2014-05-26, 10:39
  #8581
Medlem
WarrenLivermores avatar
Hej!

Finns det någon sida som visar mer detaljerat vad t ex en energiingenjör(högskoleingejör/civilingejör) tjänar på ett av de större konsultbolagen? Eller någon som vet här inne och kan berätta?
Såg att någon tidigare i tråden skrivit om vvs-ingenjör men kom aldrig fram några löner, har någon koll på dessa nu?
För att göra det lättare säg att man har jobbat i 2-3 år och sedan flyttar dit.
Citera
2014-05-26, 10:45
  #8582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarrenLivermore
Hej!

Finns det någon sida som visar mer detaljerat vad t ex en energiingenjör(högskoleingejör/civilingejör) tjänar på ett av de större konsultbolagen? Eller någon som vet här inne och kan berätta?
Såg att någon tidigare i tråden skrivit om vvs-ingenjör men kom aldrig fram några löner, har någon koll på dessa nu?
För att göra det lättare säg att man har jobbat i 2-3 år och sedan flyttar dit.
De är aning mer nogräknade på titlarna här, iaf är det så jag upplevt det. Så är det högskoleingenjör eller civil?
Har inte någon branchspecifik kunskap, men har koll på vad jag själv och vänner tjänar. Vi står ju med halva foten inne i oljebranchen så vi borde inte vara helt off.
Citera
2014-05-26, 16:29
  #8583
Medlem
WarrenLivermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
De är aning mer nogräknade på titlarna här, iaf är det så jag upplevt det. Så är det högskoleingenjör eller civil?
Har inte någon branchspecifik kunskap, men har koll på vad jag själv och vänner tjänar. Vi står ju med halva foten inne i oljebranchen så vi borde inte vara helt off.
Just nu är det högskoleingenjör, intressant att få reda på båda.
Citera
2014-05-27, 10:55
  #8584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarrenLivermore
Just nu är det högskoleingenjör, intressant att få reda på båda.
Där vågar jag inte svara. Har inte statstik för de eftersom de organiseras av Nito och inte Tekna.
Teknas statistik för examensår 2010 & 2011 finner du här. Notera då att detta är för civilingenjörer.
Citera
2014-05-27, 17:08
  #8585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offa
Blankett E301, i två delar ska skickas till NAV. En som du fyllt i själv, en som arbetsgivaren fyller i. Handläggningstiden anges till 2-3 månader, men räkna med betydligt mer. Sen ska alla dokument som blivit returnerade från NAV skickas till den a-kassan i Sverige, vilket även tar någon vecka.
Krånglig procedur vette fan, men lång om inte annat.
gammal post men jag fattar inte varför jag måste skicka till NAV överhuvudtaget för stämplingen i Sverige??
Citera
2014-06-01, 13:01
  #8586
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messier11
gammal post men jag fattar inte varför jag måste skicka till NAV överhuvudtaget för stämplingen i Sverige??


Tror för att det är någon sorts ekonomisk transferering länderna imellan. Dvs. det du betalat in i Trygdeavgift, eller vad det heter, måste skeppas över till Sverige, för att du skall få tillgång till dem där...

Du kan ju inte jobba i Norge eller något annat land och sedan flytta hem och få betalt/bidrag då du inte betalat in något till den svenska skattkassan - för sådana fördela ges bara invällare från resten utav världen, särskilt MENA, hehe...
Citera
2014-06-01, 16:25
  #8587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bythewayimdead
Tror för att det är någon sorts ekonomisk transferering länderna imellan. Dvs. det du betalat in i Trygdeavgift, eller vad det heter, måste skeppas över till Sverige, för att du skall få tillgång till dem där...

Du kan ju inte jobba i Norge eller något annat land och sedan flytta hem och få betalt/bidrag då du inte betalat in något till den svenska skattkassan - för sådana fördela ges bara invällare från resten utav världen, särskilt MENA, hehe...
Jo jag fattar poängen men det kanske skulle tillagts att jag betalat in till svenska a-kassan. då jag enligt kontakt med nån support skulle minska strulet då(jag skulle hem efter ett par månader..)
Citera
2014-06-01, 21:11
  #8588
Medlem
Turkienburks avatar
Hej! Måste man betala trygdeskatt om man jobbar i Norge men bor i Sverige. Vad är poängen med trygdeskatt, är det som en inbakad a-kassa och lite mer göttigheter?
Citera
2014-06-01, 21:26
  #8589
Medlem
Servigins avatar
Har sett på arbetsförmedlingen att en del norska bolag söker svenskar. Då har det stått att fag-brev är ett krav. Vad innebär det?
Citera
2014-06-01, 21:57
  #8590
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Har sett på arbetsförmedlingen att en del norska bolag söker svenskar. Då har det stått att fag-brev är ett krav. Vad innebär det?
Fagbrev = yrkesbevis, du måste alltså vara utbildad och klar med din lärlingstid
Citera
2014-06-01, 23:25
  #8591
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Fagbrev = yrkesbevis, du måste alltså vara utbildad och klar med din lärlingstid

Jag förstår, tack för snabbt svar. Låt säga att jag är grundutbildad men har inte fått yrkesbeviset än, tycker företaget att man är dum i huvudet då om man söker jobbet även fast man inte har detta fag-brev?
Citera
2014-06-03, 00:00
  #8592
Medlem
Några frågor:

Hur ser reglerna kring att föra in cigg ut? Om jag köper cigg på taxfreen, hur mycket är det man får ta med? Kan man ta med en limpa? Vet att det är sjukt löjliga relger för tex alkohol, typ 1 flaska vin osv.

Är det likadant med cigg tänker man att max är något paket man får ta med bara, eller?

Samt:

Någon som flugit via Oslo på sistone och kan uttala sig ifall dom har helkroppscanners som dom har börjat med på vissa flygplatser? Eller är det standard "gå-igenom-metalldetektorn" som gäller?

Eller om det vart hundar på flygplatsen?

Tänkte ev ta med mig något olagligt i kalsongerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in