Citat:
Ursprungligen postat av
abu-hajar
och du där, skäms du inte att vara vän med en sådan person? som inte ens förstår att han gjorde gjort fel?
Klart jag inte skäms över att vara vän med en som gjort ett "moraliskt" brott. Där ingen varit utsatt för våld eller tvång. Och han förstår att det inte var bra att de var unga. Och han står för att han gjort fel i den åldern. Sen skäms jag inte för att ge ungdomar en chans som ibland gjort dumma beslut och lärt av dem. Hellre det än vara en person som dig.
Men ur min personliga åsikt så tycker jag Sveriges system är dumt. Han Åker dit för brott. med ringa 1.5 års åldersskillnad i relation. Medans det är helt "okej" lagligt att som nybliven 15 årig tjej ha sex med en 60 årig gubbe. I ett engångsligg.
Borde vara som i japan där din ålder för sex är okej inom ett visst spann av din partner. 13 år är lagligt så länge din partner är max 2 år äldre. Sen ju äldre du blir så ökar spannen som är lagligt. Tills den yngsta individen är myndig. Detta betyder att en gubbe som är 30 skulle åka dit för brott om han hade sex med en 17 årig tjej. Vilket är helt okej här.