2014-05-28, 19:43
Medlem
Jannebigplays avatar
Fick idag hem två stycken avier från posten där det inte stod någon avsändare. Tänkte att det var en min bok jag hade beställt men blev lite konfunderad då det kom två försändelser. Gick till affären och hämtade ut mitt paket vilket visade sig vara enligt beskrivningen "Chili Burner prov se"

Det stod även kostnaden kunde man se: 0 kr. Vad trevligt tänkte jag. Kanske är något provutskick från gymgrossisten men när jag öppnade skiten stod det att det var A-bolaget som varan kom ifrån och inuti fanns även en faktura per brev på 40 kr. Varan 0kr men porto= 39kr.
Det stod även att de hade nu öppnat mitt abonnemang och att hädanefter kommer nya kosttillskott skickas varje månad och att jag kommer få en härlig räkning på 159kr/månad hädanefter.

Vad är detta för jävla skit? Har ALDRIG ens hört talas om företaget. Har skickat en bestridning av deras faktura samt att mitt sk "abonnemang" ska avslutas annars väntar en polisanmälan. Googlade och företaget verkar gå under ASTICE när man googlar telefonnummret.

Någon annan som har råkat ut för den här skiten. Hur stor är risken att man åker på att betala?
Citera
2014-05-28, 20:17
Medlem
Jannebigplays avatar
Räcker det att jag har mailat och skrivit att jag bestrider fakturan förresten?
Citera
2014-05-28, 21:43
Medlem
brattalattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay

Polisanmäl också.
Citera
2014-05-31, 15:01
Medlem
Citat:
Du måste återsända produkten också, annars så räknar man att du accepterat abonnemanget eftersom du använt produkten.

Ofta kommer sådant här ifrån att man fyller i något frågeformulär på internet i hopp om att vinna en ajPhåne eller dylikt med en finstilt text i "villkoren" för "tävlingen" eller vad de nu marknadsfört det som att man tecknar sig på ett abonnemang för någon skit som chilliburn eller goji bär.

Återsänd, bestrid och om du verkligen inte uppgett ditt namn eller adress/personnummer på nätet i samband med någon tävling, formulär eller annat kan det vara möjligt att en polisanmälan är på plats, men oftast finns det en grund till hur dessa företag fått tag på din adress och då är lagen på deras sida.
Citera
2014-05-31, 16:11
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Du måste återsända produkten också, annars så räknar man att du accepterat abonnemanget eftersom du använt produkten.

Ofta kommer sådant här ifrån att man fyller i något frågeformulär på internet i hopp om att vinna en ajPhåne eller dylikt med en finstilt text i "villkoren" för "tävlingen" eller vad de nu marknadsfört det som att man tecknar sig på ett abonnemang för någon skit som chilliburn eller goji bär.

Återsänd, bestrid och om du verkligen inte uppgett ditt namn eller adress/personnummer på nätet i samband med någon tävling, formulär eller annat kan det vara möjligt att en polisanmälan är på plats, men oftast finns det en grund till hur dessa företag fått tag på din adress och då är lagen på deras sida.

Jag har inte fyllt i mitt namn någonstans. Dock fick jag svar av deras kundtjänst där de skrev att de hade tagit bort abonnemanget och att mina fakturor "krediterades" vad nu det betyder. Jag tolkar det som att jag inte behöver betala.
Citera
2014-05-31, 16:32
Medlem
Citat:
Jag har inte fyllt i mitt namn någonstans. Dock fick jag svar av deras kundtjänst där de skrev att de hade tagit bort abonnemanget och att mina fakturor "krediterades" vad nu det betyder. Jag tolkar det som att jag inte behöver betala.
Kreditera betyder att man betalar ut pengar du betalt in. Om du tex. har en faktura på 500kr och du betalar 700 så betalar man ut det på nästa faktura. Så det låter lite skumt i mina ögon...

Du måste skicka tillbaka varan hur som för att göra det på rätt sätt annars kan de hävda som jag sa att du accepterat abonnemanget genom att nyttja produkten.
Citera
2014-06-02, 02:27
Medlem
Flashen1961s avatar
Här kan TS läsa lite mer vad som gäller http://www.expowera.se/mentor/privatekonomi/privatekonomi_kopa_intebestallt.htm och särskilt detta är tillämpligt i TS fall:

Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte har beställt. Om företaget vill ha tillbaka varorna får de antingen hämta dem eller skicka returporto.
Citera
2014-06-02, 08:03
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Kreditera betyder att man betalar ut pengar du betalt in. Om du tex. har en faktura på 500kr och du betalar 700 så betalar man ut det på nästa faktura. Så det låter lite skumt i mina ögon...

Att kreditera en faktura innebär att man bokföringsmässigt tar bort fakturan genom att utfärda en faktura på motsvarande negativa belopp.

Citat:
Du måste skicka tillbaka varan hur som för att göra det på rätt sätt annars kan de hävda som jag sa att du accepterat abonnemanget genom att nyttja produkten.

Varför då? Ett avtal uppkommer inte bara för att motparten förhåller sig passiv. Bolaget får hämta sina produkter om de vill ha dem.
Citera
2014-06-03, 13:04
Medlem
Vet flera som blivit utsatta för A-Bolagets otillbörliga marknadsföringsmetoder vilket det handlar om när bolag levererar obeställda varor till konsumenter och kräver betalt. En metod som är med på EU:s så kallade svarta lista över förbjuden marknadsföring.

Gör så här:
1. Maila/skicka brev till angiven e-post/postadress och skriv att ni bestrider fakturan (ange fakturanummer) på den grunden att ni inte beställt/ingått avtal och begär att bolaget omedelbart ska kreditera fakturan och skicka er en bekräftelse på detta.

2. Man är inte skyldig att returnera en vara man inte beställt, dvs. stå för portokostnaden som de ofta skriver i sina följebrev. Vill de ha tillbaka varan får de som någon skrev ovan hämta den eller skicka en frankerad försändelse/returpåse. Tveksamt om man ens då är skyldig att ta sig den tiden och göra sig det besväret då man aldrig ingått avtal.

3. Ofta har fakturan redan överlåtits till ett finansbolag till vilket du ska betala enligt fakturan. Det är viktigt att man ringer / skriver till finansbolaget och bestrider med samma text som ovan. På detta sätt kan man inte tvingas in i en situation där man genom passivitet ådragit sig inkassokostnader och i värsta fall en betalningsanmärkning om man varit bortrest eller på annat vis "missat" den soppa man aldrig valt. Detta omak med att bestrida görs enbart för att minimera risken för att hamna i en ännu större soppa s a s. Skulle en sån här sak gå till domstol är det mycket tveksamt om bolaget skulle få rätt i någon del när man använt sig av denna typ av bluff/otillbörlig marknadsföring. Men vem vill hamna i domstol?

4. Anmäl bolaget till Konsumentverket via denna länk: http://www.konsumentverket.se/Anmalan/
Det är det mest effektiva sättet att få bolagen att sluta. Polisanmälan kan också göras.

Kom ihåg att det krävs två parter för att ingå ett avtal, MEN att ren passivitet i förlängningen kan skapa onödigt strul för dig så det kan vara värt att åtminstone bestrida och ALLTID följa upp skriftligen så att man slipper "ord mot ord".

Läs mer här!
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/marknadsforingslagen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in