2014-05-26, 20:16
Medlem
Attentatsmannen kan ha filmat skjutningarna med en GoPro kamera. Ett tillvägagångssätt som känns igen - Mohamed Merah använde en GoPro kamera vid terroristdåden i Toulouse.

Citat:
Brussels museum shooter filmed terror attack, Belgian media says
Security cameras indicate the suspect documented the shooting with a personal GoPro camera mounted on his chest.
----
Mohamed Merah, the French-Algerian who shot four Jews outside the Otzar HaTorah school in Toulouse in March 2012, (and two French soldiers in separate attacks), also documented the killing, but the tapes were never aired.
http://www.haaretz.com/jewish-world/jewish-world-news/1.592822
Citera
2014-05-26, 21:52
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Japp känns mer som högerextremister än islamister faktiskt. Inget nytt om den gripna?

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att muslimer utgör en betydande del av befolkningen i Bryssel säger ju inte så mycket i det här sammanhanget.

GM är förmodligen en ensam gärningsman. Var han har sina sympatier är en öppen fråga, det må vara nazism eller islamism, men jag lutar nog mer mot det förstnämnda.

Ni bryr er inte om det faktum att islamistattacker mot civila judiska mål är relativt vanliga, medan nazistiska dito är i princip icke förekommande efter andra världskriget?
Ett tips är att väga in detta för att bättre bedöma sannolikheten i de olika alternativen.
Citera
2014-05-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elon.fiske
Vid en undersökning för nåt år sen vat det ju ca en halv procent av alla muslimer boende i England som kunde tänka sig att utföra ett terrordåd mot väst. Med tanke på hur många muslimer vi har här i Europa så borde det finnas flera tusen villiga attentatsmän......

Det finns säkert många "villiga attentatsmän" ingen muslim är väl särskilt förtjust i USA tex, men sen är ju frågan hur många som verkligen skulle göra det är, det är kanske inte så många,men säkert många som vill.

edit: 1 % av alla muslimer i värden beräknas ju va terrorister , det är ju bara räkna på det då, men att vi har så många attentatsmän i europa det tror jag inte .
Senast redigerad av pederN 2014-05-26 kl. 22:00.
Citera
2014-05-26, 22:43
Medlem
Jag tycker inte det liknar ett terrordåd, då hade det väl varit lättare ställa en bilbomb utanför och spränga av,jag tror det är någon galen snubbe med psykisk störning,möjligen han triggades av skottdådet i usa som var på morgonen samma dag, ungefär samma tillvägagångsätt , den gärningsmannen var dessutom jude tror jag .
Citera
2014-05-26, 23:10
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
, den gärningsmannen var dessutom jude tror jag .

Nja, det var han väl knappast.
Citera
2014-05-26, 23:20
Medlem
Det spekuleras ju också om det kan vara ett dåd av en "hitman".
Bl.a. i The Independent. Fick tyvärr inte med mig någon länk.
Citera
2014-05-26, 23:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Ni bryr er inte om det faktum att islamistattacker mot civila judiska mål är relativt vanliga, medan nazistiska dito är i princip icke förekommande efter andra världskriget?
Ett tips är att väga in detta för att bättre bedöma sannolikheten i de olika alternativen.

Nåja, "icke förekommande" skulle jag inte vilja säga. Även om "nazist" kanske är ett lite väl smalt begrepp, det finns också andra nationella och antisemitiska krafter, som kan tänka sig ta till våld. Exempelvis:

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Holocaust_Memorial_Museum_shooting

Hur som helst, jag drar mig lite från att säga något om vad jag tycker är mest troligt av en islamistisk antisemit eller en nationell sådan. Båda alternativen känns rätt sannolika. Det finns också en del andra alternativ som inte kan bortses ifrån, exempelvis något riktat mot institutionen som sådan eller någon som dödade för dödandets skull, och i så fall känns det inte som uteslutet att GM är av samma ursprung som BO:s.

Vad som i viss utsträckning kanske talar för att GM inte är islamist är att inget konkret som tyder på det har framkommit: Inget hot som framförts, inga religiösa slagord som uttalats i samband med attentatet, inget i utseendet som tyder på att det är person med icke-belgiskt ursprung. Men visst, det är rätt svaga indicier.

Det är heller inte så fasligt vanligt i Europa med mord riktade mot judar explicit med islamiska gärningsmän.
Citera
2014-05-26, 23:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
som jag redan har skrivit tidigare i tråden är det mindre troligt att gärningsmannen är nationalist. nationalisterna i belgien och holland är i första hand emot invandrare från muslimska länder. både belgare och holländare har tröttnat på muslimer.
men visst skulle skytten kunna själv vara jude. ett perfekt exempel är ju yitzak rabbin.

jag står fast vid att gärningsmannen är marockan, det bor några hundratusen marockaner i bryssel. det bor även några hundratusen turkar med i bryssel men dessa är inte lika fanatiska som marockaner. erfarenheten säger att belgiska polisen inte är den bästa så frågan är om gärningsmannen någonsin åker fast. det enda hoppet är att någon känner igen gärningsmannen från övervakningsbilderna eller att någon i gärningsmannens krets skvallrar.

Okej, men om du nu buntar ihop nationalisterna i Belgien och Holland så kan du väl lika gärna bunta ihop muslimerna, antar jag, och då kommer du förmodligen fram till att ingen av dessa grupper i sin helhet stöder massmord på judar. Det kan däremot finnas en och annan extremist i båda läger, en Taimour Abdulwahab eller Anders Behring Breivik-figur, som på egen hand drar sina slutsatser och under vissa specifika omständigheter är beredd att ta till våld.

Jag står inte fast vid att gärningsmannen är någonting, men visst kan han vara marockan.
Citera
2014-05-26, 23:43
Medlem
Här kommer en liknande länk ang ev hitman:

http://www.reuters.com/article/2014/05/26/us-belgium-shooting-idUSBREA4P0BW20140526
Citera
2014-05-26, 23:51
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Nåja, "icke förekommande" skulle jag inte vilja säga. Även om "nazist" kanske är ett lite väl smalt begrepp, det finns också andra nationella och antisemitiska krafter, som kan tänka sig ta till våld. Exempelvis:

Hur som helst, jag drar mig lite från att säga något om vad jag tycker är mest troligt av en islamistisk antisemit eller en nationell sådan. Båda alternativen känns rätt sannolika. Det finns också en del andra alternativ som inte kan bortses ifrån, exempelvis något riktat mot institutionen som sådan eller någon som dödade för dödandets skull, och i så fall känns det inte som uteslutet att GM är av samma ursprung som BO:s.

Nej, att det skulle vara en nationalistisk attack är verkligen inte rätt sannolikt. Att du länkar till en 88-årig (snyggt tajmat av gubben) gärningsman i USA förändrar inte detta faktum.
Jag skrev att nazistattacker var "i princip icke förekommande".
Detta ska ställas mot tusentals islamistiska attacker; kombinera detta med Belgiens stora muslimska minoritet och det framstår som självklart vad som är mest sannolikt. Att du hävdar annorlunda pga politiska skäl gör att du framstår som oseriös.
Citera
2014-05-27, 00:01
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:

Vad som i viss utsträckning kanske talar för att GM inte är islamist är att inget konkret som tyder på det har framkommit: Inget hot som framförts, inga religiösa slagord som uttalats i samband med attentatet, inget i utseendet som tyder på att det är person med icke-belgiskt ursprung. Men visst, det är rätt svaga indicier.

Det är heller inte så fasligt vanligt i Europa med mord riktade mot judar explicit med islamiska gärningsmän.

Du lyder som en hobbystatistiker . Prøv at vende det på hoved. Mener du det er heller inte er så fasligt vanligt i Europa med mord riktade mot judar explicit med IKKE-islamiska gärningsmän? Om du mener at det heller ikke er så vanligt med ikke-muslimske gerningsmænd der begår jude-mord, så giver din første sætning ikke meget nyttig information, for hvad forstås ved ordet vanligt? När er et mord vanligt? Med mindre du tænker på perioden 1939-45.
Citera
2014-05-27, 04:02
Avslutad
Citat:

Jag säger inte att GM måste vara muslim, men vad menar du med det fetstilta? Skulle det vara vanligare med mord riktade mot judar explicit med t.ex. nationalistiska gärningsmän? Sättet du skriver det på gör att det verkar vara så du vill framställa det. Det är väl inte överhuvudtaget så fasligt vanligt i Europa med mord riktade mot enbart judar?

Det enda fallet jag på rak arm kan komma på där enbart judar dödats är händelserna i Toulouse och där var GM muslim. Efter en sökning på Google får jag fram att han hette Mohammed Merah.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in