2014-05-25, 19:36
Medlem
sofiabolls avatar
Hej!
Fick precis jobb inom hemtjänsten, fast bara som timvikarie då jag inte har någon utbildning ännu (ska börja studera till undersköterska i höst)
Så som jag fattade det så använder man sig av ett program på datorn som man "skriver upp sig" på dom dagarna man kan jobba och sen får man ett besked om man blev "vald". Så jag har fyra frågor som jag glömde ställa på intervjun..
1. KAN jag skriva upp mig/anmäla mig (eller vad man säger) ALLA dagar hela tiden? Eller blir det för tjatigt för dom?
2. KAN jag jobba hur mycket som helst som timvikarie? Eller finns det någon gräns?
3. Kan jag vara timvikarie på andra jobb (t.ex. på ett äldreboende) samtidigt?
4. Hur ofta "får" man neka jobb som timvikarie? (har hört att dom kan tröttna att ge en jobb om man nekar?)

Tack på förhand!
Citera
2014-05-25, 19:41
Medlem
shit var det nån fråga alls som du kom ihåg att ställa till dem?
Citera
2014-05-25, 19:50
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaboll
Hej!
Fick precis jobb inom hemtjänsten, fast bara som timvikarie då jag inte har någon utbildning ännu (ska börja studera till undersköterska i höst)
Så som jag fattade det så använder man sig av ett program på datorn som man "skriver upp sig" på dom dagarna man kan jobba och sen får man ett besked om man blev "vald". Så jag har fyra frågor som jag glömde ställa på intervjun..
1. KAN jag skriva upp mig/anmäla mig (eller vad man säger) ALLA dagar hela tiden? Eller blir det för tjatigt för dom?
2. KAN jag jobba hur mycket som helst som timvikarie? Eller finns det någon gräns?
4. Hur ofta "får" man neka jobb som timvikarie? (har hört att dom kan tröttna att ge en jobb om man nekar?)

Tack på förhand!

Ajdå. Det där är frågor du ska ställa till din chef, inte till oss. Vi har inte en susning.
Citera
2014-05-25, 19:55
Medlem
sodars avatar
Det blir inte för tjatigt, fyll i dem dagar du kan.
Det finns ingen speciell gräns för timvikarier, du har samma gräns som alla andra anställda. Vilket är max 40/h i veckan har jag för mig.
Ja du kan vara timvikarie på en annan arbetsplats med, dock får du försöka se till så att det inte krockar på något sätt, alltså att båda arbetsplatserna skulle vilja ha dig samma dag.
Visst kan man neka hur ofta man vill, men personalchefen kommer förmodligen lära sig att du ofta tackar nej, och därför ringa någon annan istället. Sedan är det ju dumt att du skriver in dig som ledig den dagen, sen när din mobil ringer så tackar du nej.. Vad är då själva poängen med att man skriver in sig som tillgänglig om inte man är det?
Citera
2014-05-25, 19:56
Medlem
vi borde fan börja depitera för hjälpen här i arbetsliv, typ 2% av lönen så vi orkar läsa igenom alla regelböcker som finns
Citera
2014-05-25, 19:59
Medlem
sofiabolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodar
Det blir inte för tjatigt, fyll i dem dagar du kan.
Det finns ingen speciell gräns för timvikarier, du har samma gräns som alla andra anställda. Vilket är max 40/h i veckan har jag för mig.
Ja du kan vara timvikarie på en annan arbetsplats med, dock får du försöka se till så att det inte krockar på något sätt, alltså att båda arbetsplatserna skulle vilja ha dig samma dag.
Visst kan man neka hur ofta man vill, men personalchefen kommer förmodligen lära sig att du ofta tackar nej, och därför ringa någon annan istället. Sedan är det ju dumt att du skriver in dig som ledig den dagen, sen när din mobil ringer så tackar du nej.. Vad är då själva poängen med att man skriver in sig som tillgänglig om inte man är det?
Jo det kanske är dumt då! Tänkte iaf endast jobba inom hemtjänsten under sommaren och sen söka jobb på äldreboende så jag slipper ta studielån. Så får boka dom varannan dag då kan man ju göra!
Detta var min första arbetsintervju så jag var nervös och kunde inte direkt tänka klart - därför var mitt huvud tomt och kunde inte få fram några frågor haha.
Citera
2014-05-25, 20:06
Medlem
sodars avatar
Citat:
Jo det kanske är dumt då! Tänkte iaf endast jobba inom hemtjänsten under sommaren och sen söka jobb på äldreboende så jag slipper ta studielån. Så får boka dom varannan dag då kan man ju göra!
Detta var min första arbetsintervju så jag var nervös och kunde inte direkt tänka klart - därför var mitt huvud tomt och kunde inte få fram några frågor haha.
Kryssar du i dig som tillgänglig på datorn? Då skulle du kunna skriva in dig på båda arbetsplatserna, sedan om du får jobb den dagen på arbetsplats nummer 2 så kan du kryssa bort dig på en gång från arbetsplats nummer 1 via datorn (hoppas du förstår hur jag menar, lite rörigt kanske haha)
Citera
2014-05-25, 20:25
Medlem
Ta dessa frågor när du går intron (utgår från att du ska göra det). Perfekt tillfälle att verka angelägen genom att ösa på med frågor. I min ungdom så ringde jag till vår vikpool och anmälde veckovis alla dar jag kunde. De hade något sådär rättvisesystem så inte en och samma fick ständigt alla pass. Jag brukade ringa och pressa dem också vilket baaara var positivt då det var många som ständigt sa nej. Det där är ju väldigt olika från ställe till ställe men hör med arbetsgivaren!
Citera
2014-05-25, 20:45
Medlem
flodgrodas avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand!
Jag har jobbat som timvikarie och ja man kan lägga sig tillgänglig hur mycket man vill men då kan man också bli bokad hela dagen och kvällspasset.
Om du ska börja studera till undersköterska så borde du få intro på flera arbetsplatser så är det iaf där jag bor.
Jag har hör att om man tackar nej tre gånger så blir man avstäng från timecare om det är sant vet jag inte oftast blir man ju bara bokad och då förväntas man jobba. PÅ morgonen kan man få en förfrågan om det är nära inpå att passet börjar. Det bästa är att vara tillgänglig bara när man vet att man verkligen kan jobba.
Citera
2014-05-25, 21:13
Medlem
sofiabolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodgroda
Jag har jobbat som timvikarie och ja man kan lägga sig tillgänglig hur mycket man vill men då kan man också bli bokad hela dagen och kvällspasset.
Om du ska börja studera till undersköterska så borde du få intro på flera arbetsplatser så är det iaf där jag bor.
Jag har hör att om man tackar nej tre gånger så blir man avstäng från timecare om det är sant vet jag inte oftast blir man ju bara bokad och då förväntas man jobba. PÅ morgonen kan man få en förfrågan om det är nära inpå att passet börjar. Det bästa är att vara tillgänglig bara när man vet att man verkligen kan jobba.
Ah okej! Är det 3ggr i rad man får avboka då eller är det 3 "over all" så att säga innan man blir avstängd?

Föresten, jag har inget problem alls att torka bajs eller så. Men är lite orolig då jag har lite spyskräck. ärligt nu, är de ofta brukarna spyr? Och går det mycket vinterkräksjuka på sånna ställen? Jag kommer absolut inte sluta på jobbet pga spyor, men vill gärna vara lite förberedd.
Citera
2014-05-25, 22:08
Medlem
flodgrodas avatar
Citat:
Ah okej! Är det 3ggr i rad man får avboka då eller är det 3 "over all" så att säga innan man blir avstängd?

Föresten, jag har inget problem alls att torka bajs eller så. Men är lite orolig då jag har lite spyskräck. ärligt nu, är de ofta brukarna spyr? Och går det mycket vinterkräksjuka på sånna ställen? Jag kommer absolut inte sluta på jobbet pga spyor, men vill gärna vara lite förberedd.
Jag har bara hört talas om att man kan bli avstängd en tid, har aldrig hänt mig. Det handlar nog i så fall om tre gånger på kort tid. Jag jobbade bara under 1 år men har inte varit med om att någon spytt.
Citera
2014-05-25, 23:26
Medlem
1; Ja, klart du kan men då får du vara beredd att jobba alla dagar också.
2: Det finns någon gräns men är inte helt säker på vad den är. En släkting till mig är timvik inom vården och jobbade ett tag över 200 timmar i månaden, men kommunen harklade sig om att hon inte får jobba så mycket.
3: Ja, det kan du men kolla så det är okej för arbetsgivaren. Jag jobbar inom privat vård och är timvik på flera privata vårdföretag men jag får inte ta jobb på kommunen som timvik. Fråga mig inte varför det är så..
4: Har du lagt dig tillgänglig i deras system o sen nekar så är det väll inte så populärt men har du inte gjort det och dom ringer ändå borde du kunna tacka nej. Har inte hört nått om att det skulle finnas en gräns för hur många gånger du får tacka nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in