2014-05-31, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror att kroppen låg på FP2 först och benen bars till FP1, för annars hade kroppen upptäckts tidigare. Men oavsett, kroppen vägde 33 kg, benen 17 kg. Avståndet är 160 meter. Det behövs ingen vilopaus om kroppsdelarna bars i ryggsäck, däremot om de bars i armarna.

Det är en gåta dessa markeringar och även värnet då man inte vet hur säkra de är, men om man tar dem för säkra så är promenad i känd terräng ett alternativ eller via vägsystemet där ett annat. Vägen upp till FP2 från "gula byggnaden" är inte E4'a utan om bil används där har GM känt till förhållanden vid denna tid på året. Finns ingen random som bara chansar och då kan möjligen fastna, då dumpas offret direkt och man tar sig direkt därifrån.
Det som just talar för GM och kännedom om området är att GM vet att vägen är farbar och samtidigt så lär man definitivt inte möta annan bil, en kör eller traktorväg som i princip aldrig används varken nu eller igår.

Han har dumpat offret här på två platser, var övriga persedlar, transport, camoflagetyg, händer och höftled är ännu höljt i dunkel men den som ger sig fan på att finna kommer vinna men det kan ta tid.

Allt talar för dömd GM och jag bistår den talan.
Citera
2014-05-31, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nu har jag svårt att replikera på utläggningar om Dexter och han brorsa eftersom jag innan min medverkan i tråden aldrig hade hört talas om någon "Dexter" - men under resans gång förstått att Dexter är en TV-karaktär i ett ungdomsprogram. Du menar att KJ kan ha inspirerats av ett TV-program ?
KJ har själv uppgett att han gillar att titta på TV serien Dexter, samt på facebook rekommenderat andra att se på filmen War at the end of the days som handlar om airsoftare som leker krig samtidigt som det stryker omkring snubbar som gillar att döda hundar men som ledsnat och övergår till att mörda människor, till en början en kvinna som hängs upp i ett bergrum för att bli torterad.
Citera
2014-05-31, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag har faktiskt aldrig sett den här serien om Dexter. Bara hört om den här och där.
Är det fråga om någon hämnare eller lustmördare eller vad är det för en säregen typ
som håller på och dödar folk?

Är det en "hjälte" liknande Patricia Highsmiths återkommande romanfigur: Tom Ripley?

Tog och googlade fram lite närmare besked om vad det är för en mordisk filur:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dexter_(TV-serie)
Om du ser första säsongen av Dexter så kommer du att finna vissa liknelser med mordet på VB.
Citera
2014-05-31, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Vatchareeya Bangsuans kläder är inte återfunna och då får jag uppfattningen att gm gjort sig av med dem på samma sätt som det gjorts med sina egna. Alltså på ett sätt så att de är försvunna för gott. Är det inte logiskt?
Eftersom du utgår ifrån att KJ är gärningmannen blir det på det viset, sedan om det är logiskt och riktigt är en annan sak.
Senast redigerad av Lagro 2014-05-31 kl. 15:48.
Citera
2014-05-31, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Om du ser första säsongen av Dexter så kommer du att finna vissa liknelser med mordet på VB.

Precis och han är och förblir i den bubblan, allt som finns gällande mordet VB finns i detta,

Hon nyttjade KJ som en länk och tog återigen kontakt, KJ trodde i villfarelsen att..nu blir det pumpa.. men tidigt i mötet var det inte så.. inget pumpa fast han vidhåller att de hade sex, bullshit.

Hon nyttjade KJ i annan fägring, han tappade tråden och samtidigt gick över alla gränser, då satte maskineriet in.. hur kommer jag ur detta.

Han har inte planerat att ta livet av VB, det blev så p.g.a. Nej som han inte kunde hantera, det hade hänt förr eller senare..I*a kom undan för han är i grunden farlig för kvinnliga könet. Han mördar inte en man.
Citera
2014-05-31, 16:09
Medlem
rayraviolis avatar
Jag tittar återigen på den informativa kartan i trådstarten: http://goo.gl/maps/Easu2 Var förresten inte vändplatsen ovanför fp1 och fp2 utmärkt tidigare? Det skulle vara intressant att se avståndet mellan vändplatsen och fyndplatsen för att göra en uppskattning om kroppen transporterats med bil den vägen.

Senaste filmen på bloggen ger en hel del viktig information för att tolka och förstå händelseförloppet. Länk: http://www.youtube.com/watch?v=j6nPsJg1Vqs Jag får intrycket av att gärningsmannen desperat sökt en plats där kroppen kan gömmas och valt gropen i rågången i brist på bättre alternativ.

Hur kan man få ihop ett händelseförlopp gällande rörelserna kring fyndplatserna? Vi har:
  • Fp1. Benen lämnades relativt öppet. Placeringen har ägt rum en tid efter försvinnandet. Iakttagelser av vittnen den 10 och 18 maj talar för att kroppsdelarna inte fanns i huset innan dessa datum. Det kan dock inte uteslutas att vittnet missat benen, som var placerade längs väggen högerut. Avsaknad av blod eller andra spår gör att huset kan uteslutas som plats för mord eller styckning. Benen är avsköljda med vatten.
  • Fp2. Överkroppen (utan händer) har placerats i en grop och täckts med stenar och trästockar. Inget talar för att mord eller styckning har utförts på platsen. Kroppen är liksom benen avsköljda med vatten.
  • Hundarnas markeringar i värnet vid skjutbanan. Dessa talar för att kroppen, delar av kroppen eller möjligen emballage eller besudlade kläder förvarats i ett inre rum fylld av is och vatten. Videoklippet som togs i år vid ungefär samma tid som försvinnandet visar att utrymmet var fruset, men det kan inte uteslutas att det fanns vatten där i maj 2013. Det regnade också veckan efter försvinnandet. Filmklipp som visar värnet och vägen dit: http://www.youtube.com/watch?v=Jo91a-hR8nI
  • Hundarnas markeringar vid stenar i terrängen (platsen är utmärkt som "värn" på kartan, vilket jag tror är felaktigt) ungefär hundra meter sydöst från fp2. Tre hundar markerade platsen oberoende av varandra och jag gör bedömningen att det rör sig om en större besudling. Polisen har betraktat området som möjlig styckningsplats.
Frågan är: i vilken ordning har kroppen befunnit sig på dessa olika platser? Personligen ser jag två övergripande rörelser. 1) Kroppen har förvarats i värnet och därefter transporterats till fots via stenarna där hundarna markerade. 2) Kroppen har placerats i nära anknytning till fyndplatserna, möjligen vid stenarna, eller direkt på fyndplatserna. Besudlingarna i värnet kommer i så fall från emballage eller de saknade händerna som av nån anledning förvarats där.
Citera
2014-05-31, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Precis och han är och förblir i den bubblan, allt som finns gällande mordet VB finns i detta,

Hon nyttjade KJ som en länk och tog återigen kontakt, KJ trodde i villfarelsen att..nu blir det pumpa.. men tidigt i mötet var det inte så.. inget pumpa fast han vidhåller att de hade sex, bullshit.

Hon nyttjade KJ i annan fägring, han tappade tråden och samtidigt gick över alla gränser, då satte maskineriet in.. hur kommer jag ur detta.

Han har inte planerat att ta livet av VB, det blev så p.g.a. Nej som han inte kunde hantera, det hade hänt förr eller senare..I*a kom undan för han är i grunden farlig för kvinnliga könet. Han mördar inte en man.
Ser man på just Dexters offer så är omoral den gemansamma nämnaren, man eller kvinna har ingen betydelse.
Kan VB varit en människa med omoral? Enligt KJ. Ja inte alls omöjligt. Hade han precis fått upp ögonen för det? Berättade hon något speciellt för honom den kvällen? I så fall gällde det relationen med MB tror jag. MB har en stor roll i alltihop men inte som mördare.
Det är mycket som stämmer från den serien på fallet VB. Rekommenderar åter säsong 1.
Senast redigerad av moa-tove 2014-05-31 kl. 16:20.
Citera
2014-05-31, 16:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag tittar återigen på den informativa kartan i trådstarten: http://goo.gl/maps/Easu2 Var förresten inte vändplatsen ovanför fp1 och fp2 utmärkt tidigare? Det skulle vara intressant att se avståndet mellan vändplatsen och fyndplatsen för att göra en uppskattning om kroppen transporterats med bil den vägen.
Jag tog bort vändplatsen för att jag delar bloggens uppfattning att den saknar betydelse. Som sagt, FP2 har missuppfattats tidigare och låg nära vändplatsen. Nu ligger FP2 på plats på kartan och betydligt närmare nord-sydliga rågången (20 meter) än vändplatsen (uppåt 100 meter). Det är sannolikt att om kroppsdelarna har transporterats med bil till FP2 så har bilen ställts på rågången under dumpningen av kroppsdelarna.
Citera
2014-05-31, 16:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
KJ har själv uppgett att han gillar att titta på TV serien Dexter, samt på facebook rekommenderat andra att se på filmen War at the end of the days som handlar om airsoftare som leker krig samtidigt som det stryker omkring snubbar som gillar att döda hundar men som ledsnat och övergår till att mörda människor, till en början en kvinna som hängs upp i ett bergrum för att bli torterad.

Då verkar det ju som om manusförfattaren till Dexter/TV-serien kan ha varit en inspirationskälla för commander Johansson .. Hur många deltog i tortyreventet med den upphängda kvinnan ?
Citera
2014-05-31, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om vi håller oss till den troligaste hypotesen, att KJ inte var ensam om mordet på Vatchareeya, är det inte sagt att KJ:s kläder var de som blev mest nerblodade ..
Det är din troligaste hypotes, men vem mer än du köper din hypotes?
Citera
2014-05-31, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli

Senaste filmen på bloggen ger en hel del viktig information för att tolka och förstå händelseförloppet. Länk: http://www.youtube.com/watch?v=j6nPsJg1Vqs Jag får intrycket av att gärningsmannen desperat sökt en plats där kroppen kan gömmas och valt gropen i rågången i brist på bättre alternativ.

Hur kan man få ihop ett händelseförlopp gällande rörelserna kring fyndplatserna? Vi har:
  • Fp1. Benen lämnades relativt öppet. Placeringen har ägt rum en tid efter försvinnandet. Iakttagelser av vittnen den 10 och 18 maj talar för att kroppsdelarna inte fanns i huset innan dessa datum. Det kan dock inte uteslutas att vittnet missat benen, som var placerade längs väggen högerut. Avsaknad av blod eller andra spår gör att huset kan uteslutas som plats för mord eller styckning. Benen är avsköljda med vatten.
  • Fp2. Överkroppen (utan händer) har placerats i en grop och täckts med stenar och trästockar. Inget talar för att mord eller styckning har utförts på platsen. Kroppen är liksom benen avsköljda med vatten.
  • Hundarnas markeringar i värnet vid skjutbanan. Dessa talar för att kroppen, delar av kroppen eller möjligen emballage eller besudlade kläder förvarats i ett inre rum fylld av is och vatten. Videoklippet som togs i år vid ungefär samma tid som försvinnandet visar att utrymmet var fruset, men det kan inte uteslutas att det fanns vatten där i maj 2013. Det regnade också veckan efter försvinnandet. Filmklipp som visar värnet och vägen dit: http://www.youtube.com/watch?v=Jo91a-hR8nI
  • Hundarnas markeringar vid stenar i terrängen (platsen är utmärkt som "värn" på kartan, vilket jag tror är felaktigt) ungefär hundra meter sydöst från fp2. Tre hundar markerade platsen oberoende av varandra och jag gör bedömningen att det rör sig om en större besudling. Polisen har betraktat området som möjlig styckningsplats.
Frågan är: i vilken ordning har kroppen befunnit sig på dessa olika platser? Personligen ser jag två övergripande rörelser. 1) Kroppen har förvarats i värnet och därefter transporterats till fots via stenarna där hundarna markerade. 2) Kroppen har placerats i nära anknytning till fyndplatserna, möjligen vid stenarna, eller direkt på fyndplatserna. Besudlingarna i värnet kommer i så fall från emballage eller de saknade händerna som av nån anledning förvarats där.

Jag tror på alternativet, hon var definitivt död när GM besökte hemmet, hans besök var av karaktären, hur gör jag nu.. brodern fattar ingen misstanke och han anses nykter (KJ). Han inmundigade ölen långt tidigare och just efter VB anlänt.. nu skulle det bli sex..
Brodern är en nyckelperson.. var KJ nykter eller onykter vid besöket.. vad gjorde egentligen brodern vid besöket.. bara var eller var onormal.. brodern och att han uppfattade KJ som nykter, det får vi aldrig veta. Jag tror på brodern, Kj var återhämtats av tidigare berusning och nu var det att ordna efterbörden. Jag tror t.o.m. att kroppen var i bilen.. fast därom är jag aningen osäker.
Citera
2014-05-31, 17:07
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tog bort vändplatsen för att jag delar bloggens uppfattning att den saknar betydelse. Som sagt, FP2 har missuppfattats tidigare och låg nära vändplatsen. Nu ligger FP2 på plats på kartan och betydligt närmare nord-sydliga rågången (20 meter) än vändplatsen (uppåt 100 meter). Det är sannolikt att om kroppsdelarna har transporterats med bil till FP2 så har bilen ställts på rågången under dumpningen av kroppsdelarna.

Ok. Där är vi överens. Om kroppen kom den vägen (inte från värnet till fots) gissar jag att gärningsmannen körde upp på den lilla vägen vid ödehuset. Möjligen var målet att åka upp till Mjösjöberget, men den vägen var stängd så det här blev en nödlösning. Ett par hundra meter upp blir det för stressigt att köra med ett lik i skuffen på en dålig väg varpå kroppen placeras i området omkring fp2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in