2014-05-25, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Tack!

Jo, självklart är detta ett väldigt svårt område. Det är många som stångat pannorna blodiga mot problemen.

Jag kan starkt rekommendera boken "The Idealist: Jeffrey Sachs and the Quest to End Poverty" (länk). Den är skriven av en journalist som följt flera biståndsprojekt på plats under många år. Här får man en bra insyn i hur svårt det är att lösa problemen genom att bara ösa pengar på dem.

Men faktum kvarstår. En krona hjälper 10-100x fler som bistånd på plats jämfört med flyktingkostnaden i Sverige.

Det finns många trådar som behandlar invandringens kostnader. Det mest slående exemplet är att vi går inte ens runt på arbetskraftsinvandrare från östeuropa som faktiskt jobbar och betalar skatt från dag 1 (länk).

Hur ska då flyktingar och deras anhöriga stå sig bättre? I ett generöst välfärdssamhälle innebär den genomsnittliga flyktingen en stor kostnad för samhället.

Och det har vi precis diskuterat i denna tråden: länk

Man löser inte "pensionsproblemet" genom att ta in en massa personer som kostar mer i välfärd än de betalar i skatt.

Om en flykting kommer direkt till Sverige från kriget i Syrien med flyg eller båt så tycker jag vi ska behandla deras asylansökan. Men vi ska vara medvetna om att enbart kostnaden för att behandla deras ansökan (100 000 kr?) samtidigt gör att vi inte kan rädda många liv i tredje världen.

Om en person kommer till Sverige från EU, Turkiet, Egypten, osv så tycker jag de kan skickas tillbaka med vändande flyg. De är inte krigsflyktingar, utan ekonomiska migranter med relativt god ekonomi jämfört med världens fattiga.

Edit: Migrationsverket kostar ca 10 miljarder om året (källa), och de behandlar runt 50 000 asylansökningar. Kostnaden per ansökan blir då uppemot 200 000 kr (!)

Jag uppskattar ditt inlägg. Återigen många bra poänger. Särskilt skrämmande är kanske byrokratins kostnad på migrationsverket. Tänkvärt. Bantning vore kanske på sin plats. Det måste ju gå att göra billigare?
Senast redigerad av gissamusiken 2014-05-25 kl. 13:33.
Citera
2014-05-25, 13:36
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
Jag uppskattar ditt inlägg. Återigen många bra poänger. Särskilt skrämmande är kanske byrokratins kostnad på migrationsverket. Tänkvärt.

Vad tycker du själv om den moraliska aspekten? Spelar det nån roll var på jorden personen som behöver hjälp befinner sig?

Låt säga att det kostar 1000 kr att rädda livet på en fattig person i Afrika, och 2000 kr att rädda livet på en Syrier som flytt hit till Sverige.

Bör vi lägga mer pengar på att hjälpa en person som tagit sig till Sverige jämfört med en fattig i Afrika som aldrig kommer att ha råd att ta sig hit?
Citera
2014-05-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Vänsternissen skulle väl då antagligen svara att han vill göra båda delarna. Man kan både satsa mer på UNHCR etc och på att ha fri invandring i Sverige. Detta, liksom alla andra satsningar, kan bekostas med färre "Thailandsresor", vilket ju delvis är sant. Svenskar la ner sisådär 6 miljarder kr på Thailandsresor förra året (egen beräkning utifrån statistik i Vagabond), hade man skickat de pengarna till UNHCR istället hade de inte längre haft några resursproblem.

Men, Thailandsresor (och övriga semesterresor) är ju också en form av bidrag. Pengarna vi spenderar utomlands går ju till att folk får jobb på diverse hotell, restauranger, nöjesställen och liknande. Finns väl flera länder i Europa t.o.m som i princip måste ha turism för att överleva, typ Spanien och Grekland. För att inte tala om alla arbetstillfällen på alla flygplatser runt om i världen, o.s.v.
Citera
2014-05-25, 13:47
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Tack för källan. Jag kan exempelvis tänka mig ett uppehållstillstånd som är begränsat till en viss kommun. Att bryta emot uppehållstillståndet kan vara grund för utvisning. Men jag är inte övertygad om att detta är ett stort problem, bara för att expressen skrivit en artikel om en enskild kommun där detta pågår.

Det finns flera artiklar, om du letar. Glesbygdskommuner i Norrlands inland (Sorsele, Lycksele, Dorotea m.fl) har - föga förvånande - det här problemet.

Citat:
Om din beskrivning stämmer, så kan jag tänka mig geografiskt begränsade uppehållstillstånd. Det gäller alltså bosättning, inte vistelse. Dvs, självklart ska man få hälsa på släktingar och vänner i andra kommuner så länge man har bostadsrätt/hyresrätt i hemkommunen. Är det totalitärt enligt dig? Självklart kommer en del 'fuska' med detta. Då är utvising en rimlig följd.

Om svenska myndigheter inte går i land med att utvisa dem, som väljer att uppehålla sig illegalt (!) i landet... hur kan du tro, att "geografiskt begränsade uppehållstillstånd" skulle ha någon som helst effekt??

Den etniska enklaviseringen av landet är främst en konsekvens av, att t.ex. syrianer flyttar till Södertälje för att de *vill* bo, där andra syrianer bor... somalier *vill* bo, där somalier ur samma klan bor osv.

Så här ser det ut i ALLA multietniska lander. Är du omedveten om det?
Citera
2014-05-25, 13:51
Medlem
Citat:
Vad tycker du själv om den moraliska aspekten? Spelar det nån roll var på jorden personen som behöver hjälp befinner sig?

Låt säga att det kostar 1000 kr att rädda livet på en fattig person i Afrika, och 2000 kr att rädda livet på en Syrier som flytt hit till Sverige.

Bör vi lägga mer pengar på att hjälpa en person som tagit sig till Sverige jämfört med en fattig i Afrika som aldrig kommer att ha råd att ta sig hit?

Återigen. Givet dessa premisser håller jag med dig. Däremot är jag inte 100% övertygad om själva premisserna. Men om mitt val är att: (A) rädda 10 afrikaner, (B) rädda 5 afrikaner och 1 syrie, (C) Rädda två syrier - så väljer jag såklart alternativ A. Men det finns problem med bistånd också, vilket är ett helt annat diskussionsämne. Därför är jag inte säker på att bistånd alltid är bättre än flyktingmottagning. Det är som sagt ganska komplicerat. Hur som helst vill jag att Sverige tar ett stort ansvar för världens lidande. Jag skulle gärna mångdubbla vårt bistånd och det känns heller inte rätt att skicka barnfamiljer tillbaka till kriget. Det måste gå att banta migrationsverkets kostnader. Många privata aktörer gör dessutom miljonvinster på att hyra ut flyktingboenden till kommunerna, vilket borde regleras i lag. Sätt ett vinsttak på den verksamheten, eller ett maxpris. Kort sagt, vi kan nog göra flyktingmottagandet billigare och jag är osäker på om vi kan säga definitivt att bistånd alltid är bättre.
Citera
2014-05-25, 13:52
Medlem
GoldieGolds avatar
Citat:

Svaret på den frågan är, tyvärr: "Fy skäms, du ställer svaga grupper mot varandra."
Citera
2014-05-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Men, Thailandsresor (och övriga semesterresor) är ju också en form av bidrag. Pengarna vi spenderar utomlands går ju till att folk får jobb på diverse hotell, restauranger, nöjesställen och liknande. Finns väl flera länder i Europa t.o.m som i princip måste ha turism för att överleva, typ Spanien och Grekland. För att inte tala om alla arbetstillfällen på alla flygplatser runt om i världen, o.s.v.

Bra poäng. Helt rätt. Dåligt exempel av mig. Min poäng var att vi har råd att vara generösa. Det finns dock andra exempel på Svenssons utgifter som inte i första hand gynnar u-landsbefolkning. Fina bilar, överdriven köttkonsumption, elkomsumption etc.
Citera
2014-05-25, 13:56
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Den etniska enklaviseringen av landet är främst en konsekvens av, att t.ex. syrianer flyttar till Södertälje för att de *vill* bo, där andra syrianer bor... somalier *vill* bo, där somalier ur samma klan bor osv.

Den som tror att USA är en smältdegel kan titta på den här kartan: länk

Det är väldigt tydligt att folk vill bo med andra ur sin egna etniska grupp.
Citera
2014-05-25, 14:00
Medlem
Citat:
Det finns flera artiklar, om du letar. Glesbygdskommuner i Norrlands inland (Sorsele, Lycksele, Dorotea m.fl) har - föga förvånande - det här problemet.

Om svenska myndigheter inte går i land med att utvisa dem, som väljer att uppehålla sig illegalt (!) i landet... hur kan du tro, att "geografiskt begränsade uppehållstillstånd" skulle ha någon som helst effekt??

Jag är självklar medveten om bostadssegregationen. Vad jag talar om är att begränsa den genom ovan nämnda geografiskt begränsade uppehållstillstånd. Att svenska myndigheter inte klarar av att utvisa de som illegalt vistas i landet är klandervärt, det kan jag tillstå. Många lever gömda från myndigheter för att undvika utvisning, och en del av dessa ägnar sig åt kriminell verksamhet. Jo jag ser problemen. De finns där.
Citera
2014-05-25, 14:03
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Min poäng var att vi har råd att vara generösa. Det finns dock andra exempel på Svenssons utgifter som inte i första hand gynnar u-landsbefolkning. Fina bilar, överdriven köttkonsumption, elkomsumption etc.

Jamen... då är det ju bara för svenska politiker att lägga korten på bordet och redovisa för väljarna:

1. Den totala samhällskostnaden för den världsunika invandringspolitiken

2. Hur mycket brottslighet som importeras

Då kommer Svensson givetvis att instämma med dig... eller hur? Har du någon teori, varför inget parti - utom SD - förespråkar, att väljarna ska informeras om invandringspolitikens kostnader och övriga konsekvenser?
Senast redigerad av Meiji 2014-05-25 kl. 14:09.
Citera
2014-05-25, 14:06
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:

Jag är självklar medveten om bostadssegregationen. Vad jag talar om är att begränsa den genom ovan nämnda geografiskt begränsade uppehållstillstånd. Att svenska myndigheter inte klarar av att utvisa de som illegalt vistas i landet är klandervärt, det kan jag tillstå. Många lever gömda från myndigheter för att undvika utvisning, och en del av dessa ägnar sig åt kriminell verksamhet. Jo jag ser problemen. De finns där.

Du föreslår alltså ett kraftfullt slag i luften...
Citera
2014-05-25, 14:09
Medlem
Citat:
Jamen... då är det ju bara för svenska politiker att lägga korten på bordet och redovisa för väljarna:

1. Den totala samhällskostnaden för den världsunika invandringspolitiken

2. Hur mycket brottslighet som importeras

Då kommer Svensson givetvis att instämma med dig... eller hur? Har du någon teori, varför inget parti - utom SD - förespråkar, att väljarna ska informeras om invandringspolitikens kostnader och konsekvenser...?

Transparens är såklart alltid bra. Med brasklappen att det är den typen av byrokrati som krävs för att ta fram dessa siffror som gör att migrationsverkets kostnader är så höga, och därmed att flyktingmottagandet är så dyrt. Men visst, jag vill att sådana uppgifter ska vara allmänt tillgängliga.

Anledningen till att de flesta politiker inte talar om invandringens baksida är helt enkelt att det finns fler röster att vinna genom att vara invandringsliberal än invandringskritisk. Politiker vänder såklart kappan efter vinden, så att de kan komma till makt. Ingen nytt alls. Men det reflekterar att det fortfarande finns en bred opinion som är FÖR en liberal invandringspolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in