2014-06-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbycobra
Hej alla

Här kommer kanske världens löjligaste fråga men jag ställer den ändå. Jag har tänkt att teckna aktier i en NE. Jag har tecknat aktier i NE innan men nu när jag har börjat med ISK konto så känner jag mig inte lika säker på hur jag gör. Det står ju på teckningssedeln att man ska ange VP-kontonummer, jag hittar ingenting på min internetbank om detta (Nordea). Går det inte att ta del av erbjudandet om man handlar genom ISK-konto? behöver jag öppna ett nytt servicekonto?

MVH

Ta kontakt med Nordea och hör efter. Ganska troligt måste teckningen ske via Nordea, åtminstone är det så det går till hos Avanza, man får meddela Avanza vad man vill teckna så ordnar det åt en.
2014-06-02, 21:23
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
http://lundaluppen.blogspot.se/2014/05/inkop-bonheur.html

Lundaluppen har ju en väldigt bra portfölj, men varför ha båda Handelsbanken A och B? Vad finns det för fördelar med det?

Han har sagt att han under den långa period som han köpt på sig Handelsbanken så har A och B tidvis varit olika billiga. Han köpte alltså den billigaste av de två vid varje inköp. Därför har han båda sorterna.
2014-06-02, 22:15
Medlem
utan.att.stannas avatar
Om man vill söka högre lån eftersom 25+ och hög lön, blir det inget problem då att man har för hög inkomst första terminen mtp fribelopp?
2014-06-02, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Jag kommer att läsa naturvetenskapligt basår i höst. Jag vill minnas att man kan ta lån för studier på gymnasienivå som sedan avskrivs om man pluggar vidare på högre nivå, vilket jag ämnar göra. Således är det tal om gratis pengar för min del. Stämmer det?

Det går att få avskrivning till viss del för behörighetsgivande studier. Jag kan dessvärre inte reglerna för det och orkar inte leta på hemsidan. Mitt tips är att gå in och leta lite själv på hemsidan eller ring CSN och kolla upp det.
2014-06-03, 00:01
Medlem
Går en kurs som slutar denna månad, med en omtenta i augusti.
Vad händer om man kuggar omtentan, betalar man tillbaka till CSN eller får man inga pengar nästa termin? Man kan väl minst gör en omtenta fyra-fem gånger innan du förbrukat dina chanser?

CSN ger väl mig inget besked innan omtentan i augusti är skriven samt rättad?
2014-06-03, 03:02
Medlem
irkens avatar
Hur länge brukar det - enligt er - ta tid att få svar utav CSN? Jag har haft lite olika resultat, allt ifrån 5 dagar till 3 veckor på min ansökan, men jag skulle gärna vilja att dem ökar på lite nu..
2014-06-03, 03:25
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Jag kommer att läsa naturvetenskapligt basår i höst. Jag vill minnas att man kan ta lån för studier på gymnasienivå som sedan avskrivs om man pluggar vidare på högre nivå, vilket jag ämnar göra. Således är det tal om gratis pengar för min del. Stämmer det?
høgst hælften av gymnasielånen kan du få avskrivna. har før mig att før varje år eftergymnasiala studier, dras 1/6 av från gymnasielånen, men høgst 3/6 totalt.
Dock inte helt sæker på om naturvetenskapligt basår ræknas, men det borde ju ræknas som på gymnasienivå..
2014-06-03, 03:29
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielSammy
Går en kurs som slutar denna månad, med en omtenta i augusti.
Vad händer om man kuggar omtentan, betalar man tillbaka till CSN eller får man inga pengar nästa termin? Man kan väl minst gör en omtenta fyra-fem gånger innan du förbrukat dina chanser?

CSN ger väl mig inget besked innan omtentan i augusti är skriven samt rättad?
du får inga pengar i høst. men det dær beror på hur du har søkt också. Det smartaste man kan gøra ær att søka før ett år i taget, inte terminsvis. Då hinner man liksom fixa till resttentor oftast, eftersom man har længre tid på sig innan dom kontrollerar.

Gøra omtentor, ligger nog på høgskolans ansvar før hur många. Vet en del som jag fanimig tror har skrivit 10 ggr!
2014-06-03, 08:26
Medlem
utan.att.stannas avatar
Innan du har klarat tentan alltså.
2014-06-03, 10:59
Medlem
Fittsaft85s avatar
Här kommer en dum fråga, det går inte göra en fundamental analys på ett företag som är/var minus? Jag testade, men det verkar inte fungera något vidare
2014-06-03, 11:02
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsaft85
Här kommer en dum fråga, det går inte göra en fundamental analys på ett företag som är/var minus? Jag testade, men det verkar inte fungera något vidare
Hur gör du "fundamental analys"?
2014-06-03, 11:26
Medlem
Fittsaft85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Hur gör du "fundamental analys"?

Jag kollade PE tal, Substansvärde och ROE talet.

PE talet fick jag till att stämma, men inte substansvärdet och ROE talet.

Substansvärdet tog jag summa eget kapital \ summa lång/kortfristiga skulder
Summa eget kapital: 27 149
Summa långfristiga skulder: 19 692
Summa kortfristiga skulder: 9095

Jag tog 19 692+9095=28 787/27 126=1.06123....

ROE tog jag vinst efter skatt/eget kapital

Årets resultat -1066
Summa eget kapital 27 149

-1066\27 149= 89.9214.....

Jag räknade de på miniräknaren, men det känns som att det inte stämmer alls, vad har jag gjort för fel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in