåra. Till och med inne på LO söker de mutor. Jag vet. Har haft dem som kunder.
Lever gott utan att varken belasta eller betala Svenska samhället några större skattekronor.
Orsaken? Samhället ställde inte upp för familjen i en allvarlig kris. Samhället uppfyllde inte kontraktet med mig. Och jag är lite kitslig på kontraktsbrott.
De har efter det brutit fler delar av samhällskontraktet med mig varför jag tog mig friheten att bryta min del av samhällskontraktet helt. Visste ni att man kan ha tjänstebil utan att betala förmånsvärde?
Lösningen? Ta inte ut lön.
Kändes lite konstigt att bli nedprioriterad gentemot nya Svenskar efter allt som jag bidragit med.
Tycker att samhället reagerar ungefär som vid Tsunamikatastrofen. De reagerar inte förrän tillräckligt många blir tokförbannade på dem.
Jag är tokförbannad och det enda parti jag har kvar att rösta på är SD.
Genom åren har jag röstat på Fp, S, M och alltid prickat den grupp som flyttat regeringsmakten i valen. Nu röstar jag på SD.
En typisk "early adopter" genom hela livet.
Och kopplingen till OU:
Citat:
”Innovators” (2,5 % av en population) Först att ta till sig en ny innovation. De är ofta benägna att ta risker, de är välutbildade och har intresse av att följa utvecklingen.
”Early adopters” (13,5 %) Andra gruppen att ta till sig en ny innovation. Ofta välutbildande och sociala ledare.
”Early majority” (34 %)
”Late majority” (34 %) skeptiska, traditionalistiska.
”Laggards” (16 %) De som sist tar till sig en ny innovation.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Innovation
Så får SD 13.5 % i valet så vet ni nu varför.
med samma referens och logik:
S får 34% , som Late majority
Fi får 2,5%, som Innovators
Borgerliga tillsammans 34%, som Early majority
Vänster och MP 16% totalt som Laggards
Enligt klassisk normalfördelning
Och dessa siffror stämmer väldigt väl med nuvarande OU.
SD flyttade sig från Innovators till Early adopters, och har nu möjligheten att ta borgerlighetens plats som Early majority.
Ny moderaterna gjorde ett ryck från Laggards till Early majority genom att införa Nya i sin positionering. Det fungerade.