2014-06-03, 14:16
Medlem
Hej,

Jag har under fyra års tid bott i en lägenhet i andra hand med tre kompisar. Nu på vårkanten har vi fått klagomål (bor i en studentstad så det har festats). Klagomålet kom direkt till förstahandshyresgästen och vi som boende upplever att vi inte har fått några varningar. Samtidigt har andrahandsuthyrningen inte gått helt rätt till. Värden menar att det inte har inkommit något kontrakt för oss som bor i andra hand och de verkar inte vara helt säkra på att vi har bott där sen 2010, snarare 2013.

Resultatet är att förstahandshyresgästen inte får hyra ut i andra hand längre, inte heller får de byta sitt kontrakt mot ett annat förstahandskontrakt. De har alltså inte blivit vräkta, men eftersom de bor utomlands så har de "ingen nytta" av lägenheten. Men, som hyresvärden sa: "Vill familjen x bo kvar i lägenheten får de såklart göra det".

Vi hyrde lägenheten möblerad. Nu har det såklart slitits på möbler, golv och ting. Det har dock inte skrivits någon inventarielista. Nu börjar förstahandshyresgästen antyda på att vi ska ersätta prylar utöver depositionen, som de allra mest troligt inte kommer att betala tillbaks eftersom vi har "vräkt dom".

Mina frågor som uppstår är huruvida det kan bli en grej av detta. Kan de ta det till hyresnämnden? Kan de få igenom betalningar etc utan en inventarielista? Skulle jag kunna skita i att svara i telefon och köpa att min deposition är borta?

Tacksam för svar, som alla andra.
Citera
2014-06-03, 14:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N1ineFour
Mina frågor som uppstår är huruvida det kan bli en grej av detta.
Ja.

Citat:
Kan de ta det till hyresnämnden?

Ja.

Citat:
Kan de få igenom betalningar etc utan en inventarielista?

Ja. (Det gäller ju att kunna göra sannolikt att inventarierna skulle funnits. De kan ha fotografier etc), men detta skall ju isåfall i första hand tas från depositionen.

Citat:
Skulle jag kunna skita i att svara i telefon och köpa att min deposition är borta?

Visst kan du göra det. Men om du menar att du helt vill ducka förstahandshyresgästen så blir det sannolikt svårt.
Citera
2014-06-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja.

Har de rätt att ta depositionen under de omständigheter som beskrivits ovan?
Citera
2014-06-03, 14:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Har de rätt att ta depositionen under de omständigheter som beskrivits ovan?

Det beror på exakt formulering i avtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in