Citat:
Ursprungligen postat av
Gullinkambe
Ni bryr er inte om det faktum att islamistattacker mot civila judiska mål är relativt vanliga, medan nazistiska dito är i princip icke förekommande efter andra världskriget?
Ett tips är att väga in detta för att bättre bedöma sannolikheten i de olika alternativen.
Nåja, "icke förekommande" skulle jag inte vilja säga. Även om "nazist" kanske är ett lite väl smalt begrepp, det finns också andra nationella och antisemitiska krafter, som kan tänka sig ta till våld. Exempelvis:
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Holocaust_Memorial_Museum_shooting
Hur som helst, jag drar mig lite från att säga något om vad jag tycker är mest troligt av en islamistisk antisemit eller en nationell sådan. Båda alternativen känns rätt sannolika. Det finns också en del andra alternativ som inte kan bortses ifrån, exempelvis något riktat mot institutionen som sådan eller någon som dödade för dödandets skull, och i så fall känns det inte som uteslutet att GM är av samma ursprung som BO:s.
Vad som i viss utsträckning kanske talar för att GM inte är islamist är att inget konkret som tyder på det har framkommit: Inget hot som framförts, inga religiösa slagord som uttalats i samband med attentatet, inget i utseendet som tyder på att det är person med icke-belgiskt ursprung. Men visst, det är rätt svaga indicier.
Det är heller inte så fasligt vanligt i Europa med mord riktade mot judar explicit med islamiska gärningsmän.