Citat:
Ursprungligen postat av
Cibus
Jag kommer möjligtvis sakna 0,5 poäng till höstens studier. (Läser en kurs på 8 poäng som jag är osäker på om jag kommer klara så jag landar på 22poäng och behöver 22,5 för att få csn som jag fattat det som)
Är verkligen csn så orättvis att jag inte kommer få studiebidrag pga det? Känns ju jävligt taskigt isåfall eftersom jag inte kan läsa om kursen ifall jag misslyckas.
CSN är stenhårda, men just i detta fall klarar du dig. CSN avrundar neråt till närmaste heltal (stryk decimalerna). Om du bara sökt för 1 termin så är det alltså 75% av 30hp = 22.5hp => avrundas till 22 hp.
75% av 60hp blir exakt 45hp, därför sker ingen avrundning.
Nu klarar du dig. Men annars så gäller följande: Ja, är du under gränsen så är du under gränsen och CSN gör inget undantag för de som saknar 0.5 hp, 1 hp, eller något helt annat. Kalla det taskigt om du vill, men de drar gränsen någonstans eftersom de har en gräns på hur mycket du minst måste ha klarat. Den här terminen så läser jag exempelvis 2 stycken kurser om 15 hp. Ingen av kurserna har någon delkurs som rapporteras in. Jag måste klara båda. Punkt.