2014-05-27, 14:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Moskvas nyheter och "Dunja Mijatovic"... rysk propaganda kopierar du utan att tveka. Som de kommenterar där på twitter, vad ska Putin sälja som träckar ner nyhetskloakerna dagligen? Poroshenko plundrar inte något, han har tillverkningsfabriker och är en duktig affärsman. Avundsjukan är stor!
Folkmord? Nu får du skärpa dig, sen när blev det folkmord att undanröja hot mot befolkningen, det hot som dessa terrorister utgör dagligen mot demokratin på ett väldigt uppenbart sätt.
Det ser ut av vara stor njutning från din sida nu, många leenden och en hel del kalsongbyten antar jag. Du förstår eller bryr dig inte om att många i östra Ukrina har det svårt ju nu? Krig är inte kul och folket tycker nog att det är än värre att det är deras egna landsmän som slåss mot dom, också med leenden grin på läpparna.
2014-05-27, 14:28
Medlem
Xeliouss avatar
Nu skriver även Aftonbladet att flygplatsen befriats från terrorister. Utan egna förluster har de professionella ukrainska soldaterna utrotat runt 40 ryska terrorister. Kommer vi få höra deras mödrar beklaga sig på rysk tv? Det är ett stort symboliskt nederlag för Putin och dessa separatister. Så fort de lämnade civilbefolkningen som de gömt sig bland och använde som mänskliga sköldar så blev skadedjuren avlivade. Nu rasar tyvärr strider även i städerna med risk för vanligt folk.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article18962897.ab
2014-05-27, 15:11
Medlem
fridaynightouts avatar
Jag fick inget svar på min fråga igår.

Vilken sida hejar proryssarna i tråden på och varför?

https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/1899944_553981861386148_2901150772242069107_n.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Googlade på det, verkar stämma: http://inforesist.org/the-leader-of-the-luhansk-peoples-republic-declared-a-war-with-the-leader-of-the-donetsk-peoples-rep ublic/?lang=en

Fantastiskt. Så nu krigar separatisterna mot varandra. Tja, det var väl väntat.
Undrar vilka proryssarna här i tråden håller på?
2014-05-27, 15:40
Medlem
Citat:
Nu skriver även Aftonbladet att flygplatsen befriats från terrorister. Utan egna förluster har de professionella ukrainska soldaterna utrotat runt 40 ryska terrorister. Kommer vi få höra deras mödrar beklaga sig på rysk tv? Det är ett stort symboliskt nederlag för Putin och dessa separatister. Så fort de lämnade civilbefolkningen som de gömt sig bland och använde som mänskliga sköldar så blev skadedjuren avlivade. Nu rasar tyvärr strider även i städerna med risk för vanligt folk.

1. Nåja.

2. Vad hände med de resterande 760-1460 personerna som pressen pratade om i morse?

3. Jag tror inte att Putin påverkas på något vis av det hela, kanske blir han tvungen att ingripa ifall det typ pågår pogromer på Folk som betraktar sig som Ryssar, skulle så bli fallet så kommer de förstås bara att köra iväg den Ukrainska armén från stället, sannolikt kommer de att fly bara Putin säger att han ska ingripa, annars blir de ju spöade duktigt och ifall det begåtts pogromer så kanske det tom. blir ww2-style take no prisoners.

4. I övrigt så verkar striderna ha utkämpats om en pseudostrategisk flygplats. Anledningen till att den är strategisk handlar väl mest om att helikoptrarna kan landa och tanka där och därigenom få lite längre effektiv räckvidd. Annars så har väl Poroshenko efter det där fått segern som bevisar för alla högerextremister att denne är mest lämpad att leda Ukraina, varefter denne kan förhandla med alla sidor utan att bli ifrågasatt från extremhögerflanken.
2014-05-27, 15:44
Medlem
Polaritixs avatar
Citat:

https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/1899944_553981861386148_2901150772242069107_n.jpg

Du googlade alltså på det, fick bara upp källor knutna till Maidanrörelsen och drog slutsatsen att det verkar stämma?

http://www.themoscowtimes.com/news/article/luhansk-rebels-send-reinforcements-to-donetsk/500941.html
2014-05-27, 15:50
Medlem
Claysons avatar
Nytt avsnitt uppe idag.

Bullets, Not Ballots in Donetsk: Russian Roulette (Dispatch 42)

http://www.youtube.com/watch?v=2ceDd-q86_k
2014-05-27, 15:51
Medlem
Citat:
Hur kommer du åt all skit? Navigerade du från EuroMaidan sidan eller får du lön därifrån?
Det är desinformation, slösa inte tid på det.
Senast redigerad av Irriga 2014-05-27 kl. 16:02.
2014-05-27, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Du är inte så värst insatt i det hela va? Situationen i östra Ukraina är i stort sett identisk den som ledde till Krimhalvöns utträdelse. En stor majoritet av folket i Donbass, Donetsk och Lughansk är för att lämna Ukraina och gå med Ryssland, och en självständig autonom republik har redan deklarerats i Donetsk. Ukrainska försök att stoppa separatister i dessa regioner har misslyckats, valet som just skett har bojkottats och situationen är långt ifrån desarmerad. Det är inte bara terrorister och separatister som gör motstånd i dessa områden längre, majoriteten utgörs utav vanliga missnöjda invånare. Ifall Ukraina går in millitärt i dessa områden så kommer detta utlösa ett inbördeskrig, som troligen drar med Ryssland in i det hela då deras "invånare" är inblandade.

Det finns ingen ond eller god sida i den här kampen. Både Ryssland och EU spelar schack med den Ukrainska befolkningen.
Om man anser att den olagligt utförda Euromaidan statskuppen som vart sponsrad utav västerländska makter skall gälla, så blir man nog tvungen att gå med på att Krim och Östra Ukrainas "olagliga" folkvalda referendum skall gälla också, annars är det bara att dra fram hycklarstämpeln och täcka pannan med den.
Nja, man behöver inte vara särskilt insatt för att välja sida tycker jag. För mig är Ukraina en suverän odelbar statsbildning tills alla parter kommer överens om att ändra detta. *Demokrati i första hand, inte anarki. Att Ryssland är boven i dramat är ju redan känt, man invaderade ju Krim i strid med alla internationella lagar och regler. Man kan nog säga att USA är det minst onda åtminstone eftersom Ukraina knappast blir en lydstat till USA som man var mot Ryssland. Det är det fina med väst, vi bjuder in till samverkan, men vi ställer krav på landet som knackar på t.ex EU-dörren. Rättsröta, korruption mm och det blir nobben så Ryssland går fett bort. Sedan får Ukraina arbeta på sina problem och återkomma med en ansökan till EU om folket i Ukraina så önskar. Under tiden kan vi hjälpa landet så befolkningen verkligen känner att man genom presidentvalet gjort rätt val, man röstade ju i stort sett bort extrempartiernas kandidater. Annars kan ju buset vädra morgonluft igen och utropa flera låtsasrepubliker. Detta val är troligen det mest demokratiska i landet historia vilket väcker hopp inför framtiden.
2014-05-27, 16:01
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Vilken sida hejar proryssarna i tråden på och varför?[/url]
Hejar på? Om man frågar så erbarmligt dumt, barnsligt, som om politik var ett spel eller underhållning, måste man nog själv sitta där hemma och "heja".

Man "hejar" inte om man oroar sig för världsutvecklingen, med naturförstörelse, ekonomisk girighet, själviskhet, konsumism, rotlöshet, respektlöshet, brist på klassisk bildning och etik, dagligt våld, krigshets, ...

Naturligtvis är du högerkonservativ.
2014-05-27, 16:04
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ser inte ut som nån rysk inblandning där inte, eller hur?
2014-05-27, 16:11
Avstängd
Citat:

Vet inte om jag ska svara på detta för jag anser mig inte vara "pro-Ryss" men antar att många tycker det. Är det en tävling där vi ska hålla på olika lag? För mig är det många gånger naturligt att försvara den svagare parten. I detta fall den Ukrainska östra delen av befolkningen. I början så försvarade jag också Ryssland som jag tyckte blev orättvist behandlad av omvärlden och har viss förståelse för deras hantering av Krim i det uppkommna läget. Jag anser fortfarande det hela är ekonomisk krigföring mot Ryssland med Ukraina som slagträ.

Jag önskar att Ukraina nu kan få fred och slut på stridigheterna så alla kan få känna sig som vinnare i landet men så blir det nog inte. Att kalla stora delar av Ukrainas östra befolkningen för terrorister verkar istället vara en upptrappning. Du gav en bra länk tidigare i tråden till en opinonsundersökning som var utmärkt. Den visade tydligt att östra delen har en vaken och fredlig befolkning. Allt dom egentligen vill är att få ökat självbestämmande för dom är så förbannat trött på korruptionen i Kiev som nu med samma politiker lär forsätta, fast nu med utförsäljningar till väst och framför allt USA. Att dom fredligt skulle ha demonstrerat i sina städer hade ju inte fungerat då ingen skulle lyssnat. Att åka till Kiev som tältande demonstranter visade ju Odessa vara omöjligt. Allt en del av dom kunde göra var att ta vapen i hand och tvinga Kiev att lyssna och hoppas på hjälp av Ryssland. Sen att säkert en stor del av befolkningen även är emot det hindrade dom inte att ändå gå till vallokalerna trots att en del blev skjutna och hotade för att lägga en röst. Dom visste nog att det var meningslöst men ändå ett finger till Kiev och detta blir dom nu alla bestraffade för.

Att separatisterna är chanslösa har väl hela tiden varit uppenbart då dom är få och inte har stöd från någon annan än kosacker och andra som gärna åker lite överallt för att få slåss lite på ryssars sida. Separatisterna har ju heller inte den politiska kunskapen och organisationen och dessutom en hel del suspekta element fast fick ändå en hel del sympatier från befolkningen i öst. Dom chansade på att en upprepning av Krim och det har Ryssland aldrig varit intresserad av för det är pengar och makt det handlar om först och främst för Putin.

Chansen till en bra upplösning nu ligger i bildandet av en ny regering där Regionernas Parti och Kommunisterna utan hot får vara med och lägga röster på ministrar och skapa en trovärdig grund för fortsatt dialog. Att dra tillbaka nationalgardet och ge amnesti till dom som du står med vapen med löfte om utredning av mer självbestämmande för dessa regioner kanske också skulle hjälpa. Vi får väl se men jag tror inget av detta kommer att hända. Dom sydöstra delarna är för rika och viktiga för att släppa ens lite.
2014-05-27, 16:15
Medlem
fridaynightouts avatar
Terroristerna i Donetsk har idag offentligt avrättat två ukrainska poliser.

De fick påsar över huvudet och avrättades genom nackskott framför övriga personalen på polisstationen i staden Horlivka.

Roman Babiuk, chefen över kriminalpolisen.
Dmytro Krikunov, chefen för brottsutredning.

http://www.unian.info/politics/922562-dprs-terrorists-execute-heads-of-district-militia-department-of-horlivka-mass-media.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in