2014-06-03, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Men det spelar ju ingen roll i praktiken om personen blir medvetslös efter 10-90 s och SEN dör inom 4-6 min i sin egna blodpöl, eller?

Precis. Har man ett hål i hjärtat finns det inget som kan rädda en då det slutar pumpa. Men visst. Vill man kalla det att man lever även fast allt är svart för en men man har syre till hjärnan i nån minut så visst. isf kallar jag det att man lever också när naglarna växer nån tusendels millimeter efter man dött.
Citera
2014-06-03, 19:37
Medlem
tributals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Blir du skjuten I hjärtat så överlever du garanterat inte.
Fel.

http://abcnews.go.com/Health/story?id=117084

https://www.youtube.com/watch?v=UhSACg_QWz4 och från LAPD:s 1991 Medal of Valor:
Citat:
Officer Stacy Lim

After a softball game and a stop-over at the Northeast Station to check her work assignment, Officer Stacy Lim arrived home in Canyon Country at about 1 a.m., Saturday, June 9, 1990. She didn’t know that the car behind her had followed her from Los Angeles, or that it carried four hardcore gang members, intent on stealing her truck. One of the young bandits was armed with a .357-Magnum revolver. Now, because she believed that she had been followed for some unknown reason, she carried her 9-millimeter service weapon in her hand. When she saw the large pistol in the hand of the advancing figure, she was ready to defend herself.

Officer Lim did a humane thing – instead of immediately firing at the shadowy figure with a gun, she purposely advised him that she was a police officer. From a distance of about 5 feet, the young gunman, without warning, responded to Officer Lim’s unselfish act by firing his weapon directly into her chest. The bullet struck her with an impact equal to being hit by an 18-wheeled truck doing 60 miles-an-hour. The bullet ravaged her upper body when it nicked the lower portion of her heart, damaged her liver, destroyed her spleen, and exited through the center of her back, still with enough energy to penetrate her vehicle door, where it was later found. Critically wounded, the officer brought up her weapon and fired one round which struck her assailant. He then turned and ran, but the officer followed him and fired three more rounds, which hit and fatally wounded the gunman. He had fired all six of his bullets at Officer Lim, who now returned to the front of her vehicle to fight off any further attackers, unaware that the others had driven away in panic. They were all taken into custody the same day.

Now realizing her danger from her massive wound, she tried to reach her doorway, but collapsed. Her roommates, alerted by the shooting, found her and called for medical aid. The officer had already lost so much blood, that that alone made her condition critical.

Police and Medical personnel at the scene estimated that she had no chance for recovery, and doctors at the hospital gave her only an hour to live. Her family was summoned.

However, she refused to die and survived three full cardiac arrests. By responding to a 90-minute heart massage, she showed her will to live. Her sense of duty and personal courage were equaled only by her reverence for the life of another, because she had placed herself at dire risk by giving a warning to an armed attacker. She had given him an opportunity to surrender and live. Her action upheld the highest traditions of the Los Angeles Police Department and is hereby recognized by awarding her with the Medal of Valor.
Citera
2014-06-03, 19:40
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tributal
Inte för den träffade kanske, men för de runt omkring gör det definitivt det (än en gång med hänvisning till Miami Shootout, där Matix fortsatte skjuta efter att han åsamkats en dödande träff).
Du har tydligen inte orkat lästa trtåden ifrån början, då hade du sett att tråden handlar om det inte dör fler vid skolskjutningar, trots att amatörmässiga gärningsmännen är nog så välbeväpnade, eller som ts själv skriver;
Citat:
Satt och tänkte på alla skolskjutningar i USA.
Tänker på Elliot Rodgers, när jag helt plötsligt tänker på det låga antal som faktiskt dog
Din referens till Miami Shootout som handlar om yrkeskriminella vs FBI agneter är därför inte relevant i sammanhanget.
Senast redigerad av borriz 2014-06-03 kl. 19:44.
Citera
2014-06-03, 19:43
Medlem
tributals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
Precis. Har man ett hål i hjärtat finns det inget som kan rädda en då det slutar pumpa. Men visst. Vill man kalla det att man lever även fast allt är svart för en men man har syre till hjärnan i nån minut så visst. isf kallar jag det att man lever också när naglarna växer nån tusendels millimeter efter man dött.
Lär dig skilja på död och döende.
Citera
2014-06-03, 19:50
Medlem
tributals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du har tydligen inte orkat lästa trtåden ifrån början, då hade du sett att tråden handlar om det inte dör fler vid skolskjutningar, trots att amatörmässiga gärningsmännen är nog så välbeväpnade,
Jag vet mycket väl vad tråden handlar om, och jag har visst läst den från början. Min poäng är att den mänskliga kroppen kan överleva kraftigt våld och även fast en person åsamkats en dödlig träff så betyder det inte automatiskt att personen faller död till marken. Dessutom går det att överleva skador som normalt anses vara dödliga (se de två länkade fallen i mitt tidigare inlägg).

Citat:
Din referens till Miami Shootout som handlar om yrkeskriminella vs FBI agnet är därför inte relevant i sammanhanget.
Jo.
Citera
2014-06-03, 20:47
Bannlyst
Citat:

Ett hjärta som inte pumpar.., visst, du lever rent kroppsligt men är samma sak som att få halsen avskuren. Du är jävligt död hur som...
Citera
2014-06-03, 20:52
Medlem
BallsMans avatar
Citat:

Hur lågt och autistiskt ska vi bryta ner detta i?

En person som staplar omkring med halva skallen bortblåst i några ynka sekunder innan denna trillar ihop stendöd, är enligt mig dead meat så fort kulan trasade sönder allt, TROTS att man kan höra pulsen med ett stetoskop just, precis, exakt efter att han/hon blev skjuten.

Suuuck...
Citera
2014-06-03, 21:09
Bannlyst
Citat:
Men det spelar ju ingen roll i praktiken om personen blir medvetslös efter 10-90 s och SEN dör inom 4-6 min i sin egna blodpöl, eller?
Det här är ingen diskussion om vad som kan hände i praktiken. Grunden till denna diskussion ligger i att "slaktabruden" sa att man dör direkt om man får skott i hjärtat.

Om jag ändå ska svara på ditt inlägg; i praktiken kan det här innebära en hel del. Som "tributal" sa tidigare så kunde Matix i Miami shootout fortsätta skjuta i flera sekunder trots skott i hjärtat.
Citat:
Precis. Har man ett hål i hjärtat finns det inget som kan rädda en då det slutar pumpa. Men visst. isf kallar jag det att man lever också när naglarna växer nån tusendels millimeter efter man dött.
Du sa att man dör direkt efter hjärtskott. Skriv inte ordet "direkt" om du inte vet vad det innebär.

Din jämförelse är löjlig. För det första så innebär inte en växt på en tusendels millimeter på naglarna något i praktiken, att leva i någon minut kan dock innebära många saker. Den beskjutna kanske hinner prata med någon, eller kanske till och med döda någon under den tiden. Om jag ska överdriva lika mycket som i din jämförelse så menar du att alla människor som föds blir direkt döda(eftersom att döden är oundviklig tillslut).
Citat:
Ett hjärta som inte pumpar.., visst, du lever rent kroppsligt men är samma sak som att få halsen avskuren. Du är jävligt död hur som...
Citat:
En person som staplar omkring med halva skallen bortblåst i några ynka sekunder innan denna trillar ihop stendöd, är enligt mig dead meat så fort kulan trasade sönder allt, TROTS att man kan höra pulsen med ett stetoskop just, precis, exakt efter att han/hon blev skjuten.
Skillnaden med att få ett skott i hjärtat och att få halva skallen blåst är att man fortfarande är medveten med en kula i hjärtat. Det kan innebära flera saker i praktiken. Samma sak med att få halsen avskuren -- väldigt dåliga jämförelser ni gör. Man är inte medveten utan halva skallen eller med halsen avskuren.
Senast redigerad av Apathes 2014-06-03 kl. 21:24.
Citera
2014-06-03, 21:45
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jag vet mycket väl vad tråden handlar om, och jag har visst läst den från början. Min poäng är att den mänskliga kroppen kan överleva kraftigt våld och även fast en person åsamkats en dödlig träff så betyder det inte automatiskt att personen faller död till marken. Dessutom går det att överleva skador som normalt anses vara dödliga (se de två länkade fallen i mitt tidigare inlägg).

Jo.
Det där att en döende skjuter sin fiende med sina absolut sista krafter är någonting som är osannolikt att det egentligen borde höra hemma i filmens värld.
-märk: osannolikt men absolut inte omöjligt, nästan varje vecka dyker det upp en Lottrad med alla rätt.
Citera
2014-06-03, 23:18
Medlem
tributals avatar
Citat:
Poängen är fortfarande att bara för att du är död om X antal sekunder så betyder det inte att du är död NU. Du kan fortfarande tänka och röra dig, och därmed även åsamka andra skada - det oavsett hur djävla död du kommer att vara efter att hjärnan bränt slut på det sista syret.

Citat:
Vi snackade om träff som skadar hjärtat och inte träff som blåser bort halva skallen. Håll dig till saken eller knip käft.
Citera
2014-06-03, 23:25
Medlem
tributals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det där att en döende skjuter sin fiende med sina absolut sista krafter är någonting som är osannolikt att det egentligen borde höra hemma i filmens värld.
-märk: osannolikt men absolut inte omöjligt, nästan varje vecka dyker det upp en Lottrad med alla rätt.
Det är rätt vanligt förekommande att folk inte inser att de åsamkats en skada - eller att de för den delen åsamkats en allvarlig skada - när de har adrenalinpåslag. Adrenalinet är ju smärthämmande och bidrar också bland annat till att begränsa blodtillförseln till icke-vitala delar, just för att skydda kroppen från att blöda ut.

Men visst håller jag med att scenariot där någon gör en sista kraftsamling innan de dör inte är speciellt sannolikt - troligare är att de fortsätter som vanligt fram till att de inte kan göra det längre. Därefter finns inga sista krafter att samla.
Citera
2014-06-04, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apathes
Det här är ingen diskussion om vad som kan hände i praktiken. Grunden till denna diskussion ligger i att "slaktabruden" sa att man dör direkt om man får skott i hjärtat.

Om jag ändå ska svara på ditt inlägg; i praktiken kan det här innebära en hel del. Som "tributal" sa tidigare så kunde Matix i Miami shootout fortsätta skjuta i flera sekunder trots skott i hjärtat.

Du sa att man dör direkt efter hjärtskott. Skriv inte ordet "direkt" om du inte vet vad det innebär.

Din jämförelse är löjlig. För det första så innebär inte en växt på en tusendels millimeter på naglarna något i praktiken, att leva i någon minut kan dock innebära många saker. Den beskjutna kanske hinner prata med någon, eller kanske till och med döda någon under den tiden. Om jag ska överdriva lika mycket som i din jämförelse så menar du att alla människor som föds blir direkt döda(eftersom att döden är oundviklig tillslut).

Skillnaden med att få ett skott i hjärtat och att få halva skallen blåst är att man fortfarande är medveten med en kula i hjärtat. Det kan innebära flera saker i praktiken. Samma sak med att få halsen avskuren -- väldigt dåliga jämförelser ni gör. Man är inte medveten utan halva skallen eller med halsen avskuren.

Jämför det med att få en riktigt stor hjärtinfarkt. Sånna personer faller omkull direkt och kan inte göra ett skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in