Citat:
Ursprungligen postat av
Al.Zarqawi
På ett sätt sympatiserar jag med de etniska ryssarnas vädjan att få tillhöra Ryssland, men hur ska man ta dessa rebeller på allvar när man döper sitt land till "peoples republic" och sitt parlament till "högsta sovjet"? det är löjligt att vara sovjetnostalgiker år 2014.
Hoppas personligen att rebellerna försöker lära sig utav lite lyckade separatistrepubliker såsom dom i forna Jugoslavien 90-talet.
Kamrat från Arabien med ett terroristklingande namn,
Det är glädjande att du uttrycker sympati för enhetskampen mot fascismen. Som en kamratlig uppmaning önskar jag dock hänvisa dig till historieböckerna. Folkrepubliken Donetsk är inget nytt påfund. Det har anor tillbaks till 1910-20-talet då en folkrepublik bildades som faktiskt var självständig även gentemot Ryssland.
Denna tradition återupptogs då kampen mot Kiev startade för några månader sedan. Högsta Sovjet är en bruklig benämning på ett parlament som är skapat av de arbetande massorna, för de arbetande massorna, så som har skett i Donetsk. Det är inte den borgerliga intelligentsian, de boklärda männen som angivit tonen med liberala teoretiker som förebild – utan ett stolt folk som utgår från praktiken och som vet hur det var att leva under Sovjetunionen och inte under den kapitalistiska dekadensen och den fascistiska Ukrainska statens förtryck.
Det är många kamrater i Donbass som utryckt att det var första gången på 20 år som de kunde känna sig stolta att vakna upp, då DPR bildades. För första gången sedan Sovjetunionens upplösning kände de att de tillhörde ett folk som var enade mot förtryckarna som raserat deras fina moderland. Jag har den djupaste sympati för denna känsla och den djupaste solidariteten med deras strävanden.