…
Jag fångades som en ung pojke av calcio under VM 1982. Nästa stora upplevelse var när Juventus vann mot Liverpool i Europacupfinalen 1985.
De flesta i Sverige kallar det för "Heyselstadion-katastrofen", som beskrivs t ex på Wikipedia som en "olycka som skördade 39 människors liv. Inför Europacupfinalen i fotboll den 29 maj 1985 mellan Juventus FC och Liverpool FC blev det oroligt mellan de båda supporterskarorna som samlats på den ena kortsidan vid sektionen vid namn Sektion Z."
Men det var en blodig massaker på oskyldiga åskådare. De som drabbades var italienska familjer bosatta i Belgien samt tillresta fans som fått biljetter inkluderade i resan. Juventus ultras var placerade på motsatt sida som Liverpools huliganer. Huliganerna anföll och dödade dessa familjer som inte hade en chans. Efter att ha plundrat liken så dansade de stolt omkring med halsdukar och flaggor som troféer. Vettskrämda flydde de överlevande ut till löparbanorna där vakterna försökte skydda dem mot attackerna som bara fortsatte.
Det fanns inga mobiltelefoner, så det tog ett tag innan Juventus ultras förstod vad som faktiskt hände. När de under förtvivlan och vrede försökte hjälpa till mot huliganerna så satte poliserna in all sin styrka mot dem. Det var här striden sedan stod under resten av tiden. Mot Juventus ultras!
De som håller på Juventus, som jag känner, är alla lite äldre och blir väldigt allvarliga när man börjar diskutera på riktigt. Att skämta är OK, men de som var med och upplevt massakern har ett allvar som nog inte är självklar hos oss i Sverige. Vi tror fortfarande att det var en "olycka".
Jag vet inte om man kan få tag på den här i Sverige men Supertifo från 11 Juni 2010 har en väldigt bra artikel om denna massaker.
http://80scasualsblog.blogspot.com/2...parte-due.html
I Sverige är det inte ovanligt med åsikter som:
(FB) Turkiet kan uteslutas från fotbolls-VM 2010
Sektion Z var neutral, men nästan alla höll på Juventus. I Belgien fanns det många emigrerade italienare som nu tog med sig familjen för att heja på Juventus, samt många tillresta fans från Italien. Jag antar att det även fanns tillresta engelsmän på Sektion Z. Enligt dokumentären så identifierades t ex en av de som hjälpte offren som Liverpoolsupporter. Och ett dödsoffer var från Nordirland.
Slagsmål mellan fansen på sektion Z har inte jag hört före denna dokumentär, däremot att det skulle ha förekommit stenkastning mellan Sektion Z och huliganerna.
Men Juventus ultras var på andra sidan av stadion.
Jag brukar se denna händelse som den absoluta brytpunkten då calcio tog över och dominerade klubbfotbollen fram till ca år 2000. Italien var regerande världsmästare och många av de tongivande spelarna spelade i Juventus t ex Cabrini, Scirea, Tardelli, Paolo Rossi som sedan spetsades med Platini och Boniek. Tränat av Trapattoni.
De flesta såg Juventus som stora favoriter, trots att engelska lag i allmänhet och Liverpool i synnerhet tidigare dominerat. Detta kan ha bidragit till att så många Juventusfans reste till Belgien, och att huliganerna var extra pressade/förbannade.
Detta var mitt under Thatcher-eran, punken blev kommersialiserad osv. Dvs den engelska arbetarklassen fick lusing efter lusing. Den enda plats som de fortfarande kunde protestera var genom fotbollen. Heysel kan kanske tom ses som starten till den extrema kommersialisering som fotbollen sedan har genomgått i England.
För mig så har denna händelse definierat oerhört mycket av fotbollens moderna utveckling. Den borde vara mer diskuterad än vad den är.