2014-05-25, 23:55
Bannlyst
När nu B.W är på tapeten så vore det ju intressant att få höra vad han gjorde efter klockan 02.00 den 14juni 1992. Hur ser Björns alibi ut med andra ord? Någon som vet?
Citera
2014-05-26, 15:39
Medlem
Tänk om någon vågar...

Som lever i sin verklighet parallellt med
Ondskans svarta dy inkapslad långt inne,
dit tankar inte går. Men själens känslor befläckas
och lämnar spår i personligheten som ej var känd igår.

Tvinga fram en tår som blandas med offrens
sår och låt ansiktet sköljas av en svalkande flod,
tala och du är inte längre det som skedde.
Citera
2014-05-26, 19:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Tänk om någon vågar...

Som lever i sin verklighet parallellt med
Ondskans svarta dy inkapslad långt inne,
dit tankar inte går. Men själens känslor befläckas
och lämnar spår i personligheten som ej var känd igår.

Tvinga fram en tår som blandas med offrens
sår och låt ansiktet sköljas av en svalkande flod,
tala och du är inte längre det som skedde.

Säger en hel del... "tala och du är inte längre det som skedde". Vackert uttryckt - och sant!
Citera
2014-05-27, 18:11
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
[i]"Om några veckor har det gått 22 år.

Fyfan, har det gått så lång tid, kommer ihåg när det hände då jag bodde i Mariestad på den tiden, gick i högstadiet under den perioden, så man läste om det i TSL/SLA (tror jag tidningarna hette?).

Även åren efter (innan Internet och Flashback så att säga) så var det många spekulationer vid middagsborden om vad som hände.

Som folk skriver så hoppas jag att någon, någon gång träder fram, om inte annat för hennes familj.
Citera
2014-05-31, 13:32
Medlem
Är så imponerad av Helenas familj. De har varit så otroligt storartade hela vägen. Alltid kloka ord. Det de nu vill enligt artikel i kvällspressen den 25/5 i år är att få veta var hon är, inga krav på vem som gjorde det, de kräver heller inte något straff för den eller de som är inblandade. Snälla ni som vet något, hjälp till så att de åtminstone kan få något slags avslut. Träffade själv Gabriella väldigt kort några gånger när vi arbetade på samma ställe i Skövde som jag kommer ifrån och har därför så klart känt och tänkt väldigt mycket för det här sedan det hände. Tänk, hon pratade då om sig och sina systrar, hur tighta de var, hur roligt de hade och att de brukade resa mycket tillsammans. Har själv två systrar i nära åldrar och den yngsta av oss heter just Helena. Lätt att identifiera sig då men går aldrig, aldrig att förstå exakt hur hemskt det måste vara för dem. Blir nästan religiös och hoppas, hoppas av hela mitt hjärta att någon gör det rätta för dem. Snälla?

Ps. Detta är en korrigering av tidigare inlägg alldeles ovan som jag inte kunde redigera då tidsgränsen hade gått ur. Har rapporterat och hoppas de två inläggen försvinner.
Citera
2014-05-31, 18:40
Medlem
Undrar över den person som tog livet av sig på hösten -92. Är själv inte från Mariestad och känner inte någon av de inblandade förutom att jag kort har träffat Gabriella A. Ni som har kännedom kanske kan svara på om ovanstående person kunde ha haft något att göra med Helenas försvinnande. Det skulle förklara en del.
Är för övrigt väldigt nyfiken på den där BW som så många pratar om. Han är visst jägare och som sådan kände han till marker osv, om han nu höll på med jakt vid den aktuella tidpunkten. För övrigt stämmer han bra in på många punkter ur statistisk synvinkel vad jag förstår. Men motiv har jag ingen aning om, känner som sagt inte till Mariestad eller känner någon därifrån så jag har noll koll. Motiv skulle teoretiskt kunna vara drogpåverkan (efter vad jag har läst här på tråden), långvarig förälskelse (min egen tanke) el något liknande, blivit nobbad. A s o. Vad jag förstår så bor han numera i Småland. Och jakt verkar vara ett stort intresse.
Troligvis har jag helt fel.
Citera
2014-06-01, 17:24
Medlem
Hoho! Någon där? Här var det ingen vidare aktivitet. Synd. Vet att det mesta har gåtts igenom och flera gånger t o m men varför inte ta ett nytt tag? Kan inte säga att jag har läst alla 701 sidor med alla kommentarer men har i alla fall läst en stor del. Mina tankar är kanske inte särskilt intressanta då jag inte känner till fallet, alltså, inte djupare initierad såsom en del här på tråden verkar vara. Jag har bara det jag läst i tidningar och här på tråden att gå på. Har nu i alla fall blivit rejält intresserad och tycker att det är så frustrerande att inte detta fall verkar kunna lösas. Vill så gärna att Helena ska få "komma hem" och att hennes familj ska få något slags avslut. Det är så fruktansvärt sorgligt alltihop,

Tänkte hur som helst göra en liten sammanfattning av hur jag ser det och har en del frågor som säkert har ställts tidigare, men som jag inte har sett något klart svar på. Eller om jag bara är trögfattad och inte har förstått. Jag kommer att dra denna översikt och teori åt ett visst håll och ber om ursäkt för om någon oskyldig återigen blir utpekad.

Min översikt:

H har under dagen den 13:e seglat med några personer (okända för mig) och ridit lite på en väns häst eller i alla fall varit hos denna häst.

Under dagen får H ett telefonsamtal från någon som hon blir förvånad eller liknande över.

Senare på kvällen inflyttningsfest hos en kamrat. Oklart var denna fest är någonstans geografiskt. Syster U är med men går direkt hem till föräldrarnas hem där de bägge bor, hon följer ej med "ut på stan" efter denna inflyttningsfest som vad jag förstår hålls hos en nära vän till dem båda. H tar sig tillsammans med några till från denna fest ner till Stadshotellet inne i M-stad på Nygatan (?) i centrala stan. Hon pratar med sin syster U i telefon - mobiltelefon hade de ej utan hon ringer från en automat inne på Stadshotellet - och uttrycker bl a sin glädje över att en viss (vem vet vi ej initierade inte) person är där.

Hon ringer under kvällen från Stadshotellet till väninnan som haft inflyttningsfesten och frågar om hennes portmonnä ligger där. Det gör den.

Kl 01.30 ringer hon till syster U och säger att hon tänker gå hem. Systern ber henne ta en taxi (något som de inte brukade ta utan gå och systern tänker i efterhand på detta och funderar över varför hon föreslog taxi just denna gång. H säger att hon har glömt sin portmonnä på inflyttningsfesten så hon har därför inga pengar. U säger att hon ska ta en taxi i alla fall, U tänker lägga sin egen portmonnä innanför ytterdörren så H kan betala när hon kommer fram. H säger ända att hon tänker gå hem.

Under tiden har en gammal bekant och vän till flickorna varit på en annan fest. Enligt osäkra källor har han där blivit rejält dumpad av sin/en tjej. Enligt samma osäkra källor kör han bil berusad ner till Stadshotellet tillsammans med en sedan några år inflyttad engelsman. Han/de anländer strax innan stängning. H och denne nära vän (B) träffas och pratar lite och han får en kram.

H beger sig hemåt. Flera personer ser henne gå över torget och eventuellt har hon setts tillsammans med okänd man gå över en av broarna mot hemmet på Ekudden. Därefter har ingen sett henne mer.

Vägen hem till fots är knappt 2km. Sista biten går på en stig genom en dunge eller ett litet skogsområde. Denna sträcka är tämligen kort. Ett kvinnligt vittne som är ute för att rasta sin hund ute vid Ekudden har omkring kl 2.40 hört röster som hon gissar åt hållet där en lekplats ligger och känt igen Helenas röst. Hon ska ha ropat ungefär "Nej, så får du/ni inte göra!" och sedan "Ååååhneeej". Manliga röster hörs. Bl a "Fan...". Därefter bildörr/-ar som slagit igen. Detta är osäkert. Som jag har läst, och det är väldigt osäkert om detta verkligen stämmer, ska detta vittne ha varit osäker på vilken natt hon hörde detta och tog några dagar på sig för att bestämma sig vilken dag det var.

Några pojkar som suttit ute (i en bil?) i närheten av Helenas hem och har då sett en ljus bil på om jag förstått rätt - gångvägen där Helena skulle kommit fram precis innan hemmet. Tidpunkten för detta är osäker, verkar vara runt kl 2. De har senare gått in till sitt. De hör senare av sig själva till polisen för att berätta vad de sett.

Ytterligare en eller flera personer ska ha sett en ljus bil i området under natten.

På morgonen ser syster U att H:s säng är orörd. Hon ringer då upp bekanta som kan tänkas veta var hon är, om hon kanske har ändrat sina planer och sovit över hos någon t ex. Senare på dagen kommer föräldrarna hem och de känner direkt att något är väldigt fel och en polisanmälan görs.

Som jag förstått börjar polisen leta samma dag och hittar ringar vid lekplatsen som passeras på vägen hem som Helena tagit om hon gått så som de brukar gå när de går hem. Dessa ringar är Helenas, plus tuggummin från utlandet som är hennes. Helenas sandaler hittas också senare, på var sin sida om stigen en bit ifrån där man hittar ringarna.

Skallgång ordnas dagen efter. Både av polisen och av en privatperson som polisen ber om hjälp. Man söker av området där man hittat Helenas tillhörigheter och senare utvidgas sökområdet mer och mer efterhand. Man har hundar som hjälp i sökandet. Även vattendrag söks av bl a med hjälp av dykare. Vilka områden som söks av är jag osäker på.

Även några vänner till familjen ordnar en egen skallgång, om jag förstått rätt, av ovanstående B och en vän till honom.

Några personer blir under årens lopp förhörda ordentligt men är avförda och jag tar därför inte upp dessa personer ytterligare.

Många rykten florerar och ett ganska stort antal personer pekas ut. Bl a envisa rykten om en lärare som hon ska ha blivit gravid med (är detta verkligen sant?) Även en bekant och granne till familjen och välkänd person i staden med en befattning inom kommunen pekas ut. Han ska enligt rykten vara en kvinnotjusare och har haft Helena anställd på sin arbetsplats någon sommar innan. Vad jag förstått ska läraren ha blivit utfrågad om sina förehavanden men inte kommunmannen/kvinnotjusaren.

Helena ska även ha arbetat på rastplatsen och hotellet Rattugglan som ligger en liten bit utanför Mariestad utmed dåvarande E3 - numera E20 - mot Hovahållet. Om detta har någon betydelse är oklart.

Efter anonyma tips gräver man med grävskopa och söker av ett område i Ekudden. Verkar ha varit ganska nära den lekplats där Helenas tillhörigheter hittats.

Efter 22 år har hon fortfarande inte hittats och någon/några gärningsman/-män har inte kunnat bindas till försvinnandet. Polisen har under årens lopp några gånger sagt att de vet vem som är skyldig men inte har den sista pusselbiten för att kunna väcka åtal. Om de hela tiden har menat samma gärningsman/män vet jag inte.

Min tanke är att någon/några sett Helena på väg hemåt och i berusningens vettlösa tillstånd fått för sig att åka hem till henne. Kanske för att få komma med in. Denna/dessa kör i bil runt området och kommer in på gången mot stigen där Helena väntas dyka upp. Där väntar han/de. Kanske går de en liten bit fram till lekplatsen. Vad som sedan händer är det ingen förutom Helena och gm som vet. Som man kanske har märkt har jag här tänkt på familjevännen B. Vad är det som säger att han inte varit (hemligt?) förälskad i H och nu blir påträngande och nobbad (för andra gången denna kväll/natt). Fast nu i skrivande stund blir jag väldigt osäker på denna teori. (Stackars B.) Låter det i alla fall stå kvar då detta kan gälla vem som helst som sett Helena under kvällen.

Det verkar som att H har blivit rejält uppskrämd då hon ropat som hon gjort. Vad är det som skulle kunna få en att ropa "Nej så får du/ni inte göra!" ? Har hon sett någon göra något eller har någon blivit väldigt närgången och t ex försökt slita av henne kläderna? Skulle man ropa så då? Hotat henne med att göra något som skulle förändra hennes liv helt och hållet? Om man ser något alldeles fel, ropar man då "Men vad gör du/ni?" istället? Och sedan "Så får du/ni inte göra!!". "Åååhneeej" däremot låter väldigt illavarslande och definitivt. Som att hon ser sitt öde komma. Nu är väl detta vittnesmål inte helt säkert. Undrar om detta vittne genast ringde till polisen hemifrån sitt, eftersom detta låter så hemskt så är det vad man skulle förvänta sig. Eller inte? Varför inte i så fall? Man kanske tänker att det var nog inte så hemskt som det lät i alla fall, när man väl är hemma och har det tryggt och bra. Något annat jag funderat på är om detta vittne begav sig mot det område där hon hörde dessa röster och skrik. Skulle man våga sig på det om man tror att något hemskt är på väg att hända? Eller springa hem och ringa istället? Fick polisen något samtal om detta under natten till den 14:e juni 1992?

Hoppas verkligen inte att jag har retat upp någon eller tröttat ut er då detta är samma som ältats ur många, många synvinklar och nu kanske är slutfunderat på då inget nytt kommer fram. Bara väntan och förhoppningar om en lösning.
Citera
2014-06-01, 17:42
Medlem
Jourhavandes avatar
Ja det florerar rykten och det är inte bra för tråden men vad finns det för konkreta bevis för mycket som läggs fram i tråden.

Att polisen kniper käft efter 22 år är en skam mot Helena mot hennes anhöriga.
Är det inte bättre att köra en runda med den bevisning som finns samt DNA spår som nämnts.
Citera
2014-06-01, 21:13
Medlem
Bra och relativt kortfattad översikt.

Jag skall skriva några rader om saker jag själv reagerat på.

1. Det är Ulrikas vittnesmål.
"Kl 01.30 ringer hon till syster U och säger att hon tänker gå hem. Systern ber henne ta en taxi (något som de inte brukade ta utan gå och systern tänker i efterhand på detta och funderar över varför hon föreslog taxi just denna gång. H säger att hon har glömt sin portmonnä på inflyttningsfesten så hon har därför inga pengar. U säger att hon ska ta en taxi i alla fall, U tänker lägga sin egen portmonnä innanför ytterdörren så H kan betala när hon kommer fram. H säger ända att hon tänker gå hem."

Jag minns sommaren Helena försvann och allt skriverier runt försvinnandet. Men en sak kommer jag ihåg tämligen väl. Helena hade ringt systern och berättat att festen på statt var slut och att hon tänkte gå hem. Hon ringde för att hon ville att Ulrika skulle hänga ut en nyckel så hon kom in.
Ulrika ville hon skulle ta en taxi, men hon avslog med att hon ville få en promenad.
När jag pratade med hennes andra syster berättade hon att dom brukade hänga ut en nyckel när någon var sen hem. Någon nyckel till bakdörren, tror jag. Men här vänder historien under programmet med Leffe. Nu är det en historia om en plånbok som skall läggas ut och som hon kan betala med.(?)

Under en serie artiklar i kvällspressen skrevs det en del om att man misstänkte en seriemördare, eller en psykopat som både begått brått i Karlstad och Mariestadstrakten. De kopplade ihop Helenas försvinnande med Inger Stark. Båda var singel flickor som ofta gick hem från dansen helt ensamma och var därför lättare offer för förövare.

Men plötslig dyker också denne någon upp, någon som gjort henne glad. Någons häst hade hon skött om. Historien formas och omformas. Det är som ett spel där ingen vågar lämna fram vad som verkligen hände runt om Helenas försvinnande.

( Vem f..n lägger ut sin plånbok. är det inte bättre och vänta och betala )
Citera
2014-06-01, 22:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Bra och relativt kortfattad översikt.

Jag skall skriva några rader om saker jag själv reagerat på.

1. Det är Ulrikas vittnesmål.
"Kl 01.30 ringer hon till syster U och säger att hon tänker gå hem. Systern ber henne ta en taxi (något som de inte brukade ta utan gå och systern tänker i efterhand på detta och funderar över varför hon föreslog taxi just denna gång. H säger att hon har glömt sin portmonnä på inflyttningsfesten så hon har därför inga pengar. U säger att hon ska ta en taxi i alla fall, U tänker lägga sin egen portmonnä innanför ytterdörren så H kan betala när hon kommer fram. H säger ända att hon tänker gå hem."

Jag minns sommaren Helena försvann och allt skriverier runt försvinnandet. Men en sak kommer jag ihåg tämligen väl. Helena hade ringt systern och berättat att festen på statt var slut och att hon tänkte gå hem. Hon ringde för att hon ville att Ulrika skulle hänga ut en nyckel så hon kom in.
Ulrika ville hon skulle ta en taxi, men hon avslog med att hon ville få en promenad.
När jag pratade med hennes andra syster berättade hon att dom brukade hänga ut en nyckel när någon var sen hem. Någon nyckel till bakdörren, tror jag. Men här vänder historien under programmet med Leffe. Nu är det en historia om en plånbok som skall läggas ut och som hon kan betala med.(?)

Under en serie artiklar i kvällspressen skrevs det en del om att man misstänkte en seriemördare, eller en psykopat som både begått brått i Karlstad och Mariestadstrakten. De kopplade ihop Helenas försvinnande med Inger Stark. Båda var singel flickor som ofta gick hem från dansen helt ensamma och var därför lättare offer för förövare.

Men plötslig dyker också denne någon upp, någon som gjort henne glad. Någons häst hade hon skött om. Historien formas och omformas. Det är som ett spel där ingen vågar lämna fram vad som verkligen hände runt om Helenas försvinnande.

( Vem f..n lägger ut sin plånbok. är det inte bättre och vänta och betala )

Så här har jag uppfattat det.

Helena ringer hem. Hon har inte sin nyckel; den har blivit kvar hos P*rnilla i Töreboda. H vill att U hänger/lägger ut nyckeln, så att hon kommer in, när hon kommer hem. Hon planerar att promenera hem.

Syster U vill att H tar taxi hem. Då H inte har sin plånbok med sig, säger U att hon lägger sin innanför ytterdörren, så att H kan betala taxin. Dörren lämnas öppen, så att H kan lätt kan få tag i pengarna för att betala för taxin. Det känns som att det skulle vara lite krångligare att först (gå för att ?) ta fram nyckeln (till bakdörren?), låsa upp, ta pengarna i plånboken och sedan gå tillbaka för att betala för taxin.

Syster G kanske menade att de generellt brukade hänga/lägga ut nyckeln? Det behöver väl inte vara så just denna gång, speciellt med tanke på U:s tänkta taxiresa?

Angående killen som H var glad över att se. Det behöver inte vara något "plötsligt" nytt, även om syster U kanske inte berättat officiellt tidigare. Det bör ju vara något som hon vetat hela tiden, eftersom H nämnde det i telefonen. Likaså är det väl heller inget nytt att Helena red?

Det var väl inte frågan om att U skulle lägga ut sin plånbok? Som jag förstår det, så skulle hon lägga den inne, innanför dörren. Du skriver: "är det inte bättre och vänta och betala ". Tills när då?

Sedan har jag aldrig trott på att Helenas baneman är densamme som Inger Starks (den senare, som jag inte skulle kalla "flicka" ) Är det någon som har andra tankar om det?
Citera
2014-06-01, 22:25
Medlem
Vad bra med lite gensvar.

Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, men när jag hörde om detta första gången -92 så var min första reaktion just att systern inte väntade uppe tills H kom hem. Eftersom jag själv har två yngre systrar i nära åldrar och även vi är väldigt tighta vet jag att jag själv absolut skulle väntat uppe och även säkert gått till mötes, men är däremot ganska säker på att mina systrar inte skulle göra samma för mig. Är hönsigast och nervigast av oss. Vi är alla olika är vad jag vill säga. Har också under den här långa tiden ändrat uppfattning och reagerar inte längre på det som jag gjorde då. Vi vet ju också mer om vad som hände nu än då och vilka som eventuellt kan ha varit inblandade.

Plus: Om H verkligen var gravid så tror jag att detta har en stor betydelse. Flera som kan ha reagerat negativt på det. Om det är sant. Och det får vi väl aldrig veta.
Citera
2014-06-01, 22:33
Medlem
Oj, var inte uppdaterad på sidan och såg inte ditt, Prinzezzans, inlägg. Svarade alltså på Henis inlägg.

Prinzezzan, jag tänker som du angående att det kan verka som att det har kommit nya uppgifter, att dessa hela tiden funnits men att man inte har gått ut med dem. Därför kan det verka som att det dyker upp nya uppgifter efterhand.

Angående plånboken, så tycker jag mig komma ihåg att sådan var versionen från början, att U skulle lägga fram sin egen till H. Det där med nyckeln hade jag glömt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in