2014-05-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
suck du läste ingenting av det jag skrev eller hur? inte heller kan du ha kollat tabellen under bilaga 2 eftersom du fortsätter att envisas med att tro att siffran 2995 står för HELA antalet diskiminerade.
kolla en gång till....och läs om mitt inlägg.
0,4% är antalet kvinnor som fick sin lön uppjusterad pga exakt lika arbete.
Antalet män som fick sin lön uppjusterad pga exakt lika arbete var 0,01%.
Sen har du alla arbetsgivare som valde att inte vidta någon åtgärd, de som vidtog andra åtgärder, satte lönestopp ex. samt de som ansåg diskiminerade pga liknande arbetsuppgifter.
sug på den lite.
Den enda som genererar suck och stön här är du. Det finns vetenskapliga undersökningar som motbevisar dig. Det finns ingen betydande lönediskriminering. Att kämpa för "lika löner för alla" är detsamma som att säga att män ska jobba längre, utbilda sig mer och utföra mer ansträngande uppgifter för att få samma lön som kvinnor. Hur kan du se dig själv i spegeln?
Citera
2014-05-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dentatus
Den enda som genererar suck och stön här är du. Det finns vetenskapliga undersökningar som motbevisar dig. Det finns ingen betydande lönediskriminering. Att kämpa för "lika löner för alla" är detsamma som att säga att män ska jobba längre, utbilda sig mer och utföra mer ansträngande uppgifter för att få samma lön som kvinnor. Hur kan du se dig själv i spegeln?

du finner det inte lite roligt att jag just satt fingret på en klar diskriminering för exakt lika arbete?
eller du tror också att det bara är en "slump" att det just är 91% kvinnor i den grupp som fått lönejustering av de som vidtog åtgärder?

existerar massor med undersökningar i denna sak och så gott som alla kommer fram till existensen av en oförklarad löneskillnad. dvs på ren svenska kvinnor får mindre i lön för samma/ liknande arbete av nån anledning man inte kan förklara. I min värld är detta diskiminering men i er värld så är det bara ett biologiskt faktum eller hur? har man tuttar så ska man tjäna mindre än om man har snopp.

oförklarade löneskillander kommer alltid finnas, men så länge kvinnor är till 91% i den grupp som får lägre lön för lika jobb så är det fråga om diskiminering. Fattar man inte detta lilla enkla så är man bra dum.
Citera
2014-05-27, 14:34
Medlem
Citat:
du finner det inte lite roligt att jag just satt fingret på en klar diskriminering för exakt lika arbete?
eller du tror också att det bara är en "slump" att det just är 91% kvinnor i den grupp som fått lönejustering av de som vidtog åtgärder?

existerar massor med undersökningar i denna sak och så gott som alla kommer fram till existensen av en oförklarad löneskillnad. dvs på ren svenska kvinnor får mindre i lön för samma/ liknande arbete av nån anledning man inte kan förklara. I min värld är detta diskiminering men i er värld så är det bara ett biologiskt faktum eller hur? har man tuttar så ska man tjäna mindre än om man har snopp.

oförklarade löneskillander kommer alltid finnas, men så länge kvinnor är till 91% i den grupp som får lägre lön för lika jobb så är det fråga om diskiminering. Fattar man inte detta lilla enkla så är man bra dum.
Nej nu väljer du att medvetet felcitera mig. Jag skrev betydande diskriminering. 0,4 % är inte en betydande diskriminering. Du får gärna återkomma när du har någonting betydande att bidra med.
Citera
2014-05-27, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dentatus
Nej nu väljer du att medvetet felcitera mig. Jag skrev betydande diskriminering. 0,4 % är inte en betydande diskriminering. Du får gärna återkomma när du har någonting betydande att bidra med.

fast de 0,4% står inte för den totala funna diskrimineringen i denna undersökning.
Något ingen verkar fatta eftersom ni inte orkar sätta er in i siffrorna.
Den totala mängden funna diskriminerade individer är inget som ens verkar redovisas i denna rapport då intresset inte ligger där. Jämo har gjort en undersökning på hur arbetsgivare åtgärdar resp. inte åtgärdar lönediskriminering. Att det existerar diskriminering anser man sig inte behöva bevisa i just denna undersökningen, DET finns nämligen bevisat i ex. antal andra föregående rapporter.
Citera
2014-05-27, 14:59
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Du "glömde" den viktigaste orsaken i din lilla lista, nämligen att kvinnor väljer låglönejobb i större utsträckning än män. Det är upp till individen själv att prioritera i livet, det gäller både familj och karriärval. Vad feminismen vill göra är att bortse från egenansvaret, vilket är en typisk vänsteridé. När något inte blir som man tänkt sig så skyller man på någon annan, i feminismens fall på normer, patriarkala strukturer och diskriminering.

Punkt 3 har du inga belägg för, och det vet du, eftersom detta inte är första gången du diskuterar detta ämne.

^ detta. Feminismen skyller på osynliga krafter som vi andra inte kan se.

Jag säger inte att något är definitivt och sant men mycket pekar på att feminismen är en enda stor sekt som viktimiserar kvinnor och avsäger dem ansvar.
Citera
2014-05-27, 15:06
Medlem
not_reallys avatar
Citat:

I normalt funtade människors värld undersöker man varför dessa oförklarliga löneskillnader uppkommit och hur. Och ja, jag är besviken på att inga politiker verkligen velat undersöka detta, det förtjänar alla att få insikt i varför.

Men att bara rakt av säga att kvinnor diskriminerats för att de fått justera sina löner, alltså...
Alla människor kan "justera" sin lön om de vill, antar jag? Skulle gärna vilja se en OBJEKTIV undersökning som presenteras av människor som är politiskt och ideologiskt objektiva, som kan peka på att detta handlar om diskriminering mot kvinnor.

Som någon nämnde, om man får mindre lön för samma arbete och accepterar de villkoren i förväg så har man accepterat de villkoren. Därefter får man förhandla. Hur kan det handla om diskriminering? Jag tror inte alla arbetsgivare har 100% koll på vad deras personal tjänar, speciellt eftersom det finns väldigt mycket fula kontrakt på arbetsmarknaden som är vitt.

Det är mycket gråzon här som du bortser ifrån. Feminismen får allting att låta så enkelt, när alla problem i världen i själva verket är mycket invecklade och svårförklarade.
Säger man det betraktas man som patriarkal förtryckare.

Jesus.
Citera
2014-05-27, 15:07
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Feminism är en onaturlig och ohållbar ideologi.
Feminism är skit!
Citera
2014-05-27, 16:21
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Hela grundidén med feminism är att motverka de normer som finns i samhället. Man tror alltså att människan - oavsett kön, är lika

nja, det tror man väl inte om man inte är mindre begåvad så att säga, det går ju inte att blunda för fakta.

män och kvinnor är olika och det är hela poängen med könshormon och allt vad det för med sig, fysiologiskt och vidare hur det återspeglas kulturellt.

däremot är det ett argument som har slagit igenom enligt principen att om man upprepar något tillräckligt mycket så tror vissa på det. de mindre begåvade alltså. tyvärr är det en del.
Citera
2014-05-27, 16:28
Medlem
testpilotens avatar
Citat:

att kvinnor får sämre lön än männen i Sverige får väl anses vara en myt idag.

på vilka grunder skulle en kvinna få mindre betalt än en man för samma utförda arbete?
och hur går du tillväga för att påvisa en korrelation mellan löneskillnaden och könet om det finns andra faktorer att beakta?
Citera
2014-05-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
att kvinnor får sämre lön än männen i Sverige får väl anses vara en myt idag.

på vilka grunder skulle en kvinna få mindre betalt än en man för samma utförda arbete?
och hur går du tillväga för att påvisa en korrelation mellan löneskillnaden och könet om det finns andra faktorer att beakta?

Precis, vilka grunder?
Finns beskrivet vilka faktorer man tar i beaktande i undersökningen, man har dock hittat oförklarade löneskillander mellan män och kivnnor till 91% till kvinnors nackdel för exakt samma arbete. Korrelationen har du där.
Citera
2014-05-27, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av not_really
I normalt funtade människors värld undersöker man varför dessa oförklarliga löneskillnader uppkommit och hur. Och ja, jag är besviken på att inga politiker verkligen velat undersöka detta, det förtjänar alla att få insikt i varför.

Men att bara rakt av säga att kvinnor diskriminerats för att de fått justera sina löner, alltså...
Alla människor kan "justera" sin lön om de vill, antar jag? Skulle gärna vilja se en OBJEKTIV undersökning som presenteras av människor som är politiskt och ideologiskt objektiva, som kan peka på att detta handlar om diskriminering mot kvinnor.

Som någon nämnde, om man får mindre lön för samma arbete och accepterar de villkoren i förväg så har man accepterat de villkoren. Därefter får man förhandla. Hur kan det handla om diskriminering? Jag tror inte alla arbetsgivare har 100% koll på vad deras personal tjänar, speciellt eftersom det finns väldigt mycket fula kontrakt på arbetsmarknaden som är vitt.

Det är mycket gråzon här som du bortser ifrån. Feminismen får allting att låta så enkelt, när alla problem i världen i själva verket är mycket invecklade och svårförklarade.
Säger man det betraktas man som patriarkal förtryckare.

Jesus.

Oförklarade är oförklarade dvs man har inget svar. När dessa dyker upp starkt fokuserad på en grupp så är diskriminering ganska uppenbart. Sen kan självklart diskimineringen vara omedveten från arbetsgivarnas sida, men den finns likväl där.

Och objektiva undersökningar har du väl till förbannelse? Brå, SCB, Saco etc.
Citera
2014-05-27, 19:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Nej och åter nej, det finns inget stöd för att yrken har låg lön för att de "anses vara kvinnliga". Det är ren och skär spekulation från din och feministernas sida. Det finns mycket bättre förklaringar till varför dessa yrken har låg lön, varav den troligaste är att de i hög grad finns inom offentlig sektor. Andelen kvinnor har blivit högre i stort sett inom alla yrkeskategorier. Det finns ingen koppling mellan ökad andel kvinnor och sämre löneutveckling. Titta på jurister, ekonomer vad fan du vill. Andelen kvinnor har ökat markant i dessa yrken, och försämras lönen? Nej.
En bidragande orsak till att de traditionella kvinnoyrkena har lägre lön skulle kunna vara att männen förut ansågs försörja familjen och därmed ansågs inte kvinnorna behöva en relativt sett hög lön.

Innan staten tog hand om sjukvården så skötte kyrkan om det bl a i klostren. Och de som sökte sig till ett liv i klostren skulle leva asketiskt och behövde ingen lön...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in