2014-05-26, 12:33
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Din tro att alla är mer eller mindre bisexuella saknar vetenskapliga bevis. Studier har visat att (beroende på definition) är max 10% (som har sex med båda könen) eller mer (har fantasier om båda könen).

Men enligt ditt resonemang är homosexuella alltså bisexuella som har fobi mot personer av motsatt kön och heterosexuella är bisexuella personer som har fobi mot samma kön.
Alltså har alla människor en fobi? Urvattnar det inte fobibegreppet rätt rejält? Och hur förhåller det sig till den egentliga definitionen av fobi.

Jag fattar ändå inte hur bögen fobi mot kvinnor är sjuk medans straighta killens fobi mot män är frisk?
Du skriver att straighta killen har lättare att hitta sexpartners och därför inte har ohälsa.

Så om man är straight kille i ett område med få kvinnor, oljeplattform, Norrland, har man då en psykisk sjukdom eftersom fobin mot män hindrar en att ha sex med de tillgängliga männen?

Låter som en hemsnickrad idé om vad som är sjukdom och ohälsa.
Ja, om man definierar bisexuell som att verkligen ha sex med bägge könen är det ju inte många. Jag föredrar i och för sig den definitionen, men just där använde jag den mer gängse definitionen dragen till sin spets: om du några (2-5?) gånger under ditt liv fantiserat om sex med ett annat kön än du brukar så är du åtminstone lite bisexuell.
Men det beror på definitioner. Du definierade inte begreppet, så då tog jag mig friheter.

Jo, det skulle urvattna fobibegreppet, det var därför jag sa "en sorts". Naturligtvis skulle jag kunnat uttrycka mig annorlunda, men jag förväntade mig att du skulle åtminstone försöka förstå vad jag menade.
Den straighta killen har inte nödvändigtvis lättare att hitta sexuella partners. Däremot förhindrar hans motvilja mot att ha sex med andra män inte honom från att ha sex, eftersom kvinnor ofta finns att tillgå. Naturligtvis har homosexuella män ibland svårare att hitta sexuella partners eftersom det finns färre homosexuella män än det finns heterosexuella kvinnor. Mitt i Stockholm är detta kanske inget problem, men alla bor inte i HBQZTF-vänliga storstäder. Även detta förväntade jag mig att du skulle förstå självmant.
Jag ber om ursäkt för att jag överskattade din förmåga. Jag ska tänka på det i fortsättningen.
Hur som helst finns även homosexuella att tillgå för den homosexuelle. Så min egentliga poäng (vilken jag återigen trodde du skulle förstå) var att avsaknad av glädjeaspekten i sex (på grund av utebliven sex då) egentligen inte är ohälsa orsakad av tillståndet, utan snarare är avsaknaden orsakad av att man är helt normalt ful, osocial, osv. Det var alltså ett sidospår avsett att poängtera att ohälsan var en avsaknad (eller minskning) av fortplantande av de egna generna.

Nej, ditt exempel med en oljeplattform är helt irrelevant.
Citera
2014-05-26, 12:43
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
APA är inte en politisk organisation, lika lite som svenska psykiaterföreningen, barnläkarföreningen eller WHO (ICD-10 innehåller inte heller homosexualitet). Vad har du fått det ifrån?

Kan du berätta om någon enligt dig politiskt obunden källa som anger homosexualitet som sjukdom?
Det ska ju gärna vara en källa som dessutom har kompetensen att definiera sjukdom och vetenskapligt läge.

En "logisk" definition kan vara intressant men blir inte mer sann. Det är inte heller et bevis på politisk agenda.

Då man i slutet av 90-talet sänkte gränsen för högt blodtryck blev plötsligt 100.000-tals svenskar sjuka över en natt, enligt definition. Det kan verka "ologiskt" men det bygger ju på nya forskningsrön, nya behandlingsmöjligheter och annat.
Jag väljer att lita på vetenskapen och erbjuder behandling till den som har ett diastoliskt blodtryck på över 90.
APA och SPF (jag antar att du menar dom när du säger "svenska psykiaterföreningen") är branschorganisationer och därmed politiska. WHO är ett FN-organ och därmed politiskt.

Ja, jag är politiskt obunden och har kompetens att definiera sjukdom. Jo, en logisk definition är sann, det är så definitioner fungerar. Jag vet dock inte vad "vetenskapligt läge" är. Vad är det?

Vad fint att du som tydligen studerar psykiatri blandar dig i behandling för högt blodtryck. Man sänkte gränsen för att man ansåg att det skulle vara en sänkt gräns för det blodtryck som i genomsnitt orsakar ohälsa. Det är inte så att hundratusentals människor fick baciller i sin kropp för att det blev midnatt. Snarare klassas de som sjuka för att definitionen ändrats. Det är så definitioner fungerar. Detta är inget att orda om egentligen.
Citera
2014-05-26, 13:48
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Är allt som kommer från "etablissemanget" PK? Jag har i första hand länkat antingen till APA eller till studier. Hur drog du slutsatsen att dessa källor är ovetenskapliga , att man säger det man säger för att det är "politiskt korrekt"?

Du länkar själv till tolkningar av vetenskapliga data, tolkningar av vetenskapliga processer (urval till kommitte) utan att verka ha tänkt igenom och utan att redogöra för den bias som finns i dessa tolkningar.
Om du kollar på NARTHS hemsida så hittar du deras statement om etik, tro och familj
Där framgår att:
- NARTH anser att det finns en "gay agenda" som syftar till att bryta ned religiösa och moraliska fundament.
the moral decline of American culture can be directly traced to the work of activists who have “taken us toward their goal of unbridled sexual behavior and silencing of the church.” The pattern they trace explains not only the success of the homosexual agenda, but the eventual success of those pushing other agendas of radical moral transformation–unless the culture recovers its sanity in a hurry.
- De menar att "hatbrottsklassificering" av våld mot homosexuella är ett steg i gay-agendan. Vidare att: "the legalization and forced acceptance of homosexuality is indeed the principal threat to religious freedom today...//..Christianity remains the great obstacle to the final success of the homosexual movement. The silencing of the church must be their ultimate priority."
- De ondgör sig över icke-heteronormativa policies hos företag.
Biblical beliefs on homosexual behavior and marriage are openly ridiculed.” Employees are taught to ask, “Are you in a relationship?” rather than “Are you married?” Corporate sponsors in the 2002 “Out and Equal Leadership Summit,” which pushes the corporate gay-rights agenda, included companies like Motorola, Proctor and Gamble, Eastman Kodak, IBM, Boeing, and Verizon.
Så en LGBT-vänlig policy är ett sätt att håna biblisk tro....

Efter att ha läst detta så måste jag säga att det blir helt meningslöst att intressera sig för hur NARTH tolkar någonting som har med vetenskap att göra. Därför kommer jag inte kommentera de källor du anger då det är NARTH eller andra fundamentalistiska religiösa organisationer.
Så religiösa organisationer har alltid per automatik fel? Det kan inte finnas någon homosexuell agenda trots att religiösa organisationer regelbundet anges ha en religiös agenda? Beträffande vetenskap kan inte se att NARTH skulle citera Bibeln när man diskuterar vetenskap.
Citat:
Du verkar inte ha sett det etiskt problematiska då jag jämför med andra situationer där en person upplever obehag i krocken mellan läggning och religion.

Men enligt dig så är det alltså bra att erbjuda tex hypnos för att släcka ut sexualiteten hos somaliska kvinnor så de slipper känna sig skuldtyngda över att ha en sexualitet?
Tycker du också att det kan vara vettigt att hjälpa dem genom att operera bort deras klitoris, så de inte råkar njuta av sex och därigenom gör sig skyldiga till synd enligt sin religion?
Bör Sverige erbjuda klitorisborttagning så att flickorna inte riskerar dåligt rykte i sin kulturella grupp eller problem med sina föräldrar?

Om du inte vet det så kan jag förklara att sådana åtgärder är långt ifrån både medicinens uppdrag och etik.
Bespara mig halmgubbar och åsikter jag aldrig förespråkat. Anser du att homosexuella i muslimska länder borde öppet deklarera sin homosexualitet och riskera dödsstraff? Eller bör man göra vissa uppoffringar beträffande sexualiteten för att må bättre totalt?
Citat:
Argumentet är att medicinsk forskning ska inte användas överhuvudtaget för att behandla sådant som inte är ett problem. Det finns massor av forskning om psykisk ohälsa hos LGBT. Det är rimligt och bra. Preis som att forska om psykisk hälsa hos kvinnor vs. män, psykisk hälsa hos singelförädrar eller arbetslösa. Att forska om att göra bögar straighta verkar orimligt, eftersom det inte är en sjukdom.
Går alldeles utmärkt att behandla tillstånd som inte är sjukdomar om personen vill detta i många fall: måttlig övervikt, kosmetisk kirurgi, rädsla för flyga, etc.
Citat:
För att vi talar om vetenskaplig utvärdering av en metod, inte en hälsospalt i tidningen "må bra".
Om du påminner dig om vad vetenskaplig metodik innebär så förstår du säkert varför generalisering är nödvändigt.
- Om du studerar effekten av ett nytt piller som kan "bota heterosexualitet" så vill du nog att beviset inte ska bestå av tveksamma effekter hos en grupp personer utvalda för att de vill sluta vara straighta. Om flera av dem dömts till att ta pillret (för ett brott), andra sökt att få behandling för att deras familjer inte kan acceptera dem om de inte börjar ha sexuella känslor för samma kön och slutsatserna bygger på självrapportering så tycker du nog att det inte säger så mycket om detta piller. Kanske en del av dem är med i en religiös sekt som menar att man är närmare gud om man har sex med en person av samma kön. Kanske är deras familj och deras vänner all med i samma sekt. Det säger något (tveksamt) om effekten för dessa grupper.
Hur skiljer du pillret från placebo om du inte kan kontrollera pillrets effekt i andra grupper?
Du har själv kritiserat urval och självrapportering då det gällt studier av homoadoptionsbarn... Använd samma logik här och se vad som händer.
Det du tar upp kan förklara varför behandlingen fungerar dåligt för vissa personer. Det skulle kunna vara personer som egentligen inte vill ändra sin sexuella läggning. Skulle kunna tala för att behandlingen skulle kunna vara mycket mer effektiv om man endast inkluderade personer som faktiskt vill ändra sin inriktning.

Situationen är inte jämförbar med studier av homosexuella föräldrar som ofta enbart studerat elitgrupper av homosexuella. Här skulle situationen kunna vara omvänd: studierna har inkluderat ett stort antal personer som egentligen inte vill ändra sin sexualitet och kommer därför att finna en felaktigt hög andel misslyckad terapi.
Citat:
Om du läser APA's noggranna redovisning av effekter och dessutom läser varför man är tveksam till de påstådda effetkerna så landar man i att effekten dels verka ha gällt en liten del, dels bygger på självrapportering, dels inte gäller särskilt relevanta utfall.

Du är kanske bekant med att det finns en betydande placebo-effekt i nästan all behandlingsforskning och att en viktig uppgift är att kontrollera för just detta eftersom en placeboeffekt inte är en effekt i vetenskaplig mening.
Om man istället för aversionsterapi givit personerna ett rött sockerpiller hade det också funnits en placeboeffekt (om inte just detta forskningfält skulle vara befriat från placebo vilket är helt orimligt.)
Blir din slutsats då att röda sockerpiller kan omvända vissa homosexuella och att sådan behandling inte ska kallas ineffektiv?
Dina argument är generella beträffande problem med studierna och talar snarast för att situationen oklar - inte att det finns bevis mot effektivitet.
Citera
2014-05-26, 14:01
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Till och med Wikipedia skriver att NARTH är en sekulär organisation i sin artikel om organisationen. Om du faktiskt har en länk där NARTH anger bibeln som källa så ange denna. Enskilda medlemmars åsikter är inte nödvändigtvis organisationens åsikter.

Om ordföranden talar på en konferens, som handlar om att homosexualitet ska motverkas, så är det att betrakta som en del i organisationens ståndpunkter.
“We, as citizens, need to articulate God’s intent for human sexuality,” Dr. Joseph Nicolosi, President of NARTH, said in CNN’ 360 Degrees with Anderson Cooper, April 14, 2007. At the Feb. 10, 2007 Love Won Out conference in Phoenix, the “secular” therapist told the audience, “When we live our God-given integrity and our human dignity, there is no space for sex with a guy.”
Citat:
Se fetmarkerade:
Tja, Svenska Psykiatriska Föreningen samverkar genom möten med RSMH (brukarförening) och upplyser om psykisk ohälsa, vill motverka psykiskt stigma osv. Innebär det att SPF är ett lobbyorgan?
Citat:
I praktiken påverkar utvärderarens egna ideologi utvärderingen. Detta kan ses inom vilket kontroversiellt forskningsområde som helst där olika litteraturöversikter av tidigare forskning kommer till helt olika slutsatser beroende på vem som gör litteraturöversikten och där litteraturöversiktens resultat i princip alltid kan förutsägas på förhand baserat på granskarens tidigare ställningstaganden.
APA, WHO, svenska barnläkarföreningen eller institutionen för teoretisk fysik är alla påverkade av sin egen ideologi (naturvetenskaplig hållning)
Men, eftersom det nu handlar om vetenskaplig utvärdering och inte teologi, moral eller annat så är det inte bara rimligt utan tom bra att sådan ideologi färgar arbetet.
NARTHS sida om etik visar att deras ideologi inbegriper att de har ett "krig" mot en "gay-lobby" som vill förinta den kristna kyrkan. Den typen av ideologi passar inte alls för vetenskaplig utvärdering.
Citat:
En utvärdering som påstår sig vara neutral måste därför inkludera företrädare från båda sidorna.
"Båda sidorna"? Varför det?
Scientologer anser att ADHD inte finns, att behandlingen är skadlig, att barnpsykiatriker tjänar pengar på varje recept de skriver osv. Ska personer som publicerat sig på "kommitten för mänskliga rättgigheter (en front för scientologerna) bjudas in då Svenska Psykiatriska Föreningen gör en översikt om diagnostik och behandling av ADHD?
Citat:
Källa? NARTH är en sekulär organisation.
Jag har visat hur NARTH vill bevara den kristna kyrkan, genom att motverkar liberalisering av lagar kring homosexualitet. Det står på deras egen hemsida. Är de då frigjorda från religiösa värderingar? Hur definierar du sekulär egentligen?
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority

En gång i i tiden hävdade alla auktoriteter något helt annorlunda än de gör idag beträffande homosexualitet och hävdade att man gjorde så på vetenskapliga grunder. Auktoriteterna har således bevisligen ibland fel - oavsett vem som har rätt idag.

Finns all anledning att vara skeptisk beträffande all form av politisk korrekthet: En trevlig men falsk världsbild är alla människor, grupper och kulturer är precis lika bra och lika värda och där varje kritik mot någon slags minoritet riskerar att få hela luftslottet att rasa samman och därför hysteriskt motarbetas.
En intressant sak med vetenskapligt förhållningssätt är att man är öppen för att en teori kan visa sig vara fel. Det är inte alls konstigt utan rimligt och kanske tom bra att "sanningar" om hur immunsystemet, kvarkar och psykiska sjukdomar fungerar förändras då kunskapen ökar.
Att jorden ansågs som platt av medeltidens vetenskapsmän är inte ett argument för att jorden är fyrkantig. Det är bara en påminnelse om att forskning är vägen till sanningen, inte moral.

Det kan ju vara så att idén om att två olika grupper är lika värda dessutom stämmer vetenskapligt.
Jag har kallats PK otaliga gånger på FB. Det är ett helt innehållslöst argument som kan användas varje gång min motståndare inte håller med mig och det kräver aldrig bevisföring. Att jag tycker något som är vedertaget i något sammanhang skulle automatiskt invalidera åsikten.

Jag har många åsikter som inte representeras av ngn slags tänkt kulturelit från Söder. Jag har ofta hamnat i argumentation med "miljön-är-allt" tyckare som kan vara både flumvänster eller frikyrkofolk.

Jag har tom suttit i Svenska Psykiatriska Föreningens styrelse en gång i tiden. Jag minns inte en enda diskussion om hur våra remissvar eller riktlinjer skulle se ut där vi tog hänsyn till vad ledarsidorna i DN skriver eller vad som är politiskt opportunt.
Citera
2014-05-26, 14:05
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Det är vad man skriver i de korta sammanfattningarna vilket är vad som citeras av andra källor: "concluded that efforts to change sexual orientation are unlikely to be successful and involve some risk of harm, contrary to the claims of SOCE practitioners and advocates".

Står inget här om att detta enbart gäller aversion therapy.

Sedan påstår man dessutom att "the appropriate application of affirmative therapeutic interventions for those who seek SOCE involves therapist acceptance, support, and understanding of clients and the facilitation of clients’ active coping, social support, and identity exploration and development, without imposing a specific sexual orientation identity outcome."

Baserat på vadå? Precis på den sorts icke-experimentella studier som man exkluderat som stöd för SOCE.
Jag har inte tid och tidskriftsprenumerationer för att gå igenom fulltexten för de nya diskvalificerade SOCE-studierna och jämföra med de gamla inkluderade. Din åsikt (utifrån NARTHs högst partiska tolkning) är att de skulle vägas lika. Jag förlitar mig på APAs åsikt att de inte var tillräckligt bra att använda. Jag litar också på både Spitzer och APA som båda dömt ut Spitzer 2001-studie som evidens.
Citera
2014-05-26, 14:07
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Absolut, så är det. Ibland har psykiska sjukdomar orsaker som man kan bota eller åtminstone behandla med rent fysiska metoder. (det omvända är väl mer kontroversiellt...) Sen självklart är tankar fysiska. Men det är just det, att behandla psykiska sjukdomar genom att påverka tankar (deras uppkomst på olika sätt, eller hur de hanteras av hjärnan) är ibland svårt med fysiska ingrepp. Man kan tillgripa vissa kemikalier osv., men även om det är en väldigt bra lösning ibland, så blir mediciner ofta ett rätt klumpigt verktyg.

Håller med om att det är den mest fascinerande delen av medicin. Ja eller. Psykiatri och virologi. Helt skilda ämnen naturligtvis, men jag är fascinerad av bägge.
Precis. Hur coolt är det inte, att när du och jag debatterar så påverkar vi varandras kemi, tankar, känslor och beteenden! Medicin och terapi är två vägar till samma mål kan man säga. Det kanske sämst utforskade området är den psykosociala miljöns betydelse vid psykisk ohälsa och hur sådana interventioner kan se ut.
Citera
2014-05-26, 14:15
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ja, om man definierar bisexuell som att verkligen ha sex med bägge könen är det ju inte många. Jag föredrar i och för sig den definitionen, men just där använde jag den mer gängse definitionen dragen till sin spets: om du några (2-5?) gånger under ditt liv fantiserat om sex med ett annat kön än du brukar så är du åtminstone lite bisexuell.
Men det beror på definitioner. Du definierade inte begreppet, så då tog jag mig friheter.

Jo, det skulle urvattna fobibegreppet, det var därför jag sa "en sorts". Naturligtvis skulle jag kunnat uttrycka mig annorlunda, men jag förväntade mig att du skulle åtminstone försöka förstå vad jag menade.
Den straighta killen har inte nödvändigtvis lättare att hitta sexuella partners. Däremot förhindrar hans motvilja mot att ha sex med andra män inte honom från att ha sex, eftersom kvinnor ofta finns att tillgå. Naturligtvis har homosexuella män ibland svårare att hitta sexuella partners eftersom det finns färre homosexuella män än det finns heterosexuella kvinnor. Mitt i Stockholm är detta kanske inget problem, men alla bor inte i HBQZTF-vänliga storstäder. Även detta förväntade jag mig att du skulle förstå självmant.
Jag ber om ursäkt för att jag överskattade din förmåga. Jag ska tänka på det i fortsättningen.
Hur som helst finns även homosexuella att tillgå för den homosexuelle. Så min egentliga poäng (vilken jag återigen trodde du skulle förstå) var att avsaknad av glädjeaspekten i sex (på grund av utebliven sex då) egentligen inte är ohälsa orsakad av tillståndet, utan snarare är avsaknaden orsakad av att man är helt normalt ful, osocial, osv. Det var alltså ett sidospår avsett att poängtera att ohälsan var en avsaknad (eller minskning) av fortplantande av de egna generna.

Nej, ditt exempel med en oljeplattform är helt irrelevant.
Om fobi inte passar så kanske vi kan kalla det för vad det är istället. Som straight person, som kanske iofs haft en man med i en sexuell fantasi några ggr) så upplever man inte sexuell dragning till och romantiska fantasier kring andra män. Avsaknad av attraktion är inte samma som fobi eller ngn slags förvärvat sjukligt tillstånd. Att jag inte tänder på kvinnor i 250-kilosklassen är inte en fobi. De attraherar mig inte helt enkelt. Jag kanske tom skulle känna ett visst äckel om jag tittade på en pornografisk bild av en sådan kvinna. Men är jag fobisk för det? Har ett avsteg skett från ngn slags ideal multisexualitet?

Sjukdomsbegreppet är förvisso inte styrt av enkel logik. Det ska förstås, både när det gäller psykiska och fysiska sjukdomar utifrån den miljö vi lever i osv.

Men det blir underligt om homosexualitet är en sjukdom på landsbygden men inte i storstaden bara för att chansen till se är större. Som du själv säger så kan ju icke-sjuka tillstånd som att vara ful också innebära att man inte får sex, vare sig man bor i storstad eller på landet.
Tom i länder där homosexuella handlingar bestraffas med upp till 15 år i fängelse har män sex med män och kvinnor ses med kvinnor.

Brist på sexuell njutning (pga brist på sex) är ett lidande men inte ett därför ett sjukdomssymtom.

Att inte kunna fortplanta sig genom vaginalt samlag är inte ett sjukdomstillstånd. Isåfall vore det en psykisk sjukdom att inte vilja ha barn.
Citera
2014-05-26, 14:23
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
APA och SPF (jag antar att du menar dom när du säger "svenska psykiaterföreningen") är branschorganisationer och därmed politiska. WHO är ett FN-organ och därmed politiskt.

Ja, jag är politiskt obunden och har kompetens att definiera sjukdom. Jo, en logisk definition är sann, det är så definitioner fungerar. Jag vet dock inte vad "vetenskapligt läge" är. Vad är det?

Vad fint att du som tydligen studerar psykiatri blandar dig i behandling för högt blodtryck. Man sänkte gränsen för att man ansåg att det skulle vara en sänkt gräns för det blodtryck som i genomsnitt orsakar ohälsa. Det är inte så att hundratusentals människor fick baciller i sin kropp för att det blev midnatt. Snarare klassas de som sjuka för att definitionen ändrats. Det är så definitioner fungerar. Detta är inget att orda om egentligen.
Då är din definition av "politiska" bred. Socialstyrelsen och dess SBU. Räknar du dem som obundna?
Eller är det bara psykiatriker som inte är medlemmar i SPF som kan ses som obundna experter? Är det ok om de arbetar för landstinget?

Vad jag menar är att då vi definierar sjukdom och behandling så är enkel logik inte överordnat vetenskap. T ex så finns det en mängd behandlingar där verkningsmekanismen är ofullständigt känd, där resultaten är positiva men inte överväldigande.

Jag är specialistläkare i psykiatri, alltså har jag under AT och sedan under ST arbetat på vårdcentral och på kardiologavdelning. Om jag rondar på en psykavdelning så ingår det att jag behandlar de okomplicerade internmedicinska tillstånden själv. Det händer tom att jag sytt då det varit mindre saker. Så fungerar det också inom andra kliniska specialiteter, inget ovanligt att en hjärtläkare skriver ut antidepressiva vid mild-måttlig depression.

När det gäller ändrade riktlinjer för hypertoni (högt blodtryck) så är det ett exempel på hur vetenskapen justerar en teori om sjukdom i och med nya rön och hur det kan te sig "ologiskt" för den som inte förstår vad vetenskap är i relation till ohälsa. Samma sker hela tiden inom alla områden av medicinen. Gamla operationsmetoder överges, två olika sjukdomar visar sig vara samma, en sjukdom visar sig vara tre olika osv.
Vi har pratat om hur den medicinska vetenskapen ändrat sig när det gäller klassificeringen av homosexualitet och behandling av homosexualitet. Intet nytt men tydligen skulle det nu beror på PK-agenda...
Citera
2014-05-26, 14:32
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Om fobi inte passar så kanske vi kan kalla det för vad det är istället. Som straight person, som kanske iofs haft en man med i en sexuell fantasi några ggr) så upplever man inte sexuell dragning till och romantiska fantasier kring andra män. Avsaknad av attraktion är inte samma som fobi eller ngn slags förvärvat sjukligt tillstånd. Att jag inte tänder på kvinnor i 250-kilosklassen är inte en fobi. De attraherar mig inte helt enkelt. Jag kanske tom skulle känna ett visst äckel om jag tittade på en pornografisk bild av en sådan kvinna. Men är jag fobisk för det? Har ett avsteg skett från ngn slags ideal multisexualitet?

Sjukdomsbegreppet är förvisso inte styrt av enkel logik. Det ska förstås, både när det gäller psykiska och fysiska sjukdomar utifrån den miljö vi lever i osv.

Men det blir underligt om homosexualitet är en sjukdom på landsbygden men inte i storstaden bara för att chansen till se är större. Som du själv säger så kan ju icke-sjuka tillstånd som att vara ful också innebära att man inte får sex, vare sig man bor i storstad eller på landet.
Tom i länder där homosexuella handlingar bestraffas med upp till 15 år i fängelse har män sex med män och kvinnor ses med kvinnor.

Brist på sexuell njutning (pga brist på sex) är ett lidande men inte ett därför ett sjukdomssymtom.

Att inte kunna fortplanta sig genom vaginalt samlag är inte ett sjukdomstillstånd. Isåfall vore det en psykisk sjukdom att inte vilja ha barn.
Du är tydligen fortfarande inte riktigt med. Att du inte är attraherad av en 250-kiloskvinna är irrelevant, eftersom det finns kvinnor som är attraktiva.

Sjukdomsbegreppet är styrt av enkel logik. Är det ett funktionshindrade tillstånd som orsakar ohälsa? Då är det en sjukdom.

Nej, homosexualitet är en sjukdom på landsbygden och i storstaden, precis som heterosexualitet inte är det på din oljeplattform. Om du har astma kan du uppleva det som mycket lindrigare i vissa klimat, till och med så mycket att det inte märks alls. Men oavsett var du befinner dig kvarstår själva sjukdomstillståndet, det spelar ingen roll vilka symptom som för tillfället uppvisas.

Jo, brist på sexuell njutning kan bero på diverse sjukdomar. Vissa typer av ovilja att skaffa barn kan säkert även de klassas som psykiska sjukdomar.
Citera
2014-05-26, 14:32
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Så religiösa organisationer har alltid per automatik fel? Det kan inte finnas någon homosexuell agenda trots att religiösa organisationer regelbundet anges ha en religiös agenda? Beträffande vetenskap kan inte se att NARTH skulle citera Bibeln när man diskuterar vetenskap.
Klart de kan ha rätt. Det kan ju vara så att foliehattarnas riksförbund har rätt ibland också. Men eftersom inte alla som intresserar sig för psykiatri kan ha rätt så verkar det väl rimligt att titta på dem som har ett vetenskapligt förhållningssätt snarare än ett förhållningssät som bygger på kristen moral och värdekonservatism, scientologiska idéer eller idén att det inte finns psykiska sjukdomar, bara ett sjukt samhälle.
Citat:
Bespara mig halmgubbar och åsikter jag aldrig förespråkat. Anser du att homosexuella i muslimska länder borde öppet deklarera sin homosexualitet och riskera dödsstraff? Eller bör man göra vissa uppoffringar beträffande sexualiteten för att må bättre totalt?
Jag anser att det är oetiskt att behandla något som inte är en sjukdom, i synnerhet om behandlingen inte verkar fungera. Om jag starta en SOCE-mottagning i Saudi Arabien stödjer jag dessutom imamernas åsikt att homosexualitet är sjukt och bygger på den skam och skuld som de homosexuella riskerar känna pga den kultur de lever i.
Lika fel vore det att starta en mottagning som stänger av sexlusten hos kvinnor i ett samhälle där en kvinna inte ska njuta av sin sexualitet för att vara religiöst och kulturellt acceptabel.
Givetvis anser jag inte att en homosexuell ska deklarera sin sexualitet om hen riskerar våld. Lika lite som jag skulle uppmuntra en saudiarabisk kvinna att gå utan slöja.
Citat:
Går alldeles utmärkt att behandla tillstånd som inte är sjukdomar om personen vill detta i många fall: måttlig övervikt, kosmetisk kirurgi, rädsla för flyga, etc.
Om behandlingen bevisligen fungerar så är det väl bra. Flygrädsla är en specifik fobi, alltså en sjukdom. Måttlig övervikt är inte en sjukdom. Har alltså inte med sjukvården att göra. Kosmetik kirurgi är inte heller en angelägenhet för vården annat än som kontroll att behandlingen inte skadar.
Citat:
Det du tar upp kan förklara varför behandlingen fungerar dåligt för vissa personer. Det skulle kunna vara personer som egentligen inte vill ändra sin sexuella läggning. Skulle kunna tala för att behandlingen skulle kunna vara mycket mer effektiv om man endast inkluderade personer som faktiskt vill ändra sin inriktning.

Situationen är inte jämförbar med studier av homosexuella föräldrar som ofta enbart studerat elitgrupper av homosexuella. Här skulle situationen kunna vara omvänd: studierna har inkluderat ett stort antal personer som egentligen inte vill ändra sin sexualitet och kommer därför att finna en felaktigt hög andel misslyckad terapi.

Dina argument är generella beträffande problem med studierna och talar snarast för att situationen oklar - inte att det finns bevis mot effektivitet.
SOCE har studerat personer som vill ändra sin sexualitet. De är ofta del i kristna nätverk. Det är en "elit" population i bemärkelsen att de har kraftiga primär- och sekundärvinster för att UPPGE att de ändrat sin sexualitet. Så de studierna säger inget om inget, alltså har APA gjort rätt som exluderat dem.
I de studier man inkluderat fanns åtminstone populationer som var mindre homogena.
Citera
2014-05-26, 14:54
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Då är din definition av "politiska" bred. Socialstyrelsen och dess SBU. Räknar du dem som obundna?
Eller är det bara psykiatriker som inte är medlemmar i SPF som kan ses som obundna experter? Är det ok om de arbetar för landstinget?

Vad jag menar är att då vi definierar sjukdom och behandling så är enkel logik inte överordnat vetenskap. T ex så finns det en mängd behandlingar där verkningsmekanismen är ofullständigt känd, där resultaten är positiva men inte överväldigande.

Jag är specialistläkare i psykiatri, alltså har jag under AT och sedan under ST arbetat på vårdcentral och på kardiologavdelning. Om jag rondar på en psykavdelning så ingår det att jag behandlar de okomplicerade internmedicinska tillstånden själv. Det händer tom att jag sytt då det varit mindre saker. Så fungerar det också inom andra kliniska specialiteter, inget ovanligt att en hjärtläkare skriver ut antidepressiva vid mild-måttlig depression.

När det gäller ändrade riktlinjer för hypertoni (högt blodtryck) så är det ett exempel på hur vetenskapen justerar en teori om sjukdom i och med nya rön och hur det kan te sig "ologiskt" för den som inte förstår vad vetenskap är i relation till ohälsa. Samma sker hela tiden inom alla områden av medicinen. Gamla operationsmetoder överges, två olika sjukdomar visar sig vara samma, en sjukdom visar sig vara tre olika osv.
Vi har pratat om hur den medicinska vetenskapen ändrat sig när det gäller klassificeringen av homosexualitet och behandling av homosexualitet. Intet nytt men tydligen skulle det nu beror på PK-agenda...
Socialstyrelsen är ju en statlig organisation! Styrs staten av politiker? Där har du ditt svar.

Man behöver som bekant inte behandla alla sjukdomar man kommer över. Färgblindhet behandlas i allmänhet inte. Huvudvärk, åtminstone lättare former av det, självbehandlas oftast av patienten helt utan läkares inblandning, och orsaken till huvudvärken ignoreras oftast även om det verkligen är en sjukdom. Lättare former av akne självbehandlas eller ignoreras. Förkylningar ignoreras. Närsynthet självbehandlas genom inköp av glasögon/linser eller så opererar man bort det, men oftast inte. Och så vidare. Homosexualitet är ju extremt icke-allvarligt, och om man nu vill ha barn kan det ju eventuellt ordnas på annat sätt än det brukliga. Det kan alltså vara en sjukdom med allt från fullständigt okända till fullständigt kända orsaker (genetik, hormoner under graviditeten, miljöpåverkan eller vad som helst) och ändå inte kräva någon behandling.

Jo jag vet att läkare är läkare.
Jag tycker inte att ändrade riktlinjer för t.ex. hypertoni är ologiska. Men ja, APAs omklassificering av homosexualitet (när dom ändrade namnet till “sexual orientation disturbance” och därefter till "ego-dystonic homosexuality", som på den tiden inte betydde det det betyder nu) hörde samman med påtryckningar från GLF och andra politiska organisationer.

Om du vill kan vi ju prata om Evelyn Hooker.
Citera
2014-05-26, 18:59
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Du är tydligen fortfarande inte riktigt med. Att du inte är attraherad av en 250-kiloskvinna är irrelevant, eftersom det finns kvinnor som är attraktiva.

Sjukdomsbegreppet är styrt av enkel logik. Är det ett funktionshindrade tillstånd som orsakar ohälsa? Då är det en sjukdom.

Nej, homosexualitet är en sjukdom på landsbygden och i storstaden, precis som heterosexualitet inte är det på din oljeplattform. Om du har astma kan du uppleva det som mycket lindrigare i vissa klimat, till och med så mycket att det inte märks alls. Men oavsett var du befinner dig kvarstår själva sjukdomstillståndet, det spelar ingen roll vilka symptom som för tillfället uppvisas.

Jo, brist på sexuell njutning kan bero på diverse sjukdomar. Vissa typer av ovilja att skaffa barn kan säkert även de klassas som psykiska sjukdomar.
Om jag är man och 160 cm lång kan det innebära funktionsnedsättning. Jag kan inte ha vissa jobb, bli framgångsrik i vissa sporter och kanske har sämre möjligheter att hitta en partner.
Min blygsamma längd beror på fra genetiska orsaker.
Är jag då sjuk?

Du menar att den enkla logikens sätt att definiera sjukdom är mer sant än WHO's eller Socialstyrelsens? Borde det inte vara just den medicinska vetenskapen som definierar sjukdom, snarare än en filosof? En känd svensk filosof (Tännsjö) har hamnat i blåsväder då han använt logik för att föreslå tex euthanasi eller fosterdiagnostik.

Men... vi får väl enas om att vara oense. Du anser att din definition av sjukdom är bättre än den medicinska vetenskapens, jag håller inte med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in