2014-06-01, 21:38
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampzop
Hej,

Ska läsa en sommarkurs som börjar i juni, men kan fortfarande inte skicka iväg någon ansökan om studiemedel. Borde man börja bli orolig, eller kommer man få möjlighet att göra det snart?

Du kan väl skicka iväg en ansökan redan nu? Bara det att du får fylla i dina uppgifter själv.
2014-06-02, 01:30
Medlem
Jag kommer möjligtvis sakna 0,5 poäng till höstens studier. (Läser en kurs på 8 poäng som jag är osäker på om jag kommer klara så jag landar på 22poäng och behöver 22,5 för att få csn som jag fattat det som)

Är verkligen csn så orättvis att jag inte kommer få studiebidrag pga det? Känns ju jävligt taskigt isåfall eftersom jag inte kan läsa om kursen ifall jag misslyckas.
2014-06-02, 01:51
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cibus
Jag kommer möjligtvis sakna 0,5 poäng till höstens studier. (Läser en kurs på 8 poäng som jag är osäker på om jag kommer klara så jag landar på 22poäng och behöver 22,5 för att få csn som jag fattat det som)

Är verkligen csn så orättvis att jag inte kommer få studiebidrag pga det? Känns ju jävligt taskigt isåfall eftersom jag inte kan läsa om kursen ifall jag misslyckas.

Dessvärre är de så hårda. Jag fick avslag när jag låg 0,5 hp under. Å andra sidan så måste gränsen (jag vet att det här inte tröstar dig) gå någonstans. Hade man börjat släppa igenom folk vid 44,5 av de obligatoriska 45 avklarade poängen per år hade nästa person börjat kräva att man ska sänka till 44 och därefter kommer någon med 43,5. Du kan dock prova att överklaga ett eventuellt negativt beslut, har du en mänsklig handläggare kan det göra skillnad. Jag var dock tvungen att tenta tre poäng bullshit kurs.
2014-06-02, 01:57
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Dessvärre är de så hårda. Jag fick avslag när jag låg 0,5 hp under. Å andra sidan så måste gränsen (jag vet att det här inte tröstar dig) gå någonstans. Hade man börjat släppa igenom folk vid 44,5 av de obligatoriska 45 avklarade poängen per år hade nästa person börjat kräva att man ska sänka till 44 och därefter kommer någon med 43,5. Du kan dock prova att överklaga ett eventuellt negativt beslut, har du en mänsklig handläggare kan det göra skillnad. Jag var dock tvungen att tenta tre poäng bullshit kurs.
Mig veterligen avrundas poängkravet till närmsta heltal. Nedåt till kundens fördel. Vid resultatkrav 75 % på 30 hp är det alltså 22 hp istället för 22,5 hp (eller en avrundning uppåt till 23 hp).
2014-06-02, 09:57
Medlem
Emerains avatar
Citat:

CSN är stenhårda, men just i detta fall klarar du dig. CSN avrundar neråt till närmaste heltal (stryk decimalerna). Om du bara sökt för 1 termin så är det alltså 75% av 30hp = 22.5hp => avrundas till 22 hp.
75% av 60hp blir exakt 45hp, därför sker ingen avrundning.

Nu klarar du dig. Men annars så gäller följande: Ja, är du under gränsen så är du under gränsen och CSN gör inget undantag för de som saknar 0.5 hp, 1 hp, eller något helt annat. Kalla det taskigt om du vill, men de drar gränsen någonstans eftersom de har en gräns på hur mycket du minst måste ha klarat. Den här terminen så läser jag exempelvis 2 stycken kurser om 15 hp. Ingen av kurserna har någon delkurs som rapporteras in. Jag måste klara båda. Punkt.
2014-06-02, 10:38
Medlem
U-166s avatar
Jag kommer att läsa naturvetenskapligt basår i höst. Jag vill minnas att man kan ta lån för studier på gymnasienivå som sedan avskrivs om man pluggar vidare på högre nivå, vilket jag ämnar göra. Således är det tal om gratis pengar för min del. Stämmer det?
2014-06-02, 10:44
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Jag kommer att läsa naturvetenskapligt basår i höst. Jag vill minnas att man kan ta lån för studier på gymnasienivå som sedan avskrivs om man pluggar vidare på högre nivå, vilket jag ämnar göra. Således är det tal om gratis pengar för min del. Stämmer det?
Nej.
2014-06-02, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Du kan väl skicka iväg en ansökan redan nu? Bara det att du får fylla i dina uppgifter själv.

A okej, trodde inte det var möjligt men märkte att det faktiskt gick, tack för svaret
2014-06-02, 15:35
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Nej.
Från CSN:
"Här hittar du listor över de utbildningar som ger rätt till studiestöd.

Högskolans basår

Hit räknas statliga högskolor och universitet som ordnar behörighetsgivande förutbildningar."
2014-06-02, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Från CSN:
"Här hittar du listor över de utbildningar som ger rätt till studiestöd.

Högskolans basår

Hit räknas statliga högskolor och universitet som ordnar behörighetsgivande förutbildningar."
Emerain skrev inte att man inte kan få studiestöd när man studerar basår på högskola. Läs om, läs rätt.
2014-06-02, 20:05
Medlem
Hej alla

Här kommer kanske världens löjligaste fråga men jag ställer den ändå. Jag har tänkt att teckna aktier i en NE. Jag har tecknat aktier i NE innan men nu när jag har börjat med ISK konto så känner jag mig inte lika säker på hur jag gör. Det står ju på teckningssedeln att man ska ange VP-kontonummer, jag hittar ingenting på min internetbank om detta (Nordea). Går det inte att ta del av erbjudandet om man handlar genom ISK-konto? behöver jag öppna ett nytt servicekonto?

MVH
2014-06-02, 20:06
Medlem
Urijahs avatar
http://lundaluppen.blogspot.se/2014/05/inkop-bonheur.html

Lundaluppen har ju en väldigt bra portfölj, men varför ha båda Handelsbanken A och B? Vad finns det för fördelar med det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in