2014-05-26, 19:37
Avslutad
Ja, tänkte på det tidigare. I flera av "Sällskapsrese"-filmerna så sysslar karaktären Stig Helmer med diverse tanke-fantasi-utflykter, eller vad man skall kalla de för. Exempelvis i den tredje filmen, SOS, så pratar en av karaktärerna om sin "Swan", och Stig Helmers naiva fantasi tror att det rör sig om att man står på en motordriven plast-svan-båt, istället för den segelbåt som det rör sig om. Andra exempel återfinns i hans andra filmer. När Ole pratar om att de skall slå några hinkar (slå ut på driving range:n) så tror Stig Helmer att det rör sig om riktiga hinkar.

I Family Guy så finns det en liknande tematik, fast där rör det sig kanske mer om s.k. traditionella (förvridna) flashbacks. Ni som sett serien förstår.

I Stig Helmer-filmerna så är dessa fantasiscener underhållande, däremot så har Family Guy fått utstå relativt hård kritik för sitt "slappa hantverk/manusarbete". I bl a ett avsnitt av South Park så får Family Guy utstå satirisk kritik angående just detta, även Bart Simpsons är med i avsnittet, för att göra det ännu skarpare.

Var startade ursprunget inom film/tv för dessa speciella "berättarknep", för jag antar ändå att Lasse Åberg och C.O. ändå inte var först?

Och vilka tv-serier/filmer har använt sig av detta uttrycksätt? Det används bland annat mycket i Scrubs, där JD ofta "zonar ut".
Citera
2014-05-26, 20:09
Medlem
Har hört att det finns en fransk upplaga till Stig Helmer som Lasse Åberg i stort sett bara kopierat. Enligt samma rykte fanns det bara två franska filmer, vilket ska vara anledningen till att de två första Stig Helmerfilmerna är bättre än de senare. Men är bara nåt jag hört.

Enligt IMDB säger Lasse att han fått mycket inspiration från en som heter Jacques Tati, vilken jag antar är den frassen som ryktet gäller.
Citera
2014-05-26, 20:29
Medlem
Avva66s avatar
Kolla på tuben, det finns filmer med Tati där.
Citera
2014-05-26, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aastsvet
Har hört att det finns en fransk upplaga till Stig Helmer som Lasse Åberg i stort sett bara kopierat. Enligt samma rykte fanns det bara två franska filmer, vilket ska vara anledningen till att de två första Stig Helmerfilmerna är bättre än de senare. Men är bara nåt jag hört.

Enligt IMDB säger Lasse att han fått mycket inspiration från en som heter Jacques Tati, vilken jag antar är den frassen som ryktet gäller.

Visst, jag har sett väldigt mycket Tati i mitt relativt unga liv, en av mina absoluta favoriter. Tycker bra mycket mer om honom än exv. Chaplin, även fast jämförelse är onödig. Dock är inga av knepen som jag nämner tagna från Tati, då han inte sysslade med sådant - åtminstone inte i hans långfilmer.

Därtill är Rudolf Andersson-karaktären i Sunes Sommar inspirerad av Tatis Monsieur Hulot.

Detta förklarar dock inte det jag undrar över.. Men gött snack, ändå!
Citera
2014-05-26, 22:28
Medlem
Det finns en fransk filmserie som heter Les Bronzes som påminner mycket om sälskapsresanfilmerna.
Tror tillochmed att det är den första som e solsemester och den andra som e skidsemester.

http://www.youtube.com/watch?v=9332AUkLMjg

Vet inte om just den utzoomningsbiten du pratar om finns med i dom filmerna.
Citera
2014-05-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Visst, jag har sett väldigt mycket Tati i mitt relativt unga liv, en av mina absoluta favoriter. Tycker bra mycket mer om honom än exv. Chaplin, även fast jämförelse är onödig. Dock är inga av knepen som jag nämner tagna från Tati, då han inte sysslade med sådant - åtminstone inte i hans långfilmer.

Därtill är Rudolf Andersson-karaktären i Sunes Sommar inspirerad av Tatis Monsieur Hulot.

Detta förklarar dock inte det jag undrar över.. Men gött snack, ändå!

Ok, då har jag lärt mig nåt nytt idag.
Jag hade som sagt ingen aning, slängde bara ur mig det jag hade hört. Men Monsieur Tati låter som en skoj snubbe, så man kanske skulle ta och kolla upp honom!
Citera
2014-05-26, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Narja
Det finns en fransk filmserie som heter Les Bronzes som påminner mycket om sälskapsresanfilmerna.
Tror tillochmed att det är den första som e solsemester och den andra som e skidsemester.

http://www.youtube.com/watch?v=9332AUkLMjg

Vet inte om just den utzoomningsbiten du pratar om finns med i dom filmerna.

Intressant. Les Bronzes var en ny bekantskap för mig.. Ser dock inget vidare intressant ut. Sällskapsrese-filmerna är nog mycket bättre. Eller sälskap som du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Aastsvet
Ok, då har jag lärt mig nåt nytt idag.
Jag hade som sagt ingen aning, slängde bara ur mig det jag hade hört. Men Monsieur Tati låter som en skoj snubbe, så man kanske skulle ta och kolla upp honom!

Gör det. Tycker nästan Fest i byn är hans bästa, men kanske inte representativ. Annars är ju Semestersabotören en klassiker. I boken 1001 filmer du måste se innan du dör så har de "enbart" med en av hans filmer, tror jag, och det är Playtime. Se den långa versionen. I mina ögon långt ifrån hans bästa dock, kan säkert uppfattas som seg. Dock är hans sista Trafic inte så mycket att ha. Tati hade också goda anknytningar till Sverige. Hette egentligen Tatischeff. En av de verkligt stora franska komikerna, fast han är inte komiker i "egentlig" mening, precis som man kanske inte kallar Lasse Åberg för varken komiker eller skådespelare. En annan fransk filmklassiker-komiker är Louis de Funès. Inte lika bra som Tati dock.
Citera
2014-05-27, 00:51
Medlem
Clive-Hasses avatar
Lois de Funes är genialisk i denna lilla scen.Muscat Nuss herr Muller!
https://www.youtube.com/watch?v=Z-2yMBrWnds
Citera
2014-05-27, 15:54
Medlem
sedans avatar
Kultur: allmänt --> Film: allmänt
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto