Resultat: .
0%
röster
2014-05-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagner.Love
Bekräftat nu enligt engelsk media att Lazios talang Joseph Minala är 17 år och inte 42.

http://www.theguardian.com/football/2014/may/28/joseph-minala-lazio-17-not-42

Lite bilder

https://pbs.twimg.com/media/Bgno55KCEAAS8JS.png:large

http://ghanaceleb.chris.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/02/Joseph-Minala.jpg

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02821/minala2_2821061b.jpg

http://www.sportlive.it/pictures/20140212/joseph-minala-calciatore-lazio-primavera.jpeg

Fotbollens Benjamin Button? Om han verkligen är född 96, vilket betvivlar, tycker jag lite synd om honom. Han ser ju som ett slags freak i så fall. Luktar hederligt afrikanskt åldersfusk så det sjunger om det.
2014-05-29, 19:59
Medlem
regndroppens avatar
Parma missar alltså sin Europa-plats vilket betyder att Torino spelar EL nästa säsong.
2014-05-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Parma missar alltså sin Europa-plats vilket betyder att Torino spelar EL nästa säsong.

Så trist när inte det sportsliga avgör. Dessutom blir Torino försvagade nästa säsong. Immobile skriver väl på för Dortmund när som helst?
2014-05-29, 20:18
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Så trist när inte det sportsliga avgör. Dessutom blir Torino försvagade nästa säsong. Immobile skriver väl på för Dortmund när som helst?
Håller med, var ju dock jäävligt nära att Torino plockat platsen iaf med tanke på straffmissen.
2014-05-29, 20:37
Medlem
Nebulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Fotbollens Benjamin Button? Om han verkligen är född 96, vilket betvivlar, tycker jag lite synd om honom. Han ser ju som ett slags freak i så fall. Luktar hederligt afrikanskt åldersfusk så det sjunger om det.

Antingen det, eller någon mild form av progeri, där det senare inte känns så troligt. "Grabben" kommer ju antagligen inte hålla många år i "vuxen" ålder, han ser ju inte ut att vara "Zanetti-material" om man säger så
2014-05-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebulin
Antingen det, eller någon mild form av progeri, där det senare inte känns så troligt. "Grabben" kommer ju antagligen inte hålla många år i "vuxen" ålder, han ser ju inte ut att vara "Zanetti-material" om man säger så

Han gör fint ifrån sig i Primavera. En stor talang. Som jag dock inte tror att någon är beredd att erbjuda några stora pengar för. Märkligt.
2014-05-29, 20:44
Medlem
Idag är det 29 år sedan Liverpool-huliganer begick sitt illdåd i Heysel. Hade planerat att skriva ihop några nya och eftertänksamma rader. Men fick inte riktigt möjlighet. Återanvänder därför istället.

Juventus kommer att satsa stort på att vinna CL. Det skulle kunna bli fint. 30 år senare. Om de firar med värdighet. Med tankarna även hos de 39 som inte fick möjlighet att fira då.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Jag fångades som en ung pojke av calcio under VM 1982. Nästa stora upplevelse var när Juventus vann mot Liverpool i Europacupfinalen 1985.

De flesta i Sverige kallar det för "Heyselstadion-katastrofen", som beskrivs t ex på Wikipedia som en "olycka som skördade 39 människors liv. Inför Europacupfinalen i fotboll den 29 maj 1985 mellan Juventus FC och Liverpool FC blev det oroligt mellan de båda supporterskarorna som samlats på den ena kortsidan vid sektionen vid namn Sektion Z."

Men det var en blodig massaker på oskyldiga åskådare. De som drabbades var italienska familjer bosatta i Belgien samt tillresta fans som fått biljetter inkluderade i resan. Juventus ultras var placerade på motsatt sida som Liverpools huliganer. Huliganerna anföll och dödade dessa familjer som inte hade en chans. Efter att ha plundrat liken så dansade de stolt omkring med halsdukar och flaggor som troféer. Vettskrämda flydde de överlevande ut till löparbanorna där vakterna försökte skydda dem mot attackerna som bara fortsatte.

Det fanns inga mobiltelefoner, så det tog ett tag innan Juventus ultras förstod vad som faktiskt hände. När de under förtvivlan och vrede försökte hjälpa till mot huliganerna så satte poliserna in all sin styrka mot dem. Det var här striden sedan stod under resten av tiden. Mot Juventus ultras!

De som håller på Juventus, som jag känner, är alla lite äldre och blir väldigt allvarliga när man börjar diskutera på riktigt. Att skämta är OK, men de som var med och upplevt massakern har ett allvar som nog inte är självklar hos oss i Sverige. Vi tror fortfarande att det var en "olycka".

Jag vet inte om man kan få tag på den här i Sverige men Supertifo från 11 Juni 2010 har en väldigt bra artikel om denna massaker.
http://80scasualsblog.blogspot.com/2...parte-due.html

I Sverige är det inte ovanligt med åsikter som:
(FB) Turkiet kan uteslutas från fotbolls-VM 2010

Sektion Z var neutral, men nästan alla höll på Juventus. I Belgien fanns det många emigrerade italienare som nu tog med sig familjen för att heja på Juventus, samt många tillresta fans från Italien. Jag antar att det även fanns tillresta engelsmän på Sektion Z. Enligt dokumentären så identifierades t ex en av de som hjälpte offren som Liverpoolsupporter. Och ett dödsoffer var från Nordirland.

Slagsmål mellan fansen på sektion Z har inte jag hört före denna dokumentär, däremot att det skulle ha förekommit stenkastning mellan Sektion Z och huliganerna.

Men Juventus ultras var på andra sidan av stadion.

Jag brukar se denna händelse som den absoluta brytpunkten då calcio tog över och dominerade klubbfotbollen fram till ca år 2000. Italien var regerande världsmästare och många av de tongivande spelarna spelade i Juventus t ex Cabrini, Scirea, Tardelli, Paolo Rossi som sedan spetsades med Platini och Boniek. Tränat av Trapattoni.

De flesta såg Juventus som stora favoriter, trots att engelska lag i allmänhet och Liverpool i synnerhet tidigare dominerat. Detta kan ha bidragit till att så många Juventusfans reste till Belgien, och att huliganerna var extra pressade/förbannade.

Detta var mitt under Thatcher-eran, punken blev kommersialiserad osv. Dvs den engelska arbetarklassen fick lusing efter lusing. Den enda plats som de fortfarande kunde protestera var genom fotbollen. Heysel kan kanske tom ses som starten till den extrema kommersialisering som fotbollen sedan har genomgått i England.

För mig så har denna händelse definierat oerhört mycket av fotbollens moderna utveckling. Den borde vara mer diskuterad än vad den är.

Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Tack för de fina orden från dig och andra.

Heyselstadion 1985 är ett annat gammalt och starkt fotbollsminne, ett mycket mörkt sådant. Även för mig, som för dig, blev det en brytpunkt. Mycket bra sammanställning av fakta du gjorde. Ska försöka berätta mina personliga minnen från händelsen och det därefter;

För er yngre, Liverpool var den tidens Barcelona, det mest populära laget i världen, speciellt i Sverige dessa Tipsextratider. Pratades och skrevs massor om deras spelsätt och hur stora stjärnorna var i laget, även om mediabevakningen inte var lika stor som idag, men den var ack så enkelriktad! Fansen var charmiga och de sjöng och var glada mest hela tiden. Klubben hade de facto vunnit turneringen fyra gånger de föregående 10 åren, så bra var de utan tvekan.

Juventus var snarast okända för den breda massan trots sina italienska världsmästare, Platini och Boniek. Eftersom Liverpool är engelskt och det landets landslag då som nu var kasst ansågs klubben vara mycket bättre än något landslag i världen. Nu skulle detta bevisas, med så många i EM och VM stjärnor i motståndarlaget. Det var alltså på förhand en riktig stormatch.

Jag, som förälskat mig i Italien VM-82, hade bjudit hem några kompisar (Liverpoolanhängare givetvis) till matchen, var ju sällan man fick se storfotboll på den tiden. Ölen stod i kylen och chipspåsarna på bordet inför den förväntade fotbollsfesten. Så lite innan matchen bryts de vanliga nyheterna på Rapport, det talas om en olycka och en katastrof på arenan, minns ännu hur stumma vi blev. Omfattningen och händelseförloppet var oklar, men att det bara var Juventus anhängare som drabbats syntes på TV-bilderna.

Av någon konstig anledning färdigspelades matchen och Juve vann, de flesta av våra öl förblev oöppnade och chipsen kvar i skålarna. Att vi ens tittade förstår jag inte idag, men diskussionerna handlade inte om fotboll längre utan mer om huliganer, galna engelsmän och liknande. Vi höll stenhårt på Juve allihopa den matchen, men mitt och mina vänner fotbollsintresse dog då. Fanns andra sporter att följa där galningar i publiken inte hade ihjäl sina motståndares fans. Vi var inte ensamma.

Hade jag inte börjat jobbat tillsammans med en gammal svensk landslagsspelare åren efter så skulle nog inte mitt intresse återfötts. Lite hjälpte nog också IFK Göteborgs framgångar dessa år, de var ju ”hederliga svenska arbetare” från ”charmiga Göteborg”! Men fotboll associerades egentligen dessa år mer med bråk, läktarvåld och liknande, problem som inte bara fanns i England/Liverpool. Folk trodde man var galen som gick och tittade på matcher i allsvenskan eller utomlands. (Minns en Göteborgsresa dessa år med några kompisar. Ville gå på Nya Ullevi, men fick bara med mig en polare eftersom de andra inte vågade, det var ju farligt att gå på en fotbollsmatch! )

Man ska minnas att det var i denna miljö som Maradona verkade, hans dumheter på och utanför planen togs av media som ett ytterligare bevis för hur negativ fotbollen var. Skrevs spaltmeter om sådana i pressen, speciellt hans mål a la ”Guds hand”. Hans skickligheter belystes mycket mindre. Pratades också om den defensiva tråkiga fotboll som man tyckte dominerade. Matchen Italien-Brasilien sågs som brytpunkten, Västtyskland framgångar som ett starkt bevis och Argentina med nästan brutala spel och världsmästare som ”spiken i kistan”. Världsfotbollen var inte ens en ”arbetarsport” längre, det var en brutal underklassport.

Så Heyselstadion var något som i många år präglade synen på fotboll hos allmänheten, istället för det underbara VM –82. Skadan som dessa svin till Liverpoolanhängare orsakade oss fotbollsälskare var enorm. Tog tills EM –92, men framförallt VM-94 tills sporten blev riktigt accepterad igen, här i Sverige. Jag vet, ty jag var med!
2014-05-29, 22:10
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagner.Love
Bekräftat nu enligt engelsk media att Lazios talang Joseph Minala är 17 år och inte 42.

http://www.theguardian.com/football/2014/may/28/joseph-minala-lazio-17-not-42

Lite bilder

https://pbs.twimg.com/media/Bgno55KCEAAS8JS.png:large

http://ghanaceleb.chris.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/02/Joseph-Minala.jpg

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02821/minala2_2821061b.jpg

http://www.sportlive.it/pictures/20140212/joseph-minala-calciatore-lazio-primavera.jpeg

Tycker synd om honom, även om han säkert är minst 25 så ser han fortfarande äldre ut en de flesta 40 åringar.
2014-05-29, 23:18
Medlem
Som väntat blev Edy Reja enbart en tillfällig lösning i Lazio. Fint att ställa upp när det var turbulent i klubben efter Petkovics utträde. Det blev en nytändning för Lazio direkt när Reja kom, minns inte den exakta resultatraden men jag tror att typ 6 av 7 matcher vanns strax efter att han tagit över.

Samtidigt ska förhandlingarna mellan Delneri och Udinese brutits samman tidigare idag. Ingen högoddsare att Reja flyttar hem till Friulien och tar över Udinese.

Grazie Edy!
2014-05-29, 23:41
Medlem
zachs avatar
Brille, vet du nåt om det här?

https://twitter.com/Meisarch/status/471591508345647104

Dan Meis är alltså hjärnan bakom Romas nya arena.
2014-05-30, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Brille, vet du nåt om det här?

https://twitter.com/Meisarch/status/471591508345647104

Dan Meis är alltså hjärnan bakom Romas nya arena.

Projektet med den nya arenan. Det ständiga...

Cellino har stångat sin panna blodig, och gett upp. Valt att spendera sina pengar i utlandet istället.

Men projektet angående en ny arena kvarstår. Frågan är var man spelar under tiden. Sant'elia eller Is Arenas? Enligt reglerna måste ett Serie A-lag ha en arena som uppfyller vissa krav, bland annat en minimikapacitet på 20.000 åskådare. Och det måste vara uppfyllt senast 30:e juni.

Som det ser ut nu kan det mycket väl bli ännu ett år i förvisning till fastlandet. Katastrof.

Räddningen kan vara de nya ägarna. Ny start utan Cellinos personlighet och historik. Samtidigt kvarstår de andra intressenterna. Och någon tidning har tom ifrågasatt de nya ägarna. Man tror att det kanske är en front, men att Cellino fortfarande står bakom... Eller att de är rena bluffmakare. Har hänt tidigare i Serie A.

Luca Silvestrone kommer att presentera de nya finansiärerna inom kort.

Rykten säger att de betalar lite mer än 80 miljoner euro för klubben, och är redo att investera minst lika mycket i den nya arenan. Mer än vad amerikanarna betalade för Roma. ?!

Idag har Silvestrone och Zedda (Cagliaris borgmästare) ett möte. Det är fjärde gången de träffas, där även Dan Meis varit med. Men detta möte kan vara avgörande.

Silvestrone och hans ännu okända finansiärer har nämligen inte skrivit under köpkontraktet. Det beror på om man får klartecken för den nya arenan på lång sikt, och en kortsiktig lösning för nästa säsong. Det är förmodligen villkoren för att satsa en massa dollar...

Stora summor, hemliga finansiärer, fulspel och furbo. Fantastisk framtid eller fullständig katastrof. Frågetecken och utropstecken. Allt är med andra ord som vanligt på den vackra ön.

Mötet är idag kl 15:00.

Vaffanculo.
2014-05-30, 20:36
Medlem
Jävlar, hamnade här av en slump. Hade ingen aning om att det fanns en aktiv calcio-tråd på flashback. Härligt.

Kan väl säga att jag har sympatier för Milan, men älskar fotboll överlag, specifikt italiensk!

Immobile bör ju vara klar för Dortmund nu, konstigt att inget har sagts än.

Har inte riktigt kollat igenom tråden ordentligt, men lär bli en stammis här

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in