Citat:
Ursprungligen postat av
gissamusiken
Tack för källan. Jag kan exempelvis tänka mig ett uppehållstillstånd som är begränsat till en viss kommun. Att bryta emot uppehållstillståndet kan vara grund för utvisning. Men jag är inte övertygad om att detta är ett stort problem, bara för att expressen skrivit en artikel om en enskild kommun där detta pågår.
Det finns flera artiklar, om du letar. Glesbygdskommuner i Norrlands inland (Sorsele, Lycksele, Dorotea m.fl) har - föga förvånande - det här problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
gissamusiken
Om din beskrivning stämmer, så kan jag tänka mig geografiskt begränsade uppehållstillstånd. Det gäller alltså bosättning, inte vistelse. Dvs, självklart ska man få hälsa på släktingar och vänner i andra kommuner så länge man har bostadsrätt/hyresrätt i hemkommunen. Är det totalitärt enligt dig? Självklart kommer en del 'fuska' med detta. Då är utvising en rimlig följd.
Om svenska myndigheter inte går i land med att utvisa dem, som väljer att uppehålla sig illegalt (!) i landet... hur kan du tro, att "geografiskt begränsade uppehållstillstånd" skulle ha någon som helst effekt??
Den etniska enklaviseringen av landet är främst en konsekvens av, att t.ex. syrianer flyttar till Södertälje för att de *vill* bo, där andra syrianer bor... somalier *vill* bo, där somalier
ur samma klan bor osv.
Så här ser det ut i ALLA multietniska lander. Är du omedveten om det?