2014-05-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
ehh du fattar noll. vem som helst över 13år kan förstå att en 13årig tjej är för omogen för att förstå det hära med att förlora oskulden vid sån tidig ålder, skiter man i det då har man uttnytjat den här 13åringen. om du tycker att det är okej att uttnytja en 13årig tjej så hoppas jag att ingen uttnytjar någon 13årig tjej från din närhet.
Tror nog att TS polares ex klarade sig utmärkt, så länge personer som dig inte lägger någon social stigma på dem.

Citat:
om du fortfarande inte fattar så gå släng dig i din toa stol du med.
Och självklart var det en 13-åring som är avundsjuk på att alla 15-åringar tar klassens brudar vi hade att göra med...
Citera
2014-05-25, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Tror nog att TS polares ex klarade sig utmärkt, så länge personer som dig inte lägger någon social stigma på dem.

Och självklart var det en 13-åring som är avundsjuk på att alla 15-åringar tar klassens brudar vi hade att göra med...

ja utmärckt tycker du. så du tycker att det är helt okej att en 13årig tjej ligger runt? dessutom i ett lega runt förhålande på 2år? fyfan
Citera
2014-05-25, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebsun
Detta är mer en objektiv fundering till alla arbetsgivare. Jag har en vän som är dömd för ett "brott"

Han hade en relation när han var 15 men en tjej som var 13.5. De var tillsammans i ca 2 år. De hade givetvis sex under denna period. Några år senare efter de hade gjort slut kom detta fram till en utomstående som inte ansåg att det inte var okej att de haft sex så ungt och anmälde killen. Vilket gjorde att de hamnade i tingsrätten. De erkände givetvis. Killen fick domen "sexuellt utnyttjande av minderårig" i registret i 5 år. Straffet blev villkorlig dom utan samhällstjänst, eller skadestånd då det trotts allt var frivilligt men tjejen var under 15.

Killen idag har väl faktiskt inte haft några direkta problem att få jobb. Jobbat mkt inom butik, jobbar idag högre upp i en kedja och även deltid inom rättssäkerhet de senaste åren. Bra referenser. Har även stadig flickvän. Han har dock alltid i varje intervju erkänt vad har har i sitt register och visar även tingsrättens domslut. Generellt säger säger väl inte folk så mkt förutom de kan anse det var ungt när de började vilket även han inser idag samt att det är dumt.

Så frågorna är: Hur ser ni på denna individ? Skulle ni neka honom att jobba hos er?

Bara så alla vet så försvarar jag inte folk som är vuxna i högre ålder och ligger med minderåriga, pedofiler och annat trams. Utan endast att de var båda unga och dumma.

och du där, skäms du inte att vara vän med en sådan person? som inte ens förstår att han gjorde gjort fel?
Citera
2014-05-25, 20:01
Medlem
MissionImpossibles avatar
Hans dom har inget med hans arbete att göra, jag hade anställt.
Dessutom är han ärlig och lägger upp detta på intervju där han kan bemöta ev frågor.
Mycket bra och positivt!
Citera
2014-05-25, 20:05
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jag har inte fel. vilken planet är du född i?
Eftersom det finns femtonåriga tjejer som ligger med trettonåriga killar så har du fel jo.

Citat:
ja utmärckt tycker du. så du tycker att det är helt okej att en 13årig tjej ligger runt? dessutom i ett lega runt förhålande på 2år? fyfan
Jag ser inget fel med det nej. Inte om båda är med på det.
Citera
2014-05-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ett förhållande på 2 år? Nej, jag tycker att det är bra. Skitbra faktiskt. Synd att det inte höll längre. Mina förhållanden låg bara på 6-12 månader i 13-15-årsåldern, så det var helt klart roligt att höra.
Citera
2014-05-25, 20:08
Medlem
Okej
Citera
2014-05-25, 20:18
Medlem
Citat:
och du där, skäms du inte att vara vän med en sådan person? som inte ens förstår att han gjorde gjort fel?

Klart jag inte skäms över att vara vän med en som gjort ett "moraliskt" brott. Där ingen varit utsatt för våld eller tvång. Och han förstår att det inte var bra att de var unga. Och han står för att han gjort fel i den åldern. Sen skäms jag inte för att ge ungdomar en chans som ibland gjort dumma beslut och lärt av dem. Hellre det än vara en person som dig.

Men ur min personliga åsikt så tycker jag Sveriges system är dumt. Han Åker dit för brott. med ringa 1.5 års åldersskillnad i relation. Medans det är helt "okej" lagligt att som nybliven 15 årig tjej ha sex med en 60 årig gubbe. I ett engångsligg.

Borde vara som i japan där din ålder för sex är okej inom ett visst spann av din partner. 13 år är lagligt så länge din partner är max 2 år äldre. Sen ju äldre du blir så ökar spannen som är lagligt. Tills den yngsta individen är myndig. Detta betyder att en gubbe som är 30 skulle åka dit för brott om han hade sex med en 17 årig tjej. Vilket är helt okej här.
Citera
2014-05-25, 20:33
Medlem
Tilteds avatar
En tjej på 13.5 är ju mer mogen än en 15-årig kille. Synd om din kompis som blev utnyttjad av en tjej sådär. Jag hade dock gett honom en chans.
Citera
2014-05-25, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebsun
Klart jag inte skäms över att vara vän med en som gjort ett "moraliskt" brott. Där ingen varit utsatt för våld eller tvång. Och han förstår att det inte var bra att de var unga. Och han står för att han gjort fel i den åldern. Sen skäms jag inte för att ge ungdomar en chans som ibland gjort dumma beslut och lärt av dem. Hellre det än vara en person som dig.

Men ur min personliga åsikt så tycker jag Sveriges system är dumt. Han Åker dit för brott. med ringa 1.5 års åldersskillnad i relation. Medans det är helt "okej" lagligt att som nybliven 15 årig tjej ha sex med en 60 årig gubbe. I ett engångsligg.

Borde vara som i japan där din ålder för sex är okej inom ett visst spann av din partner. 13 år är lagligt så länge din partner är max 2 år äldre. Sen ju äldre du blir så ökar spannen som är lagligt. Tills den yngsta individen är myndig. Detta betyder att en gubbe som är 30 skulle åka dit för brott om han hade sex med en 17 årig tjej. Vilket är helt okej här.

Men satsa på politiken då så kanske du kan börja införa japanska lagar i sverige.
Citera
2014-05-25, 20:38
Medlem
Citat:
Men satsa på politiken då så kanske du kan börja införa japanska lagar i sverige.
Eftersom det här är en demokrati så är det att satsa på politiken när man diskuterar med andra
Citera
2014-05-25, 20:39
Medlem
Ja jag skulle inte ha några problem att anställa någon sådan, så länge han inte går på 13åriga tjejer under arbetstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in