Citat:
Ursprungligen postat av
Henis
Bra och relativt kortfattad översikt.
Jag skall skriva några rader om saker jag själv reagerat på.
1. Det är Ulrikas vittnesmål.
"Kl 01.30 ringer hon till syster U och säger att hon tänker gå hem. Systern ber henne ta en taxi (något som de inte brukade ta utan gå och systern tänker i efterhand på detta och funderar över varför hon föreslog taxi just denna gång. H säger att hon har glömt sin portmonnä på inflyttningsfesten så hon har därför inga pengar. U säger att hon ska ta en taxi i alla fall, U tänker lägga sin egen portmonnä innanför ytterdörren så H kan betala när hon kommer fram. H säger ända att hon tänker gå hem."
Jag minns sommaren Helena försvann och allt skriverier runt försvinnandet. Men en sak kommer jag ihåg tämligen väl. Helena hade ringt systern och berättat att festen på statt var slut och att hon tänkte gå hem. Hon ringde för att hon ville att Ulrika skulle hänga ut en nyckel så hon kom in.
Ulrika ville hon skulle ta en taxi, men hon avslog med att hon ville få en promenad.
När jag pratade med hennes andra syster berättade hon att dom brukade hänga ut en nyckel när någon var sen hem. Någon nyckel till bakdörren, tror jag. Men här vänder historien under programmet med Leffe. Nu är det en historia om en plånbok som skall läggas ut och som hon kan betala med.(?)
Under en serie artiklar i kvällspressen skrevs det en del om att man misstänkte en seriemördare, eller en psykopat som både begått brått i Karlstad och Mariestadstrakten. De kopplade ihop Helenas försvinnande med Inger Stark. Båda var singel flickor som ofta gick hem från dansen helt ensamma och var därför lättare offer för förövare.
Men plötslig dyker också denne någon upp, någon som gjort henne glad. Någons häst hade hon skött om. Historien formas och omformas. Det är som ett spel där ingen vågar lämna fram vad som verkligen hände runt om Helenas försvinnande.
( Vem f..n lägger ut sin plånbok. är det inte bättre och vänta och betala )
Så här har jag uppfattat det.
Helena ringer hem. Hon har inte sin nyckel; den har blivit kvar hos P*rnilla i Töreboda. H vill att U hänger/lägger ut nyckeln, så att hon kommer in, när hon kommer hem. Hon planerar att promenera hem.
Syster U vill att H tar taxi hem. Då H inte har sin plånbok med sig, säger U att hon lägger sin innanför ytterdörren, så att H kan betala taxin.
Dörren lämnas öppen, så att H kan lätt kan få tag i pengarna för att betala för taxin. Det känns som att det skulle vara lite krångligare att först (gå för att ?) ta fram nyckeln (till bakdörren?), låsa upp, ta pengarna i plånboken och sedan gå tillbaka för att betala för taxin.
Syster G kanske menade att de generellt brukade hänga/lägga ut nyckeln? Det behöver väl inte vara så just denna gång, speciellt med tanke på U:s tänkta taxiresa?
Angående killen som H var glad över att se. Det behöver inte vara något "plötsligt" nytt, även om syster U kanske inte berättat officiellt tidigare. Det bör ju vara något som hon vetat hela tiden, eftersom H nämnde det i telefonen. Likaså är det väl heller inget nytt att Helena red?
Det var väl inte frågan om att U skulle lägga
ut sin plånbok? Som jag förstår det, så skulle hon lägga den
inne, innanför dörren. Du skriver: "är det inte bättre och vänta och betala ". Tills när då?
Sedan har jag aldrig trott på att Helenas baneman är densamme som Inger Starks (den senare, som jag
inte skulle kalla "flicka"

) Är det någon som har andra tankar om det?