2014-05-26, 22:26
Medlem
Tackar så mycket för tipset Farmstar, det va precis sådant jag var ute efter.
2014-05-26, 22:51
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Om du skrivit under ansökan elektroniskt ska den ligga där och trycka.
Jag valde att skriva under elektroniskt, ska jag ringa till csn imorgon?
2014-05-27, 02:07
Medlem
Brev från CSN angående utredning om studiemedel (gymnasie)

Hej!
Det är såhär att jag går 1a året på gymnasiet (ska egentligen gå 3an men bytte linje).
Nu till problemet, mina lärare har vetat enda sen i början att jag lider av psykisk ohälsa, paniksyndrom, GAD, OCD, depression. Detta medför att jag i perioder har jättesvåra sömnsvårigheter och inga läkemedel jag fått hjälper (vill ej ta narkotiska preparat såsom benzodiasepiner pga beroenderisk).
Det har då blivit att jag haft för hög frånvaro, jag har fått 2 varningar av skolan men har sagt att jag har sömnsvårigheter och vaknar inte när jag väl somnat av varken klockor, tvn på högsta volym, någon som knackar på dörren osv.
Så vissa dagar har jag vaknat vid kl 14.00 när dagen är slut och har hört av mig då och anmält mig.
Men de har vidarebefodrat det endå och nu fick jag brev från CSN. Får studiebidraget denna månad endå och därmed blir jag återbetalningsskyldig. Vet inte vad jag ska göra och detta får mig att må ännu sämre..
Jag vill gå i skolan som en "normal" människa men ibland kan jag inte ta mig dit pga ovanstående.
Så vad ska jag göra? Känns riktigt orättvist, är man inte helt 100 så är man helt utslagen och det verkar som att det finns inga men alls.
Vad ska jag göra??
Mvh
2014-05-27, 02:15
Medlem
Ta ett möte med skolan och ordna så att du får plugga en del hemifrån då om du inte kommer iväg? Det fick jag lov att göra då jag också led av psykisk ohälsa. Men det beror säkert på hur tillmötesgående dina lärare är.
2014-05-27, 02:27
Medlem
Jag undrar bara om jag kan få denna utredning att läggas ner, t.ex att läraren drar tillbaka det efter jag samtalat med dem eller ett läkarintyg?
Mina lärare är ej så tillmötesgående kan jag säga redan nu.
2014-05-27, 02:49
Medlem
Speedyoos avatar
Tolkar jag det rätt om du lägger uppe i flera timmar utan att somna?
I så fall lär du ju veta redan på natten om du kommer gå till skolan dagen efter eller inte?
Kan du inte anmäla dig redan då ("Hej, jag har fortfarande inte lyckats somna så jag kommer inte imorgon" på telefonsvararen), alternativt skriva en lapp till dina föräldrar så att de kan sjukanmäla dig när de vaknar?

Om du inte går i skolan så kan du ju inte riktigt räkna med studiebidrag. Det är väl bara pröjsa tillbaka skiten? Svårare än så är det inte. I övrigt brukar ju skolan typ ha noll koll på frånvaron, speciellt om man sjukanmäler sig. Jag låg på typ 30% och hade en i klassen som låg på 56%. Båda hade väldigt bra betyg och vi fick inga varningar överhuvudtaget. Däremot var jag alltid sjukanmäld, så det kanske är det som är skillnaden.

Har väldigt svårt att tro att utredningen ska kunna läggas ner då de har fått in bevis på att du inte har varit i skolan så mycket som du behöver vara där. Pröjsa tillbaks och se till att sköta dig i framtiden. Mitt tips.
2014-05-27, 02:52
Medlem
Jadu, om det vore så enkelt.
Nu handlar det inte om att jag missköter mig, och det scenariot du skrev om att sjukanmäla sig på natten har jag gjort flertalet gånger.
Sköta sig? Hade förstått ditt uttalande om detta gällde renodlad skolk, dvs att jag skiter i att gå dit för jag inte "pallar sitta i skolan och stannar hemma och gör något kul". Men nu är så inte fallet.
2014-05-27, 05:40
Avslutad
Om man ska studera i höst, när ska man [senast] ansöka om studiemedel?
2014-05-27, 09:20
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlake123
Jag undrar bara om jag kan få denna utredning att läggas ner, t.ex att läraren drar tillbaka det efter jag samtalat med dem eller ett läkarintyg?
Mina lärare är ej så tillmötesgående kan jag säga redan nu.

Nej. Skolan kan inte "återkalla" en utredning från CSN. Så, du måste övertyga CSN om att din sjukdomsbild är förmildrande omständigheter.

Det är såklart bra om du kan få utlåtanden från lärare osv för att styrka din talan.
2014-05-27, 17:25
Medlem
Nohs avatar
Den kortvariga lösningen är att du pratar med CSN och försöker reda ut det med dem. Det behöver är inte nödvändigtvis möjligt, men försök göra det. Efter det så måste du kontakta din skola och få de att sluta anmäla din frånvaro som ogiltig innan du fått chans att ringa in och meddela att du haft sömnproblem/vad det nu kan vara.
2014-05-27, 17:33
Medlem
Vad är P/CE? Används ofta för fastighetsbolag
2014-05-27, 23:33
Medlem
preben12s avatar
Sitter och kollar över mina valbara kurser till hösten. Har 18 poäng valbart utspritt på ett ungefär så att 6 hp i period 1, 3 hp i period 2 och 9 hp i period 3.

Det som passar mig allra bäst vore att läsa 6 hp (en 6 hp-kurs) på hösten och sen 10.5 på våren (1 7.5 hp och 1 3 hp). Dvs 1.5 hp för lite och sedan läsa 1.5 hp valbart extra nästa år. Med detta upplägg kommer jag läsa 27 HP under hösten och sen närmare 40 under våren då jag har en restkurs på 9 hp.

Min fråga är om CSN kommer klaga på att jag bara läser 27 hp under hösten om jag söker fullt studiemedel för HT14 och VT15?

edit. Hittade två fina 6 poängskurser under hösten. Så blir 12hp under hösten och 7.5 hp under våren. Men låter frågan står kvar ifall någon svarar och någon annan undrar detsamma.
Senast redigerad av preben12 2014-05-27 kl. 23:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in