Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-25, 10:56
Medlem
sluggerbanans avatar
http://www.expressen.se/nyheter/hastlastbil-i-krock--flera-forda-till-sjukhus/

Inget fel på den vägen. Det enda rätta är om heldraget beivrades för vad det faktiskt betyder, dvs rött ljus med indraget körkort som följd.
Citera
2014-05-25, 11:04
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan

Inget fel på den vägen. Det enda rätta är om heldraget beivrades för vad det faktiskt betyder, dvs rött ljus med indraget körkort som följd.

Visst är det inget större problem med att förstå vad heldraget betyder. Men uppenbarligen fattar inte vissa förare att det kommer mötande trafik i den andra filen. Hade man satt upp betongbarriär eller minst signalkoner mellan filerna hade med största sannolikhet 3 personer levt idag. Efter denna olyckan + Rv40.

När RV40 byggdes om mellan Landvetter och Borås var det heldragen linje mellan filerna men dock fortfarande 2+2 väg. Så då gick trafiken i filen bredvid åt samma håll och det var betongbarriär mellan färdriktningarna om jag inte minns fel.
Citera
2014-05-25, 11:50
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan

Inget fel på vägen? För det första får du tänka på vad för typ av väg bilarna åkt på innan den sträcka: mötesfri motorväg. Sen kommer de plötsligt in på denna en mil långa sträcka där de som färdas västerut bl a inte ens har en chans att väja av vägen om det skulle behövas. Vidare bör du även tänka på att det brukar vara extremt mycket trafik på denna sträck. Samt högt tempo.
Citera
2014-05-25, 12:05
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Den drabbade familjen är hemmahörande i Fagersta enligt vlt.se
Stackars barn. RIP
Citera
2014-05-25, 12:10
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Inget fel på vägen? För det första får du tänka på vad för typ av väg bilarna åkt på innan den sträcka: mötesfri motorväg. Sen kommer de plötsligt in på denna en mil långa sträcka där de som färdas västerut bl a inte ens har en chans att väja av vägen om det skulle behövas. Vidare bör du även tänka på att det brukar vara extremt mycket trafik på denna sträck. Samt högt tempo.

Samtidigt är det ingen enkel sak att lösa vid ett vägarbete. Vägen måste ju byggas ut och det går ite att stänga av den under byggtiden.Med facit i hand har det inträffat flera olyckor på sträckan under byggtiden.
Det jag brukar opponera mig emot är att man borde köra fem-skift när denna typ av väg yggs om för att minimera kalendertiden bygget pågår. När bygget startade vet jag att det stod still fre-sön, men de jobbade långa dagar mån-tors. Givetvis blir det dyrare att forcera byggen, men om det är möjligt finns det andra fördelar. Det har alltför många smärtsamt kunnat konstatera.

Jag har själv vid flera tillfällen åkt gamla vägen söder om E18 förbi denna sträcka för att slippa den under byggtiden.
Citera
2014-05-25, 12:15
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Samtidigt är det ingen enkel sak att lösa vid ett vägarbete. Vägen måste ju byggas ut och det går ite att stänga av den under byggtiden.Med facit i hand har det inträffat flera olyckor på sträckan under byggtiden.
Det jag brukar opponera mig emot är att man borde köra fem-skift när denna typ av väg yggs om för att minimera kalendertiden bygget pågår. När bygget startade vet jag att det stod still fre-sön, men de jobbade långa dagar mån-tors. Givetvis blir det dyrare att forcera byggen, men om det är möjligt finns det andra fördelar. Det har alltför många smärtsamt kunnat konstatera.

Jag har själv vid flera tillfällen åkt gamla vägen söder om E18 förbi denna sträcka för att slippa den under byggtiden.

Tydligen ska även bygget ta paus i en månad i sommar. Är det smart?

De borde separera mötande trafik med betongsuggor under tiden.
Citera
2014-05-25, 13:11
Medlem
Citat:
Tydligen ska även bygget ta paus i en månad i sommar. Är det smart?

De borde separera mötande trafik med betongsuggor under tiden.

Håller med dej till fullo!
Är det så att bygget ligger nere kanse så länge som 4-5 veckor borde dom absolut lösa trafiken med betongsuggor eller leda tillbaks körfältet mot stockholm på rätt sida om vajerräcket igen. När man åker förbi ser det faktiskt inte ut som en omöjlig lösning, visst den är inte färdigasfalterad (men det är inte den sidan som båda körfälten kör på nu heller).
Separera under semestertiden då bygget är stängt och det är mycket semestertrafikanter ute som är ovana förare, har kört för långa sträckor och kanske har vilda barn i baksätet.
Citera
2014-05-25, 14:41
Medlem
Samma väg, annat land. Här påskyndades utbyggningen efter flera olyckor:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Apner-E18-mellom-Tonsberg-og-Sandefjord-for-planlagt-7501267.html#.U4HjwF75S78

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/123-trafikkulykker-langs-uferdig-motorvei-7481868.html#.U4Hj_l75S78

Samma sätt att bygga, göra motorväg genom att bygga en ny väghalva bredvid den befintliga, med omledning och mötande trafik på den befintliga vägen under byggtiden. Längre sträcka och långt mer komplicerad trafikbild dock, norrmännen ledde trafiken fram och tillbaka mellan väghalvorna flera gånger. Dessutom har sträckan flera av- och påfarter som flyttats fram och tillbaka under byggtiden.

Vägarbetsområden är farliga, utan tvekan. På den aktuella sträckan utanför Västerås är mitt intryck att trafikpolisen har varit synliga ofta, i alla fall. Borde dämpa tempot för stunden i alla fall.
Citera
2014-05-25, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Kritiken kommer från rätt yrkesgrupp. Är det några som kör som idioter är det fan ni lastbilschaufförer. Hur ofta möter man inte en lastbil där chauffören sitter med benen på instrumentbrädan, eller kollar på laptopen, eller ligger och slickar baken på andras bilar, eller skiter i väjningsplikt/stopplikt för att dom inte ska behöva stanna sitt fordon? Kasta inte sten i glashus min lilla truckdriver.
Klart att man kan mötas två stycken där, men om nu någon blir sjuk å tappar medvetandet, hur går det då tror du på denna smala väg utan möjligheter att väja? Vet du vad som hänt i denna olucka? Nej du spyr ändå galla över alla andra.
Idiot , personer med sådana problem med impulskontrollen ska inte köra på våra vägar och absolut inte i en lastbil.
Med detta vill jag inte ha sagt att det finns element som beter sig som du beskriver, men dra inte alla över en kam och framför allt inte i denna tråd när du inte vet vad som hänt.

säger bara det jag SER och UPPLEVER dagligen, ingen jävla hitte på historia det här...

och vet man att man är sjuk ska man inte köra , jävligt enkelt, har du hjärtfel ? skit i att köra bil. eftersom du uppenbarligen kan bli en missil rätt va det är, lyssna på doktorns ordination istället för att tänk "det går nog bra", läs på medicinen, "olämpligt att framföra tunga maskiner" kan ju översättas till bil med

jadu jag har INGEN medkänsla alls längre för olyckor i trafiken för folk beter sig så förbannat dumt hela tiden, det är att det inte omkommer fler som förvånar mig mest.

och ja nu råkar JAG köra lastbil, o visst fan är det så att de sitter skolflickor och annat pack bakom ratten i lastbilar med, folk som aldrig borde få framföra ett fordon. har ju heller inte påstått att de inte ställer till med nåt, de va liksom inräknade. men ja kan ju lista taxichaufförer/traktorer/kranförare/motorcyklister så har vi täckt alla som hittar på konstiga lösningar i hopp om att knipa nästa darwin award

tror du att det är den enda allvarliga händelsen på hela e18 denna dag, jag kan GARANTERA att det varit minst 4-5ggr till under dagen som det varit nära att samma sak skulle hända, jag behöver sätta mig och åka till örebro på e18 från enköping för att se minst 2 "näradöden" händelser, så jävla illa är det i trafiken idag

och till följd av det är man så förbannat trött, ja kan ju fan inte jobba ett normal pass utan att nån försöker torpedera mig. om det kom nån till ditt skrivbord varje dag o försökte döda dig skulle du bli lite upprörd med, om nån bara knallade in sköt 2 skott på måfå åt ditt håll. tänk nu att det skulle hända varje dag resten av din karriär, hur nervös skulle du va att du skulle bli träffad rätt va det är även fast du gör ditt bästa med att ducka
Senast redigerad av bostik 2014-05-25 kl. 14:59.
Citera
2014-05-25, 20:03
Medlem
Jag fasar för att köra den vägen. Kanske är jag en dålig bilförare, eller så är jag en som inser mina brister. Körde den i motljus/skymning en gång och såg nästan mittlinjen, men absolut inte kantlinjen. Fy fan för att sitta så med ständigt bländande möte i en mil och försöka hålla sig efter mittlinjen eftersom kanten inte syntes. Vägsträckan har varit så ett år nu och det är konstigt att inte fler har dött. Olyckor är det vad jag har förstått ofta. Det är en ansträngande sträcka att köra, och jag blir fruktansvärt provocerad av att man inte satsar på att färdigställa arbetet snarast möjligt. Det borde gå skiftlag för att få jobbet klart, inte ha sommaruppehåll för semester. Och även om hastigheten hålls hyfsat (alltid någon som kör 70-80 och det går knappast att köra om med ständigt möte) så är avstånden rena skämtet. Och jag är van vid Essingeleden, men där har man inte möte....
Citera
2014-05-25, 20:37
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Haha, varför är det så många som inte förstår? Varför ska inte jag köra den sträckan om jag tycker den är läskig? Det är inte för att jag själv är rädd att komma över på mötande körbana som är problemet, utan rädslan är för alla idiotiska medtrafikanter som har en tendens att ha fokus på allt annat än bilkörningen.

Är det då jag som ska låta bli att köra? Inte jag som är den farlige.

Den sträckan är absolut inte som en vanlig landsväg, då en vanlig landsväg ger bättre möjligheter att väja. Här har den som kör västerut t ex ingen som helst möjlighet att väja höger. Om du inte kan se skillnaden och se att sträckan är livsfarlig så är det du som inte bör ha körkort.
Jag förstår dig, trots att du anklagade mig för att vara full. Jag anser också att köra bil inte är en mänsklig rättighet. Jag måste kunna lita på mina medtrafikanter. Men ju mer jag läser på Flashback desto mer rädd blir jag för mina medtrafikanter. Man kan inte missa att man befinner sig i ett vägarbetsområde. Det är skyltat och det är smalt, heldragna linjer och gula linjer. Och framförallt mötande trafik. Borde ju mött någon bil och då reagerat på att det inte är motorväg längre. Så vida det inte är sjukdom inblandat så är det oförsvarligt att befinna sig på kollisionskurs med andra fordon.
Citera
2014-05-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilAdrovic
Jag körde till Örebro förra helgen och passerade den här vägen. Jag var nära att köra av vägen vid vissa konstiga anvisningar vägbygget gav mig. Inte nog med det men folk pressade ju på i 110, notera att det här är första gången jag nånsin kör här, jag kan inte de inoficiella hastighetsgränserna och jag var alltså tvungen att köra 110 för att inte framstå som ett hinder på vägen. Helt sanslöst.

Skrämmande att man är "tvungen" att köra 110 bara för att nån jöns ligger i arslet på en. Vad fan är det för inställning att man är ett hinder om man håller hastighetsgränsen?
Det är väl bara köra det som känns safe och skita i vad volvoraggaren bakom dig tycker..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in