2014-06-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
En intressant detalj till mitt föregående inlägg om platsen dom nu börjat söka vid.
I en tidigare intervju med Amaral så pekade han ut platsen som intressant och kopplar platsen till Kate's dagbok,så här förklarade han:
" There is an important aspect and that is the diary of Mrs Kate McCann. There are some who have the opinion the diary was written to be read. At a certain point in time, following the dates given there just a few days after the disappearance, Mrs. Kate McCann says that she is running, doing her jogging – the daughter is missing and she is doing her training –and in there, in that plateau that we are seeing right now, she said that she was climbing it when she saw a number of journalists, of people and that she begun suspecting that the body of her daughter had been found. That is in her diary. She points to that area"

Såg ett inslag på Sky där dom intervjuade en ex polis från MET,han sa att dom måste ha riktigt tung information om tar detta steg.
En sak som stört mig lite och som jag funderat kring är varför inte David och Fiona Payne ingick i den rekonstruktion som BBC Crimewatch sände okt 2013 inte ens deras namn nämndes trots att DP ska ha varit dem sista utomstående petson som sett henne vid liv i den "officella versionen" så att säga.
Så min fundering blir då,är det någon pratat ,Payne kanske.
Ren spekulation,men det kom aldrig någon förklaring till varför inte Payne's nämndes i CW.

Intressant! Tack!
Citera
2014-06-03, 16:21
Medlem
Ad-infinitums avatar
Sökandet pågår just nu cirka 300 meter från Ocean Club till en plats dit ”Smithman” kan ha varit på väg.

Min gissning här är att någon som vet något har pratat. Ingen liten apparat som är igång och en operation av den här omfattningen är inget man sätter igång i en handvändning.
Polisen måste ju ha ordentligt på fötterna för att genomföra det här. Man kan inte flyga ner 30 poliser från UK bara för att sätta upp en ”show”.
Är det informationen som lett fram till grävningarna samma information som fick PJ att öppna utredningen igen?
Varför gräver inte PJ?
Citera
2014-06-03, 16:41
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
Sökandet pågår just nu cirka 300 meter från Ocean Club till en plats dit ”Smithman” kan ha varit på väg.

Min gissning här är att någon som vet något har pratat. Ingen liten apparat som är igång och en operation av den här omfattningen är inget man sätter igång i en handvändning.
Polisen måste ju ha ordentligt på fötterna för att genomföra det här. Man kan inte flyga ner 30 poliser från UK bara för att sätta upp en ”show”.
Är det informationen som lett fram till grävningarna samma information som fick PJ att öppna utredningen igen?
Varför gräver inte PJ?

Informationen kom när "originalutredningen" var igång 2007/08.
Sen borde någon rimligtvis pekat ut platser,tveksam till att dom åker ner och gräver på lite random ställen,är ett hyfsat stort område.
Kanske har Polisen förhört någon eller några i T7 under den senaste tiden i UK,det vet inte.
Operationen är ett samarbete mellan PJ och SY,varför dom inte gräver vet jag inte,man kan kanske tänka sig att det är brittiska hundar dom använder och den tekniska utrustning hade britterna med sig,kanske dom som har utbildningen på grejorna.

Så här skriver "Correio da Manha" idag:

"The English Police believe the body of Madeleine McCann, who disappeared seven years ago in the Algarve, is or has been buried in Praia da Luz, Lagos. This the focus of the British investigators who began yesterday the search for evidence of the death of the English child on the ground where excavations were authorized, searching for both the corpse or other hidden vestiges."

CM found out that sniffer dogs, that were brought from England to detect corpses or buried clues, will begin to be used today in the searches. Investigators from Scotland Yard are convinced that the English child, then with four and who was on holiday with her parents and twin siblings in the Ocean Club resort, died in Praia da Luz and that her body was buried in a vacant lot.

They admit, however, that the body could have been removed, at a later time, from the location where it was hidden and that it is now possible to detect any clues that were left on the ground".

Detta är ganska precis vad Amaral och PJ kom fram till när det begav sig.
Senast redigerad av 2big4you 2014-06-03 kl. 16:57.
Citera
2014-06-03, 18:56
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Informationen kom när "originalutredningen" var igång 2007/08.
Sen borde någon rimligtvis pekat ut platser,tveksam till att dom åker ner och gräver på lite random ställen,är ett hyfsat stort område.
Kanske har Polisen förhört någon eller några i T7 under den senaste tiden i UK,det vet inte.
Operationen är ett samarbete mellan PJ och SY,varför dom inte gräver vet jag inte,man kan kanske tänka sig att det är brittiska hundar dom använder och den tekniska utrustning hade britterna med sig,kanske dom som har utbildningen på grejorna.

Så här skriver "Correio da Manha" idag:

"The English Police believe the body of Madeleine McCann, who disappeared seven years ago in the Algarve, is or has been buried in Praia da Luz, Lagos. This the focus of the British investigators who began yesterday the search for evidence of the death of the English child on the ground where excavations were authorized, searching for both the corpse or other hidden vestiges."

CM found out that sniffer dogs, that were brought from England to detect corpses or buried clues, will begin to be used today in the searches. Investigators from Scotland Yard are convinced that the English child, then with four and who was on holiday with her parents and twin siblings in the Ocean Club resort, died in Praia da Luz and that her body was buried in a vacant lot.

They admit, however, that the body could have been removed, at a later time, from the location where it was hidden and that it is now possible to detect any clues that were left on the ground".

Detta är ganska precis vad Amaral och PJ kom fram till när det begav sig.

Frågan är varför dom gräver på flera olika platser.... Hade någon med insyn snackat hade den personen högst troligt vetat exakt på vilken plats hon vart begravd. Nej, jag är tyvärr inte övertygad om att detta är något annat än en fortsättning på showen!
Citera
2014-06-03, 18:58
Medlem
2big4yous avatar
Såg nyss på Sky News att Polisen har börjat gräva vid en plats som är markerad med en gul flagga.
Enligt Sky News så betyder de gula flaggorna att hundarna Tito eller Muzzy har markerat.
Vi får väl se om det är falskt larm eller ej.
Citera
2014-06-03, 19:00
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum

Varför gräver inte PJ?

Man har haft 30 poliser igång i 3 års tid som inte gjort nått annat än hittat på dumheter.... Om någon pratat, varför gräver man på massa olika ställen?
Citera
2014-06-03, 19:01
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Såg nyss på Sky News att Polisen har börjat gräva vid en plats som är markerad med en gul flagga.
Enligt Sky News så betyder de gula flaggorna att hundarna Tito eller Muzzy har markerat.
Vi får väl se om det är falskt larm eller ej.

Ok, spännande. Blir sjukt intressant att se vad som händer om dom hittar nått av vikt, typ den blå tennisbagen!
Citera
2014-06-03, 20:39
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostface
Man har haft 30 poliser igång i 3 års tid som inte gjort nått annat än hittat på dumheter.... Om någon pratat, varför gräver man på massa olika ställen?
Ja,det är sant.
Man kan spekulera i om att någon i UK "tipsat" om dessa platser utan att vara precis,och och i kombination med den information som kom in under Amaral´s tid blev misstankarna mycket starka.
Såg tidigare uppgifter om att den infon som PJ fick skulle vara mobil pings.
Vad jag vet så fanns det inte tillräckligt med master i Pdl vid tiden för att utföra en exakt positionering av GSM telefoner,kanske har kommit teknik som gör det möjligt idag,det vet jag inte.
Med GPS i mobilen så går det att få exakt position,var kanske inte så vanligt 2007,men jag har för mig att David Payne hade en exklusiv telefon för den den tiden.
Men om man tittar på denna video så undrar man vad dom har för info med tanke på att det är inga gigantiska utgrävningar dom utför direkt.
http://news.sky.com/story/1274634/madeleine-mccann-digging-begins-in-scrubland

En annan sak jag tänkt lite på är de samtal som avlyssnades från bla.Gerry´s mobil i Portugal.
I Polisutredning står det,att de som analyserade samtalen kunde konstatera att Gerry och Russel O´Brien pratade i koder vid ett samtal.
Och om jag minns rätt så "avlyssnades" även e-post tillhörande T9.

Förövrigt är det med lite blandade känslor man beskådar detta.
SY säger att det var ett rån som gått snett,men samtidigt har dom Smith som huvudvittne och som sa att det var stor chans att det var Gerry han mötte,och dom verkar vara säkra på att hon dog i lägenheten,placerades tillfälligt(där dom gräver" och flyttad vid ett senare tillfälle,som jag sa så är det vad Amaral kom fram till.
SY kan omöjligen bortse från Eddie & Keela´s markeringar i 5A och i bilen.
Då finns det två alternativ,antingen så "spelar" dom med McCann´s till dess att dom har tillräckligt,eller så är det på väg mot en white wash,där någon död stackare får skulden för att få slut på cirkusen?!?!
Läser på brittiska sidor att det är ganska många som befarar en white wash,och är oroliga att Polisen ska "plantera" bevis som pekar åt annat håll.
Knäppgökar tänker vi!
Polisen i UK har mörkat uppmärksamma fall tidigare.
Mordet på Stephen Lawrence,Hillsborough katastrofen för att nämna ett par som kommit fram i dagsljuset,sen vet jag inte hur det var med Jimmy Saville.
Men jag har svårt att tro att det är en white wash i detta läge,för det första så är detta PJ´s fall och för det andra så krävs det uppgifter med riktigt bra substans för att utföra denna typ av operation i Portugal.
Kan bli spännande dagar framöver.
Senast redigerad av 2big4you 2014-06-03 kl. 21:10.
Citera
2014-06-03, 21:14
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Ja,det är sant.
Man kan spekulera i om att någon i UK "tipsat" om dessa platser utan att vara precis,och och i kombination med den information som kom in under Amaral´s tid blev misstankarna mycket starka.
Såg tidigare uppgifter om att den infon som PJ fick skulle vara mobil pings.
Vad jag vet så fanns det inte tillräckligt med master i Pdl vid tiden för att utföra en exakt positionering av GSM telefoner,kanske har kommit teknik som gör det möjligt idag,det vet jag inte.
Med GPS i mobilen så går det att få exakt position,var kanske inte så vanligt 2007,men jag har för mig att David Payne hade en exklusiv telefon för den den tiden.
Men om man tittar på denna video så undrar man vad dom har för info med tanke på att det är inga gigantiska utgrävningar dom utför direkt.
http://news.sky.com/story/1274634/madeleine-mccann-digging-begins-in-scrubland

En annan sak jag tänkt lite på är de samtal som avlyssnades från bla.Gerry´s mobil i Portugal.
I Polisutredning står det,att de som analyserade samtalen kunde konstatera att Gerry och Russel O´Brien pratade i koder vid ett samtal.
Och om jag minns rätt så "avlyssnades" även e-post tillhörande T9.

Förövrigt är det med lite blandade känslor man beskådar detta.
SY säger att det var ett rån som gått snett,men samtidigt har dom Smith som huvudvittne och som sa att det var stor chans att det var Gerry han mötte,och dom verkar vara säkra på att hon dog i lägenheten,placerades tillfälligt(där dom gräver" och flyttad vid ett senare tillfälle,som jag sa så är det vad Amaral kom fram till.
SY kan omöjligen bortse från Eddie & Keela´s markeringar i 5A och i bilen.
Då finns det två alternativ,antingen så "spelar" dom med McCann´s till dess att dom har tillräckligt,eller så är det på väg mot en white wash,där någon död stackare får skulden för att få slut på cirkusen?!?!
Läser på brittiska sidor att det är ganska många som befarar en white wash,och är oroliga att Polisen ska "plantera" bevis som pekar åt annat håll.
Knäppgökar tänker vi!
Polisen i UK har mörkat uppmärksamma fall tidigare.
Mordet på Stephen Lawrence,Hillsborough katastrofen för att nämna ett par som kommit fram i dagsljuset,sen vet jag inte hur det var med Jimmy Saville.
Men jag har svårt att tro att det är en white wash i detta läge,för det första så är detta PJ´s fall och för det andra så krävs det uppgifter med riktigt bra substans för att utföra denna typ av operation i Portugal.
Kan bli spännande dagar framöver.

Ja, att PJ tillåter SY att gräva i Portugal talar ju faktiskt starkt för att nya bevis/ uppgifter kommit fram. Vi får hålla tummarna!
Citera
2014-06-03, 21:43
Medlem
Tror tyvärr på att det bara är ett spel för galleriet. Man är där för att "säkra bevis" för en uppdiktad story för att äntligen få stängt ärendet. Skulle kosta alldeles för många alldeles för mycket om McCanns visar sig vara de skyldiga.
Citera
2014-06-03, 22:03
Medlem
Jag hoppas också på att grävningarna ska ge något. En kropp, eller något spår av kroppen, är ju det enda som skulle kunna få mördarna (som jag tror är föräldrarna) fällda.

Och - kanske naivt - jag har svårt att tänka mig att de kostar på sig en så stor affär som en grävning om de inte hade något nytt att gå på.

Edit: vi får nog vänta på resultaten...

Citat:
Scotland Yard has said it will not provide a "running commentary" on the search operation.
(sky news)
Senast redigerad av fringis 2014-06-03 kl. 22:07.
Citera
2014-06-03, 22:15
Medlem
ejdars avatar
Jag är inte så instatt i detta men vad jag kan se på google maps så är området de nu letar i princip de enda större obebyggda områden med gångavstånd från hotellet som finns. Detta område måste ju ha letats igenom väldigt noga av polisen redan 2007 eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in