2014-06-03, 18:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vems lagrade uppgifter får man om man tömmer en mast? Jag är okunnig, inbillar mig att man med masttömning får tillgång till operatörens lagrade trafikuppgifter som har passerat en viss mast. Således samma sak, eller?
Masttömning: http://www.grimsta.fro.se/node/23596
Citera
2014-06-03, 18:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Masttömning: http://www.grimsta.fro.se/node/23596

Vad jag förstår så är masttömning samma sak som att få tillgång till operatörens trafikdata på en specifik mast.
Citera
2014-06-03, 18:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vad jag förstår så är masttömning samma sak som att få tillgång till operatörens trafikdata på en specifik mast.
Ja, en eller flera celler på en eller flera master inom en tidsrymd. Såvitt jag vet förekom inte det i den här utredningen.
Citera
2014-06-03, 19:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, en eller flera celler på en eller flera master inom en tidsrymd. Såvitt jag vet förekom inte det i den här utredningen.

Märkligt om det inte har gjorts tycker jag. Högst intressant att veta vilka nummer som ev. var uppkopplade i samma mastvinkel en viss tidsrymd.
Citera
2014-06-03, 19:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Märkligt om det inte har gjorts tycker jag. Högst intressant att veta vilka nummer som ev. var uppkopplade i samma mastvinkel en viss tidsrymd.
Varför det? Var och när?
Citera
2014-06-03, 19:50
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej, men man måste åtminstone känna till att denna udda bilmodell har en spak inne i kupén där luckan öppnas. Man måste dessutom ta sig in i kupén. Som bekant så var bilen så gott som alltid låst enligt den dömde själv. Eller: Den var låst fram tills dess han talade om för poliserna att blodet fanns i hans bagagelucka. Då låste han den plötsligt aldrig.

Det är svårt att inte ha en intellektuellt nedvärderande attityd till folk som på fullt allvar betraktar utsaga 2 som mer trovärdig än utsaga 1, särskilt som utsaga 1 stöds av ett flertal av hans vänner. Men just det - ni hade ju hittat nåt litet märke som "kanske" kunde vara tecken på att luckan brytits upp och sen stängts igen trots att kriminalteknikern inte hittade några tecken på det vid sin undersökning.

I övrigt säger jag som jag sagt hela tiden: Det är inte något i grunden intellektuellt fel i att ifrägasätta styrkan i bevisningen mot den dömde ur juridisk synpunkt. Det tål att diskutera. Och visst kan man hitta teoretiskt tänkbara förklaringar till både blod, lås, raderingar, felsägningar om bakluckor, tränare som smugit sig ut om natten efter att ha legat med släckt lampa en timme etc etc om man vill. Frågan är bara om det ligger någon som helst rimlighet i att ALLA dessa parametrar skulle kunna vara sanna. Hur man kan tycka det övergår mitt förstånd. Jag kan förstå att en tvåsiffersIQ-kille som Zemixon (förmodligen också med nån typ av koppling till den dömde som jag inte tänker spekulera närmare i) tror eller vill tro det. Att fullt normalt begåvade individer som du vill sätta mer tilltro till denna alternativa och långsökta "story" än åklagarens är däremot helt obegripligt för mig. Och då blir det svårt att låtsas respektera de uppfattningar du (och andra) för fram om sakernas tillstånd.

En normalbegåvad människa har inga problem att intuitivt öppna en sådan bagagelucka på en olåst bil på mindre än 30 sekunder blankt, utan några som helst instruktioner. En svagbegåvad halvrutinerad inbrottstjuv gör det på under 10 sekunder med bilen låst. Problemet med självutnämnda tangentbordsexperter, ofta med påstådd hög IQ eller hög teoretisk utbildning i bagaget, är att de saknar förmåga till normalt tänkande vilket får till följden att de har svårt att ta till sig grundläggande fakta(var bilen alltid låst?) och se de enkla lösningarna. Dessa tangentbordsexperter har inte sällan även bristande EQ vilket kan även göra att dessa personer har svårt att sätta sig in i beteendet hos exempelvis en person med multipla diagnoser(KJ var omvittnat dålig att låsa om sig, bla från sin arbetsplats där även om han sagt han låst efter sig lämnat dörrar olåsta). Avvikande eller udda beteende? Då drar tangentbordsexperterna gärna snabbt automatiskt slutsatsen skyldig och tar på skygglapparna och gömmer sig bakom långa texter, sannolikhetsteorier och undviker att svara på relevanta frågor. Som grädde på moset nervärderar de gärna andra i sin omgivning(bristande EQ igen kanske?). Nåväl, vi mer rationella vet att udda inte alltid kan likställas med skyldig. Låst eller inte? Bilmodellen kan inte betraktas som udda då Hyundai är ett av Sveriges mest sålda bilmärken. De flesta japanska bilar har exakt samma lösning för att öppna bagageluckan, därav mitt intuitiva 30-sekunders påstående(empiriskt grundad undersökning). Men det är klart att öppna en bagagelucka på en japanare utan instruktionsbok är nog för komplicerat för en tangentbordsexpert....
Citera
2014-06-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Dumheten hon sade sig ha gjort tror jag ligger längre framåt i tid, närmare tiden för försvinnandet. Har försökt luska ut om det är bråket med MB´s släkting eller avstängningen på fb som avses. Fast det är händelser som hennes vän känner till sedan tidigare, om jag tolkat vännens vittnesmål rätt. VB säger även att hon ännu inte är beredd att berätta något. Så förmodligen är det något helt annat VB håller inne med.

Hur tolkar du det?
Jag gör samma bedömning som dig. VB verkar h varit kontaktsökande och i desperat behov av värme och kärlek. MB nyttjade hennes svagheter för att tillfredsställa sitt ego och Raskenstams takter. Hon verkar dessutom ha missbrukat sin ställning, nyttjat människor för sina egna behov, sannolikt på grund av hennes ensamhet. Det verkar som om att hon använde ursäkter för att uppnå det hon ville. Till en kompis för att plugga, nyttja KJ känslor, kanske kontaktade AF för att få skjuts till Luleå för att hämta en present till MB eller något sådant, osv. Jag bedömer dock att de händelser som beskrivs i FUP om VB göranden inte har något värde för det som hänt. Däremot är det lockande att tro så. Vad hon möjligen har gjort är att hon gick för långt i utnyttjandet av KJ som fick droppen att rinna över. Med en pappa och mamma utomlands som inte punktbevakade honom, kanske ätit dåligt, dragit i sig någon substans, vad vet jag plus fantiserande om mord, styckmord och tidigare gått över gränsen med dödande av hunden så kanske nästa steg i hans fantasi var att utföra det på riktigt. Den teckning som han ritade tror jag fortfarande innehåller ett budskap om hur det gick till, vart han har varit samt vart materiel har gömts. Vidare tror jag att de fåglar han vek och ville ge till journalister var en slags symbol över de korpar som flög i området kring Gammelängsfortet den 10 maj. Återkommer så småningom med fortsättningen på teorin om varför hon mördats och styckats den 13 maj, teorin om att torso flyttades från Väderkvarnshöjden till FP 1 den 15 maj, samt benen den 20 maj till gula huset och övriga grejer tillbaka till Väderkvarnshöjden. Men det får bli senare.
Citera
2014-06-03, 20:54
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej, men man måste åtminstone känna till att denna udda bilmodell har en spak inne i kupén där luckan öppnas.

Vad är det som är udda med KJs bilmodell?
Någon har sökt på bilen och därifrån är det enkelt att googla fram hur man öppnar bagageluckan.

Jag ska hjälpa dig:
-11.10 in i klippet
http://www.youtube.com/watch?v=AKQRCkRLoHg

Vad fint att KJs bil har lämnats obevakad på polisens innergård i ca fyra dagar med nycklarna i tändningslåset... hur många har tillträde till innergården?

(inte för att jag tror att någon polis har smetat blod i bagaget men det är det enda riktiga beviset som finns som kopplar KJ till VBs död. 26/5 var det kritiskt om man skulle kunna ha kvar KJ i häktet eftersom dom inte hittat något på han som kunde binda honom till mordet)

Fup 303 & 304
Iakttagelser och undersökningar
Bilen var olåst och nyckeln fanns i tändningslåset. Fönsterrutan på passagerarsidan vänster bak var något öppen. I bilen rådde allmän oordning. Med det menas att det låg bland annat godispapper, tomma läskburkar mm i bilen.

Fup 303
De två som utförde undersökningen av bilen var:
Kriminaltekniker SL Kriminaltekniker DL
En av dessa verkar ha blivit fotograferad med handen i kakburken
Citera
2014-06-03, 22:14
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Vad är det som är udda med KJs bilmodell?
Någon har sökt på bilen och därifrån är det enkelt att googla fram hur man öppnar bagageluckan.

Jag ska hjälpa dig:
-11.10 in i klippet
http://www.youtube.com/watch?v=AKQRCkRLoHg

Vad fint att KJs bil har lämnats obevakad på polisens innergård i ca fyra dagar med nycklarna i tändningslåset... hur många har tillträde till innergården?

(inte för att jag tror att någon polis har smetat blod i bagaget men det är det enda riktiga beviset som finns som kopplar KJ till VBs död. 26/5 var det kritiskt om man skulle kunna ha kvar KJ i häktet eftersom dom inte hittat något på han som kunde binda honom till mordet)

Fup 303 & 304
Iakttagelser och undersökningar
Bilen var olåst och nyckeln fanns i tändningslåset. Fönsterrutan på passagerarsidan vänster bak var något öppen. I bilen rådde allmän oordning. Med det menas att det låg bland annat godispapper, tomma läskburkar mm i bilen.

Fup 303
De två som utförde undersökningen av bilen var:
Kriminaltekniker SL Kriminaltekniker DL
En av dessa verkar ha blivit fotograferad med handen i kakburken

Ja, fantastiskt jobbat av polisen. Hålla handen mitt i bevisningen. Är det ens tillåtet?

Mycket bra avslöjat av bloggen.

En annan sak som slår mig nu när jag läst igenom blogginläggen och sett alla filmer. Att man i två stycken rättsinstanser bortsett från vittnet Bronning på lejonbacksvägen måste vara på gränsen till gravt tjänstefel. CB såg mest sannolikt VB klart och tydligt där på Lördagskvällen. Varken mörker eller hastighet kan ha påverkat det vittnesmålet särskilt mycket. Frågade man om BI, MF, MP var nyktra när de hörde skriken under hockeymatchen? CB var spiknykter.
Citera
2014-06-03, 22:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ja, fantastiskt jobbat av polisen. Hålla handen mitt i bevisningen. Är det ens tillåtet?

Mycket bra avslöjat av bloggen.

En annan sak som slår mig nu när jag läst igenom blogginläggen och sett alla filmer. Att man i två stycken rättsinstanser bortsett från vittnet Bronning på lejonbacksvägen måste vara på gränsen till gravt tjänstefel. CB såg mest sannolikt VB klart och tydligt där på Lördagskvällen. Varken mörker eller hastighet kan ha påverkat det vittnesmålet särskilt mycket. Frågade man om BI, MF, MP var nyktra när de hörde skriken under hockeymatchen? CB var spiknykter.
Hon såg en asiatisk kvinna, hon kände inte igen VB. Så det spelar ingen roll hur nykter hon var, vittnesmålet var inte säkert.
Citera
2014-06-03, 22:22
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Hon såg en asiatisk kvinna, hon kände inte igen VB. Så det spelar ingen roll hur nykter hon var, vittnesmålet var inte säkert.

Allt stämde in på VB.
  • Platsen
  • Kläderna
  • Utseendet
  • Kroppsform
  • Ålder

Mer säkert än skrik under en pågående hockeymatch, av fulla(?) människor? Människor som dessutom hade en pågående grannosämja med KJ, dokumenterad med klagomål till värden.
Senast redigerad av zero73 2014-06-03 kl. 22:25.
Citera
2014-06-03, 22:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Allt stämde in på VB.
  • Platsen
  • Kläderna
  • Utseendet
  • Kroppsform

Mer säkert än skrik under en pågående hockeymatch, av fulla(?) människor? Människor som dessutom hade en pågående grannosämja med KJ, dokumenterad med klagomål till värden.
Kvinnan bar inte på något. Men i övrigt håller jag med. BI hörde sin frus TV, hon tittade säkert på Charlies Änglar, och skriken stämmer i tid, visade FUP-12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in