Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter

du finner det inte lite roligt att jag just satt fingret på en klar diskriminering för exakt lika arbete?
eller du tror också att det bara är en "slump" att det just är 91% kvinnor i den grupp som fått lönejustering av de som vidtog åtgärder?
existerar massor med undersökningar i denna sak och så gott som alla kommer fram till existensen av en oförklarad löneskillnad. dvs på ren svenska kvinnor får mindre i lön för samma/ liknande arbete av
nån anledning man inte kan förklara. I min värld är detta diskiminering men i er värld så är det bara ett biologiskt faktum eller hur? har man tuttar så ska man tjäna mindre än om man har snopp.
oförklarade löneskillander kommer alltid finnas, men så länge kvinnor är till 91% i den grupp som får lägre lön för lika jobb så är det fråga om diskiminering. Fattar man inte detta lilla enkla så är man bra dum.
I normalt funtade människors värld undersöker man varför dessa oförklarliga löneskillnader uppkommit och hur. Och ja, jag är besviken på att inga politiker verkligen velat undersöka detta, det förtjänar alla att få insikt i varför.
Men att bara rakt av säga att kvinnor diskriminerats för att de fått justera sina löner, alltså...
Alla människor kan "justera" sin lön om de vill, antar jag? Skulle gärna vilja se en OBJEKTIV undersökning som presenteras av människor som är politiskt och ideologiskt objektiva, som kan peka på att detta handlar om diskriminering mot kvinnor.
Som någon nämnde, om man får mindre lön för samma arbete och accepterar de villkoren i förväg så har man accepterat de villkoren. Därefter får man förhandla. Hur kan det handla om diskriminering? Jag tror inte alla arbetsgivare har 100% koll på vad deras personal tjänar, speciellt eftersom det finns väldigt mycket fula kontrakt på arbetsmarknaden som är vitt.
Det är mycket gråzon här som du bortser ifrån. Feminismen får allting att låta så enkelt, när alla problem i världen i själva verket är mycket invecklade och svårförklarade.
Säger man det betraktas man som patriarkal förtryckare.
Jesus.